Luxor basar.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-23 22:24

twangbang skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag hämtade ut mina fyndabasar idag, efter att ha gett upp den ekonomiska biten med att skaffa från Australien. Frågan är om man skall testa sig på slitsvarianten eller om man skall köra kjells sparade papperskonsvariant. Den första har ingen gjort(här i alla fall) så det känns spännande och lockande.

Har börjat mecka med ett par AudioTronic CM3 precis, känns skönt att börja pula igen efter 3 dygns vinterkräksjuka.

Det där sista lät inget vidare...

Själv sliter jag mitt hår snart :wink: , får inte tiden att räcka till med barn, sambo och jobb.. Tiden räcker inte till att pyssla med gamla goa saker, det kommer hoppas jag.

Förresten lite OT, vi här på vintage gillar ju gammal HiFi, men hur många gillar gamla saker över lag? Räcker upp handen.. Och i så fall vad kan det vara för kul? För min del, mestadels gamla motorcyklar efter HiFi förstås.

Sträcker upp handen för vintageprylar. Här är huset fyllt med svenskt o danskt -50 tal. Vi älskar hantverkskänslan i prylarna.
//Krister

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 18:13

Hoppas att twangbang lånar ut denna tråden åt lite bilder från min luxorbasrenovering/omkantning. Det är ju trots allt on-topic.

Eftersom man är lite motvallskäring så blev jag nyfiken på att testa det där knepet som holländaren gjorde, here it goes.... all in the name of science(eller ngt):

Utgångsobjekt, den SER ju rätt ok ut:
Bild

Fyndakant efter att ha blötlagt och separerat från papperskanten:

Bild

Det här funkar ju inte:
Bild

Men.... :
Bild

Bild

Snabbt prov, kan funka:

Bild

Efter att med mkt liten kraft för ett finger rakt genom kanten och dragit försiktigt med fingret ser det ut såhär(lita alltså ALDRIG på gamla kanter):

Bild

Rengjort korg och kon, två varv med aceton och plastskrapa(i mitt fall ett kasserat plastkort) och ett varv med svamp+aceton på korgen, "smular" bort gammal kant på konen med en trasa alt. fingret om man inte är rädd för att bli kladdig. Ett varv med svamp och aceton där med:

Bild

Dry-fit, här ritar jag ut skarven med en svart tuschpenna:

Bild

Sen var det lite svårt. Ville limma ihop kanten innan jag limmade den i konen, skar ut små formskurna pappkartongbitar som jag tejpade ihop. Ser förjävla käss ut, men det funkade faktiskt.se:

Bild

Bild

Efter det såg det ut såhär:
Bild

Dry-fit #femtielva:
Bild

INGET LIM?, jo fö fan, lim ska re va:

Bild

Smeta smeta(ha bra med papper i närheten och gärna en tidning under, alltid trevligt att befria fingrarna från kladd):

Bild

Här finns ett visst tidmässigt glapp av bilder. Jag kör med 30 hz varianten (hoppar över skrietbilden, även om den platsar här) och limmar vått medans den kör. Funkar för mig:

Bild

Side by side, gamla luxor vs nyare fynda(man kan se vissa skillnader, men jag slutade trolla när jag var 6). Här kan man dessutom se att det inte är världens mest estetiska jobb jag gjort, men det funkar och det är väl huvudsaken:

Bild

Bild

Nästa element skall också ha en omgång, titta här, kanterna kan se hela ut, men precis i skarven mot konen har dom skurits knivskarpt av:

Bild

Ett kantat, ett rengjort:

Bild

Jag var inte nöjd med patentaren med kartongerna. Det är väldigt svårt att mäta ut rätt omkrets innan man limmar ihop. Så istället tänkte jag om(allt in the name of science ;-) ) och limmade skarven vått tillsammans med limningen mot konen. På bilden är inte limningen färdig som synes, för att sedan fixera positionen på skarven så droppade jag en lite droppe superlim precis i skarven så att allt inte blev helt "floppy":

Bild

När det mesta kändes bra så adderade jag lite lim precis i skarven för att addera lite styrka och garantera att det blev tätt:

Bild

Sedan körde jag den ofotograferade 30 hz-sessionen. Använd er fantasi för att se skrietbilden, orkar inte bifoga den. Sen monterades dom i högtalarna och jag körde tonsvep på båda, inga missljud och konen rör sig fritt.

Första elementet:

Bild

Andra elementet:

Bild

OBS! Detta är bara en enkel beskrivning hur jag gjorde. Det är ingen guide. Om du på något vis skulle tro att jag gör något rätt och följer min lösning så tar jag inget ansvar!

Slutsats:

Detta funkade ju det med. Jag säger inte att denna metoden är bättre än den tidigare nämnda, absolut inte. Jag ville bara prova något nytt och se om jag lyckades.

Fördelar:
Frontlimmat
Ingen adderad konmassa
Passar innanför plastkåpan
Behöver inte klippa ytterkant

Nackdelar:
Kanske inte helt perfekt rund spridning med tanke på skarven?
Synlig skarv
Meckigt genomförande

Hoppas att jag inte tog för mkt plats nu igen.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-05 18:27

henriksch skrev:
celef skrev:hur lossar man kanten från konen?

Seriös blötläggning funkar, lite diskmedel och tid!
/H

Jag la en av dem i vanligt vatten några timmar i gårkväll, den lossnade enkelt efter det.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-03-05 18:32

Snyggt jobbat och föredömligt väldokumenterat!

:)

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-05 18:36

Schull skrev:
Fjonkalicious skrev:Har en P1800ES-72

Oj! En av mina drömbilar :)

/L

Men nog heter den egentligen Volvo 1800ES ;)

enda med P'et var de ursprungliga engelsktillverkade P1800 (tillverkade av Jensen)

Från 1963 års modell var de svensktillverkade, och benämda Volvo 1800S

1970 kom Volvo 1800E och Volvo 1800ES

-Magnus Mesershmitt ;)
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 18:42

DIRAVI skrev:
Schull skrev:
Fjonkalicious skrev:Har en P1800ES-72

Oj! En av mina drömbilar :)

/L

Men nog heter den egentligen Volvo 1800ES ;)

enda med P'et var de ursprungliga engelsktillverkade P1800 (tillverkade av Jensen)

Från 1963 års modell var de svensktillverkade, och benämda Volvo 1800S

1970 kom Volvo 1800E och Volvo 1800ES

-Magnus Mesershmitt ;)

Vad står P:et för då?

Det står för Personvagn och fanns på tidigare modeller med. Men du har rätt, men berätta för gemene man att du har en 1800ES och folk vet inte vad du pratar om. Så frågan är: vill man vara tydlig men okorrekt eller messerschmitt? ;-)

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-03-05 19:38

Tummen upp!! Snyggt jobbat Fjonken!!!! :D

Tyckte det såg riktigt fint ut!!

Faktum med att jag har gjort en bas nu, den låter utan skrap men ser för jävlig ut :evil: , så jag lägger helst inte ut nån bild på den... :wink:

Du har väl testat bägge varianterna? Vilken föredrar du??

Vilket lim använde du?

Jag har gjort så nu att jag beställde ett par 10 tummare till, måste testa detta också.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 20:45

Jag har inte provat båda varianterna, så det kan jag inte svara på.

Jag använde vitlim, vattenbaserat trälim. Huruvida detta rätt eller fel kan andra tvista om. Men till ett kit jag köpte från US&A till mina JBL-basar så följde det med ett lim som var väldigt likt vitlim. Jag har läst på andra ställen att man använder denna typ av lim andra ställen i högtalarsammahang. Så även detta var ett "prov".

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-03-05 23:26

Fjonkalicious!

"Sedan körde jag den ofotograferade 30 hz-sessionen"

Jag behöver en förklaring för dummys på detta! Tog du aldrig bort dammkåpan, och körde pappersrullegrejen?

:?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 23:37

Kolla in Lusts fina beskrivning här. Jag har också en instruktion från US&A som mer eller mindre beskriver exakt samma sak.

http://www.minhembio.com/Lust/86216/

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-06 11:27

Fjonkalicious skrev: vill man vara tydlig men okorrekt eller messerschmitt? ;-)

besserwisser heter det, och det vill man :twisted:

Ang volvo så hör jag till dem som aaldrig skulle ta benämningen 855 t ex på 850 hergårdsvagn i min mun. :o

angående din bildtråd vill jag säga att den var jättebra och kul!

jag har haft ett par 8071:or i svart faner själv. den enda modd jag gjorde var att byta ut högtalarsladden till klämterminaler.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-03-06 13:13

AHA, nu fattar jag... Ingen som har en ån där skiva med 30hz? :?:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-06 13:47

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-03-06 21:19

Tackar! Tackar! Tackar!

:D

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-03-27 21:24

Nu är mina klara, körde enl Fjonkens idé. Ser ok ut faktiskt.

De funkar och låter, ska bara få i dom i 8071 lådorna och höra helheten.

Tack alla som tipsat och hjälpt till! Tack Falkis för den fantastiskt fina 60 minuters 30hz filen!

:D :D :D :D

Användarvisningsbild
Macragnar

Fyndakanter hårda?

Inläggav Macragnar » 2010-02-08 00:55

Hej gott folk!
Jag är ny på forumet men har med stort intresse följt denna tråd. Har nu själv renoverat baskanterna på mina Luxor Orchestra. Tre element hade trasiga kanter men ett element var intakt, förmodligen på grund av paraffinbehandling.
När jag så jämförde fjädringsmjukheten på det gamla och de renoverade elementen visade sig att fyndakanterna var betydligt styvare än orginalet.
Vid ett halvt kilos tryck sjönk membranet med den gamla kanten 6mm mer än dito med fyndakanten.
Till saken hör att den gamla kanten inte alls är nära upplösningstillstånd, jag har nypt, skrapat och dragit i den utan att den går sönder.
Vad tror ni, har det gamla membranet mjukats upp med åren? Eller kanske paraffinbehandlingen gjort den mjukare och följsammare? I så fall kanske fyndakanten blir följsammare när den också paraffineras.
Eller så är väl bara fyndarna av ett styvare material, helt enkelt.
Det känns som ett litet dilemma. Jag inser att det inte kan vara optimalt att ha två element med så olika karaktär i samma högtalare. Men å andra sidan känns det nästan som vandalism att skära bort en hel och frisk orginalkant.
Just nu lutar jag nog åt att smörja in fyndakanterna och se om de mjuknar något.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-02-18 12:08

Gamla skumkanter blir mjukare än dom var från början ,rätt stor skillnad ochså faktiskt .Renoverat mina basar med orginalkanter ,syns att dom ändrat färg med iom att dom är röda .Länk... [url]http://www.minhembio.com/sollerön/272191/[/url]

Föregående

Återgå till Vintage-hifi