GAS Son Of Ampzilla (renoveringstråd)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-10 22:14

Fostex skrev:
Bill50x skrev:Hej
Varför läses inte bilderna in i min Firefox, jag är tvungen att klicka på en liten ruta och sedan gå vidare till bildlänken. Inställningssak? De flesta bilder visas och någon här men merparten inte.

Vad konstigt.
Alla dessa bilder är länkade som vanligt via forumbilder.se.
Jag har inga problem att se dem oavsett webbläsare :?

Nåt tillfälligt fel, nu syns de hur bra som helst :-)

Snyggt renoveringsjobb förresten!

/ B

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-10-11 22:32

Så där ja! Var var vi nu igen? :wink:

Bild
Strömmen ansluten, och inget small!

Det diskuterades lite om biaspotarnas läge på förra sidan, och precis som föreslaget så hade jag justerat in de nya någorlunda för att inte steka trissorna.
Jag mätte i vilket läge de gamla stod och justerade in de nya till ungefär samma värde.

Bild
Båda kanalerna anslutna, säkringarna fortfarande hela!

Bias justerades tills spänningsfallet över emitterresistorerna mätte 30mV (enligt spec). Spridningen var väldigt jämn mellan de olika trissorna dessutom, det diffade mellan 28-31mV efter justeringen.

Därefter justerade jag ned DC-offset till +/- 0.0V. Under den processen var jag grymt nöjd med mitt val av pot ska ni veta, 12 varv i stället för 1 underlättar MYCKET.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-10-11 22:42

Okej - Alla värden är korrekta, dags för slutmontering och test!

Bild
Jag nämnde det förut, men återigen - slutsteget har riktigt smidig uppbyggnad!
Bara att hänga på respektive kanal igen, ansluta lite kabel och skruva fast.

Bild
Monteringen är dessutom mycket enklare nu när kabelkaoset är upprensat! :)

Bild
På med den nydiskade fronten. Kan ni hålla med om att den ser rätt tidlös ut trots sin ålder?
Någon komponent inuti skvallrade om 1978... Tänk att den här prylen är lika gammal som Ashton Kutcher!

Bild
Vi kör en fredagscliffhanger... Vad hände?
Dog mina små låtsas-A1 DC-döden eller spreds ljuv musik i rummet?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-10-11 22:48

Jag hoppas och tror att det var ljuv musik som infann sig!

Snyggt jobbat, ser riktigt fin ut. Lär hålla i många år till.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-10-11 22:55

Tack rampitsch! :D

Bild
Ja allt verkar ha gått väl - för ut ur de små tretummarna kom Kraftwerk. Rent och snyggt utan något knas.

Här kände jag mig säker nog för att kånka ut den i vardagsrummet och koppla in till i6orna.
Bild
Gud vad det är mysigt med VU-mätare, speciellt belysta utav glödlampsljus.
Ovanpå ligger såklart en Coconut Audio-sten för att den ska få bästa förutsättningar under testet.

Bild
Aaah! :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-10-11 23:03

Intryck utav "nyförvärvet":

Jag är mycket nöjd med den här fina förstärkaren! Den gör mig inte det minsta besviken när det gäller ljudkvalitén efter att ha bytt från det interna slutsteget i Denon AVR2807.
Tyvärr är ingångarna inte lika känsliga på Son of Ampzillan, vilket gör att det är svårt att jämföra rakt av. Nivåerna blir helt olika.

Efter att ha justerat ned basmodulerna lite kan jag dock konstatera att det låter precis som det ska. Detaljerat, kontrollerat och med full spänst.
Det finns inte någon vintage-karaktär alls över ljudet.

Effektmässigt märker man dock att det tar stopp tidigare med 80 watt per kanal i stället för 110 watt. i6 ligger ju dessutom över 8 ohm så jag får ut än mindre än så. Det vore grymt intressant att låta denna förstärkare driva 4, eller till och med 2 ohm. Där lär man märka av hur krallig nätdelen faktiskt är.

Jag lämnar det så, kan inte beskriva ljud på något vettigt sätt, och så länge jag inte märker någon negativ påverkan på ljudet är jag nöjd! :D

Lite stiligare helhetsbilder kommer när jag hinner fota, och får in lite solljus i lägenheten.

Tack för alla glada tillrop och positiva kommentarer under det här projektet. Trevlig helg! :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-12 08:38

Kul att allt gått bra och att det låter bra!

En liten grej bara:
På provkörningsbilderna ser det ut som om nätsladden går direkt till vägguttaget. Nu är det väl ingen större risk att det blir totalkatastrof på nåt sätt, men det kan vara rätt bra att köra genom en uttagslist med strömbrytare som man lägger på nåt ställe där det är lätt att stänga av utan att behöva vara alltför nära det man mekar med. Jag önskar att jag hade tänkt på det när jag för ett antal år sen provkörde en skenande switchnätdel som bestämde sig för att spränga elektrolyter på löpande band, då jag var tvungen att sträcka mig över explosionerna för att rycka strömmen... :wink: :oops:

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-12 19:01

Ett tips är att koppla prylar via en glödlampa när man är osäker, så slipper man totalkatastrofer.

Att sträcka sig över explosioner låter förresten riktigt trevligt. :lol:

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-10-13 21:42

Tack för en mycket väl genomförd resa genom din renovering och att du delade med dig!

Jag saknar verkligen min GRANDSON, hoppas det är ok med en bild från ca 1982? + en Soundcraftsmen 2217... :)
Bild

Jag var väldigt sugen på Son of Ampzilla på den tiden, men det var för dyrt, Grandson var också en riktigt bra stärkare, 3600:- kostade den 1979!
Fick dock 10%... :-) 2x40W riktiga watt.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2013-10-16 10:50

Snyggt jobb!

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-10-23 23:04

Vackert, hoppas du blir nöjd med förstärkaren.

Jag spelar själv på en kombo med Son of Ampzilla samt Thalia försteget det är kanske inte världens mest korrekta kombination men jag gillar den skarpt bra driv och fyllighet i ljudet :)

Användarvisningsbild
yangluchan

Toppensnyggt!!

Inläggav yangluchan » 2014-02-22 13:10

Har själv ett GAS-system. En Thalia och två Son of A. Spelar med en otrolig tyngd och pondus. Rent och klart. Man hör allt. Jag undrar bara, varför ökade du inte på kondningarna till typ 15000mF? Går det inte att göra så, eller spelar det ingen roll? Jag hade tänkt att jag skulle göra det när jag går igenom mina. Jag inbillade mig att det skulle bidra till en stabilare nätdel. Men jag har som sagt ingen aning om det går att göra så.

Här är en bild på mitt setup.
http://www.audiokarma.org/forums/attach ... 1388715223

Have a nice...
Janne

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-02-22 17:14

Förstärkaren är bara specifierad till 80 watt per kanal. 10 mF räcker gott och väl. Det går att öka värdet i rätt stor mån utan problem, men det är helt onödigt. 15 000 mF (15 farad!) vore helt sjukt överdrivet. Jag tror inte ens att så stora traditionella kondensatorer finns! :wink:

PS: Du har 44 dagar på dig att uppgradera från Windows XP. Sen smäller det. :wink:

https://readytogo.microsoft.com/en-us/P ... email.aspx

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-02-22 18:59

AlNiCo skrev:Förstärkaren är bara specifierad till 80 watt per kanal. 10 mF räcker gott och väl. Det går att öka värdet i rätt stor mån utan problem, men det är helt onödigt. 15 000 mF (15 farad!) vore helt sjukt överdrivet. Jag tror inte ens att så stora traditionella kondensatorer finns! :wink:

PS: Du har 44 dagar på dig att uppgradera från Windows XP. Sen smäller det. :wink:

https://readytogo.microsoft.com/en-us/P ... email.aspx

Fast har man någonsin behövt använda MS support? näääeee
Men ser ändå ingen anledning att inte byta från XP till 7 eftersom 7 är bättre på alla sätt (kan faktiskt inte komma på en enda grej XP är bättre på) 8an däremot kan man utan problem leva utan.

Användarvisningsbild
yangluchan

Inläggav yangluchan » 2014-02-23 03:13

Jo jag vet, men den är på 80W vid 8ohm, den ger 150W vid 4ohm och den går att köra ner till 2ohm utan problem. Då ska den kunna krama ur sig 250W har jag läst någonstans. Jag tänkte att det kunde vara till användning då :?

Have a nice...
Janne

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-02-24 01:45

Kul att se och bravo!
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-24 16:12

Tack för alla de fina orden!

yangluchan skrev:Jo jag vet, men den är på 80W vid 8ohm, den ger 150W vid 4ohm och den går att köra ner till 2ohm utan problem. Då ska den kunna krama ur sig 250W har jag läst någonstans. Jag tänkte att det kunde vara till användning då :?

Have a nice...
Janne

När det gäller en konstruktion av James Bongiorno litar jag på att den är rätt byggd och beräknad från början - så kompromisslös som den är i övrigt. :)

Förstärkaren har fått hamna hos min pappa och driver ett par piPs, där den är lite overkill och driver en sjukt snäll last. Tomgångskörning hade väl någon kallat det... :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-24 16:17

Kan tillägga;

Utöver piP spelar Ampzillan med en riktigt grann pryl som försteg.
En Sony TA1120, förfadern till det som senare blev Sonys ES-serie.

Bild

Här kan vi snacka byggkvalité av ett helt annat slag!
Precision över allt, med så ett närapå oräkneligt antal plastfilmskondensatorer i försteget. Tonstacken har fasta steg, och, som alla andra reglage på den här maskinen, en otrolig känsla!

Bild
Mycket kul - lite tid

Föregående

Återgå till Vintage-hifi