Försöker alla lura mig?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Försöker alla lura mig?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-09 13:12

Skrivbordet skrev:
Perfector skrev:När jag säljer nå't på blocket eller tradera så skiter jag blankt i vad köparen sedan gör så länge jag får begärt pris.
Om jag skulle sitta och sura över att köparen kanske säljer med vinst efter köp från mig skulle jag få magsår och det är det inte värt.

Men det är ju synd om de som faktiskt blir lurade och kommer på det efteråt när de ser sin pryl gå på tradera för 10ggr den summa de blev avlurade den för.

Torde vara ytterst sällsynt.
Att det finns de som tradar prylar och får lite vinst, visst, men tänk på den tid de lägger ned. Och att de ibland gör förlustaffärer.
Den tid jag har vill jag inte sitta o diskutera 100-lappar med människor som inte uppskattar objektet. Då säljer jag hellre lite billigare till någon som uppskattar varan och lägger den tid jag spar på något trevligt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-09 13:17

sportbilsentusiasten skrev:
MorganM skrev:Jag betalar alltid vad säljaren vill ha,om priset är rimligt från början.Känns bara fel att pruta för en vara om priset är rätt.

samma gör jag.
Prutar gör man om priset är satt för högt, eller varan inte är i skick som utlovat.
Säljer helst inom slutna sällskap där man vet att det finns entusiaster (dvs ej blocket) Föredrar att göra affärer med personer man vet är intresserade och seriösa. Det spar massa strul under och efter köpet. Spar även tid.

Byter inte hifi ofta då jag väljer noga innan köp, men lustigt nog då denna tråd finns...så säljer jag just nu mina Linnhögtalare på Linn-forumet och satt ett bra pris direkt. Är fyra som vill köpa till utgångspris, de får stå i turordning så nr2 får köpa om nr1 inte vill...
Ingen budgivning.
Det tycker jag är rimligt. Bra för mig, bra för köparen.
Haft dom i 4 år, nu är det dags för något annat. Tvekar på vad som kommer som ersättare.

Bygg själv.
Ingenting ger större tillfredsställelse än egenbyggda högtalare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-09 15:00

Ja du anar inte hur rätt du har.
Blir nog en del pill med filter, kablar och stativ. Fast vi utgår nog ifrån en färdig låda och vi kör med o-moddade element. Tror jag. Finns ritningar på stativ framtagna som försök.
Har värsta ångesten att sälja mina gamla och börja ge sig in på okänd mark. Tänk om det går åt skogen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-09 15:28

sportbilsentusiasten skrev:Ja du anar inte hur rätt du har.
Blir nog en del pill med filter, kablar och stativ. Fast vi utgår nog ifrån en färdig låda och vi kör med o-moddade element. Tror jag. Finns ritningar på stativ framtagna som försök.
Har värsta ångesten att sälja mina gamla och börja ge sig in på okänd mark. Tänk om det går åt skogen?

Jag anar en oändlig lekstuga där allting kan utforskas på ett sätt du inte kan om du köper en färdig produkt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-09 15:44

Tur jag har hjälp av duktiga(re) personer :D
Bara de inte lurar mig (för att återgå till topic) 8)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-09 15:45

sportbilsentusiasten skrev:Tur jag har hjälp av duktiga(re) personer :D
Bara de inte lurar mig (för att återgå till topic) 8)

Lek och ha skoj så blir du lika duktigare som dom :-)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-01-28 02:39

Om man bygger högtalare själv så kan man ju kosta på sig en annan typ av lekstuga än de som serietillverkar högtalare. Så fort man vill ha delningsfilter som skär en rätt låg övre frekvens på ett baselement så går det åt rätt dyra spolar, och hur man än gör så måste man växla komponenter för att byta frekvens eller liknande på ett passivt filter.

Om man däremot kör med ett aktivt filter och separata slutsteg till sina hembyggda högtalare är det ofta bara att ratta på några inställningar för att ändra både brytfrekvens och inbördes nivåer.

En gång i tiden när jag tog mina första trevande steg inom "proffsljud" på hobbynivå så blev det billigare att låna ihop ytterligare någon förälders hemmaförstärkare och bygga ett aktivt filter än att köpa de rätt dyra spolar som behövdes för passiva filter till ett par bashorn som skulle delas nånstans kring drygt 100Hz. Dessutom kunde vi få loss högre effekt och därmed högre ljudnivå utan att behöva köpa något bättre slutsteg än det som fanns som hemmaförstärkare. Det var tider det, min gamla Marantz 2230 agerade försteg och jag tror att slutsteget drev bashögtalarna. De övre registren drevs av slutsteget i någon Akai-förstärkare från 80-talet (tror det var med STK-moduler), specad att orka ge 45W med låg dist ända upp till 20kHz. :wink:

bforss

Inläggav bforss » 2016-03-26 00:19

Jag har bara köpt hifi på Blocket och Tradera sista året och har absolut prutat då priset i mina ögon varit på tok för högt.
Och det har i stort sett alltid slutat i affär med båda nöjda. Tycker priserna överlag ligger för högt.
Att ta ut fantasipriser på saker som inte använts på 10-15-20 år känns knepigt. Bättre att sakerna kommer till användning.

//Björne

Föregående

Återgå till Vintage-hifi