Luxman R-1050 (och andra modeller i den serien)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-08-21 20:16

Jag har lyssnat hela dagen. Ensam lät PMA-707 bra, men sämre än 510:an. Jag provade då att använda 510:ans förförstärkare och köra den via Denons slutsteg, och då fick jag en helt underbar kombination. Radikalt bättre än 510:an ensam. Vad dumt det känns! Här har man lagt ner så mycket på att uppgradera och testa utrustning, när det allra bästa låg här framför näsan hela tiden, vilket jag inte insett för att jag tyckte att den var ful och inte ville använda den. :D

Nu tänker jag skaffa en dedikerad Luxman förförstärkare och köra tillsammans med PMA-707. Kommer att bli obegripligt bra.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-08-22 01:31

AlNiCo skrev:Vad är det för något, som är snyggare? Varför är jag så tveksam? :D

Var tvungen att koppla in min PMA-707 och lyssnar nu. Låter fantastiskt. :)

Kolla på större i samma familj :P .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 09:15

Och vad är ett vettigt omdöme om en R-1030, som jag har blivit ägare till. Hur tror ni den står sig mot min Marantz 1530 den är tänkt att ersätta och även mot min Pioneer sx 590? Jag hoppas liksom att jag byter upp mig.

Mvh, Anders (som skriver i en rätt gammal tråd)
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-15 09:42

Jag hade en Lux 10xx i flera år, sen hade min far den. Undrar var den är nu, hmm... kanske sålde jag bort den, eller så har jag skänkt den till någon. Måste sätta mig på tänkarbänken och klura. Det var nog en 1030, hade nog inte råd med vräkigare på den tiden som den införskaffades, köpte den ny. Som jag minns den så fungerade den riktigt bra. Ersatte nog min Sonab R2000 och ersattes av Lux LV103u. Visst är 10-serien fin, rejäl display med mjukt ljus i tunerdelen. Minns jag den som. Betänk att jag inte sett den på minst tio år. Reglagen bjöd på skönt motstånd, men var dåligt uppmärkta, så jag klistrade på självlysande tejp (!) för att kunna se i vilket läge volymratten mm befann sig i.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 09:48

Och vad tror du jämfört med min Marantz och Pioneeren?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-15 10:50

Andersh74 skrev:Och vad tror du jämfört med min Marantz och Pioneeren?

/A

Jättesvårt, eller omöjligt, att säga för mig som inte hört dem alls. Men jag tror nog att det är ganska likvärdiga prylar, så behåll den du trivs bäst med. Min gissning, baserat på annat jag läst, är att Pioneeren kan vara intressant. Lyssna och njut!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-15 12:33

AlNiCo skrev:L-510. Fantastisk. :) Bästa jag hört någonsin, och allt det där. Har aldrig lyssnat så mycket på musik som jag gjort sedan jag skaffade den. Den är på nästan hela dagarna. Extra härlig att lyssna med låg volym, det är något riktigt speciellt i att sitta på kvällarna med tyst musik. Låter fantastiskt. Tror det kan ha något att göra med att den går i klass A på de första åtta watten. :)

Men eftersom man aldrig kan vara nöjd så är drömmen just nu en L-550. Den går i klass A, hela vägen.

Så här ser den ut, förresten: http://www.hifido.co.jp/KWLuxman+L-510/ ... -26475-00/

Bild

Instämmer i din recension. En av de bästa transistorförstärkare jag har hört. L-550 skulle jag dock vara lite försiktig med eftersom den gick/går i klass-A. På 30år har säkert både lödningar och kretskort blivit värmeskadade. Men den serie trådskaparen frågar om var var inte så lyckad. Luxman var ojämna och verkade inte ha någon direkt bestämd konstruktionsideologi.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-15 19:27

Andersh74 skrev:Och vad är ett vettigt omdöme om en R-1030, som jag har blivit ägare till. Hur tror ni den står sig mot min Marantz 1530 den är tänkt att ersätta och även mot min Pioneer sx 590? Jag hoppas liksom att jag byter upp mig.

Mvh, Anders (som skriver i en rätt gammal tråd)

Luxman R-1030 verkar enligt schemat vara nästan samma förstärkare som Luxor 3079, fast något mer avancerad. Kanske bättre, kanske sämre. Knappast dålig, hur som helst. Antagligen fantastisk.

Oavsett bättre än de båda modeller du nämnde, skulle jag nästan kunna lova. :P

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-15 19:37

Flint skrev:Instämmer i din recension. En av de bästa transistorförstärkare jag har hört. L-550 skulle jag dock vara lite försiktig med eftersom den gick/går i klass-A. På 30år har säkert både lödningar och kretskort blivit värmeskadade. Men den serie trådskaparen frågar om var var inte så lyckad. Luxman var ojämna och verkade inte ha någon direkt bestämd konstruktionsideologi.

L-510/L-530 går också i klass A. 8 respektive 15 watt per kanal. Utöver det, 100 respektive 125 watt per kanal i klass AB.

Problem och värmeskador ser jag inte riktigt som något problem, utan snarare som en rolig utmaning. Inte jätteintresserad av att skaffa fungerande hifi, egentligen, eftersom jag uppskattar reparationsarbetet så mycket mer än själva lyssnandet, hehe.

Min 510 var förresten ganska radikalt värmeskadad nära utgånstransistorerna. Fick löda om allting där.

Efter att ha haft denna i ett par år nu så uppskattar jag den bara ännu mer. Riktigt fantastisk, och något behov av 550 känner jag inte längre, eftersom jag uppmätt energiförbrukningen på mina högtalare, som sällan går över 2 watt. Jag håller mig alltså inom klass A-området hela tiden, och har antagligen aldrig ens fått uppleva AB-läget.

Jag håller inte med om att R-10x0-serien var misslyckad. Den 1050 jag hade höll otroligt hög kvalitet. Den färgade ljudet väääldigt starkt, men på ett härligt sätt. Inget för seriöst lyssnande kanske, men jag kan absolut uppskatta det ändå. Om 1030 är så lik Luxor 3079 som den borde vara, så är bör det vara en alldeles fantastisk förstärkare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-15 19:53

AlNiCo skrev:
Flint skrev:Instämmer i din recension. En av de bästa transistorförstärkare jag har hört. L-550 skulle jag dock vara lite försiktig med eftersom den gick/går i klass-A. På 30år har säkert både lödningar och kretskort blivit värmeskadade. Men den serie trådskaparen frågar om var var inte så lyckad. Luxman var ojämna och verkade inte ha någon direkt bestämd konstruktionsideologi.

L-510/L-530 går också i klass A. 8 respektive 15 watt per kanal. Utöver det, 100 respektive 125 watt per kanal i klass AB.

Problem och värmeskador ser jag inte riktigt som något problem, utan snarare som en rolig utmaning. Inte jätteintresserad av att skaffa fungerande hifi, egentligen, eftersom jag uppskattar reparationsarbetet så mycket mer än själva lyssnandet, hehe.

Min 510 var förresten ganska radikalt värmeskadad nära utgånstransistorerna. Fick löda om allting där.

Efter att ha haft denna i ett par år nu så uppskattar jag den bara ännu mer. Riktigt fantastisk, och något behov av 550 känner jag inte längre, eftersom jag uppmätt energiförbrukningen på mina högtalare, som sällan går över 2 watt. Jag håller mig alltså inom klass A-området hela tiden, och har antagligen aldrig ens fått uppleva AB-läget.

Jag håller inte med om att R-10x0-serien var misslyckad. Den 1050 jag hade höll otroligt hög kvalitet. Den färgade ljudet väääldigt starkt, men på ett härligt sätt. Inget för mig, men jag kan absolut uppskatta det ändå. Om 1030 är så lik Luxor 3079 som den borde vara, så är bör det vara en alldeles fantastisk förstärkare.

Jodå, jag känner till båda L-510 och L-530 och deras klass-A-effekter. Sålde både i butiken och faktiskt också ganska bra eftersom dom var mina egna favoriter. Båda blev ganska varma. Har däremot aldrig vare sig testat eller sålt någon L-550 men däremot pallvis (nästan) av den mindre L-430 som också lät skitbra och kostade runt fyra lappar vilket var mycket prisvärt. Den hade dock inte den läckra trälådan som dom större modellerna hade.
Skrev jag att R-10XX-serien var misslyckad? Inte vad jag minns. Jag tyckte bara att den inte lät lika bra som L-XXX-prylarna.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 20:05

Jag tycker det låter som att jag i alla fall inte köpt någon gris en i påse. Av någon anledning var det bara jag som budade på den och fick den för utrop, 450:-. Kanske lite dyrt, vad vet jag. Men jag trodde den skulle dra iväg i budgivning och tyckte mest det kändes lite kul att buda och trodde aldrig jag skulle få den. Men så blev det. Ska bli kul att jämföra med de tu stärkare jag har här hemma i alla fall. Den kanske kommer lagom tills jag har bytt kanter på 8071orna. Sen får jag väl gömma alltihop i sovrummet kanske, 8071or som sängbord, kan det vara något? Så kan man lyssna på P1 Morgon rätt rejält! :D

/A

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-15 20:19

450 spänn klassar jag som ett fynd.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-15 23:18

450 är ett ganska normalt pris för den modellen. Inte dyrt.

Om belysningen inte funkar så ska den ha 8V 250mA säkringslampor 31x6,3 mm , samma som Marantz 2xxx-serien.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-15 23:43

Jag hade i alla fall på känn att jag inte betalat ett överpris. Men snål som jag är, gråter när jag skiter, så föredrar jag att göra mina fynd på tippen. Skämt åsido, så tycker jag faktiskt det finns något moraliskt riktigt att rädda fungerande saker som dessutom fungerar bra från evig fördömelse i den stora elektronikgraven. Men i stärkarväg är det Marantzen som än så länge är bäst av de fynden. En centrumhistoria var så usel att jag faktiskt bar den tillbaka. Men det var länge sedan jag kom över något trivsamt på tippen nu. En Lenco L75 missade jag med någon timme eller så i förra veckan. Den var rejält krossad av en tjocktvapparat.... :cry:

Det ska i alla fall bli kul att få hem Lyxgubben och provköra.

/A

Föregående

Återgå till Vintage-hifi