Tunga paket

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-09 13:19

thombjon skrev:Hustrun har köpt en apparat som låter, med betoning på låter, till köket hos oss. Vet inte ens om det finns något namn på den. Den har hon köpt mest för att den utseendemässigt passar med andra grejer i köket.
Hemskt ljud men det går att lyssna på nyheterna.
Innan hon köpte den så funderade jag lite på att ha något som gick att lyssna på men i vårt kök begränsas man av placering av högtalarna. Annars finns det flera olika minianläggningar som har bra kvalitet.
Nu när det finns en "passande" pryl där så är det inte lönt att komma släpande på något nytt. :( :? :D

något som den här kanske kunde vara något

http://www.hifigoteborg.se/store/description.php?id=618

Tack för tipset, BRA sida med en hel del kul!!!
Dock vill jag ha en låda.

Har gott om plats i köket och när vi lät bygga det, planerade jag in utrymme för infällda talare.
Ev fäller man även in recievern i väggen.
Vore dock snyggt med retrostil.

Denna var fin
http://www.hifigoteborg.se/store/description.php?id=505
Men 800€ 8O

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2013-03-09 14:12

Det ligger en sådan anläggning på tradera för tillfället.
Fast inget kassettdäck.
Innehar mellanmodellen -50.
Trevliga små saker.Skulle vara kul med ett kassettdäck till dom.Men jag vet inte om det finns

Användarvisningsbild
Stockholm

Inläggav Stockholm » 2013-03-10 22:16

Såg även att det just nu ligger en (ganska tung) sx-1250:a ute på tradyra!

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-10 23:00

Sist jag såg en Marantz 2325 på Tradera för ca 1,5 till 2 år sen så gick den iväg för ca 6000 och den fungerade inte. 2325 är föregångaren till 2330 och 2330B. Nu vet jag inte riktigt hur det värderas mellan dessa men det är i princip samma receiver. 2330 ser nästan ut som 2325 medan 2330B fick det nya utseendet. Euron har ju gått ner en hel del på senare tid mot kronan och står idag bara runt 8 kr så priset i kronor blir ca 6500.
Jag vet inte om jag tycker det är så speciellt dyrt om man nu tycker att den har ett liknande värde som 2325.

Såg även att det just nu ligger en (ganska tung) sx-1250:a ute på tradyra!

Jag såg den också. Det ska bli kul att se vad den går för. Det var ett tag sen det var en på Tradera. Den senaste gick iväg för drygt 5000:- har jag för mig. Detta är annars den enda större receiver över 100 Watt som finns i sån mängd även i Sverige att man kan få en prisbild på den. De finns mer frekvent på Blocket och den senaste där var begärt pris 9500:-. Det var några månader sen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-11 10:21

Varför de höga priserna?
Är de ovanliga och därmed blir investeringsobjekt som tex konstverk är, eller vad?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-11 10:28

sportbilsentusiasten skrev:Varför de höga priserna?
Är de ovanliga och därmed blir investeringsobjekt som tex konstverk är, eller vad?

5000kr för ett slutsteg på 2x160w, ett försteg och en radio är väl inte så dyrt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-11 10:30

sportbilsentusiasten skrev:Varför de höga priserna?

Det beror på vad du skall köpa. Tänk öite som man hör med gamla bilar. Du kan få en porsche 914 för ganska rimliga pengar (läs marantz 2215).

Men vill du ha en original 356:a så får man lyfta på lädret. Tar man då dessutom och väljer en bilmodell med höga prestanda för sin tid så blir det ännu dyrare.

Väljer man sedan väldigt ovanlig och höga prestanda så blir det ännu dyrare.

Sedan tillkommer lite fenomen såsom: "-en sådan drömde jag om när jag var liten..." Eller "-jag ångrar att jag sålde min 1983 och nu vill jag ha en igen" eller "-min pappa hade en sådan.."

Och så vidare. Sikta rätt. Du kan hitta en medium-marantz runt tusingen. Jag letar inte vintage hifi längre men skall hålla ett öga öppet för din skull.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-11 11:30

Varför de höga priserna?

Tillgång och efterfrågan styr prisbilden. De allra största maskinerna var dyra att köpa och såldes inte i så många exemplar och det är tydligen fler som har fått upp ögonen för dessa gamla maskiner än det finns tillgång.
Små apparater under 50 watt finns i massor att köpa för under tusenlappen.
Det kallar ju dig Sportbilsentusiasten och har du tittat på priser på sportbilar någon gång?
Jag såg att det hade sålts ett renoveringsobjekt av den första serien av Aston Martin för 1,2 miljoner Pund. Och det var inget renoveringsobjekt i vanlig mening utan egentligen en skrotbil som förmodligen inte ens fanns alla delar till.
Det finns ju billigare bilar också men då finns de i större mängd.
Vissa sportbilar har till och med högre priser än vad nytillverkade bilar av samma märke har. Titta om du kan hitta en Ferrari 365 daytona i cab utförande. Priset på en sån kan du få ett helt gäng med nya Ferraris för.
Så är ju inte fallet, ännu kanske man ska tillägga, med Stereo utan nya är betydligt dyrare även om de är sämre än de gamla.
Design är också något som styr prisbilden. Nya grejer är enligt mitt tycke fula och det är inte mycket sen sjuttiotalet som har så tilltalande design och jag är nog inte ensam att tycka så. När de sen spelar minst lika bra som nya grejer där man får lägga på minst en nolla i slutet på priset så tycker jag inte att det är så dyrt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-11 12:55

thombjon skrev:Det kallar ju dig Sportbilsentusiasten och har du tittat på priser på sportbilar någon gång?
Jag såg att det hade sålts ett renoveringsobjekt av den första serien av Aston Martin för 1,2 miljoner Pund. Och det var inget renoveringsobjekt i vanlig mening utan egentligen en skrotbil som förmodligen inte ens fanns alla delar till.

Hehe

För mig är det enbart prestanda som gäller. (dvs kul att köra, snabb behöver den inte vara)

Att en bil är ovanlig eller gammal gör inte att den blir roligare att ratta (för mig)
På samma sätt behöver jag heller inte ha det senaste eller det som "är inne" för att njuta.
Men design är inte oviktigt, även när det gäller hifi.

Tack för återkoppling!

Föregående

Återgå till Vintage-hifi