Quad?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-03-06 13:12

perstromgren: Roligt att du nämner 66-försteget. Det är nämligen min gissning också. Faktum är att jag först skrev det i förra inlägget, men tog bort det innan jag postade. Jag tror att 77-försteget ligger bra till också.

606an: Varför inte byta alla kondingar direkt? :) Det ska jag göra för att vara på den säkra sidan. Inte vill man ju att kondingar ska läcka och göra skada. Hoppas bara att det blir bra. Jag har köpt standard kvalitetskondingar och de borde ju rimligtvis vara bättre än de välbrukade originalkondingarna. Däremot är det ju inte säkert att de nya är lika bra som de gamla var oanvända. Men man kan ju hoppas. Bäst vore om ljudet blir ekvivalent med originalet. Man hoppas. Jag har läst att just många Quad-audiofiler tycker att just aerovoxkondingarna i nätdelen är svårslagna. De som sitter i Quad606 original tillverkas nog inte längre tyvärr. Och jag orkar inte leta hos esoteriska handlare. Det blev se.farnell.com för min del.

Edit:
Det finns nån Quad-mod-site som har kondingrekommendationer till bl.a. 606an De rekommenderar silver mica kondingar etc. Men som sagt, jag orkar inte. Det hade det blivit ett jäkla jobb att leta upp kondingrekommendationer till fem quaddelar och därefter beställa från femtioelva olika distributörer :P.
Senast redigerad av Ranefjord 2009-03-06 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-06 15:12

Här är schemat till 606: http://quad405.com/606schematic.pdf

Det finns inte många kondensatorer i direkta signalvägen på 606:an. Ett byte av C2 lär väl inte göra varken till eller från? Redan från början klagades det på de små glättningskondensatorerna C12/C13 i nätdelen. Borde nog bytas ut till några nya med större värden. Dagens kondensatorer med samma dimensioner håller nog den dubbla kapacitansen. C9/C11 kan också behöva bytas efter många års drift. Gärna en plastfilmkondensator över dem också.

Mera modifieringar (som inte handlar om rena komponentbyten, det tror jag inte ger så mycket): http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Aud ... rest/QUAD/

44:an hade jag själv under många år. Den är ju full av bandbreddsbegränsningar som jag antar gör den "avrullad".

Göran Finnberg i Göteborg vet jag har modifierat en hel del av Quad's förstärkare och de ska vara betydligt bättre än originalen.

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2009-03-08 16:22

De gråa-modellerna är de senare. Skulle vara intressant att jämföra någon dag :). Ett gammelQuadrace.

Du kan få låna min QUAD 44 som är en av allra sist tillverkade för test om du vill :)
Köpte den ny 1989.Har även tillgång till 405-2 från samma år som jag köpte på samma gång

Föregående

Återgå till Vintage-hifi