Moderator: Redaktörer
MiaM skrev:Ett klassiskt trick är att löda andra änden först på de grejer som ska dela en lödpunkt. Om de är lödda i andra änden så håller de sig själva på rätt ställe så att säga.
rampitsch skrev:Otroligt givande att läsa och se detta!
//Rampitsch
Perfector skrev:Det glädjer alla som har intresse av ljud, bara så du vet
Perfector skrev:Jag snickrade högtalare i mitt musikrum på en stenhäll framför öppna spisen och det var alltid trevligast att bygga där man lyssnar.
Ett minne blott då jag slutade 2002 med såna lekstugor.
GrosvenorAudio skrev:aha det var något sådant tråkigt...
jag byggde mina första riktiga högtalare ca 1984 ett par år innan hade jag bara experimenterat med lösa element i diverse olika lådor o burkarhögtalare har alltid faschinerat på ett eller annat sätt.
GrosvenorAudio skrev:Imponerande. Och med uppåtriktad diskant... jag har ju insett det att jag gillar bäst såna högtalare som är av lite rundstrålande typ.
Börjar nu också förstå varför du är så kunnig o insatt inom området. Kände inte till din bakgrund innan.
Perfector skrev:men dessa förbannade microsystem har sabbat marknaden tillsammans med Ipod.
Idag verkar ingen i den unga generationen veta hur bra ljud låter
jowl skrev:En annan blir oerhört imponerad över själva träarbetet... har alltid haft tummen mitt i.Och blir allt som oftast besviken när jag försöker snitsa till något av ädelt träslag, som nu senast på en Kenwood KR-3200 med valnötslock... att bara olja gjorde inte jobbet, blev bara matt och utan djup. Argh. Jag hade ju något i stil med dina Jamohögtalare för ögonen.
Perfector skrev:Du har verkligen genen för detta.
Kanske starta firma som renoverar gamla högtalare och ger dom ett andra liv.
Det finns nog massor med folk som skulle betala en bra slant för at få sina barndomsminnen återställda.
Det är ju trots allt inte särskilt ofta man spelar en livekonsert hemma med fullt ös, och då duger dessa reliker fint.
Kanske uppgradera med nyare element som kan ge det där lilla extra.
GrosvenorAudio skrev:Perfector skrev:Du har verkligen genen för detta.
Kanske starta firma som renoverar gamla högtalare och ger dom ett andra liv.
Det finns nog massor med folk som skulle betala en bra slant för at få sina barndomsminnen återställda.
Det är ju trots allt inte särskilt ofta man spelar en livekonsert hemma med fullt ös, och då duger dessa reliker fint.
Kanske uppgradera med nyare element som kan ge det där lilla extra.
Tack men tror inte mitt självförtroende räcker till för detfolk idag är i allmänhet så kräsna, allt ska va perfekt o fast det är bra så klagar man ändå.
Perfector skrev:om du inte bifogar annan text är det svårt att veta vem du frågar.
GrosvenorAudio skrev:Tack men tror inte mitt självförtroende räcker till för det folk idag är i allmänhet så kräsna, allt ska va perfekt o fast det är bra så klagar man ändå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster