Moderator: Redaktörer
Rille skrev:Nu börjar en inköpslista fyllas på och några frågetecken har uppstått. På sidan tekniken så föreslås byten av transistorerna till något nyare varianter. Detta tänkte jag göra när jag ändå är inne och rotar i apparaten. Det föreslås en ändring av motståndsvärden till 36kΩ på motstånden 5-6 på alla moduler utom tonkontrollen där 51kΩ föreslås och phonomodulen. Varför föreslås 51kΩ på tonkontrollen och inte 36kΩ?
Jag har ursprungligen inte tänkt lägga ner tid på phonodelen då jag har en bra riaa till min skivspelare och SC8an kommer troligen inte kopplas till en skivspelare med krav på högsta återgivning någonsin. Men om någon nu har en bra och välfungerande uppdatering av phonodelen så är det lika enkelt att göra det på en gång, så kom gärna med förslag..
Totalkostnad på min inköpslista från Elfa än så länge är 396kr med moms och frakt. Då har jag inte valt varken de dyraste eller billigaste komponenterna, utan de som av någon anledning verkar vara tillräckligt bra.. Jag har inte hittat någon foliekonding att ersätta tantalkondingarna utan ersätter dom med elektrolyter. 47uf är lite för stort värde för fina foliekondingar, dom blir så rackarns stora.. Har någon ett annat/bättre förslag till ersättningskondingar?
RogerGustavsson skrev:Det handlar om 47 µF/3V? Går det inte att använda polymerkondensatorer istället för tantalerna? Fast om tantalerna är hela kanske de inte alls behöver bytas?
Rille skrev:RogerGustavsson skrev:Det handlar om 47 µF/3V? Går det inte att använda polymerkondensatorer istället för tantalerna? Fast om tantalerna är hela kanske de inte alls behöver bytas?
Hej Roger
Jo det borde gå, men jag har inte hittat någon. Kan du länka till ett förslag?
Rille skrev:Ja Roger den ser bra ut. Om jag får ihop lite fler grejer från Mouser att beställa så är de klara kandidater till projektet. Men om jag inte hittar mer grejer att beställa därifrån så blir det väldigt dyra kondingar med frakten.. Jag måste mäta lite så jag vet vad som får plats också.. Kanske måste det bli dom från mouser..
RogerGustavsson skrev:Har förmodligen en större beställning på gång hos Mouser, du kan hänga på där om du vill.
Rille skrev:Jag hittade en sida..http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=73509
Rille skrev:Jag försökte mig på att löda ega kablar från DIN 5polig till RCA med hjälp av denna sida https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt
Resultatet blev ljud i höger kanal och tyst i vänster. Nu kan jag ju prova de andra stiften för vänster kanal, utom mittenstiftet som är jord såklart.. Och nu har jag just skruvat ihop lådan och kopplat in den. Vet någon på rak arm vilket stift som är ljud ut vänster ur SC8an?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster