Garrard SP 25 MkIII

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-28 14:47

lennartj skrev:
Falkis skrev:Nu har jag gjort ett provexemplar!

Nice work if you can get it

Tycker mig märka lite jordbrum när ingen musik spelas, frågan blir till Lennartj, eller någon annan som vet, var på spelaren man ska sätta jorden? :)

Skulle bli ytterst glad om någon som har en aning, skulle vilja hjälpa mig!

Den enda korrigeringen som gjorts, är att diskantreglaget är satt på tjugo över, på Sentec SE 77:an.
'

Skål, Grammofånbroder!

Vilken trevlig inspelning du har av samma låt :D
Engelsk sångare låter det som och då antar jag att även orkestern är engelsk.
Jag kommer inte på vilka det kan vara, så berätta gärna.
När jag funderade kom jag på att jag skulle kolla vad den här mannen har gjort
http://www.youtube.com/watch?v=HPnJM3zWfUo
men han höll sig nog till mer engelsk stil än "Nice work..."

Min SP25 Mk.II är fullständigt brumfri med originalkabeln samt ett halvmeterlångt "lakritssnöre" med DIN ==> RCA, men det är mycket viktigt audio-kabeln inte går prallellt med elkabeln, inte ens en kort sträcka.

Jag har massor av gain i mitt försteg och kan dra upp förstärkningen bortåt 40 dB över normallyssningsnivå, så det brusar som ett stort vattenfall, men ändå inte tillstymmelse till brum, med motorn i gång men med upplyft pickup (naturligtvis skulle mina slutsteg klippa redan med mycket mindre gain på en skiva med normal/full utstyrning).

Skål, gunås! :D

Jag är helnöjd och lite fånigt nyförälskat glad över denna apparat! :D Du ska få höra vad det är för "snubbe" och orkester; först måste jag tillmäla att gummitrissan som driver tallriken, ser NY ut! :D Den svajar inte, den håller farten, den startar fort! :)

Kakan jag rippat, heter "Caroll Gibbons - Nice work if you can get it with the Hotel Savoy Orpheans". Kan återkomma med nuffrer och sålundert, om du är "sådan"! :D Det är en röd Columbia, som inte blir röd förrän man tänder en lampa, tills dess ser den svart ut.

Alltså, jag skrev nog fel, tidigare! Det är inte ett "brum", utan mer ett "sprak"... Men det kan bero på andra saker, jag har så mycket kablar och stuff i min anläggning, några är inkopplade, fast de är urkopplade, och jag har en susning om vad det kan vara! :D

Jadu, nu få vi bortlägga titlarne och ingå duskap! :D Ehuru jag icke innehar ett grammofonsteg, som kunna mäta sig med edert dito! :)

Användarvisningsbild
lennartj

Åååå nej, inte sprak!

Inläggav lennartj » 2011-10-29 01:20

Sprak, det var tråkigt att höra, men borde vara borde vara lättare att avhjälpa på en mellanhjulsspelare.
För många år sedan köpte jag en kraftigt modifierad AR-skivspelare med Hadcock-arm som gav ifrån sig ett sprak för varje varv.
Jag försökte jorda på alla möjliga och och omöjliga ställen, även med släpborster, men inget hjälpte.
Efter minutiös injustering av den fjädrande upphängningen blev det ett sprak vartannat varv. Då var jag helt ställd. Det kändes inte som jag kunde sälja den i befintligt skick till ett pris i närheten av vad jag gett för den.
När jag några år senare drabbades av inbrott i bostaden, tog tjuvarna lyckligtvis enbart sådant som sannolikt var lättsålt, så till min lycka hade de ratat mina rullbandspelare och rörförstärkare, men tog skivspelarna (SP25 stod hos mina föräldrar då), högtalare, fotoutrustning och alla alkoholhaltiga
drycker utom Bäsk och Ratzeputz :D

Skål & Gutår, broder

/Lennart
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Falkis
Forumpoet

Re: Åååå nej, inte sprak!

Inläggav Falkis » 2011-10-29 11:28

lennartj skrev:Sprak, det var tråkigt att höra, men borde vara borde vara lättare att avhjälpa på en mellanhjulsspelare.
För många år sedan köpte jag en kraftigt modifierad AR-skivspelare med Hadcock-arm som gav ifrån sig ett sprak för varje varv.
Jag försökte jorda på alla möjliga och och omöjliga ställen, även med släpborster, men inget hjälpte.
Efter minutiös injustering av den fjädrande upphängningen blev det ett sprak vartannat varv. Då var jag helt ställd. Det kändes inte som jag kunde sälja den i befintligt skick till ett pris i närheten av vad jag gett för den.
När jag några år senare drabbades av inbrott i bostaden, tog tjuvarna lyckligtvis enbart sådant som sannolikt var lättsålt, så till min lycka hade de ratat mina rullbandspelare och rörförstärkare, men tog skivspelarna (SP25 stod hos mina föräldrar då), högtalare, fotoutrustning och alla alkoholhaltiga
drycker utom Bäsk och Ratzeputz :D

Skål & Gutår, broder

/Lennart

Skål, gutår, putell - well, well!

"I had cock once", sorry, men kunde inte låta bli den språkliga kullerbyttan! :D

Nu är det så, att det icket är min spelare som surrar, utan den gamla SE 77:an, den surrar lika mycket när man inte har en grammofon inkopplad... :P Det kanske går att hitta något att använda istället! Jag letar.

Har kopplat in den till min plastsony, och den börjar inte leva tusan innan man har volymen till drygt hälften, typ på 6, 3 är det högsta man kan ha när musiken är på. Sannerligen.

Jag tycker det är så, med gamla grejer, har varit med om det två gånger nu, att man köper dem, kör med dem i några år, sedan om man ställer undan dem i ett halvår eller så, så fungerar de icke när man sen vill använda sakerna. :) Var med om det med en receiver, och nu försteget. Jag ska "hiva det" som vi säger på dialekt, här i Luleå.

Hehe, nu kom jag på att jag kunde loopa grammisen via tape monitor, med mixerbordet, och få lite eq att spela med! :D Jag fann egentligen ut detta igår, men realiserade det nu. :)

Enkannerligen till 78-varv är detta en mycket fin grej. Men ska ärligen påtala att jag icke hade några problem med rumble eller nåt sånt, när jag testa 45 varv först, med den medföljande Shure-pickisen...

Jag märker nu att det är lite sus och brus, men tror att den måste jordas.

Lennartj, I'm writing to on behalf of desperation;

var ska man jorda spelaren? Ska jag använda mig av någon speciell punkt? Han säger det i videon jag länkat till, men det är inte nog klart och tydligt för mig?

Ska jorden på pickupen vara inblandad?

Vore synnerligen tacksam (tick-tack) om du kunde hjälpa mig! :) Måste också nämna att när jag skulle löda fast en RCA i stället för DIN-saken som satt från början, så möttes jag av två vanliga RCA-terminaler, i vilken DIN->RCA-sladden, satt fast. :D

Det kanske kan vara en löjlig sak, men man vill ju att den ska vara tyst! :D

Bäst regardzzz

Falkice.

Användarvisningsbild
lennartj

Har du redan eventuellt brum under kontroll?

Inläggav lennartj » 2011-10-29 13:53

För att säkerställa att vi inte missuppfattar varann vill jag nämna min uppfattning;
bristande jordning påverkar bara nivån på 50 Hz brum (och eventuella övertoner), inte brus.

Brumproblem varierar i samverkan mellan olika appareter i en anläggning och de jordpunkter som funkar bäst i min anläggning kan var de sämsta i din.
Nu har jag bara min Mk.II manual tillgänglig.
På den finns två kopplingsplintar som har varsitt lödöra för jord.
Jag antar att din Mk.III har ojordad nätsladd i original, här finns möjlighet att byta till jordad och ansluta till motorns koplingsplint eller att ansluta det örat till vattenledningsrör eller värmeelement. Detta är kanske inte helt enligt elsäkerhtsregler mm och jag tar inget ansvar beträffande risker och laglighet.

Jorden vid signalkabelanlutningen kan du prova att ansluta till skärmen på den ena eller båda signalkablarna, alternativt inte till någon och i stället ansluta en separat enkelledare som du kopplar till den separat jordskuv som de flesta av dagens pickup-ingångar är försedda med.

Om du inte använder jordad nätkabel kan det vara idé att testa om det blir bätre eler sämre att koppla samman motorns jordpunkt med signaljorden,
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-31 11:06

Hej Lennartj! :D

Jag har löst problemet! :D

Jordade Sentec SE77 med jorden som finns i ett vägguttag i mitt rum. Jag har faktiskt ETT jordat uttag i detta rum (lägenhetshus från 1954). Och då blev det tyst! :D Tror jag nöjer mig så. Det enda som man hör är ett svagt brus om man höjer volymen när det inte är någon musik i högtalarna, från grammofonen. :D

Tänkte visa apparatus in aktion:

http://youtu.be/PFUcHjLlAws

http://youtu.be/0BVpuBMLH54

Dessa är inspelade efter att jag jordade Sentec. :)

Tack för hjälpen!

Jag funderar på att köpa några såna här:

Bild

Så kan jag enkelt skifta pickup och köra vinyl, om jag vill. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-31 14:48

Jag vill egentligen inte vara spydig men är det nog ändå när jag önskar dig:
"Lycka till i jakten på extra pickup-fästen till Garrard SP25 Mk.III" :oops:

Under slutet av 1960-talet och ett par decennier framåt var intresset och marknaden för stenkakeavspelning stendöd.

Om det i Sverige har sålts fler än 0 styck pickupmonteringsplattor som passar på Garard SP25 Mk. III skulle jag bli mycket förvånad.
Skulle du mot förmodan stöta på någon som har ett pickup-skal som passar till min Mk.II - Pickup Shell M7 Part Number 70870 får du väldigt gärna tipsa mig.

Största chansen att få tag på extra pickupfästen till Mk.III är nog att köpa defekta eller av annan anledning skrotade Mk.III så billigt som möjligt, men försäkra dig om att pickupfästet följer med.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-31 15:18

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-31 15:19

Det måste vara ett sådant som sitter på, det ser precis ut som det på min Garrard! :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-31 15:32

Grattis!
Där fick jag för att jag stack ut hakan :roll: :oops:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-10-31 17:43

Ibland går man runt ån i lagbyggt land, för att hämta vatten med rävens rönnbär. :D

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-11-01 19:55

Hej jag hittade en Garrard Sp 25 Sw mk 2 på loppis idag jag köpte
den , den här har plastlock och bajonettfäste på
pickuppen och det sitter på en
pickup men det står inte på den vad det är för någonting.

mvh lasse-

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-11-02 08:44

Hej Lasse!

Så fint! :D

Nu kan du lira 78:or! :D

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-11-02 22:30

Hej jag har tittat innuti min spelare den ser fin ut jag skruvade bort
botten på undersidan och tittade in där .Det såg ut som en avklippt
jordledning med en kabelsko som sitter kvar fastskruvad i plåten.

Skivtallriken är lite glappig i lagret det är inte mycket bara lite
men ändå.Jag plockade bort sprinten i mitten på tallriken och
löft bort den och höll på och mätte bronslagren på tallriken
och på pinnen som sticker upp ur schassit med ett digitalt
skjutmått 9.36 fick jag det till.

Har ni också lite glapp i tallrikslagret eller inte?

mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-11-05 23:16

Hej på ritningen som man kan ladda ner till mk 2 på Vinylengine
så ser man på undersidan av skivspelardecket att motorn är jordad
ser det ut som via en tamp till undersidan av decket men på
min spelare så har det inte suttit nån tamp på motorn för
att dom två lödörorna som sitter på motorn är olödda.
Men det finns ett fastskruvat lödöra på decket där tampen är avklippt

Motorn är isolerad med gummi upphängningen

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-11-06 03:45

Hej Lasse,
jag är en usel mekanist, så jag fattar inte vad du har mätt och vad de 9.36 vill säga. Jag kan erkänna att det var inte bara purism utan även bristande tålamod :oops: att jag inte monterade tillbaka några fler komponenter än vad som behövs för att manövrera tonarmslyften manuellt, starta och stoppa motorn samt frigöra mellanhjulet.
Om jag har glapp i tallrikslagret vet jag inte, men rumblet är förvånansvärt lågt och efter att ha spelat en 78-varvare, lyft pickupen och kopplat från motorn tar det cirka 3 minuter tills skivan stannat, vilket jag uppfattar som att friktionen är låg åtminstone. :D

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-11-12 22:35

Hej 9.36mm är diametern på axeltappen som håller skivtallriken på
platts.

Frågan är om det finns någon på internet eller någon annan plats
som säljer reservdelar till SP25 mk2 spelaren typ som, bronslager
etc. jag har gjort några sökningar men jag kom ingen vart så slipper
man att tillverka det själv.För det är nog bara att slå ur dom
med någonting hårt dom sitter nog bara med presspassning
och de är nog inte limmade på något sätt.

mvh Lasse-

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-12-09 10:17

Kan meddela att nu fungerar Garrarden utan brum eller andra otyg! Lyssna här:

http://user.faktiskt.io/Falkis/78-varv/At%20the%20Jazzband's%20Ball.mp3

Jag bytte yt sladden till en jordad, och på samma jord lödde jag på en kabel som jag fäste på receivern. Hela alltihop är loopat i en liten mixer där jag ökat diskanten litegrann. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-12-09 13:08

Grattis,
det där var riktigt bra!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-12-09 13:09

Tack!

:D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-09 13:15

Lasse- skrev:Skivtallriken är lite glappig i lagret det är inte mycket bara lite

Jag har med framgång smörjt glappa skivtallrikslager med outspädd STP Oil Treatment. Den är jättetjock, nästan tjock som sirap, och det har effektivt tagit bort oljuden från glappet.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-12-09 13:50

Det låter ju riktigt bra, och svänger gör det också. :D

Hade du en AT-78 på den?

Det är kul med gamla skivspelare, själv spelar jag på en Lenco L75 för tillfället, och som skall moddas till oigenkännlighet.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-12-09 15:15

Carpelux!

Jepp, at-78, som jag tror helt enkelt är en at-91 med 78-nål. Någon får gärna veriifiera detta, om det går! :)

Kul att ni gillart! ;D

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-12-24 17:09

paa skrev:
Lasse- skrev:Skivtallriken är lite glappig i lagret det är inte mycket bara lite

Jag har med framgång smörjt glappa skivtallrikslager med outspädd STP Oil Treatment. Den är jättetjock, nästan tjock som sirap, och det har effektivt tagit bort oljuden från glappet.

Jag har märkt att det förmodligen är pga. glappande lager som min Garrard susar på 78-varvsläget...

Kan man "tröga ner" skivtallriken så pass mycket om man smörjer den med den där soppan, så att den ändrar fart och snurrar fel?

Finns den där soppan att köpa i kapsylstora förpackningar?

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-01-13 23:17

Hej kanske du har en finmekanisk firma i närheten som kan

hjälpa dig med att tillverka ett nytt bronslager eller?

till Garrard verket.

mvh Lasse-

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-01-21 14:11

Hej Lasse-!

Jag tycker inte det är något som stör, det hade givetvis varit en skön kvalitetskänsla om lagret varit knäpptyst även i 78-varv. Det är dock inget som hörs ut i signalvägen, så jag får nog svälja att det är så! :)

Tack för omtanke.

Användarvisningsbild
MagnusE

Inläggav MagnusE » 2012-06-28 22:40

God afton mina herrar! Jag letade några experter inom området gamla grammofoner och hittade denna sida.

Det är så här att jag köpt mig en Garrard SP 25 MK2 på Tradera med en Pickering V-15/AT-2 (vet inte om det är en orginal-pickup) för att kunna spela stenkakor.

När jag fick hem den så var jag upp på vinden och hämtade min gamla "Bang & Olufsen Beocenter 1600" för att kunna provlyssna. Allt fungerade bra men plastskalet som stiftet sitter i skrapade i mot skivan även fast armens tyngd stod på 0.
Sen helt plötsligt när jag spelade en skiva och höjde ljudet lite så försvinner musiken in i ett skrapande oljud fast knastret hörs normalt

Så där står jag nu med en spelare som jag inte kan använda. Tror kanske att det är något fel på nålen men är osäker, den ser ut att vara hel.

Vad tycker ni att jag ska jag göra
(kan lägga ut några bilder och en filmsnutt senare bara jag lärt mig hur man gör)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-06-28 22:58

Hej jag har också en Pickering V-15 pickup men jag vet inte är det
upphängningen till nålen i pickuppen som har givit upp eller?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-28 23:09

MagnusE skrev:God afton mina herrar! Jag letade några experter inom området gamla grammofoner och hittade denna sida.

Det är så här att jag köpt mig en Garrard SP 25 MK2 på Tradera med en Pickering V-15/AT-2 (vet inte om det är en orginal-pickup) för att kunna spela stenkakor.

När jag fick hem den så var jag upp på vinden och hämtade min gamla "Bang & Olufsen Beocenter 1600" för att kunna provlyssna. Allt fungerade bra men plastskalet som stiftet sitter i skrapade i mot skivan även fast armens tyngd stod på 0.
Sen helt plötsligt när jag spelade en skiva och höjde ljudet lite så försvinner musiken in i ett skrapande oljud fast knastret hörs normalt

Så där står jag nu med en spelare som jag inte kan använda. Tror kanske att det är något fel på nålen men är osäker, den ser ut att vara hel.

Vad tycker ni att jag ska jag göra
(kan lägga ut några bilder och en filmsnutt senare bara jag lärt mig hur man gör)

PM:a mig ditt telefonnummer, så kan jag kan höra av mig och kanske kolla lite på den när jag är in till Ljusdal nån gång, ifall du bor kvar där vill säga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj

Är armen i balans?

Inläggav lennartj » 2012-06-29 07:14

Ber om ursäkt om denna kontrollfråga är alltför simpel, men här kommer den: är tonarmen i balans med nåltrycket ställt på 0? Nålspetsen ska sväva i jämnhöjd med skivytan om du sänker armlyften utanför skivkanten. Jag misstänker att du behöver lossa skruven och dra motvikten lite bakåt för att komma i balans så att 0 på nåltrycksratten verkligen är 0. Om detta redan är korrekt delar jag misstankarna att nålinfästningen är paj.
Är det stenkakor du försöker spela med din Pickering? Det går inte. Det är vanlig Lp-nål på den. 78-varvs nål måste specialbeställas från USA.
Alternativt köp komplett ny pickup med 78-varvsnål från t.ex. Svalander.

Användarvisningsbild
MagnusE

Inläggav MagnusE » 2012-06-29 11:51

Ingen fråga är väl för simpel. Jag tycker att armen är för tung för att stå på noll så jag ska kolla vikten ikväll.
Vad finns det för bra och prisvärda alternativ på 78-varvspickup?

Jag hade funderingar på att köpa en nytillverkad spelare från Ellos som tar 33, 45 och 78. Någon som har erfarenhet av en sådan?
Strävar efter att vara ett original
för vem vill vara en kopia

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi