Problem med phono delen i gammalt Yamaha försteg

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-09-04 20:22

Nu har jag bytt ut 99% av alla kondensatorer inklusive dom i riaat!
Men det verkar vara något skit med någon av reglagen typ bas eller diskant controller & jag tror att det är det som felet att jag bara får ljud ur en kanal samt att den andra bara ger lite snabba utslag när jag drar med volymratten så mätvärdena ifrån den är knappt något att hurra för dvs knappt någonting alls!

Ja har även försökt att rengöra samt kolla igenom lödningarna på kortet för visst fanns det en å annan kall lödning alltid & ja lyckades fixa några som fanns vid volymkontroller boxen.

Men frågan är om det nu skulle vara fel på någon av boxarna som styr till ex bas , diskant hur lätt är det att få tag i reservdelar som passar? :(

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-09-04 20:44

Jag har provat att löda om lödningarna på kortet under själva boxen & har provat att summra men ingenting händer.
Däremot så piper det då jag provar summra mot lödningarna där volymkontrollen sitter & där blev det bättre efter att jag lött om då jag misstänkte en kall lödning!

Frågan är om det går att komma in i den där lådan ifall det sitter några komponenter typ motstånd eller nåt där inne eller måste man då byta ut hela boxen?

Föregående

Återgå till Vintage-hifi