Jamo 60 i bakluckan

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MiaM

Re: Jamo i bakluckan

Inläggav MiaM » 2015-05-09 01:05

Ett klassiskt trick är att löda andra änden först på de grejer som ska dela en lödpunkt. Om de är lödda i andra änden så håller de sig själva på rätt ställe så att säga.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-10 19:55

MiaM skrev:Ett klassiskt trick är att löda andra änden först på de grejer som ska dela en lödpunkt. Om de är lödda i andra änden så håller de sig själva på rätt ställe så att säga.

Det är nog ett bra tips, gjorde så också + att jag tillfälligt tejpat fast kondingen på mitten medan jag lödde.

Tack också för att ingen mobbade mitt lödningsarbete trots närbilderna :mrgreen: men jag vet ju att ni är snälla här så därför vågade jag lägga upp bilderna :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-11 19:41

Finishing touches på första kabinettet. Störde mig på att det lyste lite ljust faner i skarven där elementet är försänkt. Nu är det fixat med bets ett varv runt :) och jo jag torkade snabbt bort spillet på gummikanten. Nu kommer sen all energi gå åt att färdigställa högtalare nummer två.
Bilagor
jamo35.jpg
jamo35.jpg (81.14 KiB) Visad 5302 gånger

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-11 20:48

Otroligt givande att läsa och se detta!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-13 17:26

rampitsch skrev:Otroligt givande att läsa och se detta!

//Rampitsch

Tack Ramp, roligt att mitt pyssel gläder någon :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-13 17:27

Det glädjer alla som har intresse av ljud, bara så du vet :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-13 17:36

Perfector skrev:Det glädjer alla som har intresse av ljud, bara så du vet :-)

oj tack! nu blev jag glad :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 18:35

Har slipat o betsat andra högtalaren idag. Sen blir det slipning igen o klarlack (halvblankt) o polering.

Allt (nästan) arbete görs i musikrummet. Det blir roligare så :) ofta också med någon skiva spelandes i bakgrunden.
Bilagor
jamo36.jpg
jamo36.jpg (92.53 KiB) Visad 5232 gånger
jamo37.jpg
jamo37.jpg (125.9 KiB) Visad 5232 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-05-14 18:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 18:37

Jag snickrade högtalare i mitt musikrum på en stenhäll framför öppna spisen och det var alltid trevligast att bygga där man lyssnar.
Ett minne blott då jag slutade 2002 med såna lekstugor.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 19:20

Perfector skrev:Jag snickrade högtalare i mitt musikrum på en stenhäll framför öppna spisen och det var alltid trevligast att bygga där man lyssnar.
Ett minne blott då jag slutade 2002 med såna lekstugor.

blev du vuxen då :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 19:23

Inte en chans.
Jag ledsnade på folk som inte ville betala för arbetet utan började hala på betalningen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 19:44

aha det var något sådant tråkigt...

jag byggde mina första riktiga högtalare ca 1984 ett par år innan hade jag bara experimenterat med lösa element i diverse olika lådor o burkar :) högtalare har alltid faschinerat på ett eller annat sätt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 19:47

GrosvenorAudio skrev:aha det var något sådant tråkigt...

jag byggde mina första riktiga högtalare ca 1984 ett par år innan hade jag bara experimenterat med lösa element i diverse olika lådor o burkar :) högtalare har alltid faschinerat på ett eller annat sätt.

Jag började 1973 och i full skala 1975
Alltid handbyggda par för par till intresserade människor.
Visst är det tråkigt att ha lagt ner, men dessa förbannade microsystem har sabbat marknaden tillsammans med Ipod.
Idag verkar ingen i den unga generationen veta hur bra ljud låter

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 20:03

Håller med. Dagens unga har helt andra ideal om vad som är bra ljud.

Men måste ju ha varit en ganska härlig tid att under 70-talet ha ett "vaket" HiFi intresse, det var ju gulderan liksom på många sätt. Jag fanns till redan då men var för ung för att hänga med :) på allvar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 20:16

Min första som såldes under alla år jag byggde.
Har ett par hemma som är i orginalutförande.
Dom låter jevvlig bra efter nästan 33 år
Byggdes 1982.
Enda paret jag sett på säljforum.
Köpte tillbaks då dom kom ut till försäljning
Bilagor
Perfector Original.jpg
Perfector Original.jpg (232.82 KiB) Visad 5221 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 22:00

Imponerande. Och med uppåtriktad diskant... jag har ju insett det att jag gillar bäst såna högtalare som är av lite rundstrålande typ.

Börjar nu också förstå varför du är så kunnig o insatt inom området. Kände inte till din bakgrund innan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 22:02

:oops:
GrosvenorAudio skrev:Imponerande. Och med uppåtriktad diskant... jag har ju insett det att jag gillar bäst såna högtalare som är av lite rundstrålande typ.

Börjar nu också förstå varför du är så kunnig o insatt inom området. Kände inte till din bakgrund innan.

:oops:

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-15 02:23

Perfector skrev:men dessa förbannade microsystem har sabbat marknaden tillsammans med Ipod.
Idag verkar ingen i den unga generationen veta hur bra ljud låter

Fast samtidigt låter väl ärligt talat de medföljande lurarna till mobilerna oftast bättre än det som folk i allmänhet hade förr?

Däremot är det väl rätt hög lyssningströtthetsfaktor på moderna mikrogrejer. Halvstort frekvensomfång pressas fram på distortionens bekostnad typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 08:36

Du tycker en lur låter bättre än ett par ordentliga högtalare?
Jag vill känna luften vibrera när jag spelar upp.
Dessutom blir man totalhandikappad med lurar på skallen.
Och man kan inte dela upplevelsen med andra på samma sätt som med högtalare.
Fast det förstås.
En konsert på Ullevi där man delar ut öronpluggar till alla.
Vad tyst och fint det skulle bli runt omkring då :-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-15 21:47

googlar gamla högtalare på Ebay och blir förtjust över alla otaliga gamla modeller i läckra träkabinett det finns. Plötsligt inser jag att jag gillar högtalarfronter med sånt där gulgrått (egentligen heltrist) högtalartyg... det är något med den där vävda grova ytan som tilltalar :D vad har tagit åt mig :?

har alltid haft för avsikt att köra Jamo lådorna utan fronter men tänk om man skulle byta det där trista svarta tyget mot något liknande gulgrått tyg i verkligt vintage stil... bara utifall att man någongång som omväxling vill spela med fronterna på :)
Bilagor
gogg.jpg
gogg.jpg (118.31 KiB) Visad 5175 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-16 19:16

Högglans nu (takkronan speglar sig med lite brytning) men ytan kommer att mattas ner o sen poleras. Vill inte ha det så här glassigt o blankt.

I vilket fall... betydligt mindre ytjobb på denna högtalare då faneret var i bättre skick än på den första.
Bilagor
jamo38.jpg
jamo38.jpg (122.42 KiB) Visad 5149 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 19:19

Du har verkligen genen för detta.
Kanske starta firma som renoverar gamla högtalare och ger dom ett andra liv.
Det finns nog massor med folk som skulle betala en bra slant för at få sina barndomsminnen återställda.
Det är ju trots allt inte särskilt ofta man spelar en livekonsert hemma med fullt ös, och då duger dessa reliker fint.
Kanske uppgradera med nyare element som kan ge det där lilla extra.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-16 20:22

En annan blir oerhört imponerad över själva träarbetet... har alltid haft tummen mitt i. :oops: Och blir allt som oftast besviken när jag försöker snitsa till något av ädelt träslag, som nu senast på en Kenwood KR-3200 med valnötslock... att bara olja gjorde inte jobbet, blev bara matt och utan djup. Argh. Jag hade ju något i stil med dina Jamohögtalare för ögonen. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 08:48

jowl skrev:En annan blir oerhört imponerad över själva träarbetet... har alltid haft tummen mitt i. :oops: Och blir allt som oftast besviken när jag försöker snitsa till något av ädelt träslag, som nu senast på en Kenwood KR-3200 med valnötslock... att bara olja gjorde inte jobbet, blev bara matt och utan djup. Argh. Jag hade ju något i stil med dina Jamohögtalare för ögonen. :)

Vågar man föreslå en polerskiva på en borrmaskin?
Gärna med oscillerande rotation.
Då garanterar jag att du får fram lystern du är ute efter.
Tidskrävande, javisst.
Men resultatet kommer att visa att du lagt tiden på rätt ställe och objekt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-17 09:36

Perfector skrev:Du har verkligen genen för detta.
Det finns nog massor med folk som skulle betala en bra slant för at få sina barndomsminnen återställda.
Det är ju trots allt inte särskilt ofta man spelar en livekonsert hemma med fullt ös, och då duger dessa reliker fint.

Tack men tror inte mitt självförtroende räcker till för det :) folk idag är i allmänhet så kräsna, allt ska va perfekt o fast det är bra så klagar man ändå.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 09:39

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Du har verkligen genen för detta.

Tack men tror inte mitt självförtroende räcker till för det :) folk idag är i allmänhet så kräsna, allt ska va perfekt o fast det är bra så klagar man ändå.

Din kunskap räcker, helt klart.
Det är inte många som polerar upp en sådan yta på högtalarna.
Och om nå'n gnäller är det ofta snålheten som vill ha ett bättre pris och det behöver man inte bry sig om.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-05-17 12:09

Gör du allt för hand? Gick dom efter någon sorts standard förr på tjockleken på faner? Och blir skillnaden stor? :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 12:18

om du inte bifogar annan text är det svårt att veta vem du frågar.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-05-17 12:24

Perfector skrev:om du inte bifogar annan text är det svårt att veta vem du frågar.

Hehe menar Herr Grosvenour. men du kanske vet med? :)

GrosvenorAudio skrev:Tack men tror inte mitt självförtroende räcker till för det folk idag är i allmänhet så kräsna, allt ska va perfekt o fast det är bra så klagar man ändå.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 13:08

Jodå, faner har standardtjocklekar.
Man kokar en stock i många timmar tills den blir mjuk och sedan använder man en fane'rkniv och "hyvlar" av millimetertjocka skivor, eventuellt 2 mm eller vad som avses.
Det lämnar en underbar knivrest när man vänt på stocken.
Den kan man göra bordskiva av som bir sagolikt vackert
Det finns fortfarande att köpa på exklusiva brädgårdar men kostar nattskjortan per meter.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi