Supreme 54

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-09-25 15:04

zapanasta skrev:Huvudhögtalarna är ju trots allt 8071 och mission 737,så va fn ska man med allt till :? :)

Vad hände med dina egna Luxor-konstruktioner?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-09-25 16:40

AlNiCo skrev:
zapanasta skrev:Huvudhögtalarna är ju trots allt 8071 och mission 737,så va fn ska man med allt till :? :)

Vad hände med dina egna Luxor-konstruktioner?

Sålde dom,blev för mkt lådor överallt :)

JM

Inläggav JM » 2013-09-25 18:00

zapanasta skrev:Efter ha lyssnat lite till,måste jag säga att missionlådorna är bättre..

Dom låter renare,men det kan ju bero på problemet med diskanterna i supremelådorna. (Just nu tycker jag dom låter för mkt mellanregister,men skulle säkert avhjälpas om diskanterna hade lite mer briljans i toppen.Känns som det är rätt dött över 10khz )

Har haft Supreme 28 och 46 i några år på 70/80-talet. Supreme 54 har mycket fina Isophon alnico element i bas o mellanregistret. Diskanten kan du slänga. Jag bytte mina. Kan du mäta distorsionen lär den vara extremt hög. Domen består av plast med en o annan resonans. Delningsfiltert var ingjutet i epoxi.

JM

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-09-25 18:23

JM skrev:
zapanasta skrev:Efter ha lyssnat lite till,måste jag säga att missionlådorna är bättre..

Dom låter renare,men det kan ju bero på problemet med diskanterna i supremelådorna. (Just nu tycker jag dom låter för mkt mellanregister,men skulle säkert avhjälpas om diskanterna hade lite mer briljans i toppen.Känns som det är rätt dött över 10khz )

Har haft Supreme 28 och 46 i några år på 70/80-talet. Supreme 54 har mycket fina Isophon alnico element i bas o mellanregistret. Diskanten kan du slänga. Jag bytte mina. Kan du mäta distorsionen lär den vara extremt hög. Domen består av plast med en o annan resonans. Delningsfiltert var ingjutet i epoxi.

JM

Nu blev jag nyfiken,va satte du i för diskanter?Jag tycker som sagt att diskanterna är sämsta länken i dessa högtalare.

JM

Inläggav JM » 2013-09-25 19:39

zapanasta skrev:
JM skrev:

JM

Nu blev jag nyfiken,va satte du i för diskanter?Jag tycker som sagt att diskanterna är sämsta länken i dessa högtalare.

I dina Supreme 54 sitter sannolikt Isophon KK10 med borttaget skyddsgaller. Nypris enligt Hifi-kit katalogen 1976 72:-.
Hela 94 db i verkningsgrad. Dina andra Isophon element har en verkningsgrad under 90 db. Basarna var mycket bra! Kanterna var av tyg. Av ngn anledning lackerades konerna.
Jag satte i Perless KO 10 DT som var en bra tygdomediskant på den tiden. Använde redan då aktiv delning.
Dvs gör ett nytt filter. Köp ngn bra modern diskant och du har en högtalare som slår det mesta det skräpet som säljs idag.
Vad har mellanregisterhögtalen för beteckning?

JM

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-09-25 20:21

Vet inte va mellanregistren har för beteckning,högtalarna står undanställda i förrådet men kan kolla nån dag..

Har ju lite diskanter liggandes så jag ska prova med dom jag har och befintligt filter om det blir nåt bättre :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-01 13:03

Snyggat till framsidorna och bytt diskanter,nu låter dom bättre faktiskt :)

Orginaldiskanterna vekar ju mest skrälla runt 5-7khz,men dessa philips spelar mjukt/detaljrikt fint och högt upp i frekvens..

Ja då var det bara tygfronter kvar att tillverka då :)
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-01 18:43

Lyssnat en stund på dom nu,ja dom här låter bättre än mkt annat jag testat härinne faktiskt :)

En svaghet i själva konstruktionen är att ljudbilden blir lite låg,tror dom skulle må bra av ca 10cm höga lite snedställda socklar för att klinga ut riktigt i rummet.Ja då gör vi väl ett par såna framöver då samtidigt som jag fiksar ett par tygramar :)
Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-10-01 19:05

Till 82:orna fanns det originalfötter som var ca 10 cm om jag inte missminner mig. Upprepar också att du ska pröva med lite täcken/filtar framför.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-01 19:41

Jodå,ska prova det. :)

Men basåtergivningen är väldigt tunn i jämförelse mot luxor 8071 och vegorna,ska göra iordning dom fint sen får nån annan ta över dom..

Gamla klenoder som är värd att sparas,dom låter jättebra till lite mer lågmäld musik typ acustisk osv. Men när det blir tal om hårdrock och tecno och liknande basrik musik gillar jag dom inte för då låter det alldeles för tunt för att falla mig i smaken..

Föregående

Återgå till Vintage-hifi