Hoppas att twangbang lånar ut denna tråden åt lite bilder från min luxorbasrenovering/omkantning. Det är ju trots allt on-topic.
Eftersom man är lite motvallskäring så blev jag nyfiken på att testa det där knepet som holländaren gjorde, here it goes.... all in the name of science(eller ngt):
Utgångsobjekt, den SER ju rätt ok ut:
Fyndakant efter att ha blötlagt och separerat från papperskanten:
Det här funkar ju inte:
Men.... :
Snabbt prov, kan funka:
Efter att med mkt liten kraft för ett finger rakt genom kanten och dragit försiktigt med fingret ser det ut såhär(lita alltså ALDRIG på gamla kanter):
Rengjort korg och kon, två varv med aceton och plastskrapa(i mitt fall ett kasserat plastkort) och ett varv med svamp+aceton på korgen, "smular" bort gammal kant på konen med en trasa alt. fingret om man inte är rädd för att bli kladdig. Ett varv med svamp och aceton där med:
Dry-fit, här ritar jag ut skarven med en svart tuschpenna:
Sen var det lite svårt. Ville limma ihop kanten innan jag limmade den i konen, skar ut små formskurna pappkartongbitar som jag tejpade ihop. Ser förjävla käss ut, men det funkade faktiskt.se:
Efter det såg det ut såhär:
Dry-fit #femtielva:
INGET LIM?, jo fö fan, lim ska re va:
Smeta smeta(ha bra med papper i närheten och gärna en tidning under, alltid trevligt att befria fingrarna från kladd):
Här finns ett visst tidmässigt glapp av bilder. Jag kör med 30 hz varianten (hoppar över skrietbilden, även om den platsar här) och limmar vått medans den kör. Funkar för mig:
Side by side, gamla luxor vs nyare fynda(man kan se vissa skillnader, men jag slutade trolla när jag var 6). Här kan man dessutom se att det inte är världens mest estetiska jobb jag gjort, men det funkar och det är väl huvudsaken:
Nästa element skall också ha en omgång, titta här, kanterna kan se hela ut, men precis i skarven mot konen har dom skurits knivskarpt av:
Ett kantat, ett rengjort:
Jag var inte nöjd med patentaren med kartongerna. Det är väldigt svårt att mäta ut rätt omkrets innan man limmar ihop. Så istället tänkte jag om(allt in the name of science

) och limmade skarven vått tillsammans med limningen mot konen. På bilden är inte limningen färdig som synes, för att sedan fixera positionen på skarven så droppade jag en lite droppe superlim precis i skarven så att allt inte blev helt "floppy":
När det mesta kändes bra så adderade jag lite lim precis i skarven för att addera lite styrka och garantera att det blev tätt:
Sedan körde jag den ofotograferade 30 hz-sessionen. Använd er fantasi för att se skrietbilden, orkar inte bifoga den. Sen monterades dom i högtalarna och jag körde tonsvep på båda, inga missljud och konen rör sig fritt.
Första elementet:
Andra elementet:
OBS! Detta är bara en enkel beskrivning hur
jag gjorde. Det är ingen guide. Om du på något vis skulle tro att jag gör något rätt och följer min lösning så tar jag inget ansvar!
Slutsats:
Detta funkade ju det med. Jag säger inte att denna metoden är bättre än den tidigare nämnda, absolut inte. Jag ville bara prova något nytt och se om jag lyckades.
Fördelar:
Frontlimmat
Ingen adderad konmassa
Passar innanför plastkåpan
Behöver inte klippa ytterkant
Nackdelar:
Kanske inte helt perfekt rund spridning med tanke på skarven?
Synlig skarv
Meckigt genomförande
Hoppas att jag inte tog för mkt plats nu igen.
Mvh
Filip