Pioneer SM-Q300B - Loppisfynd?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-24 19:46

hifikg skrev:Jadu, än en gång, stort grattis!! Var rädd om den där klenoden.

Jag ska vårda den ömt jag lovar :)

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-24 19:47

Cicaro skrev:
Mathon skrev:Tog även lite bilder på manualen kommer dock att scanna in den i sin helhet så småning om. Finns det någon speciell tråd på forumet för inscannade manualer?

Nja, om du lägger upp den på faktiskt ftp så en moderator lägga till länken i tråden om fria manualer

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=36750

Tack för tipset :)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-01-24 19:51

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-24 20:02

Lasse- skrev:http://www.vintages.se/?service-och-reparation,141

mvh Lasse-

Jag tror och menar att orven och vintages är samma sak.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-24 20:10

Ingen som har något svar angående möjligheten att koppla en CD-spelare till stärkaren? Tänkte att det kunde vara värt att gräva fram min gamla Pioneer PD-91 för ändamålet.

Kan för övrigt meddela att jag nu hunnit med att lyssna igenom några Dire Straits album och jag hör miljoner detaljer jag aldrig hört förut, jag tror minsann att jag är kär i den här stärkaren :D

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-24 20:15

Fjonkalicious skrev:
Lasse- skrev:Hej jag såg på Hifi firman Vintages hemsida i Kungälv där man provade

hifi apparater med värme kamera för att hitta dåliga kondensatorer

då dom dåliga vart varma och att det syntes i värmekameran.

mvh Lasse-

Det där borde orven ha koll på. ELLER HUR? 8)

Har lagt av där.
Man kan inte säga att kondensatorer som blir varma är dåliga för det stämmer inte överlag men man kan urskilja katten bland hermelinerna.
Det med värmekamera ska göras med omsorg och är tidskrävande sedan ska man veta i vilken koppling (applikation) kondensatorn befinner sig samt vad den arbetar med och även vad kondensatorn i kopplingen ska tåla.
En kondensator kan avge mer värme för att det är annat fel i apparaten som gör att kondensatorn blir uppjagad.
Det är inte bara att trycka av och visa upp en bild utan att ha vetskap om komponenterna och deras arbete.
Men med full kontroll och vetskap om komponenter så är det ett bra hjälpmedel till mycket annat inom elektroniken.
Värme på kylflänsar, transistorer kan dokumenteras samt även dåliga lödningar kan spåras om man vet vad man letar efter.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-24 20:16

Mathon skrev:Ingen som har något svar angående möjligheten att koppla en CD-spelare till stärkaren? Tänkte att det kunde vara värt att gräva fram min gamla Pioneer PD-91 för ändamålet.

Kan för övrigt meddela att jag nu hunnit med att lyssna igenom några Dire Straits album och jag hör miljoner detaljer jag aldrig hört förut, jag tror minsann att jag är kär i den här stärkaren :D

Sätt sladdarna på ingången AUX. Rocknroll!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-24 20:20

Fjonkalicious skrev:
Mathon skrev:Ingen som har något svar angående möjligheten att koppla en CD-spelare till stärkaren? Tänkte att det kunde vara värt att gräva fram min gamla Pioneer PD-91 för ändamålet.

Var min gissning också men tusen tack för att du bekräftade det :)

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-24 20:24

Fjonkalicious skrev:

Stämmer gott. Såg att det fanns gott om olika ingångar på den burken. Kristallpickup bl.a. för riktiga veterangrammofoner. Till och med Micingång. Inte dåligt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-24 23:28

orven skrev:
Vinylcalle skrev:
orven skrev:
Mathon skrev:Tack alla som ger varningar/råd, det uppskattas verkligen.

Idag har jag äntligen haft tid att besöka Classe Olsson så ikväll blir det förmodligen ett första test om det är nått liv i stärkaren. Jag tänker följa Orvens tips men frågan är hur lång är "en längre stund"? Minuter, en timme eller flera timmar?
Vet jag att en apparat inte har varit igång sedan lååååång tid så knäpper jag på den ett par sekunder och med fingret på strömbrytaren så att man kan slå av på direkten.
Att vänta en stund efter avslagning av apparat är ca 20 sekunder och det beräknat på den tid det kan ta för kondingarna att ladda ur via motstånden.
Upprepar proceduren igen efter någon minut men nu med ca 5 sekunder påslagen.
Därefter låter jag den vara på några minuter och stänger av. Känner på dom större kondingarna om någon avger värme samt luktar i apparaten. Det är dom större som låter illa och luktar mest illa när dom har bestämt sig för att lyfta på hatten.
Oftast vilket är 98 % så fungerar allt och man kan testa funktioner.

Det vore kul om du kunde utveckla det här lite.

Har alltid trott att en elektrolytkondensator som inte varit spänningssatt under lång tid mår bäst av att helst mjukstartas med låg spänning men i brist till tillgång på variac, spänningssättas för att därefter vara det under långtid minst ett par timmar.

MvH Carl
Blir långt att utveckla men det är som med batterier som man ska ha igång. Spelar sedan ingen roll om kondingen står och småpyser i timmar för är det fel på den så är det.

Det är just av och påslaget som jag vill veta mer om. Det övriga behöver du inte gå in på.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-25 10:59

Vinylcalle skrev:
orven skrev:
Vinylcalle skrev:
orven skrev:
Mathon skrev:Tack alla som ger varningar/råd, det uppskattas verkligen.

Idag har jag äntligen haft tid att besöka Classe Olsson så ikväll blir det förmodligen ett första test om det är nått liv i stärkaren. Jag tänker följa Orvens tips men frågan är hur lång är "en längre stund"? Minuter, en timme eller flera timmar?
Vet jag att en apparat inte har varit igång sedan lååååång tid så knäpper jag på den ett par sekunder och med fingret på strömbrytaren så att man kan slå av på direkten.
Att vänta en stund efter avslagning av apparat är ca 20 sekunder och det beräknat på den tid det kan ta för kondingarna att ladda ur via motstånden.
Upprepar proceduren igen efter någon minut men nu med ca 5 sekunder påslagen.
Därefter låter jag den vara på några minuter och stänger av. Känner på dom större kondingarna om någon avger värme samt luktar i apparaten. Det är dom större som låter illa och luktar mest illa när dom har bestämt sig för att lyfta på hatten.
Oftast vilket är 98 % så fungerar allt och man kan testa funktioner.

Det vore kul om du kunde utveckla det här lite.

Har alltid trott att en elektrolytkondensator som inte varit spänningssatt under lång tid mår bäst av att helst mjukstartas med låg spänning men i brist till tillgång på variac, spänningssättas för att därefter vara det under långtid minst ett par timmar.

MvH Carl
Blir långt att utveckla men det är som med batterier som man ska ha igång. Spelar sedan ingen roll om kondingen står och småpyser i timmar för är det fel på den så är det.

Det är just av och påslaget som jag vill veta mer om. Det övriga behöver du inte gå in på.

MvH Carl
Blir fortfarande en lång historia men för att göra den kort så är det så att isolationsskiktet får en chans att polarisera sig med dutten. Är likvärdigt med att smyga sig på kondensatorn vilket tar lång tid.
Några duttar på någon sekund samt väntetid i ca 15-20 sekunder har gett kondensatorn möjlighet att lägga sig rätt i polarisation.
Så ska det alltid göras om en kondensator inte har varit igång på en längre tid vilket även inbegriper kondensatorer som har haft en längre lagringstid.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-01-26 00:19

Fjonkalicious skrev:

Jag kollade på schemat och på bilderna. Det verkar vara en helt underbart knasig förstärkare att manövrera på vissa sätt. Jag måste säga grattis till fyndet, det här kommer nog stå sig ett tag som bästa fyndet på länge :D

För att lyssna på vanlig FM-radio så verkar det som att man ska ställa "Selector A" på "OFF" och "Selector B" på "FM" och ratta "stereo blend" till "mono". Smidigt. :D

Fungerar båda AM-tunersarna? Den verkar alltså ha två separata tuners varav en klarar mellanvåg och FM och den andra mellanvåg och kortvåg. För dåtida stereo så rattade man alltså in två mellanvågssändare, en för varje kanal. :)

Jag skulle för övrigt nog provat "tape play" till CD-spelaren, signalen från CD'n torde vara tillräckligt stark och då hoppar den över ett rörsteg = lite kortare signalväg. Kanske smaksak.

Det verkar som om "MPX IN" också borde gå bra att använda som en linjeingång. Egentligen är MPX OUT och MPX IN tänkt för en separat stereodekoder för FM-radio. Teoretiskt borde det gå bra att koppla in en RDS-dekoder på MPX OUT om man verkligen är perverst lagd. :wink:

Just ja, med den där nätkabeln så kan förstärkaren aldrig vara S-märkt eller motsvarande. Den är väl inte direkt farlig men jag skulle nog se till att använda en portabel jordfelsbrytare ifall det inte finns jordfelsbrytare i elcentralen. En billig försäkring för under hundringen, ifall isoleringen i nättrafon inte skulle hålla måttet.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-01-27 07:40

VICKEN JÄDRA TURGUBBE! 8O

Komplett med manual, schema och allt.

Jag är grön.
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-28 13:53

eksund skrev:VICKEN JÄDRA TURGUBBE! 8O

Komplett med manual, schema och allt.

Jag är grön.

Ja för en gångs skull var man på rätt plats vid rätt tidpunkt :D

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-28 14:18

MiaM skrev:
Fjonkalicious skrev:

Jag kollade på schemat och på bilderna. Det verkar vara en helt underbart knasig förstärkare att manövrera på vissa sätt. Jag måste säga grattis till fyndet, det här kommer nog stå sig ett tag som bästa fyndet på länge :D

För att lyssna på vanlig FM-radio så verkar det som att man ska ställa "Selector A" på "OFF" och "Selector B" på "FM" och ratta "stereo blend" till "mono". Smidigt. :D

Fungerar båda AM-tunersarna? Den verkar alltså ha två separata tuners varav en klarar mellanvåg och FM och den andra mellanvåg och kortvåg. För dåtida stereo så rattade man alltså in två mellanvågssändare, en för varje kanal. :)

Jag skulle för övrigt nog provat "tape play" till CD-spelaren, signalen från CD'n torde vara tillräckligt stark och då hoppar den över ett rörsteg = lite kortare signalväg. Kanske smaksak.

Det verkar som om "MPX IN" också borde gå bra att använda som en linjeingång. Egentligen är MPX OUT och MPX IN tänkt för en separat stereodekoder för FM-radio. Teoretiskt borde det gå bra att koppla in en RDS-dekoder på MPX OUT om man verkligen är perverst lagd. :wink:

Just ja, med den där nätkabeln så kan förstärkaren aldrig vara S-märkt eller motsvarande. Den är väl inte direkt farlig men jag skulle nog se till att använda en portabel jordfelsbrytare ifall det inte finns jordfelsbrytare i elcentralen. En billig försäkring för under hundringen, ifall isoleringen i nättrafon inte skulle hålla måttet.

Jag har faktiskt inte utforskat radiodelen över huvud taget så jag kan inte ge någon info på det området.

Jag kopplade in CD-spelaren i AUX-ingången och det låter väldigt trevligt men jag kanske testar ditt förslag senare och ser om jag märker någon skillnad.

Jag har dock en fråga. Jag märker en väldigt stor skillnad på volymen ut när jag spelar CD respektive vinyl, visserligen har jag gjort det med tidigare förstärkare också men i det här fallet är skillnaden mycket större. Inte för att det kanske spelar någon större roll för volymen räcker gott och väl till i en lägenhet men jag tänker mig att stärkaren får jobba mycket hårdare när jag måste vrida upp volymen mer när jag spelar vinyl (normal lyssningsvolym CD ca 1/3 av max på volymratten, vinyl ca 2/3 av max). Jag undrar därför om jag kanske borde testa med ett extern RIIA-steg och koppla in på tex TAPE-IN? Bara för att testa om det blir någon skillnad borde jag väl kunna använda min gamla Rotel som RIIA genom att koppla vinylspelaren till phonoingången på Roteln och sen ut via TAPE-OUT och in i tex TAPE-IN på rörstärkaren? Tar tacksamt emot åsikter.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-02 20:38

Mathon skrev:Jag kopplade in CD-spelaren i AUX-ingången och det låter väldigt trevligt men jag kanske testar ditt förslag senare och ser om jag märker någon skillnad.

Jag har dock en fråga. Jag märker en väldigt stor skillnad på volymen ut när jag spelar CD respektive vinyl, visserligen har jag gjort det med tidigare förstärkare också men i det här fallet är skillnaden mycket större. Inte för att det kanske spelar någon större roll för volymen räcker gott och väl till i en lägenhet men jag tänker mig att stärkaren får jobba mycket hårdare när jag måste vrida upp volymen mer när jag spelar vinyl (normal lyssningsvolym CD ca 1/3 av max på volymratten, vinyl ca 2/3 av max). Jag undrar därför om jag kanske borde testa med ett extern RIIA-steg och koppla in på tex TAPE-IN? Bara för att testa om det blir någon skillnad borde jag väl kunna använda min gamla Rotel som RIIA genom att koppla vinylspelaren till phonoingången på Roteln och sen ut via TAPE-OUT och in i tex TAPE-IN på rörstärkaren? Tar tacksamt emot åsikter.

Vad volymratten står på spelar ingen roll för hur förstärkaren slits/jobbar, det är bara uteffekten/utsignalen som har betydelse där.

Om du vill slippa så stor skillnad mellan CD och vinyl så prova TAPE IN för CD-spelaren. Förr var det vanligt att linenivåer var klart svagare än vad som var vanligt från och med då CD-spelare började dyka upp.

Om FM-radion funkar så kan den nog vara en bra ledtråd till vad som är "normalt" för volymreglaget på förstärkaren. Om din pickup ger klart svagare eller starkare signal än vad förstärkaren är "tänkt" för så borde det höras som skillnad i ljudnivå mellan radio och vinyl.

Hela poängen med den här stärkaren är väl att få just rörljud, om inte RIAA-steget har någon direkt ljudkvalitetsbrist (i förhållande till resten av förstärkaren) så är det kanske att gå över ån för att hämta vatten om du kör ett externt RIAA-steg.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi