Moderator: Redaktörer
AlNiCo skrev:jowl skrev:Hej! Jag fick ett par av dessa Teleton SST 222s av granntanten för ett tag sedan. Har hört mig för hos den lokala ljudgubben och han berättade att de tillverkades som en Carlsson-klon här i Växjö av Sunesson. Till det yttre, vill säga - tydligen är det bara en tom, sluten låda med två element, och i den mån de såldes var det inte för att de var bra utan för att de kunde lura folk att bli imponerade.
För eget vidkommande tänkte jag alltså att man kanske skulle ta tillfället i akt och lära sig lite. Jag tror nämligen att elementen är det bästa med bygget - Philips AD 0160/T8.
Rätt vida kallad "världens sämsta diskant".Och om det är det bästa med högtalaren...?
Jag tror den bästa uppgraderingen är att ställa högtalaren på sidan (alltså som en normal högtalare). Rundstrålande kan den ju inte vara på något sätt i originalutförande.
jowl skrev:Ooh läckert.Det vore kanske görbart, fast mina lådor är förstås lite mera rektangulära. Ska ge mig på att undersöka hur man bär sig åt för att mäta imorgon, om jag hinner efter att ha sett över ett fläktfilter och värmeväxlare som nog inte gjorts rena på 10 år...
Här en bild på det mindre läckra innandömet, tror förresten jag kantat om min första bas nu, verkar funka men det kommer ingen bild på den för det blev så kladdigt...: [ Bild ]
Flaggstagen som tidigare nämnts, innebär det att sätta ett stag i varje hörn samt ett kors på varje sida?
jowl skrev:Flaggstagen som tidigare nämnts, innebär det att sätta ett stag i varje hörn samt ett kors på varje sida?
Perfector skrev:Förslag att du skaffar Ullmattor (Acoustic Q mattor) och nitar fast på väggarna så du slipper de rena studsarna från lådväggarna.
Cortado skrev:jowl skrev:Flaggstagen som tidigare nämnts, innebär det att sätta ett stag i varje hörn samt ett kors på varje sida?
Nä, staget är till för att styva upp lådans fria ytor. Så flaggan ska så att säga koppla ihop väggarna. Om du gör en bildsökning på Google så kommer du snart veta vad det är. Tänk ett fönster, en ruta med kors i, som du sätter i lådan så att sidorna på lådan inte kan flexa.Perfector skrev:Förslag att du skaffar Ullmattor (Acoustic Q mattor) och nitar fast på väggarna så du slipper de rena studsarna från lådväggarna.
Perfector, kan du förklara det jag fetstilat?
Jag förstår inte hur du menar och vad nackdelen är, kanske använder du terminologi som jag inte förstår?
Perfector skrev:Acoustc ullen minskar reflektionerna genom att sänka lufthastigheten i lådan.
Perfector skrev:Om man fyller lådan ganska full istället för att bara sätta på väggarna så blir lådan skenbart större men tål då mindre effekt
Perfector skrev:Man kan åxå använda profilskum som sprider ut studsarna mellan lådans väggar och simulerar ett ekodött rum vilket gör att elementet inte färgas lika mycket av lådans interna reflexer
Det här kan man argumentera för och emot i en evighet.
Perfector skrev:Dina egna förslag emotses tacksamt om du tycker det verkar knasigt eller helt fel.
jowl skrev:Ja jo, jag bildgooglade, och hittade mest exempel där korset ingick i en familj - som spröjs i ett fönster. Om det räcker att bara sätta stag utan att först limma hörnlister så blir det ju bara enklare.![]()
jowl skrev:Om det går bra med nästan vilket tyg som helst så har jag en gammal, äcklig filt typ sådana som man brukar lägga i bastrummor, som jag gärna offrar för ändamålet. Har även en massa rockwool kvar sedan vi satte upp en vägg, lite hönsnät och några nitar och man borde ju få undan eländet. Vad tros? Planen är väl förresten att även fixa basreflex.
jowl skrev:En annan undran gällande innerväggarna är huruvida det är värt att behandla dem med något. Läste på nån DIY-sida i morse att man tydligen brukar coata insidan av en låda byggd i MDF med någon tät färg, eftersom materialet i viss mån andas/släpper igenom luft. Nu är ju min låda i "riktigt" trä, om än i tre lager, så det kanske inte gäller mig?
jowl skrev: Intrycket utan att ha mätt är att det låter bäst när diskanten står närmast väggen. När basen stod närmast började det lukta puckel någonstans i lägre mellan. När jag ställde den horisontellt, som en stativare, blev diskanten för påträngande, och så är lådan verkligen för hög för att det ska vara praktiskt att välta den. Isåfall skulle det nog vara bättre att lägga igen baffeln och såga hål i någon av sidorna och flytta elementen dit, men det blir det inget med, för jag gillar golvstående och rundstrålande grejer.![]()
jowl skrev:Tack, men vid upprätt eller bara lätt vinklad spelning verkar det inte vara jobbigt, det var när man fick direktljudet i örat det blev lite påträngande. Ska somsagt försöka lära mig mäta och se om det finns något uppenbart fel vid lyssningsplatsen, och efter bästa förmåga tolka och därefter lära mig påverka resultaten.
jowl skrev:Puh, det är så jobbigt att lära sig nya saker, men okej, jag ska mäta. Förslag på programvara emottages tacksamt, gärna inte överdrivet dyrt och med någon belysande Youtube-vidjo man kan konsultera för att komma igång...Bra mickar har jag redan. Jag har åtminstone fattat vad ett flaggstag är nu, ska ta och såga till lite lister som blev över efter tapetseringen och som jag händelsevis inte hunnit/orkat forsla bort ännu.
jowl skrev:Ooh, tackar för tipset! Försökte Jotoba lite guider men hittade bara till dyra program med en massa dyra externa prylar. Googlade mina tillgängliga mickar, och som du säger är de till att låta bra snarare än linjärt. AKG C2000B har till exempel "a rise of around three or four dBs in the response between 8 and 12kHz, which provides a nice airy tone without introducing any obvious harshness, and the bass response is well extended." Så för att mäta bas borde den kanske gå bra, men jag får fixa en ny under loppet. Eventuellt ger jag mig på att fixa stagen invärtes först, för det här framkommit önskemål om att listerna som ligger i en hög i vardagsrummet bör flytta på sig.![]()
jowl skrev:Så för att mäta bas borde den kanske gå bra
jowl skrev:Gällande eventuell dämpning av diskanten, så får det bli när jag vet var i lägenheten/man-caven den ska stå, mer eller mindre upprätt kommer de åtminstone att spela.
jowl skrev:Mick beställd! Jo, planen är att sätta i lister, höja baffeln, och därefter mäta lite. Hur behjälpt vore jag av att mäta baselementen utan diskanten inkopplad? Och vice versa - jag är inte karl nog att haja vad informationen från Troels och databladet betyder.Läste lite på Carlssonkult om mätning av högtalare, och jo, baselementen verkar vara en ståry för sig. Får väl se vad man ids göra. Mäter man inomhus (och det antar jag man gör som komplement) så får man ju åtminstone veta något om hur det kan se ut och låta i praktiken. Har möjlig tillgång till ett ganska akustikdämpat studioutrymme, däremot ingen bil för att köra dit. Det är mycket med det akustiska.
![]()
En riktig nybörjarfråga: har man något fogskum/silikonaktigt runt elementkorgen för att få det helt tätt in i lådan, eller räcker det att skruva? Har varit med om både och de gånger jag skruvat isär lådor förut...
Perfector skrev:Jag kan svara på tätningen.
Det finns speciell tätlist 4x10 mm supermjuk som plattas ihop till under ½mm och då tätar.
annars blir det pysorkester och det låter inte trevligt
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag kan svara på tätningen.
Det finns speciell tätlist 4x10 mm supermjuk som plattas ihop till under ½mm och då tätar.
annars blir det pysorkester och det låter inte trevligt
Ett tillägg är att den Hifikit säljer är bra. Tom för bra i vissa fall, när den så att säga vakumlimmar ett element så man måste trixa för att få bort den. Ja, den listen är iaf bra, kör på den!
Köp mer än du tror att du behöver så du kan labba lite.
jowl skrev:Mick beställd! Jo, planen är att sätta i lister, höja baffeln, och därefter mäta lite.
jowl skrev:Hur behjälpt vore jag av att mäta baselementen utan diskanten inkopplad? Och vice versa
jowl skrev: - jag är inte karl nog att haja vad informationen från Troels och databladet betyder.![]()
jowl skrev:Läste lite på Carlssonkult om mätning av högtalare, och jo, baselementen verkar vara en ståry för sig. Får väl se vad man ids göra. Mäter man inomhus (och det antar jag man gör som komplement) så får man ju åtminstone veta något om hur det kan se ut och låta i praktiken. Har möjlig tillgång till ett ganska akustikdämpat studioutrymme, däremot ingen bil för att köra dit. Det är mycket med det akustiska.![]()
Perfector skrev:Den ligger väl på rulle, 5 eller 10 meter så köp ett par rullar så har du för framtida projekt.
Perfector skrev:för inte fanken blir det här det enda du gör nu när du fått upp ögonen för allt man kan åstadkomma
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster