Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-27 08:56

Idag skall jag byta filter i den andra högtalaren och montera metallfötter framtill så den får samma lutning som den andra. Sen skall högtalarna få spela, spela o spela musik länge framöver är det tänkt. Inget mera trixande o testande på ett bra tag hoppas jag. Får bara glömma tonkontrollerna (är väl inte korrekt benämning men jag kallar dom så) även om det nog är lite synd att de inte går att använda nu med direktkopplade filter. Jag tyckte innan att högtalarna var för stora för mitt lyssningsrum så de inte kom till sin rätt varken musikaliskt eller utseendemässigt men nu med borttagna socklar o lutning på kabinetten så både låter de o ser bättre ut och vi kommer bättre överens :D

När jag öppnade upp högtalaren igår så hittade jag även "Leinopuu stämpeln" av någon orsak hade jag fått för mig att stämpeln skulle finnas på bakstycket men så var det alltså inte.

Stämpeln visar tydligt att min högtalare är tillverkad under vecka 50 1978 eller åtminstone är kabinettet tillverkat då monteringen av elementen kan ju skett senare.

Syns ju också tydliga spår av svart sprutfärg inne i lådan så det verkar mera som om faneret är målat o inte betsat tycker jag.

Bild
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-27 09:46

Får hoppas att du blir nöjd med ljudet nu :)

Andersh74 har mera problem med sina,synd man bor så långt bort annars har man kunnat hjälpa till lite..

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-27 21:55

Hann inte byta filter idag det kom annat emellan men istället har jag ikväll hunnit lyssna mera och fortsatt mitt oprofesionella jämförande med att växelvis lyssna på vänster högtalare med nytt filter resp. höger högtalare med orenoverat dito (med hjälp av balance ratten)

Nu kan jag nog tveklöst säga att ljudet i den vänstra lådan (med renoverat filter) är mera krispigt, nyanserat och klart alltså bättre än i den högra lådan med gammalt filter. Trots olika signaler till lådorna så kan nog inte alla skivor jag lyssnat på av slumpen låta sämre på höger kanal :) alltså inga tvivel nu om vilken högtalare jag föredrar.

Med nytt filter i också den högra lådan blir resultatet säkert förträffligt, allt talar för det.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-27 23:01

Ja vi får hoppas den högra lådan låter lika som den vänstra efter filterbyte då :)

Men det tror jag nog den kommer att göra,för jag vet att det är rätt stor skillnad på ett par orenoverade ock ett par renoverade :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-27 23:14

zapanasta skrev:Ja vi får hoppas den högra lådan låter lika som den vänstra efter filterbyte då :)

Men det tror jag nog den kommer att göra,för jag vet att det är rätt stor skillnad på ett par orenoverade ock ett par renoverade :)

... kom att tänka på att det basfrekventa ljudet väl inte påverkas av filtret? det är väl bara mellanregister o diskant som filtret "bemästrar" eller hur. Så basen borde väl vara lika (bra) i en högtalare med orenoverat filter? eller? kanske beror det på vid vilken frekvens filtret delar nedåt :roll:

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-27 23:25

I dom banorna tänkte även jag tills jag bröt ihop och bestämde mig för att skänka bort mina. Diskant och mellanregistet tyckte jag däremot lät bra. Det bästa som någonsin låtit här hemma. Det var basarna som lät illa.
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-27 23:40

Andersh74 skrev:I dom banorna tänkte även jag tills jag bröt ihop och bestämde mig för att skänka bort mina. Diskant och mellanregistet tyckte jag däremot lät bra. Det bästa som någonsin låtit här hemma. Det var basarna som lät illa.
/A

Och du är säker att all fyllning i lådan låg där det skulle samt mängd?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-28 00:02

Absolut inte säker på det. Men det jag kunde se genom bashålen såg bra ut. Det är nog min omkantning som blev dålig. Bonnångern har börjat sätta in riktigt ordentligt nu... Det är ju de coolaste högtalarna jag ägt.
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-28 00:09

GrosvenorAudio skrev:
zapanasta skrev:Ja vi får hoppas den högra lådan låter lika som den vänstra efter filterbyte då :)

... kom att tänka på att det basfrekventa ljudet väl inte påverkas av filtret? det är väl bara mellanregister o diskant som filtret "bemästrar" eller hur. Så basen borde väl vara lika (bra) i en högtalare med orenoverat filter? eller? kanske beror det på vid vilken frekvens filtret delar nedåt :roll:

Jodå,nog kan basen påverkas allt,sitter ju en kondning i basdelen också ock stämmer inte den i lag med spolen längre iom åldrande så kan nog basen låta illa också :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-28 07:07

zapanasta skrev:
GrosvenorAudio skrev:

Jodå,nog kan basen påverkas allt,sitter ju en kondning i basdelen också ock stämmer inte den i lag med spolen längre iom åldrande så kan nog basen låta illa också :)

Tack för informationen. Det där var bra att få veta. Kommer du ihåg ifall du också bytte den kodningen när du fixade mina fliter?

och Anders har du redan hunnit skänka bort dina 8071 ? det gick snabbt...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-28 08:32

Bytte alla kondningar på dina filter :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-28 22:34

zapanasta skrev:Bytte alla kondningar på dina filter :)

Bra! då kan jag vara lugn :)

---> Anders har du redan skänkt bort dina 8071? Det gick snabbt isåfall.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-28 23:21

Jag får lov att skriva i gåtor tills vidare. 8) Men nya skumkanter är beställda från eBay. Återstår att se vem som får nöjet att sniffa lim.
/A

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-01 17:21

Så fort går en vecka har pga av jobbet inte orkat o hunnit fixa andra högtalaren i veckan men nu i helgen skall det bli av. Ibland föredrar jag faktiskt att lyssna med bara en högtalare o i mono då får man en bättre uppfattning om hur en högtalare egentligen låter

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-01 18:41

Ja, började fundera var du tog vägen.

Man vill ju ha ett omdöme när båda är fiksade :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-02 20:21

zapanasta skrev:Ja, började fundera var du tog vägen.

Man vill ju ha ett omdöme när båda är fiksade :)

det kommer förhoppningsvis imorgon kväll :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-02 20:31

Innan jag byter filter så tog jag nu en bild på båda två för att jämföra lite. Som synes så är orignalfiltret orenoverat till vänster och det fixade till höger.

På båda filtren finns några vita komponenter med ett porslinsliknande hölje. Dessa ser inte ut att vara bytta på det renoverade filtret och det är säkert också i sin ordning men jag bara undrar vad det är för "grejer" :) vill ju lära mig... och om de inte åldras på samma sätt som de övriga komponenterna

Sen har ju filtret till höger som ursprungligen suttit i ett par 5061 två såna vita komponenter medan filtret till vänster som jag nyss monterat ur mina 8071 bara har en sån vit grej. Kan det då betyda att filtren i 8071 vs. 5061 skiljer sig något trots allt? vad jag tidigare hört så skulle de vara identiska.

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-02 21:25

Dom vita komponenterna är motstånd ock behöver inte bytas :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-02 22:18

zapanasta skrev:Dom vita komponenterna är motstånd ock behöver inte bytas :)

oki då vet vi det :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-03 21:33

då är filtret bytt också i andra högtalaren. Låter riktigt bra nu om båda två och visst spelar de renare i de högre registren än innan med orenoverade filter. Av någon orsak var dämpmaterialet satt fel i den andra högtalaren. De två mindre gullfiber skivorna var omkastade så någon måste ha varit inne o pillat där någongång. Men nu blev det rätt :) här under lägger jag upp två bilder till på hur dämpmaterialet skall placeras ifall någon framöver undrar. Denna högtalare är också tillverkad vecka 50 år 1978.

Filmade också en kort video på dämpmaterialet (lägger upp den en annan dag). Så ifall någon är lika galen som jag och vill tillverka kloner på dessa högtalare så får man en lite bättre bild över hur det skall se ut innuti. Sådan info jag förgäves sökte när jag gjorde mina kloner men aldrig fann.

Bild

Det vita vaddet och de två inre gullfiberplattorna.

Bild

Sen ovanpå de inre dämpplattorna den yttre gullfiberplattan närmast bakväggen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-07 22:05

Här kommer den utlovade videon på dämpmaterialet i 8071.

Egentligen är det ju inte så mycket material, beror väl lite på hur man ser det... jag kan ibland tycka att det är slöseri med utrymme med den oanvända kaviteten uppe i lådan där endast tonkontrollerna sitter. Det är bara som ett dött utrymme till ingen egentlig nytta. Undrar lite hur man tänkt när man ritat lådan så. Varför valde man inte att placera filtret i det oanvända utrymmet där uppe det hade verkat mera seriöst än där det är inklämt nu tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=aBcck9xuioc

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-07 22:49

Undrar också varför dom inte plaserat filtret i dödutrymmet :?

Hur låter det nu då tycker du,om du hunnit lyssnat nån längre stund?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-16 23:51

zapanasta skrev:Undrar också varför dom inte plaserat filtret i dödutrymmet :?

Hur låter det nu då tycker du,om du hunnit lyssnat nån längre stund?

ja hur låter de nu då...

ett tag undrade jag ju ifall man på något sätt kunde höra att det var ett par transmissionline högtalare bara genom att lyssna och inte se vilka högtalare som spelar. Svaret på detta är nog nej det kan man inte eller åtminstone inte jag :) och de låter nog inte heller som om de hade inbyggda slutsteg i basdelen.

Men de låter heller inte som ett par typiska basreflex snarare påminner de om slutna lådor.

Det låter trevligt om högtalarna nu och med lutning på baffeln o nyrenov. filter förbättrades spridningen av mellanreg o diskant. Hur de låter nu har också mycket att göra med mitt lyssningsrum där jag oftast sitter väldigt nära högtalarna.

Högtalarna är väl inte oumbärliga. Kan tänka mig att jag kunde hitta ett par andra fullregisterhögtalare som jag skulle trivas lika bra med. Högtalarna känns ibland lite bastunga men samtidigt saknar de riktig lågbas. Fast åter igen spelar rumsakustiken in mycket här. Som jag sa innan så är jag oftast nära högtalrna när jag lyssnar (inom 2 meters avstånd eller mindre) på väg ut ur mitt långa rum vid dörren... där är det längst avstånd till högtalarna. Där hör jag också den lägsta basen fast det är inget ställe för lyssningsspot även om jag gärna skulle stå där för att njuta av de lägsta tonerna.

Jag tror att mitt lyssningsrum inte på långt nära ger dessa högtalare rättvisa. Ifall jag hade ett större o annorlunda rum där jag kunde rigga up mina 8071 och med en potentare förstärkare så är jag rätt övertygad om att mitt intryck av högtalarna skulle vara annorlunda dvs bättre. Nu får jag stå ut med den här kompromissen där högtalarna är placerade på ett sådant ställe i rummet att det funkar också rent estetiskt.

Jag känner mig ändå priviligerad av att ha ett par ståtliga o äkta 8071 stående i rummet. Troligtvis enda paret i stan på mina bredgrader :D

hmm läste igenom detta nu och man får kanske inrycket av att jag inte är nöjd med högtalarna men så är det nog inte bara det att jag inte är överförtjust i dom men nöjd är jag definitivt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-07-16 21:39

Jag har nu magasinerat och satt undan mina 8071 mest pga av att dom aldrig fick riktig chans att blomma ut och komma till sin rätt i mitt lilla lyssningsrum. Känns bara dumt att sitta en halvmeter från så här stora högtalare och tro det skall låta bra men jag är övertygad om att i rätt miljö och med bra kringutrustning så är 8071 ett par ypperliga högtalare. Fast blir det ommöblering med andra förutsättningar så kanske jag plockar fram dom på nytt :)

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-07-28 14:56

eller så byter du bort dem mot ett par mirsch OM61 :D :D
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-07-28 20:56

Jag jämförde för ett par veckor sen ett par renoverade Mirsch OM-61 mot Luxor 6092 (som har samma element och filter som Luxor 8071) och Mirschs förlust var så radikal att det nästan var sorgligt. Jag som hade trott att det åtminstone var en duglig högtalare. :P Vid sida om Luxor-högtalarna lät OM-61 som att musiken spelade upp ur en telefonlur.

Mirscharna (som inte var mina) fick efter testet lämna vardagsrummet för en i bästa fall permanent vistelse i förrådet. Andra alternativet är nog tippen. Jag hade kunnat ta dem själv, men det var jag faktiskt inte speciellt sugen på.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-28 23:24

AlNiCo skrev:Mirscharna (som inte var mina) fick efter testet lämna vardagsrummet för en i bästa fall permanent vistelse i förrådet. Andra alternativet är nog tippen. Jag hade kunnat ta dem själv, men det var jag faktiskt inte speciellt sugen på.

För Guds skull inte tippen, skicka dem isf hem till mig. Om61 brukar låta bra. Var filtren i om61orna orörda? Gamla bipolära lyter i delningsfiltren kan vanställa till ganska mycket...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-06-15 11:31

okej... nästan ett år sedan jag skrev i den här tråden och berättade att jag magasinerat mina 8071 men nu skall dom fram igen!! har tagit fram det gamla plankgolvet i rummet (och fick + 5 cm extra takhöjd, totalt nu 3,43 i tak) och har möblerat om så att högtalarna får en bättre placering i riktning mot en soffa. Vill ge dom en ny chans. Dom ser riktigt läckra ut där dom står nu :D hoppas alltså på att jag får lite nytändning på Luxor

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-09-26 20:26

Nu är också jag officiellt Luxor fri. Borta är klonerna o de riktiga 8071 och allt annat vad Luxor beskaffar.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-08-25 20:16

Kollade in den här gamla tråden och märker att alla bilder har försvunnit, beror det på att bilder uppladdade på faktiskts servrar raderas efter ett tag?

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi