DUX SX6774/33 Felsökning

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

TheKivi

DUX SX6774/33 Felsökning

Inläggav TheKivi » 2016-03-29 19:40

Bild

Tjena! Jag hittade en fin gammal receiver i min farfars garage i helgen. Men när jag väl tagit hem och kopplat in den så fick jag inte nå ljud i högtalarna.
Så jag kopplade ur den och började skruva isär den och såg ganska fort att två säkringar hade gått, så jag bytte ut dom. men så fort jag kopplat in den igen och slår på den så brinner säkringarna igen.

jag kan inte specielt mycket när det kommer till elektronik så jag vänder mig till er för hjälp

jag har inte hittat nån service manual till den här men jag har läst att den ska vara likadan som Philips AH684, som jag hittade service manual till på hifiengine.
Dom är inte exakt lika, DUXen har en lampa philipsen inte har och andra värden på två av säkringarna samt att ett kretskort har annan layout. Men jag tror att det i stort sätt är samma förstärkare.

Det är i alla fall säkring F002 och F003 som brinner på en gång.(dom är båda på 4 A 250V trög)

Om någon har nån idé om vart jag borde börja felsöka så vore det väldigt trevligt.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Re: DUX SX6774/33 Felsökning

Inläggav rolfzetterberg » 2016-03-29 20:54

Jag skulle löda ur diodbryggan och mäta den.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-03-29 21:20

Och jag börja leta efter kondingar som fysiskt visar tecken på att ha gett upp
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2016-03-29 22:26

Tillsammans är vi oslagbara!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-03-29 22:41

:D

Frågan är vem skulle koka kaffet samtidigt som vi gör det? :lol:
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-29 23:04

rolfzetterberg skrev:Jag skulle löda ur diodbryggan och mäta den.

Bild

Den här är diodbryggan va?

Cicaro skrev:Och jag börja leta efter kondingar som fysiskt visar tecken på att ha gett upp

jag har tittat igenom den men det är ingen som ser ut att ha gett upp.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-29 23:25

Japp!

Hm, är det någon (glad moddare) som gått efter och lött virningar? Kan möjligtvis ha råkat bränna nåt.
Don’t just do something, sit there.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-29 23:41

darkg skrev:Japp!

Hm, är det någon (glad moddare) som gått efter och lött virningar? Kan möjligtvis ha råkat bränna nåt.

vet inte om det är någon som har varit å pillat i den innan mig.

men jag ska ta å löda bort diodbryggan imorgon när jag är utvilad i skallen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-29 23:46

Ja, det var en förflugen gissning. Tittade fel på lödningen på högra kondensatorn också.
Don’t just do something, sit there.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-30 11:13

Bild

Nu har jag fått loss den. Och efter att jag gått lös på den med multimetern ser det ut som att den funkar som den ska.

kondingarna mäter ca 15 nF.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-30 11:29

Skjuter den säkringar har du sannolikt trasiga transistorer i slutdelen.
Annars kan du testa likriktaren separat med annan spänningskälla och se om den lämnar spänning och ström som den ska.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-30 14:44

Bild

När jag diodtestar den här mojängen(transistor TS651a enligt kretsschema) visar multimetern 0,000V mellan emitter och collector i båda riktningar så det verkar ganska säkert och anta att den har gett upp.

Går det och få tag i nya av dom här, finns det andra man kan byta ut mot eller är det rota runt på ebay som gäller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-30 14:50

TheKivi skrev:[ Bild ]

När jag diodtestar den här mojängen(transistor TS651a enligt kretsschema) visar multimetern 0,000V mellan emitter och collector i båda riktningar så det verkar ganska säkert och anta att den har gett upp.

Går det och få tag i nya av dom här, finns det andra man kan byta ut mot eller är det rota runt på ebay som gäller?

Kolla nätet på ekvivalenter.
Hittar du sådana kan du antingen bara byta den som är paj, eller byta rubbet för absolut jämnhet.
Det bör vara 2 av den sorten du visar (1 per kanal) och 2 andra = positiv och negativtrissor.
Hittade just denna åt dig :-)

http://www.aliexpress.com/item/2SC1051- ... 57826.html
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-30 15:42

jag trodde det skulle vara svårare än så och få tag i ersättare :)

Det är föresten 4 stycken av den modellen(två per kanal, antar jag)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-30 15:45

TheKivi skrev:jag trodde det skulle vara svårare än så och få tag i ersättare :)

Det är föresten 4 stycken av den modellen(två per kanal, antar jag)

Då har du enkelsidig spänning förmodligen.
Sitter det 2 stora lytar på högtalarutgångarna så är det så.
Tror det kallas halvvågslikriktning, men det kan nog funka fint ändå
Jag hade en TA-12000 som jag gillade skarpt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-03-30 16:38

Alienexpress skulle jag nog undvika till att börja med. Garanterat en kopia med okänd spec.

Bättre hitta en riktig ekvivalent i känt fabrikat (inte några stora summor isf)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-30 16:39

Cicaro skrev:Alienexpress skulle jag nog undvika till att börja med. Garanterat en kopia med okänd spec.

Kläm ur dig nå't vettigt istället för att gnälla :-)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-03-30 16:42

Hoppas du inte hunnit köpa något från Aliexpress eller Ebay, för de är nämligen med 100% säkerhet fejk, och kommer att brinna upp omedelbart om du använder dem.

Tyvärr finns det enbart motsvarigheter från Onsemi fortfarande i produktion, och de kostar runt 40 kr styck. Köp inte heller dessa från Ebay eller liknande, utan endast från Mouser, Digikey eller liknande.

Tyvärr är denna förstärkare inte värd att reparera, eftersom komponentkostnaden blir högre än den fungerande förstärkarens värde. Du får själv besluta om du vill gå med förlust, och använda den själv. Detta förutsatt att du får igång den.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-03-30 16:45

Perfector skrev:
Cicaro skrev:Alienexpress skulle jag nog undvika till att börja med. Garanterat en kopia med okänd spec.

Jag ska men sitter och slår i ekvivalenttabeller. Kanske skulle tillagt jag återkommer, var inte meningen att vara negativ. Sorry !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-30 16:46

Cicaro skrev:
Perfector skrev:

Jag ska men sitter och slår i ekvivalenttabeller. Kanske skulle tillagt jag återkommer, var inte meningen att vara negativ. Sorry !

Mr. smiley säger att jag bara skämtar. :mrgreen:

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-30 16:59

AlNiCo skrev:Hoppas du inte hunnit köpa något från Aliexpress eller Ebay, för de är nämligen med 100% säkerhet fejk, och kommer att brinna upp omedelbart om du använder dem.

Tyvärr finns det enbart motsvarigheter från Onsemi fortfarande i produktion, och de kostar runt 40 kr styck. Köp inte heller dessa från Ebay eller liknande, utan endast från Mouser, Digikey eller liknande.

Tyvärr är denna förstärkare inte värd att reparera, eftersom komponentkostnaden blir högre än den fungerande förstärkarens värde. Du får själv besluta om du vill gå med förlust, och använda den själv. Detta förutsatt att du får igång den.

Jag har inte beställt någon än.
Men jag ska reparera den för att använda den och lära mig lite mer om elektronik på vägen.

jag har en likadan sen tidigare som står här bakom mig och jag tycker den låter väldigt fint med ett par DUX 303 högtlalare.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-30 17:00

TheKivi skrev:
AlNiCo skrev:Hoppas du inte hunnit köpa något från Aliexpress eller Ebay, för de är nämligen med 100% säkerhet fejk, och kommer att brinna upp omedelbart om du använder dem.

Jag har inte beställt någon än.
Men jag ska reparera den för att använda den och lära mig lite mer om elektronik på vägen.

jag har en likadan sen tidigare som står här bakom mig och jag tycker den låter väldigt fint med ett par DUX 303 högtlalare.

[ Bild ]

Där fick ni alla som inte tycker den är värd att fixa :-)
Tuta och kör
Värdet avgörs av den som lyssnar.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-03-30 17:28

Det är ju vägen TILL den fungerande stärkaren som är det roliga.

Den fanns tyvärr inte med i min ekvivalensbok så jag vänder mig till första stället jag själv brukar gå för att hitta ersättare internet och alptransistors.com. Tyvärr hinner jag inte kolla upp vilka som finns i lager och detaljstudera ersättare eller kolla vilka som går att köpa billigt men i teorin bör de som matchas i länken fungera som ersättare även om man behöver ta en titt i databladet för att komma så nära som möjligt osv. Det kan dock i dessa fall vara läge att byta på båda kanalerna och ibland kan man behöva byta även PNP-transistorn så de matchas. Jag kan nog ta en titt i databladet om du hittar någon av de hos en seriös återförsäljare och undrar om den fungerar som ersättare.

http://alltransistors.com/crsearch.php? ... 0&caps=TO3

Sen är det alltid värt att slänga iväg ett mail till stig i motala (ecotec-online) och fråga om han har en sån trissa liggandes. Har du tur har han surplus liggandes kvar i gömmorna ända sen 70-talet och han importerar i vart fall inget fake. (Faktum är att han i princip mest har nos-komponenter av allehanda slag)

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-30 17:59

Cicaro skrev:Det är ju vägen TILL den fungerande stärkaren som är det roliga.

Den fanns tyvärr inte med i min ekvivalensbok så jag vänder mig till första stället jag själv brukar gå för att hitta ersättare internet och alptransistors.com. Tyvärr hinner jag inte kolla upp vilka som finns i lager och detaljstudera ersättare eller kolla vilka som går att köpa billigt men i teorin bör de som matchas i länken fungera som ersättare även om man behöver ta en titt i databladet för att komma så nära som möjligt osv. Det kan dock i dessa fall vara läge att byta på båda kanalerna och ibland kan man behöva byta även PNP-transistorn så de matchas. Jag kan nog ta en titt i databladet om du hittar någon av de hos en seriös återförsäljare och undrar om den fungerar som ersättare.

http://alltransistors.com/crsearch.php? ... 0&caps=TO3

Sen är det alltid värt att slänga iväg ett mail till stig i motala (ecotec-online) och fråga om han har en sån trissa liggandes. Har du tur har han surplus liggandes kvar i gömmorna ända sen 70-talet och han importerar i vart fall inget fake. (Faktum är att han i princip mest har nos-komponenter av allehanda slag)

Okej, jag ska kolla på det efter att jag har lagat lite god mat.

Och tack alla för hjälpen så här långt. :)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2016-03-30 20:16

Den här är(lite förvånande) en kvasikomplementär förstärkare.Alltså 2 likadana transistorer i varje kanal.Totalt 4st lika.
Har egentligen inget med enkelsidig spänning eller kondensatorutgång att göra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-30 20:18

rolfzetterberg skrev:Den här är(lite förvånande) en kvasikomplementär förstärkare.Alltså 2 likadana transistorer i varje kanal.Totalt 4st lika.

Normalt är det en npn och en pnp per kanal för att få en komplett vågform.
Samma på båda trissorna brukar betyda att man har enkelspänning och då måste man ha en utgångskondensator för att "suga" upp likspänningspulsen mellan 2 vågpulser.
Lattjo om det inte är så.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-03-30 21:37

[quote="TheKivi"][quote="AlNiCo"]H
Bild[/

gillar den där setupen med högtalarna, trähyllan, skivspelaren, kasettdecket o de staplade skivorna o det röda skrinet. Får sån där najs retrokänsla när jag ser det där :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-30 21:52

rolfzetterberg skrev:Den här är(lite förvånande) en kvasikomplementär förstärkare.Alltså 2 likadana transistorer i varje kanal.Totalt 4st lika.

Perfector skrev:Normalt är det en npn och en pnp per kanal för att få en komplett vågform.
Samma på båda trissorna brukar betyda att man har enkelspänning och då måste man ha en utgångskondensator för att "suga" upp likspänningspulsen mellan 2 vågpulser.
Lattjo om det inte är så.

Vet inte om ni har kikat på service manualen men så här ser det ut på slutsteget för en kanal. jag blir då inge klokare av det men kanske är intressant för nån.
Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-03-31 07:16

Detta är det enda vettiga moderna valet: http://cpc.farnell.com/on-semiconductor ... dp/SC06817

Dock kan även de brinna upp i fall du inte testar alla andra halvledare också, innan du i installerar dem.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2016-03-31 07:24

Det är lustigt ibland... Jag ville veta mer om kvasikomplementära förstärkare och googlade lite. En av de första träffarna var den här gamla tråden på Planeten:

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=2814

Det var jag själv som ställde frågan för tio år sedan - idag har jag naturligtvis inget minne av saken. Jag spelar f.ö. fortfarande på samma (som det visar sig) kvasikomplementära H/K 930. :)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi