RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

Re: RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav leffe » 2015-02-25 16:19

På den tiden jag var ung och snygg och jobbade med HiFi, vilket var ett bra tag sedan - så ansågs ju Coral elementen vara precis vad det är,"piece of shit in a nice suite" ett wannabe val för dom som inte hade råd med Lowther.

Hade en kompis som idogt försökte få ordning på sina välbyggda men inte så välspelande "Smacks horn" eller vad de nu hette - förrän den dag han dumpade coralelementen mot Lowther.
Efter några år monterades JBL med 0´77a ovanpå - då började det het plötsligt likna nåt..

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-26 21:24

Hörde för många år sedan ett fyra stora svarta lådor på en uthyrningsfirma för PA och disko prylar. Det spelades fruktansvärt högt men det lät helt rent. Jag gissade att det var minst 15" element i lådorna. till min förvåning var det små 8" element (senare fattade jag att det var JBL 2110 i Schmackshorn med 075 JBL diskanter ovanpå). :D

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-27 23:39

Vet inte om herrarna besökte " Kåren" Handels Studenkårs festlokal på på Holländargatan , där var det JBL för hela slanten med 075:an på toppen här kunde man få sitt lystmäte tillgodosett. Min magister var DJ på stället han använde aldrig nått annat än JBL. i övrigt har jag aldrig kört varesig BETA eller Flat i Horn utan i sidesystems med båf EVt35 & 075 med utmärkt gehör... OK Cora1 10F-60 i Bas bashornet med utmärkt resultat.

Möjligen har Beta 8 för hög verkningsgrad 101 db för att funka väl i horn , funkade inte alls i vissa gamla horn jag provat vilka dock funkade utmärkt med nån högtalare med en låg verkningsgrad. typ 85-96 db. Smackhornet kan ha varit ett av dessa horn. JBL 2110 ligger väl just i den verkningsgraden och bör låta väl samt ge hornet en chans att trumfa i basen med en 075 säkert kanon !

Finnessen med Beta 8 är sluten låda i 3D med mittbas svårslaget , Jag har jämfört mot mitt JBL L300 system 3D framförallt transienrikare i basen.

Hittade en Youtube Länk här annars som visar hur riktigt illa ljudbilden är i ett par Coral Beta , jag har emellertid inte hört nån Lowther göra bättre reklam för sig nånstans heller http://youtu.be/-90YcLL6El8

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-02-28 00:55

Nä, Lowther är ju också konstiga grejer i min bok, men det finns ju en kult runt dessa också - speciellt modellerna med "buttpluggen i trä"

Lät en möbelsnickarer bygga horn åt mig en gång, avsedda för Lowther, drivna av en Audio innovation rörhäck (500).
Jag tröttnade rätt snabbt på den nasala ljudbilden och skruvade i nyare Tannoy-coaxer istället - tror det slutade med tannoy 8" och Infinity-diskanter innan det blev njutbart i mina öron.
Det enda positiva med rispappskräpet var möjligen transientresponsen

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-02-28 11:37

Verkningsgraden är inte en parameter som avgör om ett element är användbart i horn, däremot är det andra parametrar som
avgör om elementet funkar bra eller dåligt i horn !
Mvh Tord

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-02-28 13:02

Dessutom är väl Corals verkningsgrad lite "när storfiskarn talar om" - vill minnas att när min kompis shmackzsss horn hade fått Lowtherelement i ena lådan spelade den högre än den gamla med Coral, trots de episka nuffrorna på verkningsgraden.
Dock minns jag ju inte exakt vilka respektive beeckningar resp. element hade.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-01 20:14

tordnilsson skrev:Verkningsgraden är inte en parameter som avgör om ett element är användbart i horn, däremot är det andra parametrar som
Mvh Tord
Jo, där har du faktiskt jättefel i ett Voighthorn till exempel tillåter inte hornet att du har element med högre verkningsgrad än högst max 94-96 db för annars överröstar högtalaren vad lådan kan prestera basmässigt och det hela blir pannkaka och bara mellanregister och uppåt det gäller säkert flera såna här bakladdade horn. Jag hade ett par såna Voigthorn dom lät outhärdligt med Beta 8 OK med Coral Flat men bäst med ett par gamla Seas 85 db på hög volym dom åkte ut på landet sen bortskänkta, hamnade visst hos stadsmissionen sen :mrgreen:

Vill ånyo bara påpeka det faktum att Coral Flat/Beta 8 låter utmärkt i slutna lådor med 3-D Bashornet i denna tråd påpekat om nån nu missat det faktisk bättre än både mina INFINITY par och JBL L300 alena om örat får välja.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-03-01 20:27

?? 8O

Verkninggraden är ett mått på hur många dB ett element kan spela med en förutbestämd inmatad effekt, mätt vid ett visst mått från elementet vid en viss frekvens - hur skulle det kunna vara en begränsning för hornkonstruktionen?

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-01 21:21

leffe skrev:?? 8O

Verkninggraden är ett mått på hur många dB ett element kan spela med en förutbestämd inmatad effekt, mätt vid ett visst mått från elementet vid en viss frekvens - hur skulle det kunna vara en begränsning för hornkonstruktionen?

I voighthornets fall orkar inte basen leverera samma antal db ut antal med ett ljudligt starkt element helt enkelt men , funkar utmärkt med ett tamare element helt enkelt m, det kanske finns där men blir överröstat med en separat Subba adderad som skruvats opp lite kanske det skulle bli skillnad, testa så får du se men då går det lika bra eller kanske t.o.m bättre med helt slutna lådor och ett horn eller subba i konstruktionen. Möjligen kanske det blir ett bättre resultat med en ren bas i hornet kompleterat med mellan , diskant men, inte med ett bredbandselement ivartfall i den konstruktionen.
Senast redigerad av Rockolga 2015-03-01 21:26, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-01 21:21

Nu är det ju så att "Voighthornet" eller allt vad det nu kallas inte är ett "riktigt horn" inom något större område, och definitivt inte i basen, utan jobbar som en kvartsvågspipa, och det kan inte ge samma impedansanpassning som ett horn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-03-01 22:31

Rockolga skrev:
tordnilsson skrev:Verkningsgraden är inte en parameter som avgör om ett element är användbart i horn, däremot är det andra parametrar som
Mvh Tord
Jo, där har du faktiskt jättefel i ett Voighthorn till exempel tillåter inte hornet att du har element med högre verkningsgrad än högst max 94-96 db för annars överröstar högtalaren vad lådan kan prestera basmässigt och det hela blir pannkaka och bara mellanregister och uppåt det gäller säkert flera såna här bakladdade horn. Jag hade ett par såna Voigthorn dom lät outhärdligt med Beta 8 OK med Coral Flat men bäst med ett par gamla Seas 85 db på hög volym dom åkte ut på landet sen bortskänkta, hamnade visst hos stadsmissionen sen :mrgreen:

Vill ånyo bara påpeka det faktum att Coral Flat/Beta 8 låter utmärkt i slutna lådor med 3-D Bashornet i denna tråd påpekat om nån nu missat det faktisk bättre än både mina INFINITY par och JBL L300 alena om örat får välja.

Nänä !! I detta fall är det tyvärr du min vän som har "jättefel" gällande verkningsgradens ev inverkan på hornets prestanda, om det skulle vara som du påstår så skulle hornets prestanda vara beroende på nivån eller snarare ljudtrycket !
Alltså en nivåberoende frekvensåtergivning ??!!
Mvh tord

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-03-02 08:51

paa skrev:

Nu är det ju så att "Voighthornet" eller allt vad det nu kallas inte är ett "riktigt horn" inom något större område, och definitivt inte i basen, utan jobbar som en kvartsvågspipa, och det kan inte ge samma impedansanpassning som ett horn.

Har ju fortfarande väldigt svårt att se hur det skulle ha med verkningsgraden i sig att göra - där är det väl de andra klassiska elementparametrarna som kommer in.
Eller menar du per definition att element med högre verkningsgrad skulle ha en annan frekvenskaraktär än element med sämre dito?

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-02 09:30

Det finns en Voighthorn länk tidigare i tråden som klart och tydligt avråder från att använda element med hög verkningsgrad till såna konstruktioner antar att det kan gälla en hel del konstruktioner typ pipor. http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
-Nåväl vad är detta jag fann på blocket RCF BR 300 (på bild) hittar ingen fakta på nätet om dessa men , De ser fantastikt vackra ut men , vad är likheten med orginalet JBL OLympus som kostar runt 60.000:- Dessa bjuds ut för 15" att det saknas JBL 075 & Mellanhornet med linser ser man klart vad är det man satt in istället ( made in Milano Italy ) Basarna ser exakt ut som JBLs men är antagligen RCF de också. Snyggare front än JBL`s tygstycke eller deras rotting faktiskt typ Italiensk klassisk rottingdekor , Nice !

Orgnial JBL Olympus här http://www.ebay.com/itm/Vintage-JBL-C50 ... 19fb721c7b
Bilagor
RCF-BR300.jpg
RCF-BR300.jpg (54.9 KiB) Visad 12297 gånger
Senast redigerad av Rockolga 2015-03-02 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-03-02 09:55

Vackert!
RCF, har ju åtminstone de senaste 15 åren spelat i toppligan i pro-sammanhang ihop bl.a JBL.
Tror nog att de har gjort riktigt bra högtalare redan innan - men har väl aldrig varit ett namn i HiFi sammanhang vad jag vet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-02 13:00

leffe skrev:Eller menar du per definition att element med högre verkningsgrad skulle ha en annan frekvenskaraktär än element med sämre dito?

Precis, högre verkningsgrad vid samma membranarea betyder lägre Q-värde och kraftigare fall i basen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-03-02 19:48

I bakladdade horn är det faktiskt element med lågt Q och hög Fr som ger bäst bas
Bild

Bild

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-02 21:26

Bara så jag inte lurar nån , de där RCF lådorna är förvisso snygga men, dom kostar inte så mkt som man här oppe begär i Tyskland , Frankrike & Holland ville man bar ha ca 350 Euro för dem och det kan det kanske vara värt. för 15 lax kan man få ett par äkta JBL L300 i Leningrad hitskickade. Min Fru tyckte den här lådan var mer prisvärd och praktiskt en Coral Beta 6 skulle göra sig fint bakom råttingen åsså kan man dämpa med raggsockor och damtrosor från lådorna som man vill snabbt :
Bilagor
dialm_01.jpg
Kombi Lådan
dialm_01.jpg (48.09 KiB) Visad 12243 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-07 22:17

Rockolga skrev:Det finns en Voighthorn länk tidigare i tråden som klart och tydligt avråder från att använda element med hög verkningsgrad till såna konstruktioner antar att det kan gälla en hel del konstruktioner typ pipor. http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
-Nåväl vad är detta jag fann på blocket RCF BR 300 (på bild) hittar ingen fakta på nätet om dessa men , De ser fantastikt vackra ut men , vad är likheten med orginalet JBL OLympus som kostar runt 67.000:- Dessa bjuds ut för 15" att det saknas JBL 075 & Mellanhornet med linser ser man klart vad är det man satt in istället ( made in Milano Italy ) Basarna ser exakt ut som JBLs men är antagligen RCF de också. Snyggare front än JBL`s tygstycke eller deras rotting faktiskt typ Italiensk klassisk rottingdekor , Nice !

Orgnial JBL Olympus här http://www.ebay.com/itm/Vintage-JBL-C50 ... 19fb721c7b
- Någon som ser skillnaden .... Basarnas läge i RCR Olumpus Kopian kontra JBL Olympus 15" kontra 18" har jag rätt ?! kolla underkant !!

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-07 22:22

DrBoar skrev:Hörde för många år sedan ett fyra stora svarta lådor på en uthyrningsfirma för PA och disko prylar. Det spelades fruktansvärt högt men det lät helt rent. Jag gissade att det var minst 15" element i lådorna. till min förvåning var det små 8" element (senare fattade jag att det var JBL 2110 i Schmackshorn med 075 JBL diskanter ovanpå). :D
Som jag alltid sagt , det är JBL 075 med lins och rätt delning som gör det 4000 Hz.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-27 00:37

Coral Flat & Beta kass , tjaa... det har framförts sådan kritik även om jag själv anser dem låta riktigt bra, På nätet har sett runbriker där Beta 8 t.ex kallas " Lowether Killern " etc. Möjligen för att dem kostar en spottstyver av Lowthern ( gjorde ivartfall) Coral har också fått spää ...samt att påstås ljuga om verkningsgraden m.m men, vad jag vet så gjorde Ljudia "Zachry" i Norrköping sina tester på Statens Provingsanstalt Flat 8/100 a 98 -99 db & Beta 8/10 101-103 vid 1 W 1 m.

Jag förutsätter då att Zackrys Flat & Beta element då är Identiska som Corals sånär som på lite kosmetika :
http://www.springair.de/hifi-literatur/ ... -/-katalog

- Är det inte så att Coral var lite typ " Gossen Ruda " i fin Hi-Fi kretsarna poor mans JBL :mrgreen: :?:

bear97

Inläggav bear97 » 2015-03-28 18:48

Hej, jag ska bygga ett RT-horn typ-3, det som ritningarna på sida 4 visar. Jag har hittat ett element som verkar stämma överens ungefär med de rekommenderade elementen.
Monacor SPP-250. Verkar det lämpligt så ska jag försöka få tag på det.

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra? ... nguest&p=H

tips inför lådbygget skulle uppskattas! :)

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-29 13:16

Rent allmänt så har jag nyligen byggt ett i 18MM MDF board: ( uppsågat på snickeri i Orminge)

Rita opp allt på hornets underdel bottenskivan förborra med tunn borr ca 2 mm jag använde sedan SPAX träskruv ca 3.5 x 45 mm använd sedan polurotan expanderande trälim skär eller torka bort överflödet. Ta gärna SPAX eller Jettingskruv med s.k "cutter" frässpår. Montera toppskiva sist när alla vinklar och vrår är kollade. ( ingen återvändo sen)

Högtalarelementets infästning är viktig se till att ha nån bra lösning fasta mutterhylsor förankrade från baksidan ( snacka med järnhandlaren) så att man smidigt kan serva eller byta element. Lägg en packning mellan eller om du hittar en stor O-ring finns såna hos rörgrossisten att köpa. Frontluckan bör också vara lätt monterad med såna monterings skruv som jag tidigare här visat ( Grunda pinnskruv) finns i mässing , Svart & Vitt att köpa/beställa hos järnhandlaren Lucka tätas enkelt med vanlig självhäftande tunn gummitätlist. Man kan även anlägga en Siliconsträng vilken man låtit härda innan man drar dit funkar då som en vanlig packning.

Jag har använt Focal 10K6411 , Coral 10F-60 & JBL LE 10a ( Alnicomagnet kultstatus ) alla element med en resonansfrekvens på ca 30Hz med gott resultat. I JBL fallet finns det även *LE 10-H1 (* ej alnicomagnet) som funkar utmärkt. Ditt val verkar mkt bra och prisvärt 622:- skall bli intressant att höra om resultatet, enda invändningen kan vara den mindre magneten men, å andra sidan blir det små konrörelser i hornet.

Det sista jag nu gör är att lämna In lådan på Fanering hos samma snickeri som valsar på fanèret snyggt. Trekant Sockeln separat monterat på hornet med möbelvinklar. I denna har jag också fräst opp för Basdrivern med aktiv delning HI-FI Kit AB http://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/subbas/dsw-240n att ett par att välja bland som funkar bra, Delningsfrekvensen är på dessa justerbar Jag valde 80-90Hz.

Gamla Zachry D-250 basdrivern funkar fint den också men, kan inte byggas in i sockeln som de nyare versionerna. D250 kan man hitta på blocket billigt för nån femhundring prutat och klart.

Eftersom hornet har en läskig verkningsgrad på ca 138 db vid 1w så var bered på att dämpa output rejält typ 80-90% !!

PS.
Jag tyckte mina slutna sydesystems tryckkammarlådor på 37L blev snabbare turnovers och transient än basreflexlådorna och basen fanns ju där och blev över ändå så Basreflexerna gick fetbort, tranienten i hornet är på gränsen till bizarr :D
En del belackare har framfört kritik att hornet skulle vara för kort för att kunna leverera spikrakt ned till 20Hz och t.o.m under detta men dessa har ofta glömt bort att räkna in hornets underdel med socklåda samt hjälp av väggen är en del av hornets slutarea konstruktion vilket motsvarar en Jätte bashögtalare med diametern 8 Meter. Slutligen bör hornet om man vill dela högre opp placera skapelsen nån meter närmre ena sidosystemet än det andra regel gör så oavsett alltid.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-29 16:53

Rockolga skrev:Eftersom hornet har en läskig verkningsgrad på ca 138 db vid 1w så var bered på att dämpa output rejält typ 80-90% !!

Är det ens möjligt att nå en känslighet på 138 dB, t.o.m vid 100% verkningsgrad?
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-29 22:43

4 alt 077
paa skrev:
Rockolga skrev:Eftersom hornet har en läskig verkningsgrad på ca 1(3)8 db vid 1w så var bered på att dämpa output rejält typ 80-90% !!

Är det ens möjligt att nå en känslighet på 1(3)8 dB, t.o.m vid 100% verkningsgrad?
ehhh sorry Ska nog vara 118 db vid 1 W Meter avst. uppmätt. Däremot uppnådde Deep Purple 1973 runt 134 db Stockholms konserthus alla som var där och inte höll för öronen lär ha fått problem på gamla dar. efter detta infördes regler...
Hittade föresten en mätning på det här nedkrivna 70/80 Hornet som inte alls verkar så dåligt tvärtom. Och då har man inte använt modernare element mtrl eller tankar. http://blogg.idg.se/realistklubben/2012 ... haller-an/
Sen finns ju MK1 Hornet som med en 15" inte heller går av för hackor om man har råd att bestycka det med en bra JBL 15" Bas , Mellanhorn och Diskant 07X serien. Skulle säkert få en större biograf i gungning !

Konstigt nog har ingen gnällt när både JBL , KLIPSCH byggde 70/80 Horn i sina konstruktioner då var det bara fint & idag Kultigt , Då hade ju dessutom RT tänkt till och förbättrat en hel del redan då.

De MK1 horn jag sett har alla haft fel hals byggd för 15" det finns två en för 15" och en annan för 12" versionen som de flesta som gnällt över dålig bas förväxlat . Tolvan har dessutom klart sämre bas men, sätter man in en 15" på 12 halsen så blir det kaos. Rätt byggt låter det bättre än t.ex JBL L300 à 50-60.000 paret samma bestyckning ungefär.

Ett par MK1 med samma bestyckning torde kan kunna köpa ihop på Ebay och liknande ställen för 7.-8000 spänn kanske ännu billigare alternativa märken såg t.ex ett par Coral 15" basar L101 för 500 spänn på en Dansk sajt http://www.dba.dk för några månader sedan. Norrmännen på http://www.finn.no bruka ha mycket JBL att sälja.
Bilagor
MK1 Horn.jpg
Beuty Horn
MK1 Horn.jpg (89.58 KiB) Visad 12019 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-29 23:57

En bra start att bygga ett par MK1 finns här http://www.dba.dk/hoejttaler-jbl-le-85- ... 013506116/

Eller varför inte den här http://www.dba.dk/hoejttaler-jbl-parago ... 012659349/ Danskarna vet att ta betalt !

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-03-30 08:03

Det är nog en helt "normal" prisbild för Paragon, om man tittar internationellt.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-03-30 16:31

Måste faktiskt invända och säga att jag är Mycket skeptisk till att det ens kan vara i närheten av 118 dB vid1Watt in på 1meters avstånd, kanske 108 dB i bästa fall med solen i ryggen och bra medvind !
Självklart beroende på driverns egna känslighet men som sagt högst otroligt i mina öron.

JM

Inläggav JM » 2015-03-30 17:21

Rockolga jag uppmanar dig att sluta lura hederligt folk att bygga s k i t - horn och köpa o h i f i - högtalare. Jag har ägt 70/80 horn, Mk2 horn och JBL 300. Jag har lyssnat på Paragon.
Ingen av dessa konstruktioner har något med hifi att göra.
Den som gillar att lyssna till alla tänkbara distorsionstyper skall bygga eller köpa dessa missfoster till högtalarkonstruktioner.

Det finns alternativa horn-högtalare med hög verkningsgrad som inte låter så illa.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-31 19:06

JM skrev:Rockolga jag uppmanar dig att sluta lura hederligt folk att bygga s k i t - horn och köpa o h i f i - högtalare. Jag har ägt 70/80 horn, Mk2 horn och JBL 300. Jag har lyssnat på Paragon.
Ingen av dessa konstruktioner har något med hifi att göra.
Den som gillar att lyssna till alla tänkbara distorsionstyper skall bygga eller köpa dessa missfoster till högtalarkonstruktioner.

Det finns alternativa horn-högtalare med hög verkningsgrad som inte låter så illa.

JM
Jag har hört 70/80 hornet det lät bra rätt använt de mätningar som finns skvallrar heller inte om nått skit läs själv http://blogg.idg.se/realistklubben/2012 ... haller-an/ finns flera liknande...
70/80 Hornet är en förbättring av ett Amerikanskt Klipsch " Belle" hornet https://www.google.se/search?hl=sv&site ... 0y-NOJjSkM som ingen klagat på , däremot kan tänkas att dem ofta varit felbyggda självbyggen med fel sorts element i kassa filters m.m. Element tips kanske ElelctroVoice EVM12

MK1 Hornet är en förminskning av 70/80 hornet som man gjort vissa justeringar på kompensations delar som de flesta jag sett bygga dem misslyckats med ofta även den vitala ingångshalsen fel samt slutfasens kompensationsdelar, 12"s budgetversionen kan vara lite svajig men 15" lösningen betydligt starkare. Här skulle Jag välja en bra JBL Bas av LE Modell .

Det var ju som sagt inga dumskallar på RT som presenterade dessa horn för den händige MK1 Hornet är lite svårare att bygga och känsligare för felbyggeri 70/80 Hornet kan min morsa bygga men det bör stagas mer än vad ritningarna säger.

Nämns alternativa horn ovan , vilka rekomenderas ? .... Jag hittade några här http://www.mh-audio.nl/plans/ men nu vurmar jag mest för RT3D 360L mittbashornet spikrakt ned under 20Hz

"STOP BUYING CRAP AUDIO "

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-03-31 20:19

tordnilsson skrev:Måste faktiskt invända och säga att jag är Mycket skeptisk till att det ens kan vara i närheten av 118 dB vid1Watt in på 1meters avstånd, kanske 108 dB i bästa fall med solen i ryggen och bra medvind !
Självklart beroende på driverns egna känslighet men som sagt högst otroligt i mina öron.
Det finns i RT ritnings texterna nånstans en procentsats för hur mkt en högtalare ökar i verkningsgrad vid så lite som bara 1W en meter tex. 94 db x formel % för just RT 3D hornet i samma veva varnar man för att kraftig dämpning måste till själv använder jag bara ngt fåtal kanske 2-3% högst av Basdriverns nivå bara för att nå opp hamonisera med sidosystemens 103 db vid 1 w en meter Coral Beta 10" låter 118 db då orimligt, troligen inte minsta lilla diskanthorn brukar kunna vara kapabla ett leverera 110 db !?

Bara det betydligt mindre utvecklade Klipps Belle hornet Vs. både 70/80 Hornet och det Stora RT3 360L Bashornet skulle enligt belackarna då ha lägre verkningsgrad än då Klipsch hornets höga db med anor från 1950 talet. http://wegavision.pytalhost.com/Klipsch ... Belle2.jpg

Man börjar nästan tro att en del här är rädda för hornbyggare eller jobbar på nån av HI-Fi klubbens redan folktomma butiker , har nästan aldrig hört nån här säga nått positivt om horn i Hi Fi samanhang.

- Sedan tycker jag till sist att det är synnerligen korkat att kalla dessa klassiska högtalarkonstruktioner för missfoster , eller påstå att Jag lurar på hederliga människor skräp som betydligt skarpare hjärnor än Vi här har konstruerat dessutom i syftet att hålla kostnaderna nere till en spottstyver vi snackar om ofta bara hundralappar istället för ex antal tiotusentals kronor, Dessutom är det förbannat kul att bygga och få lite liv i grejorna.

"STOP BUYING CRAP AUDIO "
Senast redigerad av Rockolga 2015-03-31 21:01, redigerad totalt 16 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi