PekkaJohansson skrev:Kjell_Kranzberg skrev:Jag är lite kluven här...
Det är nog känt här på "Vintage" att jag köper billigt, eller helst får prylar gratis, snyggar till dem, lagar om det behövs och sedan säljer.
På loppmarknader och auktioner har jag inga moraliska betänkligheter. Har loppisägaren satt ett pris så har han. Finns det inga intresserade budgivare på en auktion, så finns det inte. Men om säljaren är en privatperson som jag gissar inte är insatt i vintage hifi, då tar jag det lugnt. Oftast ringer jag inte ens och visar intresse för varan. Jag har istället vid några tillfällen faktiskt ringt till säljaren och talat om att priset är "för lågt". Vid ett par tillfällen har jag, när jag kommit till säljaren och sett varan, erbjudit säljaren mer än vad han begärt.
Jag skulle aldrig lura en privatperson som säljer på t ex Blocket.
Visst är det kul att göra fynd, men jag tycker det smakar lite illa att "lura" de som inte är insatt i vår värld.
Jag trodde knappt mina ögon när jag läste ovanstående. Vari skulle skillnaden mellan loppisägaren och privatpersonen bestå? Jag hoppas att det är fler än jag som tycker att det är väldigt osolidariskt och missunnsamt att själv köpa gamla prylar billigt och sälja till höga priser samtidigt som man ringer och pratar upp priserna när andra har möjlighet att fynda. Det är förstås en helt annan sak att i en auktion lägga ett högre bud som man är beredd att betala.
I en marknadsekonomi avgörs priset genom förhandling mellan köpare och säljare. Generellt sitter säljaren med trumf på hand helt enkelt eftersom han har den eftertraktade produkten. Det är upp till båda parterna att hålla sig informerade. Att några rika nostalgiker i en annan affär är beredda att betala 5 000 kronor innebär inte att man ska missunna en fattig student att fynda för 300 kronor - ett pris som dessutom ofta står i bättre relation till vissa gamla produkters reella värde och prestanda.
Med vänlig hälsning
Pekka
Min åsikt är att loppisägare och auktionister är krämare och nasare, med ett finare ord företagare, och har som yrke och levebröd att sälja gamla prylar. I eget intresse bör/måste de ta reda på vad varorna de kränger är värda. Om de inte gör det får de skylla sig själva.
Som kund måste man räkna med, anser jag, att loppisägaren eller auktionisten vill ha så mycket pengar som möjligt för det han säljer. Man måste t o m räkna med att det pris han begär är högt satt. Att pruta är ett måste.
En privatperson som säljer på t ex Blocket och Tradera är inte i samma situation. Man kanske vill bli av med prylar av en eller annan anledning. Kanske är det farfars gamla stereo som sonsonen lägger ut på Blocket, sedan farfar nyss avlidit. Kanske är det barnfamiljen som säljer ut lite prylar för att dryga ut den dagliga kassan. Kanske är det yngsta dottern i familjen som fått lov att sälja en massa prylar från en vindsstädning och själv behålla pengarna.
Rent allmänt tycker jag att det är tråkigt att man inte kan få ha åsikter utan att bli påhoppad. Men tack i alla fall för att du Pekka önskar mig "vänlig hälsning".
Detta är tyvärr inte första gången jag blir tillrättavisad på forumet. Jag har inget emot att folk ventilerar sina åsikter. Det gör jag också. Men jag gör aldrig anspråk på att sitta inne med sanningen och jag försöker alltid tänka på att inte uttrycka mig så att någon kan ta illa upp. Din inledningsmening Pekka, känns som ett påhopp, tyvärr. Även om jag tror och hoppas att du inte har den avsikten.
Som sagt. Jag har blivit tillrättavisad tidigare och fått veta att jag inget vet om hifi. En annan medlem talade om för mig att min anläggning är "daterad" alltså gammal och med utgånget datum och dämed inget att ha. En annan visste med säkerhet att det mesta i hifiväg som tillverkades förr och speciellt sådant som var billigt på den tiden, bara är skräp i jämförelse med moderna hifiprylar. Mellan raderna kunde jag lätt läsa budskapet "vi vet bäst om hifi, du vet inget, så håll dig borta härifrån". Jag överväger allvarligt att göra så.
Det är möjligt att jag inte vet så mycket om hifi. Om modern hifi vet jag noll och intet. Därför uttalar jag mig aldrig om sådant. Om 70-talets hifi vet jag lite grand, tror jag. Fast det finns de som vet mer, det vet jag.