luxor 5061

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-17 18:52

Kranzberg skrev:
zapanasta skrev:fiksa till dom där du,jag tror dom låter bättre än dessa orginallådor jag har.Mvh.

Jo visst, men kan du lägga ut en noggrann beskrivning på hur du kantade om, med hjälp av kanterna från "Fynda".
:)
Hej,ska försöka förklara så gott jag kan.Börja med att skära bort dammkåpan i mitten på basarna/akta trådarna)chimsa talspolen med styft papper så pass hårt att konen fasnar i det läge du vill ha den(du ska givetvis kunna röra konen)ta bort gammalt lim på basarna.skär bort pappen på dom slavbasarna,kommer att bli lite kvar av den där kanten är limmad(gör inget)Lirka in kanten så den hamnar under konen,Lägg på lim på kanten ock tryck ner konen(se till att den hamnar rakt)Låt det torka 3-4 timmar.Dra upp konen ock limma fast yttersidan på kanten i chassit.låt torka,sista du gör är att dra bort pappen som du chimsat talspolen med ock limma fast dammkåpan.OBS.se till att få kanterna som är lite mörkare.Lycka till.fråga gärna om det är nåt.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-18 09:17

Zapanasta!
Fler frågor ang omkantning.
1. Vad använder du för lim?
2. Hur gör jag med mellanregisterelementet. Det finns ingen mittkon, bara ett litet tygskydd som buktar nedåt.
M v h

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-18 10:07

Kranzberg...

Om du inte absolut vill renovera mellanreg. så har jag sådana du kan få... både de som är coatade och de som är mer rent papper...

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-18 11:03

Kranzberg skrev:Zapanasta!
Fler frågor ang omkantning.
1. Vad använder du för lim?
2. Hur gör jag med mellanregisterelementet. Det finns ingen mittkon, bara ett litet tygskydd som buktar nedåt.
M v h
Hej,Mellanregistret vet jag inte vad det är för storlek på i dina lådor,kan det va 6,5 tum?frågan är om fynda har några såna kanter.Limmet jag andvänder är casco universal ock har även testat karlssons klister(avr 7000 som lärt mig detta,gav mig fina instruktioner genom mail)ock har faktiskt inte misslyckats med nån bas än(lite måste man väl få skryta). Anledningen till att du ska limma fyndas kanter från undersidan är att lutningen på kanten inte stämmer riktigt med konen.Limmar man från översidan blir spidern lite nerhängd,(den gula nedre upphängningen).Limmar man från undersidan blir den helt vågrätt.Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-18 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-18 11:05

avr7000 skrev:Kranzberg...

Om du inte absolut vill renovera mellanreg. så har jag sådana du kan få... både de som är coatade och de som är mer rent papper...

Mvh

/Stefan

Ja, det vill jag gärna. Är det den modell jag har, d v s den som är 6,5 tum, eller har du de små, 4 tum? Å andra sidan kan jag vara intresserad av dem också.
Skicka ett PM till mig!
M v h

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-18 11:14

Kranzberg skrev:
avr7000 skrev:Kranzberg...

Mvh

/Stefan

Ja, det vill jag gärna. Är det den modell jag har, d v s den som är 6,5 tum, eller har du de små, 4 tum? Å andra sidan kan jag vara intresserad av dem också.
Skicka ett PM till mig!
M v h
Hej(kranzberg)finns 6,5 tums slavar på fynda,19 kr st.Kom i håg bara om du beställer att du ska säga till att du vill ha den sortens 10 tums slavar som har lite mörkare upphängning.Jag fick 2 olika sorter förut ock dom med den ljusare sorten ä för hårda.Detta är riktigt kul när man lärt sig,första basen var ju naturligtvis lite svår men sen går det bra.mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-18 22:29

Zapanasta! Hej!
Jo, jag har sett på Fynda att det finns 6,5 tums.
Köp av kantringar får dock vänta ett tag. Just nu håller jag på att snygga till lådorna utvändigt.
Om du vill veta ett ungefärligt årtal på just dina lådor, kan du titta på basreflexröret. Det har årtalsangivelse och månadsangivelse. Rören i mina är tillverkade 1978. Tidigare kan högtalarna alltså inte vara tillverkade. Det stämmer bra med vad HiFi-handboken anger.
Du skrev att du bytt kondingarna i filtret. Jag antar att du parallellkopplade till rätt värden, eller tog du närmaste?
Vore intressant att veta vad du har för komponenter i filtret.
Ser det ut så här? Observera att mellanreget inte är polvänt! Det är det väl i 8071?
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-18 22:55

Hej, till dessa använde jag 2 st 4uf polyester(diskant).2st 4,7 uf elektrolyter ock 2 st 1,5 uf polyester,parallelkopplade elektrolyten med polyestern=6,2uf(bas).2 st 10uf elektrolyter ock 2 st 2,2uf polyester,parallelkopplade elektrolyten med polyestern=12,2uf (mellanreg).tycker det funkar bra detta att göra på det här sättet.man får en billig renovering+att filtren faktiskt blir bättre än dom var från början då det bara används elektrolyter.8071 högtalarna är fiksade i filtren på exakt samma sätt med mkt bra resultat ljudmässigt.Mvh.,,ps nu är dom helt klara 5061 lådorna,tygfronter tillverkades i dag, blev riktigt snygga lådorna tycker jag ,dessa är ju inte så stora så dom passade perfekt i sovrummet,dom får spela för mig när jag sitter vid datorn.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi