RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Rockolga

Re: RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav Rockolga » 2014-10-17 09:05

PeterAkemark skrev:Vilken del är ditt bakstycke?

Bakom Högtalaren
detalj nr 2 på ritning.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-18 17:24

tordnilsson skrev:Hej igen. Ja jag tyckte att det såg ut som om parametrarna borde stämma, bara att sätta igång då...
Lär ju ta ett tag men det kanske är värt besväret ?
/ Tord
en annan av de gamla elementen som var med att lansera hornet , verkar var svår att finna även den http://www.mfbfreaks.nl/artikel/passief ... age41.html

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-10-18 20:41

Aha, gamla Philipselement. Nog svåra att få tag i.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-19 12:31

JM skrev:Här har du ett par högtalare bestyckade med Coral 10". Oklart om det är de Coral elementen du vill ha.

http://www.tradera.com/item/170301/2172 ... r-aucio-ab

Men bestämda uppfattning är fortfarande att de gamla hornen du suktar efter är ålderdomliga komplicerade konstruktioner som ger mycket begränsad frekvensomfång samt inte så låg undre gränsfrekvens.

JM
Nej dessa funkar kanske att ha som bas i hornet men STORT slöseri , dock alldeles utmärkta i sidosystemet möjligen toppade med en kul diskant bef. h24an duger fint men, den skall ha en spridningslins på sig.
Annat nice förslag är en Electrovoice T34a som topp.... Detta är en Coral Flat II (99 db) som sitter i lådan för en sådan betalas på Ebay opp till 10.000 Kr av Amerikaner & Japaner men då skall det stå Coral på baksidan inte Zachry( dom har inte fattat att det är samma sak) målad logga på högtalarens magnet annars exakt samma sak. Lillebror till Coral Beta 10 ( 103 db) ett av värdens bästa HiFi bredbandselement som betingar ett ännu högre pris 12-20.000:- på auktioner idag.

- Det går rykten på Internet om att det där skall finnas en annan firma som säljer fake Coral , det är just ur dessa Zachry tillverkade lådor detta rykte kommit ifrån framförallt USA & Japan typ Råttan i Pizzan. Sanningen är att Zachry köpte in stora mängder Coral högtalare från Coral Corp. Japan och målade dit en Zachry logga på magneten, Sudda bort Zachryloggan sälj dom dyrt till korkade Japaner & Amrissar på Ebay vettja :)

Flat 10an har lite högre verkningsgrad än Flat 8an +1 db 99db och ger 5 HZ mer i botten , Coral Beta 8 versionen ligger på 101 db och ca 5Hz till lägre i botten. Coral beta 10 samma värden samma magnet etc som beta 8 men för mer oväsen 103 db :D

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-19 15:08

Rockolga skrev:
JM skrev:Men bestämda uppfattning är fortfarande att de gamla hornen du suktar efter är ålderdomliga komplicerade konstruktioner som ger mycket begränsad frekvensomfång samt inte så låg undre gränsfrekvens.

JM
Nej du har fel , Jag sucktar inte efter Hornet Jag har det ---- Javisst det har en begränsat frekvensomfång klockrent mellan 20 - 150 HZ vid högre ljudtryck ned till 5HZ om källan tillåter kan det bli bättre ?
Samt en Oslagbar tranientåtergivnng som inga woffers eller annat än aktivt svindyrt köp typ klarar av. Dessutom flyttar dom luft fysiskt ca 300L per rörelse dvs inte simulerarn " The real deal helt enkelt för en skitsumma dessutom. det är inga dumhuvuden som har konstruerat detta och såvärts mkt bättre låter inte toppclass ljud idag kontra denna updatering av RT360L hornet från 1978 med rötter i RT 1973 dessförinnan utvecklat ur nån Tysk konstruktion som grund idè :mrgreen:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-10-19 17:27

Rockolga skrev:
PeterAkemark skrev:Vilken del är ditt bakstycke?

Bakom Högtalaren
detalj nr 2 på ritning.

Det finns 2 st detaljer med samma nummer!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-19 18:23

Rockolga skrev:- Det går rykten på Internet om att det där skall finnas en annan firma som säljer fake Coral , det är just ur dessa Zachry tillverkade lådor detta rykte kommit ifrån framförallt USA & Japan typ Råttan i Pizzan. Sanningen är att Zachry köpte in stora mängder Coral högtalare från Coral Corp. Japan och målade dit en Zachry logga på magneten, Sudda bort Zachryloggan sälj dom dyrt till korkade Japaner & Amrissar på Ebay vettja :)

Jag minns att omkring 1990 så hade bilstereomärket Coustic uppenbart samma källa för sina 12" baselement som Zachry.

Men var Zachry ens ett eget företag, eller var det en del av Ljudia?

Vad jag minns så var det väl Ljudia som sålde Coral och då det begav sig så fanns det drivor av olika sorters element i alla klasser, både för enklare och för mer kvalificerat hemmaljud och likaså både enklare och mer kvalificerat PA/disco-ljud.

Jag grävde fram ett par gamla Ljudiakataloger från 1986 och 1987. Ett löst infoblad till återförsäljare, från maj 1987, står det:

"CORAL CORPORATIO,JAPAN LÄGGER NER SIN EGEN HÖGTALARTILLVERKNING.
TILLVERKNINGEN ÖVERTAS AV ETT ANNAT FÖRTETAG. DETTA INNEBÄR ATT DE FLESTA
AV CORALS HÖGTALAREELEMENT KOMMER ATT FINNAS ÄVEN I FRAMTIDEN. VISSA
MINDRE GÅNGBARA MODELLER KOMMER DOCK ATT UTGÅ, MEN DET KOMMER ÄVEN NYA.
DET NYA PROGRAMMET BER VI ATT FÅ ÅTERKOMMA TILL I BÖRJAN AV HÖSTEN."

(komplett med stavfel :) )

Ovanstående blad är uppenbart skrivet på matrisskrivare och kopierat på något sätt. Ihop med det bladet låg ett annat blad, tryckt på riktigt tryckeri eller möjligen fixat med laserskrivare + mycket god kopiering, så reas ett gäng högtalarlådor och ett gäng Coral-element (och ett par elektronikprylar). Där står också:

"PGA OMBILDNING AV CORAL CORPORATION VET VI FÖR
NÄRVARANDE INTE VILKA ELEMENT SOM KOMMER ATT
TILLVERKAS. KLART ÄR EMELLERTID DISKANTERNA
CH-1 & CH-5 SAMT HÖGTALAREN 250 MX"

Vilket år som helst orkar jag kanske scanna något :wink:

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-10-19 21:29

Coralelementen såldes visst även av HifiKit i Stockholm under en period för länge sedan.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-20 01:16

JM skrev:Här har du ett par högtalare bestyckade med Coral 10". Oklart om det är de Coral elementen du vill ha.
http://www.tradera.com/item/170301/2172 ... r-aucio-ab
JM

- Var det nån här som slog till och köpte dessa ytterst ovanliga 10 tum Coral Flat II högtalare även om det stod Zachry på lådan ? såg att Coral Flat 10 såldes för 11.000 spänn på Ebay .... ett par Flat 8 or för 3500 :- http://glowinthedarkaudio.com/coral-flat10.html

Coral Flat 6 II http://www.ebay.com/itm/rare-vintage-Co ... 1e92699d15 --Jag sålde mina Coral Beta 6 på Ebay fick 5000:-

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-21 21:16

tordnilsson skrev:Coralelementen såldes visst även av HifiKit i Stockholm under en period för länge sedan.
Poppade upp ett par kompletta sidesystems på Tradera idag http://www.tradera.com/item/302387/2182 ... mt-filter-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-21 21:40

Rockolga skrev:
tordnilsson skrev:Coralelementen såldes visst även av HifiKit i Stockholm under en period för länge sedan.
Poppade upp ett par kompletta sidesystems på Tradera idag http://www.tradera.com/item/302387/2182 ... mt-filter-

Samlar du på Zahrygrejor? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-21 21:50

MiaM skrev:Vilket år som helst orkar jag kanske scanna något :wink:

Scanna är väl hopplös ur tiden, din telefon i vettigt ljus borde kunna ta en tillräckligt bra bild.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-21 23:17

PerStromgren skrev:
Njet men , jag har en hel del Coral Beta högtalare 6 , 8 & 10" 8 & 10F-60 Serien samt en hel del JBL i huset , bilen och sommarstugan minst dubbelt upp av allt om nått skulle gå sönder men, det var jobbigt när jag hade 14 st Coral Bera 6.or gömda på vinden kanske var lite samlarvaring då.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-10-22 18:05

Rockolga skrev:
PerStromgren skrev:
Njet men , jag har en hel del Coral Beta högtalare 6 , 8 & 10" 8 & 10F-60 Serien samt en hel del JBL i huset , bilen och sommarstugan minst dubbelt upp av allt om nått skulle gå sönder men, det var jobbigt när jag hade 14 st Coral Bera 6.or gömda på vinden kanske var lite samlarvaring då.

Ser inte alls problemet i att ha 14 st Beta 6: or gömda... !

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-22 23:01

tordnilsson skrev:
Rockolga skrev:
PerStromgren skrev:

Ser inte alls problemet i att ha 14 st Beta 6: or gömda... !

-Jag hade en idè en gång i tiden att bygga ett rum med en hel vägg Beta 6:or närmre 10 på varje sida om en infälld TV med bashornet inunder mynna.... ut men ,det blev ett s.k PC rum istället med dataspelande snorungar och planerna grusades/skrinlades på vinden, idag är alla skingrade för vinden det sista paret gick till en die hard Beta Coraloman i Gustavsberg ganska nyligen några har jag sett susa runt i olika Hedlund Horn runtikring ute i världen England, Tyskland , Australien , Norge och såna konstiga ställen.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-24 18:17

Voighthorn möter döden , nån som vill förbarma sig över dessa dem finns i Stockholm fritt avhämtat senast första veckan ut Nov 2014 men läs då detta innan , Inga högeffektiva 91-100 db element en gammal Phiilips och en dome gör susen Källa tillverkade i MDF vikt 25-30 Kg st http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html strax innan slakten
Voighthorn.JPG
Deathrow
Voighthorn.JPG (70.92 KiB) Visad 11634 gånger
Bilagor
Voightdome.jpg
Strax innan slakt
Voightdome.jpg (57.78 KiB) Visad 11630 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-24 19:16

Ser ut som Michelson-horn som fått den senare modifikationen. Farsan har, och jag hade, ursprungsvarianten. Jag körde en Seas P21-REX-DD om jag minns rätt i mina, men filtret var väl det stora abert i dem. (Jag kallade också mina Voighthorn länge)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-25 11:18

Nattlorden skrev:Ser ut som Michelson-horn som fått den senare modifikationen. Farsan har, och jag hade, ursprungsvarianten. Jag körde en Seas P21-REX-DD om jag minns rätt i mina, men filtret var väl det stora abert i dem. (Jag kallade också mina Voighthorn länge)
Antagligen..... -ser att du hade den varianten med öppen underdel som senare uppdaterades till detta då det gav väsentligt bättre transientåtergivning. Dämpninge av lådan lär också vara av vikt.
Jag upplevde i denna låda ganska stor Bas men, bara vid musikkälla utan mellanregister lätt nedåt 30 Hz , Såfort det blev mellanregistertoner så käkade elementet opp basåtergivningen då det satt ett par mellanregisterpotenta Coral Flat på +95 db i lådan vilket var åt helvette med tanke på Verkningsgraden......Diskanten EV T35an gick att styra med dämpning men det var Flat 8an som ställde till det testade t.o.m en Coral Beta 8" lät då riktigt illa. ( " rätt element på fel plats " )
Just detta exemplar i MDF kontra spånskivelådorna förstärker dessutom dessa fel ännu tydligare, annars upplevde jag dem som magnifika när ljudkällan spelade dem i händerna. En del siar om att använda en Bas på Max 89-91 db med delning vid ca 2500 HZ kompletterat med ett dämpat Mellan/Diskant horn som toppning.

SEAS elementet ovan nämnt är väl MAX kanske optimalt vad man får använda i detta horn och en lämplig resonans frekvens med sina 33 HZ borde funka kanon med rätt toppning och filter http://www.seas.no/images/stories/vinta ... p21rex.pdf

Med tanke på sin enkla stabila konstruktion ett val man antagligen inte ångrar eller behöver byta mot nåt annat. En fullträff rätt bestyckat !

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-25 21:26

Skillnad Zachry (Coral) Vs. Coral Flat/Beta modellerna.
Inget ljudmässigt synbart gummiringen frontchassi Vs. fiberpackning. diverse färgkulörer , chrome detaljer på magneten samt logotypestripe ibland kontaktdon +/- dock inte alltid.

konstigheter : t.ex Flat A Vs. B - Flat II standard , snik, lyx - ljud alltid lyx .

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-26 00:11

Rockolga skrev:http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html

Vad menas med detta:

"Enda kravet var egentligen att verkningsgraden på baselementet höll sig mellan 89-91 dB och en resonansfrekvens kring 35-45 Hz. Vid högre verkningsgrad räckte inte basåtergivningen riktigt till. Lowther element, med en verkningsgrad på 98-101 dB, lätt inte bra i den här konstruktionen. "

Det måste väl snarast vara så att det inte är verkningsgraden i sig utan klassikerna Fs, Vas och Qts (eller vad de nu heter) är för hornet opassanda på "alla" högtalare med högre verkningsgrader?

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-26 01:15

MiaM skrev:
Rockolga skrev:http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html

Vad menas med detta:

"Enda kravet var egentligen att verkningsgraden på baselementet höll sig mellan 89-91 dB och en resonansfrekvens kring 35-45 Hz. Vid högre verkningsgrad räckte inte basåtergivningen riktigt till. Lowther element, med en verkningsgrad på 98-101 dB, lätt inte bra i den här konstruktionen. "

Det måste väl snarast vara så att det inte är verkningsgraden i sig utan klassikerna Fs, Vas och Qts (eller vad de nu heter) är för hornet opassanda på "alla" högtalare med högre verkningsgrader?
Jepp .hornet var inte optimerat för dessa element , då verkningsgraden rusade iväg, precist som med 95 & 98 Oktan bly eller blyfri.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-27 20:41

...... Vem kan slå en pensionär ?
FLATA108.jpg
Viss skillnad 8" 10"
FLATA108.jpg (147.68 KiB) Visad 11537 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-28 12:34

Rockolga skrev:Skillnad Zachry (Coral) Vs. Coral Flat/Beta modellerna.
Inget ljudmässigt synbart gummiringen frontchassi Vs. fiberpackning. diverse färgkulörer , chrome detaljer på magneten samt logotypestripe ibland kontaktdon +/- dock inte alltid.

konstigheter : t.ex Flat A Vs. B - Flat II standard , snik, lyx - ljud alltid lyx .
Ser att det som synbart skiljer Coral orginal från Zachry är färgen
Zachry guld Vs. Coralgrå och gummi packningen på fronten men det är snabbt ordnat med en gummiring från en tryckkokare http://www.prokok.se/demeyere-tatninggu ... cwodiCcAEg

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-11-10 11:13

Hittade lite skojiga 3D bilder på 3D Hornet även hornet för 12" elementet. Dock är 10" tums versionen värt varenda timme extra i arbete att bygga , det är bättre på många sätt dessutom smäckrare då det är betydligt lägre samt transientrikare.
Klasongrun.jpg
RT3d III
Klasongrun.jpg (80.48 KiB) Visad 11442 gånger
RT3.gif
RT 3D 12 Tums versionen.
RT3.gif (38.93 KiB) Visad 11442 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-12-15 15:30

Man blir ju ganska lat med åren och vill ha vissa saker fixade , så jag bad ett snickeri i Stockholmstrakten såga opp och fasa till diverse delar att gå till brädgårn kan ofta sluta med att man får fel mått om inte sågmästaren förstår vikten av noggrannhet , Hursomhellst jag hittade ett snickeri i Orminge på Värmdön i Stockholm som hade erfarenhet av svåra högtalarbyggen samt hade rätt mtrl på hyllan och moderna lasterstyrda maskiner och hade redan utfört de mest avancerade högtalar konstruktioner för diverse utställningsfolk Hi Fi mässor.

Firma namnet börjar på H om man googlar på " snickeri orminge " inte världens billigaste men värt varenda spänn.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-01-25 21:13

Ovan ( bild) Coral Flat 10" gick för 650 US.Dollars på Ebay nyss till en Österikare , snåljåparna på Tradera & Blocket ville pruta på 3000 spänn till hälften ... då bytte jag sajt.... Coral Beta 6 gick för 6000 jämnt på Ebay de också. Verkar som Vintage kvalitèt är helt dött i Sverige eller också vet man inte hur man sågar en spånskiva längre ? :oops:

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-01-27 22:47

Rockolga skrev:Ovan ( bild) Coral Flat 10" gick för 650 US.Dollars på Ebay nyss till en Österikare , snåljåparna på Tradera & Blocket ville pruta på 3000 spänn till hälften ... då bytte jag sajt.... Coral Beta 6 gick för 6000 jämnt på Ebay de också. Verkar som Vintage kvalitèt är helt dött i Sverige eller också vet man inte hur man sågar en spånskiva längre ? :oops:

Menar du 6000 kr eller Dollars ?

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-01-28 23:06

tordnilsson skrev:
Rockolga skrev:Ovan ( bild) Coral Flat 10" gick för 650 US.Dollars på Ebay nyss till en Österikare , snåljåparna på Tradera & Blocket ville pruta på 3000 spänn till hälften ... då bytte jag sajt.... Coral Beta 6 gick för 6000 jämnt på Ebay de också. Verkar som Vintage kvalitèt är helt dött i Sverige eller också vet man inte hur man sågar en spånskiva längre ? :oops:

Menar du 6000 kr eller Dollars ?
Coral Flat 10" 650 USD ( 5.300 kr), Coral Beta 6" gick för 6000 Kr självklart inte 6000 Dollars eller 49.000 spänn varför frågade du det ?
Här nedan ligger nya RT-Bashornet i 18MM MDF tillkapat med en laserstyrd skivkap på tusendelar i bakskuffen nyss inhämtade från ett snickeri i Orminge.
RTsats.jpg
Vy i Bil
RTsats.jpg (76.65 KiB) Visad 11028 gånger
Vad tror ni om att runda av exponsialvinklarna med hård board + eller - påverkan typ JBL Paragon :?: :D Sen gäller det att ladda med ett riktigt bra Bas10" element RF runt 30Hz och en VG på ca 90 db och uppåt beroende sidesystems i mitt fall Coral Beta 8 med JBL 075 med Lins. delning 12db/redan vid vid 4000 Hz. alt 6000.
Ps.
Efter försäljningen blev jag nedmejlad av folk från alla möjliga håll i Värden Japan,Indien,China ,Belgien,Holland , som undrade om jag hade mer att sälja ,Jänkarna höll sig undan dom har ju JBL på hemmaplan och Svenskarna var för snåla trodde dom var ensamma på banan..... Ryssarna bankrutt.köpte föresten ett par JBL 300 toppskkick i Leningrad för 7 tusen svenska i Dollars förra månaden fritt levererat till Helsingfors begärt pris var i somras 35.000 SEK.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-01-29 22:22

Spännande med RT-horn, har egna funderingar kring ett par sådana. Vi får se när detta blir verklighet.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-01-30 22:44

tordnilsson skrev:Spännande med RT-horn, har egna funderingar kring ett par sådana. Vi får se när detta blir verklighet.
(" ett par såna ")...Ett par (2) RT-Horn ingen vits räcker med ett horn i mittsystemet för att fylla en stor lokal ordentligt men, för att vara på säkra sidan ställ hornet nån halvmeter närmre det ena sidosystemet. För nära upptryckt vägghörna kan också höja hornet ca 3db onödigt och uppfattas burkigt.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi