Vintagetest

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Ortoakistiskt kavalkad: Vilken kommer att segra?!

Sonab, OA14
12
18%
Sonab, OA6 type II
2
3%
Mirsch, OM 3-28
5
8%
Sonab, OA12
14
21%
Sonab, OA116
19
29%
Alfaton, Alfa 6
4
6%
Sentec, SP77
4
6%
Mirsch, OM72
6
9%

Antal röster : 66

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-04 22:40

Kul att AU-555 vann.
Jag köpten den efter att ha sett en smaskig helsidesannons i den då eminenta tidningen LIFE-magazine. :)
Den som vet mest, tror minst.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-09-05 07:29

Ja, jag var också glad för jag har fått en del pikar från bekantskapskretsen när jag förpassade marantzen till arbetsrummet och stoppade in AU-555 i finanlägningen... :-)

Lite kuriosa ang. AU-555 så höll den på att bli någon annans, jag ratade den nästan för att den brusade och distade hela tiden. Men eftersom den var gratis så kunde jag inte låta bli och när den stått och tagit plats ett par månader i en hylla började jag renovera den. Nya signaltransistorer i försteget istället för de oranga satarna som är ökända på nätet och den blev som en helt annan stärkare.

Jo, det lär finnas en hel del guldkorn bland de svarta plastiga stärkarna, nad har ju gjort några fina där bl.a. så det borde finnas fler som är nästan okända :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-09-05 10:43

Kommer du över någon av deras stora skivspelare eller elektronik ur den japanska labratory/10 serien så ska jag gladeligen hjälpa dig att bli av med det.

Jag ska lägga det på minnet.

JohanR

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2012-09-16 01:55

Trevlig tråd!

Kan man önska en andra omgång med lite mer oväntade grejer som t.ex. lite modernare vintagegrejer (gärna både sånt som inte haft något audiofilrykte t.ex. någon lite nyare Dirigent och lite mer audiofilmässiga nyare grejer, men fortfarande vintage, d.v.s. typ 20-30 år gammalt).

Jag har om jag inte minns fel läst test av Sansui-stärkaren i Radio&Television, något nummer från tidigt 70-tal. (Nej, jag minns inte 40 år gamla tidningsartiklar, kom däremot över R&T 1970-1984 :) ) Om jag inte minns fel så ansågs den vara rätt bra men inte lika bra som Lux (senare kända som Luxman). Inte helt oväntat att Luxman slog Sansui iofs :) . Om jag inte minns helt galet så var det väl ingångssteget som var flaskhalsen, så ditt transistorbyte är kanske vad som gjort förstärkaren riktigt bra?

Om jag inte minns galet av beskrivningen i testet så är ingångarna rätt underligt valda med dagens mått, med typ "mikrofonnivå" och ingen riktigt självklar tuneringång 8O

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-09-16 07:24

MiaM skrev:Trevlig tråd!

Tack :) Önska test kan man alltid. Håller med att det vore intressant, även det som Fjonkalicious nämnde, undervärderade 80/90talshäckar mot riktigt gammal fin hifi. Får se vad som går att få fatt i gömmorna, jag har dessvärre inte kvar någon dirigent i min ägo, inte heller några plastiga 80/90talshäckar så får efterlysa vad övriga i gänget har, vet att det i vart fall bör att gå att göra ett test mellan Marantz och expertmarantzerna :S

Den artikeln vore trevlig att läsa :) Hittar du den på nätet eller kan skanna får du gärna skicka länk. Stärkaren har mycket riktigt ingen tuneringång, däremot är det gott om ingångar; dubbla tape, dubbla aux, en mic och dubbla phono :-) :!:

Vad som gjort sansuien riktigt bra vet jag inte. Före transistorbytet i försteget så var det i princip bara brus och distortion och lät som en dålig elgitarrförstärkare. Bättre än så måste den låtit original? Men givetvis lär ett par nytillverkade transistorer påverka ljudet i något riktning så är svårt att sia om hur den egentligen lät som ny. Samma sak gäller ju övriga testade stärkare, de kanske också skulle låta bättre med nya transistorer?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-09-16 13:28

Vet att det inte riktigt är en plastig 80-tals häck, men har en "Philips"-Marantz i gömmorna, samt en riktig 80-talare, en liten pioneer: svart och helt fyrkantig, kanske kan vara något för framtida tester?

//Rampitsch
Senast redigerad av rampitsch 2012-09-17 06:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-16 14:29

Det här var en jätterolig tråd :D

AU-555 är jättesnygg. Klar favvo. Var det den eller en Pioneer som först kom med komplementära sluttrissor? Jag minns inte.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-17 07:48

Vilken skoj test :)
Vilken som hamnade i topp respektive botten kom dock inte som någon övveraskning 8)

Det här vore kul att göra en fortsättning på. Jag har en del gammalt mög i gömmorna.
Någon mer i mina trakten som känner sig sugen på en uppföljning med temat 70-80 talsförstärkare/recievers?

Men det sagt startar jag en ny tråd.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-09-17 11:03

Cicaro skrev:
MiaM skrev:Trevlig tråd!
Vad som gjort sansuien riktigt bra vet jag inte. Före transistorbytet i försteget så var det i princip bara brus och distortion och lät som en dålig elgitarrförstärkare. Bättre än så måste den låtit original? Men givetvis lär ett par nytillverkade transistorer påverka ljudet i något riktning så är svårt att sia om hur den egentligen lät som ny. Samma sak gäller ju övriga testade stärkare, de kanske också skulle låta bättre med nya transistorer?

Transistorerna gör ingen ljudmässig skillnad. Det var bara ett produktionsfel på de där gamla, vilket resulterade i popcorn-brus. De nya gör endast att förstärkaren presterar som det var tänkt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-09-18 08:00

AlNiCo skrev:Transistorerna gör ingen ljudmässig skillnad. Det var bara ett produktionsfel på de där gamla, vilket resulterade i popcorn-brus. De nya gör endast att förstärkaren presterar som det var tänkt.

Nu blev jag fundersam, men är det inte lite samma sak med trissor som med rör att olika trissor presterar olika ljud? Så om man byter till en annan modell, som rent elektroniskt fungerar med drivspänning osv, så byter man även klangfärg på ljudet?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-09-18 13:27

Bild
Senast redigerad av AlNiCo 2012-10-27 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-09-19 18:01

Nej, jag minns inte 40 år gamla tidningsartiklar, kom däremot över R&T 1970-1984

Rackarns dej :lol:

Jag har en del, men långt ifrån alla. Hör av dej om du skulle tröttna...

Runt 1968 gjordes det tydligen ett för tiden mycket ambitiöst högtalartest i RT, någon som råkar ha det och en scanner?

JohanR

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-10-26 20:19

Nu har det gått ett kvartal och ringen samlas igen. Efter önskemål från sist kommer den här gången de klassiska 70talarna nöta ett par slemmiga plastiga 80-tals häckar!

Startfältet består av uppifrån och ner:
Rotel RX300
Technics Sa-103
Sonab r2000
Marantz pm-550dc
Marantz 2220b - recappad
Marantz MR-215L

Bild

Vrid på huvudet. Sitter på telefon och kan inte såna konster som att vrida bilden.

Testet går imorgon kväll. Vad tror ni kommer vinna? Vi kommer köra en trippelduell där marantzerna ska gå mot varandra i gruppspel och övriga i en grupp varpå vinnarna ställs mot varandra med en joker.

Högtalarna är ett par expert 2-40 med omkantade basarna och nytt tyg utan mirschtestet på tyget.

Gissningar om topplista?!?

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-10-26 20:39

Ni skulle kanske ha med vinnaren från förra testet

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-10-26 20:47

Man kan tycka så.
Däremot så tyckte vi att det var orättvist, med tanke på startfältet. Däremot så finns Marantz 2220B från förra testet. Men ja, absolut skulle man kunna ha med den, tyvärr var den inkopplad ;)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-10-26 20:54

Det tänkte jag inte på att det var samma Marantz men det är också ok att det finns någon med sen förra testen. :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-10-26 21:28

Vågade inte koppla ut sansuin och ta med den från vardagsrummet när jag stack iväg och lämnade frun hemma :-p

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-10-27 11:55

MR-215 borde i alla fall komma sist. Allt annat vore skamligt. Jag har storebror MR-230 vilket är en fasansfull förstärkare som förstör musiken så gott den bara kan, och det är den riktigt duktig på. :) Tror att Rotel vinner, följt av Sonab.

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-27 12:02

Marantz 2220b
Sonab
Rotel
Technics
Marantz 215
Marantz dc.

Ungefär så kommer det se ut. Översta bäst.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 13:52

Ungefär som det redan är staplat fast nån Maranz byter plats uppåt..?

Neffe hade mycket goda erfarenheter av en SA-104 så jag hejar på Technics som vanligt :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-10-27 21:23

Testet är avgjort!

Fjonken, du hade två rätt ;)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-28 09:47

rampitsch skrev:Testet är avgjort!

Fjonken, du hade två rätt ;)

//Rampitsch

Gud vad dåligt. Men två rätt är väl bättre än inget?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-10-28 13:08

Tapptapptapptapp

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-28 13:24

Jag gissar att jag hade rätt på plats 1 och 6

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-10-28 13:46

Fjonken, vilka två var rätt? :-)

En Volvo 740 lastades tungt med whisky öl, god mat, sexstärkare och högtalare. Efter färd mot de norra trakterna ut på snöiga vägar så startades helgen med en uppvärmning på fredagskvällen med enkel mat och några öl. lördagen började traditionsenligt med loppisbesök. Utdelningen var främst nya kontakter i branschen, högtalarkablar av bra kvalitet och en bunt vinylskivor à 2 kr / st

Väl inne i timmerstugan var det dags att koppla av och koppla upp stärkare. Efter en fadäs där en högtalarväxel orsakade en mindre brand i sonaben kunde saker börja. En hel glassäkring brann av. En borttappad nätkabel gjorde att numera vet alla gäster vad som finns i skåp och lådor i den lånade stugan.

I gruppspelet ställdes våra gissningar på de sämsta i ickemarantzgruppen mot varandra.

Technics gick en ojämn match mot Sonab där technicsen fick se sig grovt brädan med omdömet att ingen ville gå hem med den.

Omdömet på technicsen var: ointressant, klen, odefinierad, skrikig med filter för mellanregister och grötigt ljud.

Sonaben kallades: grötig, intressant, varm i ljudet.

Duellvinnaren Sonab sattes nu mot lovordade roteln som de flesta trodde sopa banan med sin kvalgrupp. Ack så fel vi hade när skägget fastnade i brevlådan. AJ! Den stärkare som vi alla tyckte var grötig i mellanregister och diffus visade sig inte vara Sonab utan roteln som därmed åkte ut.(ny fönsterruta är beställd)

Således Sonab vinnare i kvalgruppen :idea:

Dags maratnzgruppen

Pm550 dc ställdes mot mr215L

Våra fördomar var en philipsmaramtz kan väl aldrig klå ett halvblod.

Pm fick omdömet: klart och fint mellanregister men medan vissa sångröster lät fel

MR å sin sida blev bumlig men hade mer att ge i botten.

Pm gick från klarhet till klarhet och gick segrande ur duellen(ps. Philips var även glödlampstillverkare....)

Slutstriden kom alltså att stå mellan 2220b och pm i maratnzgruppen. En förvånansvärt jämnt match. Där vinnaren hade tydligare punch och tydligare bas. Vår vän(Rampitsch) som bara har 70talare marantz inkopplat var tveksam på vilken som var vilken och våndades över att kanske välja fel stärkare.

Vinnaren i omröstningen var stärkare nummer ett som visade sig vara

Trumvirvel

En marantz! (2220b)

Slutligen ställdes då gruppvinnarna mot varandra, Sonab mot 2220b.

Den matchen blev kortare, men ändå förvånansvärt jämn. 2220b vann men skillnaderna var mindre än vi trodde ackjämt stora och det rådde aldrig tvivel vilken som var vilken...

Helgens test, krossade alltså en del höga tankar om rotel och gav tankarna om Sonab skjuts en bit uppåt. Men 2220b höll ställningarna bra.

Jag skulle inte skämmas över ljudet från en PM även om jag fortfarande skulle skämmas över att ha den synligt inkopplad i vardagsrummet.

Efter överläggning blev resultatlistan som följer.
1. 2220b
2/3 Sonab/pm550dc
4. Mr215L
5. Rotel
99. Technics

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-10-28 13:48

Fjonkalicious skrev:Jag gissar att jag hade rätt på plats 1 och 6

Äsch då. Nu har du ju bara ett rätt :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-28 14:53

Bah, humbug. Måste varit nåt smygfel på Technics-apparaten....

:)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-10-29 08:59

phloam skrev:Bah, humbug. Måste varit nåt smygfel på Technics-apparaten....

:)

Ja, som forskare så kan man väl kanske påpeka att ett sånt här test blir väldigt beroende på i vilket skick de deltagande apparaterna är och att det kan vara svårt att dra generella slutsatser :-)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-10-29 09:27

Dessutom bör följande tilläggas.

Förutom att alla apparaterna utom vinnaren är helt orörda (Marantz 2220B var recappad) så konstaterade vi snabbt att genom att "ställa in" en stärkare med hjälp av inbyggda filter och tonkontrollerna, kunde resultatet snabbt ändras. MR215L blev tex en helt annan stärkare om man tillät att ändra på tonkontrollerna. Så en del av våra reflektioner går säkert att åtgärda, iaf till en viss del, genom att optimera stärkarna för rummet och högtalarna.

Men jag tycker ändå att testet ger en fingervisning och i min värld så skakar testet om en del.
Sen ska man väll inte glömma den klassiska, att upplevt ljud är personligt. Så länge den som lyssnar är nöjd, så är det ju bra :wink:

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-29 11:58

Hur stora upplevs skillnaderna?

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi