Ovanstående grejor hade jag planerat att köpa och planerade in en rutt på Tisdagen. Men på Onsdag morgon förändrades allt. Helt plötsligt hittade jag något som jag aldrig trodde jag skulle hitta. Jag var helt övertygad om att jag inte skulle vara först och sedan var ekonomin ganska tveksam, jag hade ju ändå trots allt valt att köpa dom andra grejorna och bestämt tid med alla säljarna. Vad göra nu? Jag väntade t.o.m en stund in på morgonen innan jag ringde. Först inget svar, sedan ringde säljaren upp mig. Jodå, det skulle nog gå bra att komma vid den tidpunkten. Eftersom jag hade redan bestämt allt annat så var det bara att tidigarelägga detta besök och lägga det först. Stack lite tidigare på jobbet än tänkt och stack iväg. Jag hade lånat min svågers gps och det var väldigt bra, för den lotsade mig ut på landet riktigt långt ute... När jag väl var framme så var det en fallfärdig gård med en stor Tabbert zigenarvagn på tomten, massor av katter och en del öppna fönster. Nåväl, nu är jag ju här så det är väl bara att knata på tänkte jag och knackade på dörren... ingen öppnade. Vafan, är det någon form av lurendrejeri tänkte jag och började känna mig tveksam... Just då kommer det in en bil på tomten. Han undrar vad jag gör där? Jag frågar om detta är nr 3. Nä, det var det inte, då skulle jag ännu längre fram och till vänster. I bilen igen och kom fram, ganska bra försenad faktiskt.
Jag använder den till datorn sa han

tänkte jag. Den var inkopplad och spelade vackert. Han hade mögburkar á la JWS men ändå lät det bra. Sjukt. I vilket fall, jag synade och lyssnade. Under tiden försvann säljaren ut i ett annat rum, jag hörde hur han började prata om skivor och musik med någon annan. När han kom tillbaka gjorde vi affär och jag frågade honom varför han sålde den. Jag skall åka till Afrika i ett projekt var svaret. Jag har högtalare till salu också sa han. Jaså, vad då för något? JBL svarade han.
Ok, kan jag kika på dom? Självklart. Vi lämnade huset för att gå in i en stallbyggnad. Väl där inne möts jag av ett par JBL 4320 studio monitors. Dock brutalt ombyggda. Enda som var original var basenheten och kabinettet med galler. Dom var omlackade i högblank svart och istället för midhorn och glasprismehorndiskant så var det två andra element. Ett litet "pattehorn" ovanför basen och ett megabrett ganska platt horn ovanpå med den största drivern jag iaf sett. Som en honungsmelon ungefär. Men storleken, pengabristen, icke-original fick mig att backa på den affären. Vet inte än idag om jag gjorde rätt, frågade inte riktigt vad det skulle handla om för pengar fick bara en indikering på att han brännt 12 lök på dom en gång i tiden.
Nåväl, jag gick och lastade in mitt köp och när jag bar den genom huset så såg jag köparen för skivspelaren tittade på mig. Något sa mig att han också ville ha det jag höll i min famn. När jag tog på mig mina skor så kom det förbi en afrikansk kvinna med ett barn genom hallen. Jag lastade bilen och drog vidare för att köpa det jag nämnt tidigare. På vägen ut från gården mötte jag 3 bilar, han sålde nog ut hela sitt hem antar jag.
Ledtråd: 4 burkar och en kanna.
Mvh
Filip