Hej, tråkradio

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Re: Hej, tråkradio

Inläggav Zzombie » 2015-01-29 22:13

Upplänken har ju varit digital sedan länge...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-30 13:15

Hur ser ni på att DAB+ endast kommer att extrem låg bitrate? Långt lägre än DAB.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-30 13:17

med tanke på vad dom sänder ut kan det vara sak samma, men att döda analogt utan att ta ansvar för hur det drabbar enskilt person är direkt ansvarslöst.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-30 14:27

Säger samma sak som sist det här var uppe.

jag är emot digitalradio och anser att i vart fall P1-P4 ska finnas kvar analogt och nej jag sa inte samma sak om digital-tv. Anledningen är att jag vid en ev. digitalradioövergång skulle bara i hemmet behöva byta lika många recievers som rum + förråd + balkong (ja jag har faktiskt en radio i källarförrådet och på balkongen också) och därutöver bil + jobb + sommarställe osv.

Digital-tv kändes mer okej eftersom då handlade det om 1-2 mottagare hemma och en i sommarstugan.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-30 15:10

Cicaro skrev:Säger samma sak som sist det här var uppe.

jag är emot digitalradio och anser att i vart fall P1-P4 ska finnas kvar analogt och nej jag sa inte samma sak om digital-tv. Anledningen är att jag vid en ev. digitalradioövergång skulle bara i hemmet behöva byta lika många recievers som rum + förråd + balkong (ja jag har faktiskt en radio i källarförrådet och på balkongen också) och därutöver bil + jobb + sommarställe osv.

Digital-tv kändes mer okej eftersom då handlade det om 1-2 mottagare hemma och en i sommarstugan.

Det är du, det! Jag hörde om ett flertal fall där fördelningen radio-tv var det omvända och det var ett jäkla gnäll när det skulle "bli svart i rutan".

PS. Hur gammal är din dator och din mobiltelefon, om jag törs fråga?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-30 15:35

Det finns åtminstone två problem med DAB. Det ena är att man vill ha in för många kanaler på för litet radioutrymme. DAB får löjligt lite plats jämfört med TV, så ljudkanalen kommer inte att bli transparent. Det andra är att det måste byggas ut med nya sändare över hela landet om det ska kunna förmedla "viktigt meddelande" till befolkningen i kristid (något som de kommersiella kanalerna inte behöver bry sig om). Celltätheten behöver vara högre för DAB än FM om det ska fungera optimalt, så utbyggnaden blir kostsam. Detta gör att man måste släcka FM-nätet för att ha råd.

Jag tror dessutom inte att folk kommer att köpa en ny mottagare bara för att lyssna på radio. DAB (eller avvecklingen av FM) riskerar därför att bli dödsstöten för radio som företeelse. Man kan nästan undra om de som fattar besluten vill avveckla SR.

Om man ska göra en förändring så verkar det smartare att använda sig av samma distributionssystem som TV, där finns det mycket mer köpkraft. Ljudet i marksänd TV har idag bättre kvalitet än det som planeras i DAB. Använde man samma hårdvara som för TV-sändningar så skulle det med automatik finnas på alla ställen som har TV, hemma och i mobilen (telefoner lär få mottagare för digitalTV inom kort har jag hört, då slipper man dra på surfen). Dessutom skulle man få TV i bilen, underbart för barnfamiljer.

Och då skulle FM-nätet kunna få leva parallellt ett tag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-30 16:08

PerStromgren skrev:PS. Hur gammal är din dator och din mobiltelefon, om jag törs fråga?

Ingetdera kvalificerar in i den här delen av forumet (vintage-delen).
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2015-01-31 17:14

Jag tolkar inledningsinlägget lite som att frågan även rör den estetiska aspekten av våra -70-tals receivrar och på den punkten är även jag frågande. Det är ju festligt att ratta på en tuningratt med rätt känsla. Själv föredrar jag en med lite tyngd där man kan snurra till på ratten och nålen fortsätter röra sig något Mhz, ungefär som svänghjulet på en tändkulemaskin efter det att bränsletillförseln strypts. Hur kul är en digital tuner i jämförelse? Och om spotify idag kommer in i aux, ska DABen in i tape då genom tape monitorknappen? Fy vad tråkigt.

Då denna tråd ligger på vintageforumet så är väl frågan inte helt tokig? Jag har även en vevgrammofon som jag brukar plocka fram varje gång strömmen går, (senast var det Egon då den var väck 22 timmar). Då har även raspiga stenkakor med Yngve Stoor en rejäl dos kvalité, betydligt högre än stendöd digitaltv, spotify, vinylsvarvar, cd-spelare och fmradio ur 70-talsreceivrarna. Däremot har jag en batteridriven radio i köket som inte är så tokig. Den är ett fynd från elektronikbingen på tippen och är bra för samhällsinformation då batterierna i mobilen tagit slut efter ett dygn.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2015-02-01 19:11

Ja, distributionssystemet borde vara samma som för TV, eller multicast via internet. Att implementera ett nytt distributionssystem för RADIO år 2015 är faktiskt helt sinnessjukt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-01 21:01

mangrove skrev: Att implementera ett nytt distributionssystem för RADIO år 2015 är faktiskt helt sinnessjukt.

+1

Vill man ha radio digitalt 2015, så bör man strömma det via trådlöst internet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-01 21:08

Det luktar skunk om beslutet och får mig att osökt tänka på Pripps som hade livstidsavtal med Coca cola Company att sälja deras produkter i norden tror jag det var.
Enda klausulen var att om det inträffade betydande förändringar i Pripps kunde Coca Cola omförhandla kontraktet.
Trots det var det nån fåne på Pripps som inledde samarbete med norska Pils och därmed var förändringen som kunde häva kontraktet ett faktum.
Coca Cola har nu sin egen distribution av sina drycker och Pripps kastade hela maskinparken i Sundbyberg på soptippen och friställde jag vet inte hur många arbetare.
Dessutom sprack affären med pils så det var ingenting som kom ut av det hela. Men jag har alltid undrat vem som fick hur mycket av Coca cola Company för att göra den idiotaffären.
På samma sätt känns det med VAB-radio, nån har fått en livförsäkring utlöst som tack för beslutet att lägga miljarder på ny teknik och skrota den gamla.
Det är ju inte bara sändarna som ska sättas upp utan all försäljning av nya apparater som ska till.
Livet är skit, och dessutom är det orättvist.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-02 10:21

Nattlorden skrev:Vill man ha radio digitalt 2015, så bör man strömma det via trådlöst internet.

Utveckla! Vilken bärarteknik tänker du dig? Vems nät skulle man använda?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-02 10:32

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Vill man ha radio digitalt 2015, så bör man strömma det via trådlöst internet.

Utveckla! Vilken bärarteknik tänker du dig? Vems nät skulle man använda?

Det du betalar för, vad annars? Ingen licenskostnad för radio längre, så där fick du pengar över. :wink:

( Annars rent generellt tycker jag det bör byggas upp ett nationellt fritt enhet-till-enhet nät. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-02 13:56

Nattlorden skrev:Det du betalar för, vad annars? Ingen licenskostnad för radio längre, så där fick du pengar över. :wink:

( Annars rent generellt tycker jag det bör byggas upp ett nationellt fritt enhet-till-enhet nät. )

Du menar att helt överge broadcast-tanken i etersänd radio? Redan nu finns ju webbradio, som jag använder, och dess stabilitet är inte i närheten av FM-radio. Så sent som i morse var det avbrott på P1 och P2, medan P4 Värmland funkade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-02-06 20:07

Perfector skrev:Det luktar skunk om beslutet och får mig att osökt tänka på Pripps som hade livstidsavtal med Coca cola Company att sälja deras produkter i norden tror jag det var.
Enda klausulen var att om det inträffade betydande förändringar i Pripps kunde Coca Cola omförhandla kontraktet.
Trots det var det nån fåne på Pripps som inledde samarbete med norska Pils och därmed var förändringen som kunde häva kontraktet ett faktum.
Coca Cola har nu sin egen distribution av sina drycker och Pripps kastade hela maskinparken i Sundbyberg på soptippen och friställde jag vet inte hur många arbetare.
Dessutom sprack affären med pils så det var ingenting som kom ut av det hela. Men jag har alltid undrat vem som fick hur mycket av Coca cola Company för att göra den idiotaffären.
På samma sätt känns det med VAB-radio, nån har fått en livförsäkring utlöst som tack för beslutet att lägga miljarder på ny teknik och skrota den gamla.
Det är ju inte bara sändarna som ska sättas upp utan all försäljning av nya apparater som ska till.
Livet är skit, och dessutom är det orättvist.

Utan att i detta inlägg ta politisk ställning så kan man väl konstatera att det sannolikt inte råder någon brist på pengar hos krafter som mest bara vill få folk att lyssna mindre på SR.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2015-12-27 17:04

Jaha, vid det här laget vet väl de flesta hur det gick, dvs att nedsläckningen av FM-nätet skjutits på obestämd framtid. Det känns som om DAB kanske hinner tystna före FM-nätet...

Ironiskt nog har jag köpt min första DAB-mottagare (till köket), mest för att den även kan köra Spotify, webbradio, streama från NAS:en etc. Vad jag slås av är att DAB ofta låter "dåligt" - jag hade inte förstått vilka antika codecs och låg bithastighet som används.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi