Nu tänker jag skaffa en dedikerad Luxman förförstärkare och köra tillsammans med PMA-707. Kommer att bli obegripligt bra.
Moderator: Redaktörer
AlNiCo skrev:Vad är det för något, som är snyggare? Varför är jag så tveksam?
Var tvungen att koppla in min PMA-707 och lyssnar nu. Låter fantastiskt.
Andersh74 skrev:Och vad tror du jämfört med min Marantz och Pioneeren?
/A
AlNiCo skrev:L-510. Fantastisk.Bästa jag hört någonsin, och allt det där. Har aldrig lyssnat så mycket på musik som jag gjort sedan jag skaffade den. Den är på nästan hela dagarna. Extra härlig att lyssna med låg volym, det är något riktigt speciellt i att sitta på kvällarna med tyst musik. Låter fantastiskt. Tror det kan ha något att göra med att den går i klass A på de första åtta watten.
![]()
Men eftersom man aldrig kan vara nöjd så är drömmen just nu en L-550. Den går i klass A, hela vägen.
Så här ser den ut, förresten: http://www.hifido.co.jp/KWLuxman+L-510/ ... -26475-00/
Andersh74 skrev:Och vad är ett vettigt omdöme om en R-1030, som jag har blivit ägare till. Hur tror ni den står sig mot min Marantz 1530 den är tänkt att ersätta och även mot min Pioneer sx 590? Jag hoppas liksom att jag byter upp mig.
Mvh, Anders (som skriver i en rätt gammal tråd)
Flint skrev:Instämmer i din recension. En av de bästa transistorförstärkare jag har hört. L-550 skulle jag dock vara lite försiktig med eftersom den gick/går i klass-A. På 30år har säkert både lödningar och kretskort blivit värmeskadade. Men den serie trådskaparen frågar om var var inte så lyckad. Luxman var ojämna och verkade inte ha någon direkt bestämd konstruktionsideologi.
AlNiCo skrev:Flint skrev:Instämmer i din recension. En av de bästa transistorförstärkare jag har hört. L-550 skulle jag dock vara lite försiktig med eftersom den gick/går i klass-A. På 30år har säkert både lödningar och kretskort blivit värmeskadade. Men den serie trådskaparen frågar om var var inte så lyckad. Luxman var ojämna och verkade inte ha någon direkt bestämd konstruktionsideologi.
L-510/L-530 går också i klass A. 8 respektive 15 watt per kanal. Utöver det, 100 respektive 125 watt per kanal i klass AB.
Problem och värmeskador ser jag inte riktigt som något problem, utan snarare som en rolig utmaning. Inte jätteintresserad av att skaffa fungerande hifi, egentligen, eftersom jag uppskattar reparationsarbetet så mycket mer än själva lyssnandet, hehe.
Min 510 var förresten ganska radikalt värmeskadad nära utgånstransistorerna. Fick löda om allting där.
Efter att ha haft denna i ett par år nu så uppskattar jag den bara ännu mer. Riktigt fantastisk, och något behov av 550 känner jag inte längre, eftersom jag uppmätt energiförbrukningen på mina högtalare, som sällan går över 2 watt. Jag håller mig alltså inom klass A-området hela tiden, och har antagligen aldrig ens fått uppleva AB-läget.
Jag håller inte med om att R-10x0-serien var misslyckad. Den 1050 jag hade höll otroligt hög kvalitet. Den färgade ljudet väääldigt starkt, men på ett härligt sätt. Inget för mig, men jag kan absolut uppskatta det ändå. Om 1030 är så lik Luxor 3079 som den borde vara, så är bör det vara en alldeles fantastisk förstärkare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster