zapanasta skrev:Undrar också varför dom inte plaserat filtret i dödutrymmet
Hur låter det nu då tycker du,om du hunnit lyssnat nån längre stund?
ja hur låter de nu då...
ett tag undrade jag ju ifall man på något sätt kunde höra att det var ett par transmissionline högtalare bara genom att lyssna och inte se vilka högtalare som spelar. Svaret på detta är nog nej det kan man inte eller åtminstone inte jag

och de låter nog inte heller som om de hade inbyggda slutsteg i basdelen.
Men de låter heller inte som ett par typiska basreflex snarare påminner de om slutna lådor.
Det låter trevligt om högtalarna nu och med lutning på baffeln o nyrenov. filter förbättrades spridningen av mellanreg o diskant. Hur de låter nu har också mycket att göra med mitt lyssningsrum där jag oftast sitter väldigt nära högtalarna.
Högtalarna är väl inte oumbärliga. Kan tänka mig att jag kunde hitta ett par andra fullregisterhögtalare som jag skulle trivas lika bra med. Högtalarna känns ibland lite bastunga men samtidigt saknar de riktig lågbas. Fast åter igen spelar rumsakustiken in mycket här. Som jag sa innan så är jag oftast nära högtalrna när jag lyssnar (inom 2 meters avstånd eller mindre) på väg ut ur mitt långa rum vid dörren... där är det längst avstånd till högtalarna. Där hör jag också den lägsta basen fast det är inget ställe för lyssningsspot även om jag gärna skulle stå där för att njuta av de lägsta tonerna.
Jag tror att mitt lyssningsrum inte på långt nära ger dessa högtalare rättvisa. Ifall jag hade ett större o annorlunda rum där jag kunde rigga up mina 8071 och med en potentare förstärkare så är jag rätt övertygad om att mitt intryck av högtalarna skulle vara annorlunda dvs bättre. Nu får jag stå ut med den här kompromissen där högtalarna är placerade på ett sådant ställe i rummet att det funkar också rent estetiskt.
Jag känner mig ändå priviligerad av att ha ett par ståtliga o äkta 8071 stående i rummet. Troligtvis enda paret i stan på mina bredgrader
hmm läste igenom detta nu och man får kanske inrycket av att jag inte är nöjd med högtalarna men så är det nog inte bara det att jag inte är överförtjust i dom men nöjd är jag definitivt.