Moderator: Redaktörer
phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.
Objektivisten skrev:phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.
Var tvungen att kolla i gömmorna, jag har den där men årgången efter från 69/70 (grönt omslag).
AlNiCo skrev:Objektivisten skrev:phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.
Var tvungen att kolla i gömmorna, jag har den där men årgången efter från 69/70 (grönt omslag).
Jag har filmen Indiana Jones. Fast det är den som kom senare - tvåan (annan film).
Objektivisten skrev:phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.
Daniel_A skrev:Objektivisten skrev:phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.
Ett givande inlägg, eftersom det nu står klart att det finns två äldre årgångar som saknas hos KB, vars äldsta årgång är 1970/71!
phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.
Fjonkalicious skrev:Ja, dessa skulle man ju vilja ha hemma. Är det någon som har dessa hemma och har testat
Nattlorden skrev:Någon som vet varför det inte blev fler?
aisopos skrev:Nattlorden skrev:Någon som vet varför det inte blev fler?
Jag hörde en gång att det till stor berodde på vågen av japansk hifi som började välla in över våra gränser, som dessutom gjorde nya modeller i snabbare tempo än de tidigare europeiska tillverkarna. Modellbyte varje år var det ibland.
Att detta gjorde handboken nästan omöjlig att fortsätta med, för arbetskrävande och att den var nästan föråldrad redan när den släpptes.
Jag har haft en eller två st, någon gång i tiden.
Möjligen kanske att den/dom ligger långt ner i nån låda som står i en gömma någonstans. Sparat som ren nostalgi, ja jag är nån ibland.
Daniel_A skrev:Objektivisten skrev:phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.
Ett givande inlägg, eftersom det nu står klart att det finns två äldre årgångar som saknas hos KB, vars äldsta årgång är 1970/71!
leffe skrev:Jodå, bibliotekssessionerna som fjunig tonåring minns jag forfarande.
Min hemstad hade seriös lyssning med Quad-elektrostater, klein&hummelstärkare och Thoréns td124:or.
Tjejen som skötte det hela var dessutom kanonsnygg, så det var väl inte bara HiFi´n som drog
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:Ja, dessa skulle man ju vilja ha hemma. Är det någon som har dessa hemma och har testat
Några årgångar har jag och en eller två skivor. Har för mig att det är Ernst Hugo Gäregård som lotsar oss igenom fasfel mm på den ena
Bill50x skrev:aisopos skrev:Nattlorden skrev:Någon som vet varför det inte blev fler?
Jag hörde en gång att det till stor berodde på vågen av japansk hifi som började välla in över våra gränser, som dessutom gjorde nya modeller i snabbare tempo än de tidigare europeiska tillverkarna. Modellbyte varje år var det ibland.
Att detta gjorde handboken nästan omöjlig att fortsätta med, för arbetskrävande och att den var nästan föråldrad redan när den släpptes.
Jag har haft en eller två st, någon gång i tiden.
Möjligen kanske att den/dom ligger långt ner i nån låda som står i en gömma någonstans. Sparat som ren nostalgi, ja jag är nån ibland.
Ja, tyvärr trodde ju de flesta att varje ny modell innebar en förbättring. Minns själv när jag i slutet av 60-talet skulle köpa mig en stereo. Ringde runt rätt mycket och hamnade vid ett tillfälle hos Elfa. Men dessa nötter tyckte jag skulle satsa på en rörförstärkareMen det visste ju alla på den tiden att dom var helt kassa, eller hur?
Tänk om jag då hade fattat att nyast inte alls alltid är bäst!
/ B
Kjell_Kranzberg skrev:I detta sammanhang ska vi inte glömma att nämna ett par andra intressanta böcker:
"Ljud och hur det ska låta", utgiven av Svenska Hifi-institutet; av Göran Mård.
"HiFi Teknik" av John Schröder.
Bägge går att få tag i via biblioteket.
Det fanns även andra böcker om hifi på 70-talet. På biblioteket kan man lätt få hjälp med sökning, även om man inte vet titlar. Bibliotekarien söker lätt hos alla bibliotek i Sverige på sökordet "stereo hifi" och får upp titlar där de orden ingår. Sedan är det bara att beställa böckerna.
RogerGustavsson skrev:Var Kjell Stensson på den första skivan som gavs ut och Ernst-Hugo Järegård på den andra. Har båda skivorna, de flesta årsböckerna och även den tjocka boken som gavs ut.
hifikg skrev:Letar efter mitt exemplar av Linns lilla Röda "LYSSNA!" heter den. Där får man lära sig att dra åt skruvar för allt vad tygen håller och att bara ha en högtalare i rummet (hur det går ihop med stereolyssning minns jag inte)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster