Kjell_Kranzberg skrev:Jag väntar hem en receiver Inertia 2235 i nästa vecka. Tack till OliT som hämtade den i Luleå, paketerade den och skickade den.
Inertia bildades i Göteborg i början av 70-talet. Man tillverkade en skivspelare BDT 1 och en receiver som i sin första variant heter "1230". Den följdes av "2230" och "2235". Den sista varianten fanns på marknaden 78-79. Det är en sådan jag väntar hem. Jag har tidigare haft en "1230", men den skrotade jag när den havererade. Jag har också ägt en BDT 1, vilken jag köpte ny 1975. Efter ungefär två veckor gick den sönder och jag lämnade tillbaka den och tog en Pioneer PL 12 D i stället.
Tidningsartikeln här nedan berättar en del om Inertia. De två grundarna, Eduards och Stålblad, vilka nämns i artikeln, pratade jag med per telefon för några år sedan. Eduards hade då, sade han, ett par "1230" helt nya oanvända och ouppackade stående. Han berättade också att de första "1230" var handlödda, innan man investerade i våglödning.
Jag har även haft ett intressant samtal med en av konstruktörerna bakom "1230". En polack som kom till Sverige på 70-talet. Han var i 20-års-åldern och fick sitt första jobb i Sverige på Inertia. Han berättade
bl a att han fick en vecka på sig att konstruera "1230". Eller rättare sagt konstruera om en konstruktion som redan förelåg, men som inte var bra.
Receivern tillverkades först i Göteborg, men efter konkurs och ombildnande flyttades tillverkningen till Kristinehamn.
Redan från "1230" hade receivern dc-kopplat helkomplementärt slutsteg och ringkärnetrafo. Det var ovanligt hos billiga receivers på den tiden. På så vis var receivern toppmodern. Tunerdelen höll inte lika hög klass. Den var ostabil och stationerna "drev". Förbättringar gjordes i "2230" och "2235".
Skivspelaren tillverkades först med silverfärgad ovandel på chassiet. Se bilden nedan. Jag har aldrig sett en sådan i verkligheten. Bilden är från Stereo Hifi handboken 1973.
Bilderna nedan talar för sig själva...