Behövs verkligen en tråd till om 8071

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-28 20:24

Stockholm skrev:
GrosvenorAudio skrev:det där med cykelslangar lät lite kul... du borde tagit en bild på dom :) kanske för sent nu...

En av basarna är ännu "orörd" :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var som sagt var svårt att få bort klistret på en del ställen... så coatingen följde med :(

Undrar dock om elementen tagit stryk av att sitta hårt åt under många år?
Det är väldigt lite "spelrum" när jag trycker med jämt tryck på elementet - skrap skrap - låter det.
Nästan oavsett hur jag trycker (yes, mkt försiktigt). Ska det vara så?
Det känns som att det blir väldigt svårt att få till de nya kanterna...

du får lossa mittkåpan o centrera med shims.. upptäckte att dessa element är jädra tajta i gapet liksom JBL högtalare...
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-28 20:28

mina 8071 är nu under renovering bilder kommer tas o läggas upp..

:D :D

de var i jädra fint skick kosmetiskt o de är original i svart faner.. :)

skall tillverka fina frontar funderar på o endast göra så de täcker elementen dvs 50% av front ytan .. känns som dom kommer bli mer estetiskt tilltalande...

8) 8) 8)
Senast redigerad av zvenamp 2013-09-03 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-08-28 21:57

Tack för bilderna Stockholm. Såna omkantningar ser man inte varje dag...
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-08-28 22:08

Påminner mig om när jag köpte ett par JBL L65A i Sthlm. Annonsen var det ett par utan basar, men lådor och mellanreg/diskant fanns. Lågt pris så jag köpte dom över tele. I telefonen så snackade jag med den trevlige killen om baselementen fanns kvar, jodå dom fanns kvar med var i så pass bedrövligt skick så han hade tagit ur dom för fotografering till annonsen. Jag nästan skrek: - släng dom inte!! Sedan frågade jag om dom ingick och jovisst det var inga problem. Sedan åkte jag till Sthlm. Väl där så såg jag vad han menade. Det var silvertejp runt element 8O :cry: Jag frågade honom: But whyyyy?

Jo förstår ni, dom skallrade så mycket annars! 8O

Väl hemma så rensades dom på silvertejp och limrester. Lite papper från konen följde med från något ställe. Sedan kantade jag om dom och spelar ännu på dom några år senare!

Det är kvalisort det!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-28 23:40

här kommer ett foto på basarna förberedda för nya kantringar..

Bild[/img]

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-08-29 07:24

Det där blir nog finfint det :) Renovera filtren också,mkt viktigt för ljudkvaliten då dessa 35 år gamla lytar har börjat torka ...

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-29 09:16

zapanasta skrev:Det där blir nog finfint det :) Renovera filtren också,mkt viktigt för ljudkvaliten då dessa 35 år gamla lytar har börjat torka ...

kondingar monacor MKT beställda från tyskland tot 190:- ink frakt ....
hifikit ville ha över 400:- för liknade kondingar o frakt

är plastkondingar... sen blir det skruvpoler genomm bakstycket o nya kablar... inuti

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-08-29 10:07

Ja då är du med i matchen på riktigt :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-08-30 07:16

zvenamp skrev:mina 8071 är nu under renovering bilder kommer tas o läggas upp..

dem var i jädra fint skick kosmetiskt o dem är original i svart faner.. :)

skall tillverka fina frontar funderar på o endast göra så dem täcker elementen dvs 50% av front ytan .. känns som det kommer bli mer estetiskt tilltalande...

Precis så tänkte jag oxå göra, att inte täcka hela baffeln med högtalarskydd. Jag tror det gör att högtalaren ser något mindre gigantisk ut. Vore kul att se bild när du snickrat färdig.
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-30 18:10

apropå coatingen.... kan säga så att medlet man grundar betong/sugande material med innan flytspackling är same shit man coatar koner o veckade tygkanter på högtalarelement

om ni nu undrar varför mina Luxor basar glänser som nya i konen..

har lagt på 20 gram per element som sen torkar o väger 5 gram.... har testat o vägt :D

Användarvisningsbild
Stockholm

Inläggav Stockholm » 2013-08-30 22:36

zvenamp skrev:apropå coatingen.... kan säga så att medlet man grundar betong/sugande material med innan flytspackling är same shit man coatar koner o veckade tygkanter på högtalarelement

:D

Vad är det för något? Heter?

zvenamp skrev:du får lossa mittkåpan o centrera med shims.. upptäckte att dessa element är jädra tajta i gapet liksom JBL högtalare...

Aha, OK, väntar på kanter... :) Tack för tipset

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-31 18:23

Stockholm skrev:
zvenamp skrev:apropå coatingen.... kan säga så att medlet man grundar betong/sugande material med innan flytspackling är same shit man coatar koner o veckade tygkanter på högtalarelement

Vad är det för något? Heter?

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/ ... olvspackel

detta använder jag när jag coatar tygkanter på PA element.. funkar även o coata konen om man är sparsam... dvs inte vräker på...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-09-02 16:35

Renoverat ett par 8071 i dag,vem som äger dom vet jag inte däremot :)

En kompis bekant,men nu har basarna fått nya kanter och filtren är renoverade....

Dom blir nog fina om han (Ägaren) mattar ner dom lite och häver på lite ny bets.Dom låter då bra :)
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-09-02 21:13

Jag fick ett par halvtrasiga trasiga svarta 8071 av andersh74.
De har stått och vädrats hela sommaren för det luktade mögel om dem. Det gick inte att ha dem inomhus. Det var lite avslaget på en del hörn och färgen var lite "ansträngd" Men nu är de lagade och uppfixade utvändigt. Basarna är omkantade och filtren har fått nya kondingar. Även isolermaterialet inuti är utbytt. har inte hunnit med att byta tyg på fronterna ännu. Får ta några bilder när de är helt färdiga.
Har kopplat ihop dem med en Luxor 5082. De låter fantastiskt bra ihop. Jag tänkte göra mig av med luxorförstärkaren men jag kanske får tänka om. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-02 21:47

zvenamp skrev:mina 8071 är nu under renovering bilder kommer tas o läggas upp..

dem var i jädra fint skick kosmetiskt o dem är original i svart faner.. :)

skall tillverka fina frontar funderar på o endast göra så dem täcker elementen dvs 50% av front ytan .. känns som det kommer bli mer estetiskt tilltalande...

Vilken utmaning! Lycka till.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om du inte vet när det skall vara "de" respektive "dem" är det bättre
att du skriver dom. Dom är aldrig fel, men dem när det skall vara de (det
vill säga varje gång du skrev dem) är väldigt fel.

Om du vill fortsätta att skriva de och dem istället för dom så förslår jag det
här knepet för att lista ut om vilket det skall vara:

1. Prova att byta ut ordet till "vi" och sedan till "oss". Känn efter vilket som
passade bäst språkligt (inte innehållsmässigt).

Om du märker att vi (två bokstäver) fungerar bättre så skall det vara "de"
och inte "dem". Om du märker att "oss" (tre bokstäver) passar bättre så
skall det vara "dem" och inte "de". Samma antal bokstäver helt enkelt.

- - -

Så - vad passar bäst:

"oss var i jädra fint skick kosmetiskt o oss är original i svart faner.. :)
skall tillverka fina frontar funderar på o endast göra så oss täcker elementen"

...eller...

"vi var i jädra fint skick kosmetiskt o vi är original i svart faner.. :)
skall tillverka fina frontar funderar på o endast göra så vi täcker elementen"

Enkelt va?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-09-03 09:13

thombjon skrev:Jag fick ett par halvtrasiga trasiga svarta 8071 av andersh74.
De har stått och vädrats hela sommaren för det luktade mögel om dem. Det gick inte att ha dem inomhus. Det var lite avslaget på en del hörn och färgen var lite "ansträngd" Men nu är de lagade och uppfixade utvändigt. Basarna är omkantade och filtren har fått nya kondingar. Även isolermaterialet inuti är utbytt. har inte hunnit med att byta tyg på fronterna ännu. Får ta några bilder när de är helt färdiga.
Har kopplat ihop dem med en Luxor 5082. De låter fantastiskt bra ihop. Jag tänkte göra mig av med luxorförstärkaren men jag kanske får tänka om. :)

Nästan en raritet, ju. Inget man gör sig av med. Sjukt konstig, intressant design dessutom. ;) I min erfarenhet är 5082 bättre än storebror 7082. Så länge frontpanelen är skinande ren och alla lampor fungerande så är det en underbar receiver att titta på i vintermörkret. Jag tröttnar aldrig på att tjata om denna Luxor-serie. :roll:

Bild

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-09-04 20:01

i dag hämtade jag ut mitt tyska paket med Monacor MKT plast kondingar ...
blir o montera o göra klart filter o kabelbyte i helgen... väntar på kanter (jopp provat Singapore beställning EBay ) får se hur lång tid det tar ....

funderar på att sparka igång Pioneer sx-34B helrör från 1969.. vore intressant combo i hop med 8071 ...

ähh har ju min philips 22AH180 280 380 combo o det finns värme där mä... men som sagt vore kul o testa...

Bild

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-09-07 11:00

AlNiCo skrev:På Ebay finns billiga kanter som passar helt 100% perfekt. Det är såna som jag själv använt.

http://www.ebay.com/itm/2-pcs-10-in-bra ... 3f19201f59

Här är slutresultatet. Se hur snyggt och exakt mot de yttre hörnen de sitter (finare än originalet). Som gjorda för varandra. Skulle inte tro att det ens är möjligt att fästa dem "snett". Bara att lägga på.

Bild

gjorde misstaget o beställa dessa kanter som AlNiCo länkade till :evil: fan plastramen passar ju inte !!då foam rollen är större än original.... plastramen hamnar på foamen..

dem här passar istället perfekt http://www.simplyspeakers.com/speaker-foam-edge-repair-kit-fsk-10f.html dem har dem rätta måtten..
blir o göra om o rätt :wink:
Senast redigerad av zvenamp 2013-09-07 23:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-07 17:08

thombjon skrev:Jag fick ett par halvtrasiga trasiga svarta 8071 av andersh74.

Jag hoppas du får ordning på dom helt och hållet(eller ska det vara de eller dem eller oss eller vi jag menar?). Angående mögellukten så kommer den faktiskt inte från mitt välventilerade virkesförråd som du trott utan från den källaren jag fiskade ut dem ifrån. En härligt fuktig källare full av -70-tals hifi som bara ligger och väntar på bättre tider. Och nu har i alla fall dessa (eller ska det vara domma?) 8071or fått ett bättre hem till slut. :D

/A

edit: meningsbyggnadsändring
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-09-07 17:17

70-talshifi som bara ligger? Sånt är ju brottsligt*! Gräv fram sakerna bara!

*All min 70-talshifi ligger bara och ligger. Kör enbart med 80-talsprylar. 8) :oops:

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-09-07 17:25

Jag hoppas du får ordning på dom helt och hållet(eller ska det vara de eller dem eller oss eller vi jag menar?). Angående mögellukten så kommer den faktiskt inte från mitt välventilerade virkesförråd som du trott utan från den källaren jag fiskade ut dem ifrån. En härligt fuktig källare full av -70-tals hifi som bara ligger och väntar på bättre tider. Och nu har i alla fall dessa (eller ska det vara domma?) 8071or fått ett bättre hem till slut.

Jag sa aldrig att det kom från ditt virkesförråd utan bara att det luktade om dem. :)
Ordning får jag nog på dem. Problemet är att de låter mycket bättre än de ser ut. Jag tycker inte de ser så där vidare bra ut, inte hemma hos mig i alla fall, men det finns fler fyrkantiga högtalare som låter bättre än de ser ut.

Apropå de , dem och dom. Jag är så gammal att jag fick lära mig att "dom" används inte i skrift utan endast när man pratar. Men det har kanske blivit ändring på det med. :)
Men det har ju ingen större betydelse i ett sånt här forum, alla fattar nog vad som menas ändå. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-07 17:28

Andersh74 skrev: (eller ska det vara domma?)

Nej, det skall det aldrig vara, vilket jag påminner barnen och deras kompisar om stup i kvarten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-07 22:10

Nattlorden skrev:
Andersh74 skrev: (eller ska det vara domma?)

Nej, det skall det aldrig vara, vilket jag påminner barnen och deras kompisar om stup i kvarten.

Om jag inte minns tokigt sade man mig på JMG, Journalisthögskolan i Göteborg, att man får skriva "dom" i redaktionell text nu för tiden. Men "Domma" kommer jag inte ihåg att dom sa att man inte fick skriva. Betyder det då att man får skriva det?

Vidare kommer jag ihåg att min lärare på mellanstadiet sa att man var tvungen att kunna reglerna för att få bryta mot dom. Jag tror att IÖ kan reglerna. Men om man öppet deklarerar att man inte kan dom/dem/de/reglerna. Får man bryta mot dem/de/dom/oss då?

/A

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-07 22:14

De sade säkert inte att du inte skall skriva tjawingelschnitz heller... Ordet finns inte helt enkelt i vuxenspråket förutom möjligtvis högst lokalt dialektalt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-07 22:28

Nattlorden skrev:De sade säkert inte att du inte skall skriva tjawingelschnitz heller... Ordet finns inte helt enkelt i vuxenspråket förutom möjligtvis högst lokalt dialektalt.

Skrivreglerdiskussioner hör säkert till en annan tråd. Icke desto mindre är de roliga. I denna ordväxling ställer jag mig nämligen på de felstavandes sida. Det viktiga tycker jag är det den enskilde vill uttrycka och inte på det sättet det görs så länge inblandade parter förstår det som uttrycks.

Sen att inte jag heller, precis som IÖ och Nattlorden kan låta bli att reagera på små avvikelser från det svenska språkets skrivregler ber jag om ursäkt för. Jag ber om ursäkt för oss alla tre.

/A

Användarvisningsbild
Stockholm

Inläggav Stockholm » 2013-09-07 22:43

zvenamp skrev:gjorde misstaget o beställa dessa kanter :evil: fan plastramen passar ju inte !!då foam rollen är större än original.... plastramen hamnar på foamen..

dessa skall det vara http://www.simplyspeakers.com/speaker-foam-edge-repair-kit-fsk-10f.html dem har dem rätta måtten..

Oh no! Du får berätta hur det går med dessa kanter. Själv har jag inte hunnit börja limma med de förra än... Kanske tur i oturen? Funderade faktiskt om plastramen skulle passa? Nu vet jag - 140 riksdaler fattigare :cry:

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-07 22:51

Stockholm skrev:
zvenamp skrev:gjorde misstaget o beställa dessa kanter :evil: fan plastramen passar ju inte !!då foam rollen är större än original.... plastramen hamnar på foamen..

dessa skall det vara http://www.simplyspeakers.com/speaker-foam-edge-repair-kit-fsk-10f.html dem har dem rätta måtten..

Oh no! Du får berätta hur det går med dessa kanter. Själv har jag inte hunnit börja limma med de förra än... Kanske tur i oturen? Funderade faktiskt om plastramen skulle passa? Nu vet jag - 140 riksdaler fattigare :cry:

Jag gjorde nog alla misstag man kan göra med den där omkantningen. Men till slut fick jag tag på kanter som passade på alla sätt och då blev det väldigt bra. Mitt tips är att följa Zapanastas råd till pung och prick. När min renovering var färdig hade min bättre hälft ledsnat på gigantiska högtalare i vardagsrummet. Men mödan är tiden värd. Högtalarna blir djävligt bra och jag saknar mina varje gång jag vrider om ratten på receivern och det bara är mina oa12 som låter.

/A

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-09-07 23:22

Andersh74 skrev:
Stockholm skrev:

Jag gjorde nog alla misstag man kan göra med den där omkantningen. Men till slut fick jag tag på kanter som passade på alla sätt och då blev det väldigt bra. Mitt tips är att följa Zapanastas råd till pung och prick. När min renovering var färdig hade min bättre hälft ledsnat på gigantiska högtalare i vardagsrummet. Men mödan är tiden värd. Högtalarna blir djävligt bra och jag saknar mina varje gång jag vrider om ratten på receivern och det bara är mina oa12 som låter.

/A

storleken är inga problem .... 8) min sambo har fått utstå Cerwin vega A504R (kylskåp) DC 15 (smalare kylskåp) o nu DC 12 (ännu smalare kylskåp)

kanterna som jag länkade till (min egna länk) är dem som passar som hand i handsken.. dem är 220mm precis i ytterkant på foamrollen (som original) o måtten stämmer mot kon också... enda skillnaden är att yttre foam kanten når ända ut liksom dem som inte passade....

så det kommer se estetiskt mycket bra ut.. liksom kanterna som inte passade....

en grej jag märkte med dessa kanter från Singapore är att dem är lite väl mycket elastiska = inge bra då konen kan flexa i sidled så det är skillander på "kvalitets" kanter o mindre nogräknade ,,, har andra kanter från simpleyspeakers /speakerworks o dem är mjuka i rollen men stabila som fan i sidled monterade ..

Bild

Outer diameter:

9-5/8" (245mm)

Roll outer diameter:

8-11/16" (220mm)

Cone diameter:

7-1/2" (190mm)

Inner diameter:

7-1/8" (180mm)

Foam roll width:

9/16" (15mm)
Senast redigerad av zvenamp 2013-09-07 23:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-07 23:30

zvenamp skrev:
Andersh74 skrev:
Stockholm skrev:

/A

storleken är inga problem .... 8) min sambo har fått utstå Cerwin vega A504R (kylskåp) DC 15 (smalare kylskåp) o nu DC 12 (ännu smalare kylskåp)

kanterna som jag länkade till (min egna länk) är dem som passar som hand i handsken.. dem är 220mm precis i ytterkant på foamrollen (som original) o måtten stämmer mot kon också... enda skillnaden är att yttre foam kanten når ända ut liksom dem som inte passade....

Bild

Outer diameter:

9-5/8" (245mm)

Roll outer diameter:

8-11/16" (220mm)

Cone diameter:

7-1/2" (190mm)

Inner diameter:

7-1/8" (180mm)

Foam roll width:

9/16" (15mm)

Jag köpte oxå skumma kanter från Amerika som inte passade ihop med plastramarna. Det är ju mycket som ska stämma. Och jag började med Fyndas slavbasar.... Suck....

Till slut kantade jag om så plastramarna passade och jag fick ett ljud i hela huset som jag ännu idag saknar och drömmer om. Nu för tiden pratar jag bara om mina 8071or jag har långlånat ut.

Jag håller med Zapanasta. De där 8071 låter märkligt väl i jämförelse med det mesta. Jag har haft två par och bara betalat några skumkanter för båda.

/A

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-09-08 09:14

Andersh74 skrev:
zvenamp skrev:
Andersh74 skrev:
Stockholm skrev:

/A

Bild

Outer diameter:

9-5/8" (245mm)

Roll outer diameter:

8-11/16" (220mm)

Cone diameter:

7-1/2" (190mm)

Inner diameter:

7-1/8" (180mm)

Foam roll width:

9/16" (15mm)

Jag köpte oxå skumma kanter från Amerika som inte passade ihop med plastramarna. Det är ju mycket som ska stämma.

/A

fast kanterna som AlNiCo länkade till är från Singapore.......

dem jag länkar till är RÄTT sort då dem har dem har alla måtten rätt bla för roll o kon sen att dem går hela vägen ut är bara estetiskt postivt tilltalande

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi