Analoga syntar - finns det sådana bland faktiskt-folket?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-02 03:24

Retroperra skrev:Jag har en löjligt nära förhållande till analogsyntar. Jag byggde min första 1980 för att ha i bandet och sen dess har jag lusläst scheman, skruvat, spelat, köpt och sålt.
Vi är några som sen en massa år pratar syntar på en maillinglista som heter Svenska Analog Sympatisörer. NI ser oss på Norbergsfestivalen varje år i Camp 303.

http://www.permattsson.se/sas/

Min maskinpark f.n.: Clavia Nordmodular, Crumar Orchestrator, Korg MS-10, MS-20, MS-50, SQ-10, Mono/Poly, Kurzweil K2000, Moog Sonic-6, MusiCaid ClapTrap, PAiA Gnome, Fatman, Roland SH-5, Juno-60, TR-606, DR-660, Simmons SDS 1 trummor, Texas Instruments Speak & Spell, Yamaha CS-30, TG-77, BK Precision tongenerator -skitul att modulera bortåt 100kHz.

/Per

Händer det nåt på den där mailing listan?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-02 19:52

En Korg MS-20 är till salu nu i Oslo. Inget begärt pris, utan säljaren vill ha in anbud.

Den som försöker sälja en "super jupiter" (alltså en jupiter 8 i rack, men med MIDI) har gått ned från 12000 till 9000. NOK, alltså, så han vill ha 11500 svenska kronor för en +25 år gamal maskin utan anslagskänslighet eller aftertouch och med få minesplatser. Snygg arpegioator dock...

Juno 60ian för 7000 NOK är fortfarande osåld, om någon är intresserad...

Användarvisningsbild
Herr_Sadist

Inläggav Herr_Sadist » 2010-03-03 21:20

petersteindl skrev:Jag tycker Moog var fint :) Det fanns en skiva som hette Switched-On Bach för eoner år sedan 8) kanske åtskilliga miljarder år innan någon på faktiskt ens var född förrutom några gamla reliker stryker omkring i vassen 8) men jag har sett namnet moog i denna tråden, men frågan är om det är någon som hört skivan eller skivorna?

S.O.B av Walter/Wendy Carlos var startskottet för synthesizern som musikinstrument (i musikbranchen i alla fall). Innan dess använde man mest synthar till att göra ljudeffekter till sci-fi film. Skivan i sig är väl ganska medioker med dagens mått mätt och det kom en uppsjö plagiat efter den. T ex "Switched on Santa" :D
Personligen skulle jag välja en Buchla framför en Moog varje dag i veckan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-04 23:51

Fin Juno 60-video:

http://www.youtube.com/watch?v=vjeIc9JAcwk

Det här är svårt med mjukvara... Det är nåt annat med knapparna framme...

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2010-03-19 00:13

Max_Headroom skrev:

Tja, det små pyser väl.

/Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-19 00:31

Retroperra skrev:
Max_Headroom skrev:

Tja, det små pyser väl.

/Per

Jag har anmält mig på listan, men inte skrivit nåt ännu.
Och så har jag beställt en analogsynt, en DSI Mopho. Borde dyka upp för avhämtning på posten i morgon eller lördag.

Jag bestälde en Nordlead 2x här omdagen också, men på den är det 2 månaders leveranstid. Och idag så såg jag på finn.no att en i Tönnsberg sälger en prophet 8-modul för 7500 NOK, ungefär vad jag för ge för Nordleaden :evil:
Jaa ja, nordleaden har 20 rösters polyfoni och det går att göra layers med den så den kan nog låta ganska fett den också. Men det är en digitalsynth dock...
Attbropå fett, vill jag ha riktigt feta ljud så kan man få fram det ur Korg Trinityn jag har... Men den har inga rattar på fronten, så det är svårt att ha överiskt över alla parametrar. Det finns ett antal att skruva på...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-22 10:37

Jag kan tillägga att även jag numera gått och blivit med analogsynth. Den är dock nytillverkad och inte någon "vintage". Trevlig hur som helst och fullt programerbar, MIDI, anslagskänslig, utgångar i setreo, möjlig att pathca om etc. Dessutom under halva priset av en 30 år gamal korg NS-10 (jo, det är en till salu i Oslo för, håll i er, 8000NOK!)...

Priserna på gamla syntar har tagit helt av på senaste tiden. 303or går för långt över 10000... Trotts att man kan få en kopia (hårdvara, progrmerbar och med MIDI) för mindre än hälften... Helt knasigt.

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2010-04-19 14:52

Brorsan har en Juno 60 i fint skick. Inte min, men nästan. 8)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-06-11 14:06

BUMP!

Sålde min senaste analogsynth i slutet av 80-talet, då hårdrocken och trakterandet av elgura helt tog över mitt musicerande.

Helt plötsligt kom det över mig; ett starkt "vill ha"-begär! Jag har under någon månads tid sonderat terrängen gällande synthmarknaden och kan kallt konstatera att det är tämligen skralt därute vad avser moderna hårdvarusynthar byggda på analog teknologi. Vi pratar ett fåtal märken av vilka de allra flesta modellerna utgörs av monofoniska alster. Det är i princip bara DSI (Dave Smith Instruments, ni vet han som är pappa till de gamla Prophet 5, 10 och One) som sysslar med tillverkning av polyfoniska och åtminstone delvis analoga synthesizers. Moog finns också glädjande nog med i gamet, ehuru endast med monosynthar i line upen.

Digitala varianter finns det dock en uppsjö av. Dessa tilltalar mig dock föga, dels beroende på en hos dylika närmast hopplöst trögjobbad menyhantering, delvis för att jag i grund och botten är lite av en analogromantiker. I de yngre tonåren drömde jag om Oberheim, Prophet, ARP, Moog och några till men då priserna var rent okristliga, fick jag nöja mig med en Korg MS-20 (satan att jag inte behöll denna, de går för löjliga priser på ebay numera) samt något senare en Roland Juno 106 (rätt dyra på begmarknaden även dessa nuförtiden).

Min sämsta affär någonsin var att jag några år senare sålde min dåvarande Jupiter 8 för 15 lax. Den hade jag fått 50 för idag, kanske mer. Hur som helst...

Dags för införskaffande av ny synth. Jag har bestämt mig för denna:

http://davesmithinstruments.com/products/prophet12/

DSI:s senaste digital-analoghybrid, Prophet 12. Har lagt en beställning och den borde dyka upp någon gång i slutet av juni. 12 röster, 4 oscillatorer plus en suboscillator per röst. Oscillatorerna är digitala, allt annat i kedjan analogt. En ratt per funktion. Inga jävla djupdykningar i menyer (om man inte vill). Grymt snygg, om ni frågar mig.

Hade ett tag funderingar på att köra mjukvaruvarianten med ett MIDI-keyboard och lite coola datorpluggar men slog ganska snart bort den tanken, inte minst med anledning av att dylika slukar processorkraft och att min MacBook Air förmodligen hade brunnit upp i turboboostläge... Viktigast för valet att köra hårdvarubaserat var dock känslan. Ett riktigt instrument, liksom.

Nåväl, med inköpet följer andra behov av kul tillbehör, såsom ett par schysta studiomonitorer, förmodligen KRK VXT8, någon analog trummaskin/sequencer samt ett smidigt mixerbord.

Vad tror ni om upplägget? Lite ryggdunkande är alltid uppfriskande... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-11 14:20

"Profeten" ser ju bra och lättskruvad ut! :) Jag resonerade ung som du när jag skaffade:

Bild

Verkar vara en rejäl vintigevarning på G här... ;)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-06-11 14:24

Jocke: kör du med både modulen och keyboardvarianten? Har redan i tanken att kanske komplettera med en Nord för pianosounden...

Edit; såg nu att det var Lead på bilden. Inte mycket piano där, va? Jag tänkte på Clavia för egen del.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-11 14:28

Jag har haft En Akai AX73 som jag gillade och nästan moddade (den har inte rattar!). Jag hade också en Sidstation som jag inte riktigt klickade med. Det var nog allt. Nu har jag en Moog Slim Phatty som jag inte har rört.

edit: jag kan inte spela.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-06-11 14:32

darkg skrev:Jag har haft En Akai AX73 som jag gillade och nästan moddade (den har inte rattar!). Jag hade också en Sidstation som jag inte riktigt klickade med. Det var nog allt. Nu har jag en Moog Slim Phatty som jag inte har rört.

Slim phattyn är grym. Synd att den är mono... För leads och basar är den dock svårslagen. Varför rör du den inte? :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-11 14:35

bensnake skrev:
darkg skrev:Jag har haft En Akai AX73 som jag gillade och nästan moddade (den har inte rattar!). Jag hade också en Sidstation som jag inte riktigt klickade med. Det var nog allt. Nu har jag en Moog Slim Phatty som jag inte har rört.

Slim phattyn är grym. Synd att den är mono... För leads och basar är den dock svårslagen. Varför rör du den inte? :lol:

Den behåller sin plats i kön :roll:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-11 18:21

bensnake skrev:Jocke: kör du med både modulen och keyboardvarianten? Har redan i tanken att kanske komplettera med en Nord för pianosounden...

Edit; såg nu att det var Lead på bilden. Inte mycket piano där, va? Jag tänkte på Clavia för egen del.

Jag kör med modulen och styr den via Nord Electro som jag har för de bra orgel och pianoljuden, midikeyboard eller midi-gitarr.

Tror det hänger ihop så här: Clavia är företaget, Nord är instrumenten...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-06-11 19:26

Jocke skrev:
bensnake skrev:Jocke: kör du med både modulen och keyboardvarianten? Har redan i tanken att kanske komplettera med en Nord för pianosounden...

Jag kör med modulen och styr den via Nord Electro som jag har för de bra orgel och pianoljuden, midikeyboard eller midi-gitarr.

Tror det hänger ihop så här: Clavia är företaget, Nord är instrumenten...

Sorry, menar Electro...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-11 19:42

bensnake skrev:Sorry, menar Electro...

Det är en underbar maskin för oss som släpat runt på gamla Rhodes och B3:or... ;)

Föregående

Återgå till Vintage-hifi