Skantic'en ser ut som en korsning mellan Luxor Exclusive 4093 (samma "bula" baktill på kassettdäcket) och
Luxor Dirigent 6200 (Ambiofoniknapp).
Jag har en Dirigent 6200 som jag tjatat om i ett gäng trådar. Kassetdäcket är dess största tillgång, det låter faktiskt riktigt bra. Vad jag förstått rätt så köptes mekaniken från någon av de bättre japanska tillverkarna, kanske Nakamichi. Min är dock inte direkt i något utställningsskick. Jag containerfyndade den för över 25 år sen, då hade någon kastat den från 2-3 meters höjd och den hade landat upp-och-ned så locket och skivspelaren var skrot. Dessutom hade ett hörn av kretskortet vid kassettdäcket spruckit så jag fick laga en eller kanske två ledningsbanor för att få "play" på bandspelaren att funka. Överdelen av kassettluckan saknas också, så inget håller kassetten riktigt på plats. Därför får man ställa något lämpligt föremål ovanpå kassetten när man spelar, då funkar bandaren bra.
En modifiering man kan göra på bandspelaren är att hänga på en strömbrytare i serie med motstånd som ger viss ström på backspolningsmotorn, och slå på detta vid uppspelning. Då spänns bandet hårdare varpå det går hyggligt att spela trilskande "sladdriga/slingriga" band som annars behöver dubbelkapstanbandare för bra resultat.
P.S. eftersom skivspelaren ändå är trasig på min så har jag anslutit en linjeingång på "phono"-läget, d.v.s. RIAA-steget är bortkopplat. Den ingången låter överlägset mycket bättre än "tape"-ingången när den körs som förstärkare. Jag vet inte om det beror på nåt knas som slaskar ut från kassettdäcket, rec/play-reläet börjar bli oxiderat såhär många år efter den tillverkades.