BUMP!
Sålde min senaste analogsynth i slutet av 80-talet, då hårdrocken och trakterandet av elgura helt tog över mitt musicerande.
Helt plötsligt kom det över mig; ett starkt "vill ha"-begär! Jag har under någon månads tid sonderat terrängen gällande synthmarknaden och kan kallt konstatera att det är tämligen skralt därute vad avser moderna hårdvarusynthar byggda på analog teknologi. Vi pratar ett fåtal märken av vilka de allra flesta modellerna utgörs av monofoniska alster. Det är i princip bara DSI (Dave Smith Instruments, ni vet han som är pappa till de gamla Prophet 5, 10 och One) som sysslar med tillverkning av polyfoniska och åtminstone delvis analoga synthesizers. Moog finns också glädjande nog med i gamet, ehuru endast med monosynthar i line upen.
Digitala varianter finns det dock en uppsjö av. Dessa tilltalar mig dock föga, dels beroende på en hos dylika närmast hopplöst trögjobbad menyhantering, delvis för att jag i grund och botten är lite av en analogromantiker. I de yngre tonåren drömde jag om Oberheim, Prophet, ARP, Moog och några till men då priserna var rent okristliga, fick jag nöja mig med en Korg MS-20 (satan att jag inte behöll denna, de går för löjliga priser på ebay numera) samt något senare en Roland Juno 106 (rätt dyra på begmarknaden även dessa nuförtiden).
Min sämsta affär någonsin var att jag några år senare sålde min dåvarande Jupiter 8 för 15 lax. Den hade jag fått 50 för idag, kanske mer. Hur som helst...
Dags för införskaffande av ny synth. Jag har bestämt mig för denna:
http://davesmithinstruments.com/products/prophet12/
DSI:s senaste digital-analoghybrid, Prophet 12. Har lagt en beställning och den borde dyka upp någon gång i slutet av juni. 12 röster, 4 oscillatorer plus en suboscillator per röst. Oscillatorerna är digitala, allt annat i kedjan analogt. En ratt per funktion. Inga jävla djupdykningar i menyer (om man inte vill). Grymt snygg, om ni frågar mig.
Hade ett tag funderingar på att köra mjukvaruvarianten med ett MIDI-keyboard och lite coola datorpluggar men slog ganska snart bort den tanken, inte minst med anledning av att dylika slukar processorkraft och att min MacBook Air förmodligen hade brunnit upp i turboboostläge... Viktigast för valet att köra hårdvarubaserat var dock känslan. Ett riktigt instrument, liksom.
Nåväl, med inköpet följer andra behov av kul tillbehör, såsom ett par schysta studiomonitorer, förmodligen KRK VXT8, någon analog trummaskin/sequencer samt ett smidigt mixerbord.
Vad tror ni om upplägget? Lite ryggdunkande är alltid uppfriskande...