Blommigt och maskerat

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Blommigt och maskerat

Inläggav Andersh74 » 2013-02-14 17:27

Fann ett stycke tyg på tippen för några veckor sedan. Idag tryckte jag dit det på Duxarna som fått flytta in i bokhyllan. Vet man inte att det är hötalare så är det ju nog inte det första man tänker på! Ska bli spännande att se hur WAF påverkas av detta! Vad tycker ni?

Bild
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-02-14 17:32

Stajligt!

Tror nog att det ska gå hem, det skulle lika gärna kunna vara en tavla som stod där. Färgerna passar bra in!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-14 17:42

Hade jag inte fallit för frestelsen att sätta dit Sound Projekt Hifi skyltarna igen hade det kanske sett ännu mer tavellikt och mindre högtalaraktigt ut. Jag blev faktiskt lite sugen på att bygga mer permanenta bokhyllehögtalarlösningar som verkligen var en del av bokhyllan. Då kunde man optimerat lådvolymen lite. Högtalarna i sig är ju tyvärr inte så märkvärdiga ljudmässigt men passade lite för bra i måtten för att inte stoppas in i mina hemmasnickrade bokhyllor. Det är bara 10mm glipa upptill och på sidorna går det ju fint att fylla ut med böcker.

Så här ser det ut med båda bokhyllorna och båda Duxarna. Och så här stökigt är det hela tiden med en tvååring. Jag har inget minne av att jag stökade ner så när jag var i den ålder!8)

Bild
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-14 17:45

snyggt!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 17:50

Hade det varit "bokryggsmönstrat" hade de varit i princip helt osynliga, om det nu finns tyg med sådant mönster.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-14 17:59

Det finns säkert sådant tyg om man skulle vilja det. Men böcker har jag ju redan i bokhyllorna, blommor däremot tyckte jag saknades.

Nu när jag har tittat på dom en stund, så tycker jag faktiskt det ser bättre och bättre ut vilket är både bra och dåligt. De låter ju nämligen inte riktigt tillräckligt bra egentligen...Men WAFen når väl antagligen skyhögt nu och 8071orna när de blivit renoverade ordentligt är väl antagligen chanslösa att få flytta in i vardagsrummet. Men ett par blommiga OD11 skulle nog gå bra, de är ju t.o.m ännu mindre.

/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-14 18:00

Hur tätt är tyget?Så inte diskanten blir lidandes menar jag.. :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-14 18:10

Jag tror att det här tyget är ok. Jag har ju mätt på lite olika tyg och detta är tämligen likt i strukturen som ett av de uppmätta tygen som var klart godkänt. Men till de här högtalarna struntade jag faktiskt i det ganska ordentligt. Jag brydde mig inte ens om att passa mönstret så ingen blomma hamnade framför diskanten. Men själv hör jag definitivt ingen förändring till det sämre jämfört med originalgallren. Möjligen tvärtom faktiskt. Men som sagt, någon mank har jag inte lagt till. Dom är en tillfällig lösning i väntan på något bättre, det är en våning upp i biosalongen jag just nu bränner mitt krut och hoppas få till något. Dessvärre påbörjas badrumsbygget där uppe i nästa vecka och då kommer en dörr tas upp precis där ena 8071an stod. Just nu står där en S-system som inte heller kommer få plats. Kvar återstår i stort sett bara platsen på hyllan ovanför duken, och där uppe får bara Duxarna plats. Klurigt att möblera snyggt på ett sätt som låter bra... Det är alltså där det märkliga konstverket hänger, precis bakom högtalaren som en dörr ska sättas in. Och man vill ju gärna ha en högtalare på varje sidan av duken.

Bild

/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-14 18:33

Det kommer att bli småhögtalare för hela slanten framöver låter det som :)

Kanske ilag med nån undangömd subb?En eller 2 såna hade väl kunnat stått däruppe där den där gitarrförstärkaren eller vad det är står?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-14 18:35

De där amerikanska konsoll stereona (eller vad de nu kallas) från 1960-70 talet är ganska fyndiga egentligen där hela anläggningen blir som en möbel med alla luckor stängda. Där bakom tygbeklädda o kamoflerade dörrar brukar maffiga högtalarelement dölja sig.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-14 19:03

Jag hade ju duxarna där uppe där lillfenderstärkaren och vevgrammofonen står. Och då tänkte jag två subar till duxarna. Nu tänker jag ngt. bättre än duxarna på hyllan och subbar eller rundstrålande bredvid soffan som bilden är tagen från.
Det är ett stort rum och kräver en del för att ljudfyllas känns det som.
/A

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-14 20:47

Olle Mirsch berättade hur han testade om ett tyg skulle duga. Lösningen var att testa att blåsa genom tyget. Var motståndet inte något att tala om lär inte ljudet påverkas heller :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-14 20:56

Då ska jag åka till tygbutiken och flåsa i stuvarna! Det är fler högtalare som ska få tygskydd.
/A (som i åsna)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 13:37

Appropå att dölja och maskera högtalare så är ju alltid risken stor att placeringen påverkar ljudet allt för negativt. Jag la idag upp S-system på hyllan, de fick faktiskt plats.
Bild

Jag misstänker att de definitivt inte är tänkta att ligga sådär de där högtalarna. Den rundstrålande diskanten pekar ju ganska mycket inåt mitten. Men de blev rejält basigare, antagligen pga. det trånga utrymmet bakom högtalarna. Dessutom känns det helt plötsligt lättare att riktningsbestämma varifrån ljudet kommer, något som befriande svårt innan. Men möbleringsmässigt är det en höjdare, och illa låter det inte. Det är möjligt att man kan vända och vrida lite på dom där uppe på hyllan, kanske peka dom lite utåt så diskanten inte pekar så snävt inåt rummet? Vad tror ni? Vad händer med basarna som då pekar alldeles ovanligt bort ifrån mina öron?

/A

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-15 13:49

Jag tror att det låter som i en klädbutik på tidigt 80-tal, om det finns tillräckligt med tyg nertill förstås. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-15 19:46

Man tappar ju all bas om man ställer högtalarna så där högt upp, och så där nära väggen.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 19:50

Det märkliga är det blev precis tvärtom. De blev rejält basiga på ett inte alls negativt sätt. Vet inte om det kan ha att göra med det trekantiga utrymmet där bakom som hittar på något slags skojigt hyss med ljudet. Däremot hörs det tydligt att det kommer från ovan och inte alls så härligt svårlokaliserat som det var innan. Men det kan ju oxå bero på att jag sitter och tittar stint på högtalarna när jag lyssnar nu för att försöka utröna om det blev ok eller inte.

/A

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-15 23:17

Aha, oj, jag såg inte att väggen var vinklad där bakom. Ja, det där är ju samma som att ställa dem i ett hörn, alltså basen blir kraftigt .... ökad. Lyckas inte komma på något bättre ord just nu. :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-15 23:32

Sen detta med tyg,ja alla är säkert inte lika noga som mig men även på detta område har jag testat/blindtestat :)

Biltemas högtalartyg tycker jag är mkt bra,tunt smidigt och inte hörbart om det är tyg i vägen eller inte..

Men bytt tyg på ett flertal högtalare jag lagat upp,orginaltyg som är alldeles för tjockt ock som märkbart dämpar mikrodetaljerna (Lystern i den högsta diskanten)

Så försök hitta ett tyg som du ser igenom någorlunda om du håller det mot ett fönster,ock som du kan andas bra igenom om du håller det mot munnen :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 23:56

Jag har ju faktiskt mätt på olika tyger så jag har en uppfattning vad det rör sig om hur olika slags tyger fungerar olika väl. Men innan det hamnar något tyg på en "riktig" högtalare så ska det specifika tyget få undergå en noggrann mätning. Det kan jag lova.

Jag har en uppsättning helt nya och rätt dyra element från den norska tillverkaren som väntar på att sina lådor ska bli färdiga. Dom ska få jättefint tyg!

/A

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-16 10:49

Kraftigare tyg som jag tycker fungerar skapligt bra är grovvävda linnetyger. Likaså fungerar Ikeas billigaste 19kr metern enfärgade tyger skapligt. Men inget av dem brukar vara mönstret.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 11:44

Jag tyckte ju inte att det lät något vidare med högtalarna där uppe på hyllan. Det blev grötigt och diskantfattigt. Jag misstänker att det beror på de där vinklade bafflarna diskanterna sitter på. Nu pekar de märkligt inåt mitten. Jag provade att ställa en upp och ner och tror det blev bättre. Den står lite vanskligt känns det som, till hälften utanför kanten. Men vad säger ni, O stora orakler, om en sådan högtalare upp och ned?

Bild

/A

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-25 20:32

Upp-och-ned är nog alltid en bra idé om man ställer "ska stå lågt"-högtalare högt upp. Nån stans i bakhuvudet så har jag nån känsla av att det är bättre om diskanten kommer "för nära" än "för långt bort". I ditt fall så är ju diskanten dessutom riktad, då bör upp-och-ned vara ännu bättre. Enda problemet är väl att diskanten riskerar att spela mot hyllplanet och luckorna/väggen nedanför om inte högtalaren sticker ut tillräckligt mycket.

En fusklösning om högtalarna står långt ut i varsitt hörn är att lägga ned lådorna och låta diskanterna spela in mot rummet. Prova vad som är bäst. :)

Edit: Dumstrut på för min del, ser ju att du redan provat att ha dem liggandes. :oops:

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 22:14

Jo, när de låg ned lät det inte så värst. Uselt faktiskt. Men upp och ned blev det nog betydligt bättre. Jag lyckades smita ut i verkstaden under dagen när min dotter sov, fixa lite konsoler och skruva upp på väggen så ca 1/4 - 1/3 av högtalarna var mot väggen och resten över väggen med fritt bakom uppe på hyllan för att inte förlora så mycket bas. Precis när jag höll på att sätta dit högtalarskyddet på högtalare nr 2 kom min sambo hem och stack upp näsan och sa: Fy vad fult, så där kan vi inte ha det. Nu ligger dom sidan uppe på hyllan igen. Men konsolerna sitter kvar så jag ska provlyssna lite imorgon. :D Men jag tror att det blev väldigt mycket bättre.

/A

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-02-25 22:21

Finns säkert lika många teorier för som emot (ok. Kanske inte lika många, men iaf).

Personligen tycker jag att det är bra att experimentera med olika placeringar. Jag själv är alldeles för dålig på det.
I slutändan är det ju ändå så, är du nöjd och tycker det låter bra, ja, då är det bra :)

Men onekligen en kul placering och skulle nog vilja ha fast den något.
Testat att hände dem i taket i kedjor?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-27 10:01

Så här blev det när de kom uppochned och på konsoler. Det blev en klar förbättring av ljudet, men som nämnts inte så snyggt.

Bild

Men med lite tur så är det bara en fråga om att vänja sig.

/A

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-27 10:51

Andersh74 skrev:Men med lite tur så är det bara en fråga om att vänja sig.

/A

... eller så gör du något åt saken! Den högra högtalaren behöver vita konsoler och vita sidor upp till där loftet börjar. Den vänstra behöver också delvis vita sidor men bruna konsoler.

Med tanke på att man inte kommer nära och du kanske inte vill sabba lådorna permanent, kan man tänka sig något enkelt vitt material som fästs temporärt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-27 10:56

Det tål att funderas på. Jag har faktiskt redan föreslagit att jag skulle tapetsera lådorna då de stod i vardagsrummet på stativ. De har väl egentligen inte speciellt värde de där högtalarna så man borde nog kunna tänka sig att måla dom. Det verkar ju dessutom som det mest är jag som diggar ljudet i dom och under ett litet test här hemma åkte de ju på storstryk av ett par Mirsch 3-28 och mot 8071 står de sig slätt. Men de har sin charm både utseendemässigt och ljudmässigt. Men man kanske kan prova att tejpa fast lite papper på sidorna.

Tax för tipset!
/A

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-02-27 11:33

Finns ju vit folieplast som kan klistras på, och som går att ta bort när man inte vill ha den längre.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-27 11:43

Var köper man sådan folieplast? Låter intressant.

/A

Nästa

Återgå till Vintage-hifi