Moderator: Redaktörer
Jo, där har du faktiskt jättefel i ett Voighthorn till exempel tillåter inte hornet att du har element med högre verkningsgrad än högst max 94-96 db för annars överröstar högtalaren vad lådan kan prestera basmässigt och det hela blir pannkaka och bara mellanregister och uppåt det gäller säkert flera såna här bakladdade horn. Jag hade ett par såna Voigthorn dom lät outhärdligt med Beta 8 OK med Coral Flat men bäst med ett par gamla Seas 85 db på hög volym dom åkte ut på landet sen bortskänkta, hamnade visst hos stadsmissionen sentordnilsson skrev:Verkningsgraden är inte en parameter som avgör om ett element är användbart i horn, däremot är det andra parametrar som
avgör om elementet funkar bra eller dåligt i horn !
Mvh Tord
leffe skrev:??
Verkninggraden är ett mått på hur många dB ett element kan spela med en förutbestämd inmatad effekt, mätt vid ett visst mått från elementet vid en viss frekvens - hur skulle det kunna vara en begränsning för hornkonstruktionen?
leffe skrev:??
Verkninggraden är ett mått på hur många dB ett element kan spela med en förutbestämd inmatad effekt, mätt vid ett visst mått från elementet vid en viss frekvens - hur skulle det kunna vara en begränsning för hornkonstruktionen?
Rockolga skrev:Jo, där har du faktiskt jättefel i ett Voighthorn till exempel tillåter inte hornet att du har element med högre verkningsgrad än högst max 94-96 db för annars överröstar högtalaren vad lådan kan prestera basmässigt och det hela blir pannkaka och bara mellanregister och uppåt det gäller säkert flera såna här bakladdade horn. Jag hade ett par såna Voigthorn dom lät outhärdligt med Beta 8 OK med Coral Flat men bäst med ett par gamla Seas 85 db på hög volym dom åkte ut på landet sen bortskänkta, hamnade visst hos stadsmissionen sentordnilsson skrev:Verkningsgraden är inte en parameter som avgör om ett element är användbart i horn, däremot är det andra parametrar som
avgör om elementet funkar bra eller dåligt i horn !
Mvh Tord
Vill ånyo bara påpeka det faktum att Coral Flat/Beta 8 låter utmärkt i slutna lådor med 3-D Bashornet i denna tråd påpekat om nån nu missat det faktisk bättre än både mina INFINITY par och JBL L300 alena om örat får välja.
paa skrev:leffe skrev:??
Nu är det ju så att "Voighthornet" eller allt vad det nu kallas inte är ett "riktigt horn" inom något större område, och definitivt inte i basen, utan jobbar som en kvartsvågspipa, och det kan inte ge samma impedansanpassning som ett horn.
leffe skrev:Eller menar du per definition att element med högre verkningsgrad skulle ha en annan frekvenskaraktär än element med sämre dito?
- Någon som ser skillnaden .... Basarnas läge i RCR Olumpus Kopian kontra JBL Olympus 15" kontra 18" har jag rätt ?! kolla underkant !!Rockolga skrev:Det finns en Voighthorn länk tidigare i tråden som klart och tydligt avråder från att använda element med hög verkningsgrad till såna konstruktioner antar att det kan gälla en hel del konstruktioner typ pipor. http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
-Nåväl vad är detta jag fann på blocket RCF BR 300 (på bild) hittar ingen fakta på nätet om dessa men , De ser fantastikt vackra ut men , vad är likheten med orginalet JBL OLympus som kostar runt 67.000:- Dessa bjuds ut för 15" att det saknas JBL 075 & Mellanhornet med linser ser man klart vad är det man satt in istället ( made in Milano Italy ) Basarna ser exakt ut som JBLs men är antagligen RCF de också. Snyggare front än JBL`s tygstycke eller deras rotting faktiskt typ Italiensk klassisk rottingdekor , Nice !
Orgnial JBL Olympus här http://www.ebay.com/itm/Vintage-JBL-C50 ... 19fb721c7b
Som jag alltid sagt , det är JBL 075 med lins och rätt delning som gör det 4000 Hz.DrBoar skrev:Hörde för många år sedan ett fyra stora svarta lådor på en uthyrningsfirma för PA och disko prylar. Det spelades fruktansvärt högt men det lät helt rent. Jag gissade att det var minst 15" element i lådorna. till min förvåning var det små 8" element (senare fattade jag att det var JBL 2110 i Schmackshorn med 075 JBL diskanter ovanpå).
Rockolga skrev:Eftersom hornet har en läskig verkningsgrad på ca 138 db vid 1w så var bered på att dämpa output rejält typ 80-90% !!
ehhh sorry Ska nog vara 118 db vid 1 W Meter avst. uppmätt. Däremot uppnådde Deep Purple 1973 runt 134 db Stockholms konserthus alla som var där och inte höll för öronen lär ha fått problem på gamla dar. efter detta infördes regler...paa skrev:Rockolga skrev:Eftersom hornet har en läskig verkningsgrad på ca 1(3)8 db vid 1w så var bered på att dämpa output rejält typ 80-90% !!
Är det ens möjligt att nå en känslighet på 1(3)8 dB, t.o.m vid 100% verkningsgrad?
Jag har hört 70/80 hornet det lät bra rätt använt de mätningar som finns skvallrar heller inte om nått skit läs själv http://blogg.idg.se/realistklubben/2012 ... haller-an/ finns flera liknande...JM skrev:Rockolga jag uppmanar dig att sluta lura hederligt folk att bygga s k i t - horn och köpa o h i f i - högtalare. Jag har ägt 70/80 horn, Mk2 horn och JBL 300. Jag har lyssnat på Paragon.
Ingen av dessa konstruktioner har något med hifi att göra.
Den som gillar att lyssna till alla tänkbara distorsionstyper skall bygga eller köpa dessa missfoster till högtalarkonstruktioner.
Det finns alternativa horn-högtalare med hög verkningsgrad som inte låter så illa.
JM
Det finns i RT ritnings texterna nånstans en procentsats för hur mkt en högtalare ökar i verkningsgrad vid så lite som bara 1W en meter tex. 94 db x formel % för just RT 3D hornet i samma veva varnar man för att kraftig dämpning måste till själv använder jag bara ngt fåtal kanske 2-3% högst av Basdriverns nivå bara för att nå opp hamonisera med sidosystemens 103 db vid 1 w en meter Coral Beta 10" låter 118 db då orimligt, troligen inte minsta lilla diskanthorn brukar kunna vara kapabla ett leverera 110 db !?tordnilsson skrev:Måste faktiskt invända och säga att jag är Mycket skeptisk till att det ens kan vara i närheten av 118 dB vid1Watt in på 1meters avstånd, kanske 108 dB i bästa fall med solen i ryggen och bra medvind !
Självklart beroende på driverns egna känslighet men som sagt högst otroligt i mina öron.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster