Spotify ut i högtalarna!?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Spotify ut i högtalarna!?

Inläggav Andersh74 » 2013-07-01 19:03

Hej
Då jag de senaste åren helt gått vilse i vintageträsket så har jag inte riktigt fått kläm på nätverksspelare och annat konstigt som används för att få spotify att låta ok.

Mitt system för att lyssna på spotify ser idag ut så här. En äldre laptop med Ubuntu som operativsystem. Därifrån går en sladd från hörlursutgången, 3,5mm, till auxingången på diverse receivrar och sedan den vanliga vägen så att säga till högtalarna. Jag misstänker att detta inte på något sätt är optimalt.

Hur gör ni andra vintageanvändare när och om ni använder spotify i de "gamla järnen"? Är ett externt ljudkort att föredra? Eller måste jag köpa någon slags nätverksspelare?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 19:04

USB-DAC t.ex??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-01 19:10

Nefilim skrev:USB-DAC t.ex??

Sådant där är som sagt lika begripligt som grekiska för mig. Men är det bara tillräckligt billigt så får jag väl handla. Tänker mig en liten söt grunka med usbingång och rca-utgång som går att gömma någonstans.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-01 19:17

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/horlurar/dac-horlursforstarkare/pro-ject-usbbox-black/171368.6044/

Är det något sådant här som skulle passa mig som hatten i handsken?

/A

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 19:18

Eller.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=645814

+ 3,5 mm stereoplugg till RCA. Klart!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-01 19:25

Nefilim skrev:Eller.

Den var ju mycket billigare! Tax för tipset. Men kan jag förvänta mig en förbättring jämfört med att gå direkt från datorns 3,5mm? Om det är så ska jag nog beställa en sådan när frugan tittar bort. Vi har som vanligt inköpsstopp på allt som är roligt till förmån för målarfärg till huset som är tråkigt att både köpa och kladda på. Inser nackdelarna med att bo i ett stort hus... :(

/A

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 19:27

Jag har den, och den duger mycket bra. Självfallet finn bättre
och dyrare alternativ. Du lär nog få fler tips och synpunkter. ;-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-01 19:35

Går lite i samma tankar men är USB-DAC eg något annat än ett externt ljudkort?^^

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-01 19:36

Om den duger åt någon som har skrivit 23000 inlägg på det här forumet så lär den duga åt mig! :D

Kostnader i en anläggning kan väl få ha hyggliga proportioner, så min fådda dator, fådda MP2, hittade Technicsstärkare, forumköpta OA12, traderade Luxmanreceiver passar nog bäst ihop med något som inte innebär skilsmässa och familjetragedi! :?

Men jag har alltmer börjat störa mig på hur illa spotify låter även för mig då jag jämför med LP-skivorna. Jag hoppas skillnaden kommer bli mindre med en liten ,modern teknikuppgradering.

Förresten...Jag har även Spotify i min telia bredbandstvburk. Ifrån den har jag även dragit rca-kablar via lite trixande till receivern för att få tvljudet därifrån. Men jag tycker inte heller spotify därifrån låter suveränt. Borde det det?

/A

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 19:38

Jocke skrev:Går lite i samma tankar men är USB-DAC eg något annat än ett externt ljudkort?^^

Jo. Ungefär. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 19:38

Andersh74 skrev:Om den duger åt någon som har skrivit 23000 inlägg på det här forumet så lär den duga åt mig! :D

Kostnader i en anläggning kan väl få ha hyggliga proportioner, så min fådda dator, fådda MP2, hittade Technicsstärkare, forumköpta OA12, traderade Luxmanreceiver passar nog bäst ihop med något som inte innebär skilsmässa och familjetragedi! :?

Men jag har alltmer börjat störa mig på hur illa spotify låter även för mig då jag jämför med LP-skivorna. Jag hoppas skillnaden kommer bli mindre med en liten ,modern teknikuppgradering.

Förresten...Jag har även Spotify i min telia bredbandstvburk. Ifrån den har jag även dragit rca-kablar via lite trixande till receivern för att få tvljudet därifrån. Men jag tycker inte heller spotify därifrån låter suveränt. Borde det det?

/A

Har du Spotify Premium med rätta inställningar då?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=54687

-------------------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-01 19:49

Jodå, jag har spotify premium sedan urminnes tider och jag tror inställningarna är rätt. Men ska kolla dom igen. Ett krux kanske är att Ubuntuversionen inte ser helt likadan ut i inställningarna som windowsversionen.

Jag menar inte att det låter urkasst på något sätt. Men jag har en känsla av att det borde kunna låta bättre och då har jag länge misstänkt datorn som felkälla snarare än Spotify i sig.

Jag har även provat det från min Xperias 3,5mm utgång. Men då låter det UGGLA på riktigt, precis som allt annat ljud gör i den. Olyssningsbart helt enkelt.
/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-01 19:53

Nefilim skrev:

Jag har kryssat i "high quality streaming" och kryssat ur "set the same volume level for all tracks". Fler inställningar kan jag knappt göra.

/A

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 19:55

Andersh74 skrev:
Nefilim skrev:

Jag har kryssat i "high quality streaming" och kryssat ur "set the same volume level for all tracks". Fler inställningar kan jag knappt göra.

/A

OK.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-01 20:46

Nefilim skrev:Eller.

Kom att tänka på en sak. Hur väl eller möjligen illa kommer den där lilla grunkan fungera ihop med Ubuntu? Inte alls kanske?

/A

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-07-01 21:16

Min anläggning måste nog också anses vintage vid det härlaget, jag kan kanske berätta hur jag gör.

Jag har en Squeezebox-spelare ansluten till mitt försteg. Det fungerar ypperligt och gör att jag inte måste ha en dator i närheten, vilket jag inte gillar.

De enkla modellerna säljs inte längre, men finns beggade: http://www.blocket.se/kronoberg/Logitec ... m?ca=3&w=3
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-07-01 23:01

själv kör jag Boxee med spotify det ljudkortet som sitter i dem är riktigt jädra bra,, o dessa burkar går o köpa för en 500:- på tradera
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-02 07:16

zvenamp skrev:själv kör jag Boxee med spotify det ljudkortet som sitter i dem är riktigt jädra bra,, o dessa burkar går o köpa för en 500:- på tradera

Om du ser en sådan på tradera kanske du kan klistra länken här?

Jag som inte vet ngt om olika spelare, squeezebox eller boxee, undrar hur de fungerar. Måste man ha även en dator eller finns Spotify på ett användarvänligt sätt inuti den lilla gismokvacken? Så få och små grunkor som möjligt tycker jag är eftersträvansvärt.

/A

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-07-02 08:38

Squeezebox behöver en dator på wlan:s avstånd ständigt påslagen då du lyssnar. Jag har en skokartongsdator som kör ubuntu ståendepå en hylla.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-02 08:46

Har du en TV i närheten? Antar det, isf är en Boxee eller en WD live ett sätt att få spotify, säger dock inget om kvaliteten på ljudkretsarna i de apparaterna.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-02 08:58

Rent instinktivt känns ju Nefilims usb-sticka som den smidigaste lösningen. Minst teknikkrävande så att säga. Tvn är en projektor och den vill jag inte köra i onödan. Ubuntudatorn däremot är användarvänlig och snabbstartad. Den släpas ändå runt i huset hela tiden.

Frågan är bara om det finns någon sådan där sticka som fungerar med Ubuntu. Fast å andra sidan fungerar de flesta plug och spelagrejer bra.
/A

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-02 09:04

Den funkar i Ubuntu. :)

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-07-02 14:21

Andersh74 skrev:
zvenamp skrev:själv kör jag Boxee med spotify det ljudkortet som sitter i dem är riktigt jädra bra,, o dessa burkar går o köpa för en 500:- på tradera

Om du ser en sådan på tradera kanske du kan klistra länken här?

Jag som inte vet ngt om olika spelare, squeezebox eller boxee, undrar hur de fungerar. Måste man ha även en dator eller finns Spotify på ett användarvänligt sätt inuti den lilla gismokvacken? Så få och små grunkor som möjligt tycker jag är eftersträvansvärt.

/A

boxee har innbyggt trådlöst nätverkskort hdmi utgång
+ att det är en mediespelare .. tillex titta på gratis film :D

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=boxee
Senast redigerad av zvenamp 2013-07-02 14:24, redigerad totalt 1 gång.
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-02 14:23

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-02 22:06

Jag taxar och bockar för goda tips och lyfter åter på hatten åt detta forums belevade medlemmar.

Då jag är mer fascinerade av mopedmotorer, Wilescos ångmaskiner och gjutjärnshyvlar tror jag att jag även denna gång avstår att satsa på sådan där knepig teknik som nätverksspelare. Jag har ju helt nyss skaffat tv återigen efter ett tioårigt uppehåll och är väl inte helbegeistrad trots digitaltv och projektor.

Spotify i datorn däremot tycker jag har ett användarvänligt gränssnitt så jag tror jag satsar på en sådan där liten USB-gismo, ergo ett pyttelitet externt ljudkort.

/A

Ps. hade jag varit rikare hade jag kanske köpt all världens tekniska lustigheter, men service och underhåll på mina gamla receivrar går före i kön. Och målarfärg till huset....ds

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2013-07-03 06:30

Själv kör jag via en Audioengine W3 (eller W1?), ska vara samma sak som Audio Pro's motsvarande, hittad för några hundringar på Blocket.

En trådlös USB DAC helt enkelt.

Fungerar sladdfritt och klockrent i alla lägen med ett ljud jag inte kan klaga på i alla fall.

http://audioengineusa.com/Store/Audioengine-W3

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-03 06:40

Den verkar inte dum måste jag erkänna. En sådan vill jag ha! :D

/A

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-07-03 08:02

Först har man ubuntu i datorn och sen gråta över hur komplicerat det är med datorer och musik. God morgon, kaffet är serverat.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Spotify ut i högtalarna!?

Inläggav phloam » 2013-07-03 13:02

Andersh74 skrev:Därifrån går en sladd från hörlursutgången, 3,5mm, till auxingången på diverse receivrar och sedan den vanliga vägen så att säga till högtalarna. Jag misstänker att detta inte på något sätt är optimalt.

Jag undrar på vilka sätt detta inte skulle vara optimalt (inte retorisk fråga)?

Om det låter bra med ett par bra hörlurar ur dessa 3,5mm utgångar - vad säger att det med nödvändighet låter mycket sämre om de går in i Aux?

Impedanser hit o dit? Exakt vad?

Om du har en enkel telefondocka så kan du kringå hörlursutgång och få "line out" från telefonen f.ö. Jämför!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-03 18:31

Zzombie skrev:Först har man ubuntu i datorn och sen gråta över hur komplicerat det är med datorer och musik. God morgon, kaffet är serverat.

Jag, precis som många andra är ju nästan uppväxt med Windows alla buggar och program som stup i ett stöter på oväntade problem och måste avslutas (OK eller avbryt?!) samt en autostartlista som blir kilometerlång trots idoga rensningar. Därav Ubuntu som fungerar år efter år utan service, defragmenteringar och oönskade omstarter.

Jag känner inte någon ubuntuanvändare som längtar tillbaka till Microsoft. Jag använder Ubuntu för att slippa meka med mjukvaran då jag slutade tycka det var roligt för 15 år sedan.

Frågan nu gällde att kringgå den 8 år gamla laptopens ljudkort. Och det hade nog varit önskvärt oavsett plattform.

/A

Nästa

Återgå till Vintage-hifi