Slutstegsproblem Sonab R4000-2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
akterspegel

Inläggav akterspegel » 2010-07-18 23:40

MartinK skrev:Jahaja, nu har jag lyckats få slustegen att funka! Tack till Orven mfl.!!!

Hade jag inte lyckats ersätta ett uppeldat 33ohms motstånd med ett 330ohms motstånd så hade jag varit i land med den delen betydligt tidigare... :) Nåja, det var en nyttig övning i felsökning för en maskinare...

Dock visade det sig att tonkontrollsteget inte är helt kurant. Mest brus i vänster kanal (går att höra lite av det som spelas i bakgrunden) , kanske en följdskada efter det tidigare felet på slutsteget?
Jag har provat att skifta plats på trådarna från tonkontrollsteg till slutsteg och då flyttar sig felet till höger kanal, medan det tidigare trasiga vänstersteget spelar utmärkt.

Någon som har något tips på var jag ska börja felsöka??? Några kondingar som brukar ge upp?

Akterspegel: Jag lånade kondingar från det hela steget enligt Orvens anvisningar och ersatte de plundrade med BC639/640, men båda stegen saknar kanske trissor för dig? Som V705 och V707 sitter nu BC639/640 i både höger och vänster steg, medan V710 och V711 har originaltrissor.

//Martin

Hej!
Det är bara 710 och 707 på vänster kanal som är borttagna, höger är komplett men skicket är okänt, den har stått så länge att jag glömt vad som gick snett..
ska jag flytta gamla transistorer från den hela kanalen till den kassa? går inte 710 och 711 att ersätta men moderna eller varför göra så? så köper jag 639och 640 på elfa och sätter på 705 och 707 platserna?
Ursäkta duma frågor men jag vill vara säker.

MVH: Marcus

Användarvisningsbild
MartinK

Inläggav MartinK » 2010-07-19 20:09

Det är bara 710 och 707 på vänster kanal som är borttagna, höger är komplett men skicket är okänt, den har stått så länge att jag glömt vad som gick snett..
ska jag flytta gamla transistorer från den hela kanalen till den kassa? går inte 710 och 711 att ersätta men moderna eller varför göra så? så köper jag 639och 640 på elfa och sätter på 705 och 707 platserna?
Ursäkta duma frågor men jag vill vara säker.

Du borde nog fråga Orven eller någon annan mer kunnig på forumet om ersättningstrissor. Jag fick intrycket av den beskrivna lösningen innebar att inget annat behövde ändras, vilket ju är en fördel.

//Martin

Användarvisningsbild
MartinK

Inläggav MartinK » 2010-07-19 22:18

Efter att ha mätt de spänningar som angavs på ritningen samt kollat trissorna på tonkontrollsteget utan att hitta något fel insåg jag att jag inte skulle komma längre utan att skruva loss kortet. Som tur är gillar man ju att skruva... Tror fan att den som gjorde den mekaniska konstruktionen av R4000 började med att rita in tonkontrollsteget. Därefter placerades allt annat ut...

Nåväl, efter en stunds testande där jag insåg att det gick att få ljud ur vänsterkanalen om högtalaren ansluts efter att strömmen slagits på (dvs så länge inte volym, balans osv rördes, för då dog det) tog jag mig för att testa att byta C615, vilket visade sig vara helt rätt!

Återstår att skaffa en konding med nog långa ben och skruva ihop apparaten.

Dessutom återstår att skaffa en volympot med fungerande loudnessutgång till min R4000-3, vilken egentligen var anledningen att jag skaffade denna R4000-2, se första inlägget...

//Martin

Föregående

Återgå till Vintage-hifi