DUX SX6774/33 Felsökning

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

TheKivi

Re: DUX SX6774/33 Felsökning

Inläggav TheKivi » 2016-03-31 09:52

AlNiCo skrev:Detta är det enda vettiga moderna valet: http://cpc.farnell.com/on-semiconductor ... dp/SC06817

Dock kan även de brinna upp i fall du inte testar alla andra halvledare också, innan du i installerar dem.

Okej så då bör jag byta uta alla fyra va?(och ha dom tre fungerande som reserver till min andra förstärkare) :)

Daniel_A skrev:Det är lustigt ibland... Jag ville veta mer om kvasikomplementära förstärkare och googlade lite. En av de första träffarna var den här gamla tråden på Planeten:

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=2814

Det var jag själv som ställde frågan för tio år sedan - idag har jag naturligtvis inget minne av saken. Jag spelar f.ö. fortfarande på samma (som det visar sig) kvasikomplementära H/K 930. :)

hehe ja där ser man.

Det var en bra förklaring, jag tror kanske att jag lärde mig nåt.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-31 11:31

Jag hittade en till elaking idag.

TS607 på kretskortet finns med i service manualen som 2SB631 och DB140.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-31 12:00

TheKivi skrev:Jag hittade en till elaking idag.

[ Bild ]

Slutstegen brukar tyvär dra med sig några bitar ur drivstegen åxå. Inertia som jag byggde om under flera år hade egenheten att dra med sig 2 småtrissor samt en glasdiod när slutstegen brann.
Hoppas du orkar hålla lekstugan vid liv och laga den i alla fall.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-31 12:08

Perfector skrev:

[ Bild ]

Slutstegen brukar tyvär dra med sig några bitar ur drivstegen åxå. Inertia som jag byggde om under flera år hade egenheten att dra med sig 2 småtrissor samt en glasdiod när slutstegen brann.

Dom andra transistorerna på det där kretskortet var i alla fall hela men borde jag kolla resten av komponenterna också?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-31 13:56

TheKivi skrev:
Perfector skrev:

[ Bild ]

Dom andra transistorerna på det där kretskortet var i alla fall hela men borde jag kolla resten av komponenterna också?

Bara om det luktar konstigt om dom (bränt) eller att dom ser märkliga ut .
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-03-31 14:41

Du måste testa alla halvledare (transistorer, dioder). Du kan inte pålitligt felsöka elektronik ockulärt. En enda kortsluten komponent kan ta med sig hela rasket vid test. Inte roligt.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-31 15:57

AlNiCo skrev:Du måste testa alla halvledare (transistorer, dioder). Du kan inte pålitligt felsöka elektronik ockulärt. En enda kortsluten komponent kan ta med sig hela rasket vid test. Inte roligt.

Nu har jag testat alla halvledare i vänstra drivsteget(dom två trasiga transistorerna satt i vänstra kanalen) och jag hittade inga fler som var trasiga där. jag ska kika på kortet som är märkt "power supply" i service manualen nu.

ska jag kolla försteg och högra drivsteget också?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-31 15:59

TheKivi skrev:
AlNiCo skrev:Du måste testa alla halvledare (transistorer, dioder). Du kan inte pålitligt felsöka elektronik ockulärt. En enda kortsluten komponent kan ta med sig hela rasket vid test. Inte roligt.

Nu har jag testat alla halvledare i vänstra drivsteget(dom två trasiga transistorerna satt i vänstra kanalen) och jag hittade inga fler som var trasiga där. jag ska kika på kortet som är märkt "power supply" i service manualen nu.

ska jag kolla försteg och högra drivsteget också?

Är du så kunnig och noggrann så kolla rubbet så du inte får oönskade överraskningar senare
Strongt av dig att envisas :-)

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-31 16:07

Perfector skrev:Är du så kunnig och noggrann så kolla rubbet så du inte får oönskade överraskningar senare
Strongt av dig att envisas :-)

hehe, om det någonsin var något jag var bra på så var det att vara envis :)

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-31 16:44

Här fungerar alla halvledare som dom ska. :D

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-31 16:48

TheKivi skrev:Här fungerar alla halvledare som dom ska. :D

[ Bild ]

Då så.
Bara att åtgärda det krassliga kortet så har du en förstärkare igen.
Samt fingrarna i kors för att du inte får en kalldusch när du startar den.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-03-31 22:57

Jag har lite funderingar kring dom här transistorerna.

dom här som AlNiCo föreslog http://cpc.farnell.com/on-semiconductor ... dp/SC06817
räcker det med att jag köper 4 st och bara byter ut dom gamla eller borde jag köpa en hel hög och försöka matcha dom(vad det nu innebär)?

Och den här SB631K transistorn som är trasig, av den infon jag hittar så ska den vara Komplementär till SD600K:n som sitter på andra sidan av kretskortet(drivsteget). Bör den då också bytas(kanske även dom i det högra drivsteget)?
typ mot dom här?

http://se.farnell.com/stmicroelectronic ... dp/1015770
http://se.farnell.com/stmicroelectronic ... dp/2341704
nu kanske inte dom där är dom bästa att byta mot. men kanske duger som exempel.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-31 23:12

Jag har förstått det så, att kvasikomplementära slutsteg ofta är av det slag som Perfector antog, och att transistorerna i dessa verkligen bör matchas. Kvasikomplementära steg med symmetrisk matning som du har ska inte vara lika kinkiga. Eftersom du är pillig och envis och hungrig på kunskap kan du, om det inte blir för dyrt eller kräver otäcka inköp av mätapparater, alltid försöka matcha ändå. Det är knappast fel. Det behövs ju inte fler transistorer än att du får prova på - om nu det jag tror är korrekt, detta om symmetriskt matade kvasikomplementära slutstegs relativa fördragsamhet härvidlag.

Resonemanget om SB631K och SD600K låter vettigt. Eventuellt kan du använda det hela drivsteget som referens först, med originaltransistorerna, så kan du kolla om / att den lagade kanalen mäter lika som den otrasiga! Den chansen försvinner ju om du byter alla transistorer direkt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-04-01 07:46

Matchning är stenålder och inget man håller på med längre, då tillverkningen är så precis att alla exemplar blir i princip identiska.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-04-01 14:02

darkg skrev:Eventuellt kan du använda det hela drivsteget som referens först, med originaltransistorerna, så kan du kolla om / att den lagade kanalen mäter lika som den otrasiga! Den chansen försvinner ju om du byter alla transistorer direkt.

Det var inte en dum idé.

AlNiCo skrev:Matchning är stenålder och inget man håller på med längre, då tillverkningen är så precis att alla exemplar blir i princip identiska.

Okej, bra att veta.

Är det någon som har nån koll på ersättare till 2SB631K och SD600K eller funkar dom jag länkade tidigare?
jag hänger inte riktigt med bland alla olika siffror och grafer i databladen.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-04-02 07:41

TheKivi skrev:
darkg skrev:Eventuellt kan du använda det hela drivsteget som referens först, med originaltransistorerna, så kan du kolla om / att den lagade kanalen mäter lika som den otrasiga! Den chansen försvinner ju om du byter alla transistorer direkt.

Det var inte en dum idé.

AlNiCo skrev:Matchning är stenålder och inget man håller på med längre, då tillverkningen är så precis att alla exemplar blir i princip identiska.

Okej, bra att veta.

Är det någon som har nån koll på ersättare till 2SB631K och SD600K eller funkar dom jag länkade tidigare?
jag hänger inte riktigt med bland alla olika siffror och grafer i databladen.

BD139/BD140 är specade för lägre spänning än 2SB631K/SD600K. (80V vs 120V), dvs. risk att de inte klarar beroende på vad stärkaren använder dem till.

Matching är f.ö. i vissa situationer högst relevant (enligt mig och en del andra alltså); sluttrissor skulle jag inte ägna mig åt att matcha om jag inte råkade ha flera (däremot skulle jag hFEmäta dem och sätta så lika som möjligt i båda kanalerna) men däremot småsignaltransistorer i försteg, speciellt i RIAA etc. tycker jag att man ska köpa fler än man behöver och försöka matcha upp så hFE (dvs DC current gain) blir snutt på identiskt i båda kanalerna. (desto svagare signal de förstärker desto viktigare)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-04-02 07:52

Nu är jag visserligen fortfarande morgongryning i ögonen och har inte hunnit få i mig kaffet eftersom det blev lite sovmorgon. (Dvs. reserverar mig mot eventuella fel i tänkandet)

Men jag tror följande skulle fungera
MJE15031G ersätter 2SB631K
MJE15030G ersätter SD600K

Möjligt dock att benen är omkastade på dem, jag har bara kollat på specen.

Visserligen är de trasorna bra mycket dyrare men de klarar de höga spänningarna (men ligger i en annan kapsling, visserligen ska det inte innebära några problem så länge som de inte sitter mot ett kylbleck (eftersom MJE har collectorn i kylflänsen)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-04-02 11:29

Cicaro skrev:BD139/BD140 är specade för lägre spänning än 2SB631K/SD600K. (80V vs 120V), dvs. risk att de inte klarar beroende på vad stärkaren använder dem till.

Matching är f.ö. i vissa situationer högst relevant (enligt mig och en del andra alltså); sluttrissor skulle jag inte ägna mig åt att matcha om jag inte råkade ha flera (däremot skulle jag hFEmäta dem och sätta så lika som möjligt i båda kanalerna) men däremot småsignaltransistorer i försteg, speciellt i RIAA etc. tycker jag att man ska köpa fler än man behöver och försöka matcha upp så hFE (dvs DC current gain) blir snutt på identiskt i båda kanalerna. (desto svagare signal de förstärker desto viktigare)

Jo jag såg att det var skillnad på spänningen men jag tänkte att eftersom BD139/BD140 är specade för 12.5 watt(8W för 2SB631K/SD600K om jag förstog databladet rätt) att det skulle funka bra ändå.

i alla fall om jag tolkar service manualen rätt, eller är jag helt ute och cycklar?

Bild
Bild

Och hur mäter man hFE? vill man ha ett högt eller lågt värde? eller kanske så lika som dom som satt där tidigare?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-04-02 11:43

Det ser ut som det kan fungera, om nu värdena stämmer som står i schemat och det inte är spikar. Har du kollat att de andra värdena som minst motsvarar original?

hFE mäter man med en multimeter (men denna måste ha stöd för hFEmätning) eller en transistortestare. Det beror lite på konstruktionen vad man vill ha. Så länge hFE ligger inom rätt toleransnivåer är matchningen när man bygger steg vill egentligen för att man vill ha lika hFE i båda kanalerna så att det inte blir någon skillnad på ljudet oavsett om man matar in det i höger och vänster kanal i försteget (eller EQ-t eller vad det nu är för steg).

Ska man köra som i gamla tider ska man väl helst matcha fler värden men jag brukar nöja med mig hFEmatchning eftersom idag är transistorerna inom bättre toleranser och i många fall kan man avvara matchning, just att matcha hFE är dock väldigt enkelt bara man har en multimeter som stödjer det så jag gör hellre det än att riskera behöva felsöka om det blir imbalanser. Ofta ligger hFE väldigt lika i en serie om man beställer bandade komponenter, om man beställer lösa komponenter kan man dock till och med få komponenter som är tillverkade i olika batcher och då kan det skilja rejält (beställde småsignalare till en sansui för några år sedan och köpte 100 st för att kunna matcha, (de kostade typ 50 öre st), av dem låg 90 st med hFE mellan 220 och 240 medan 10 låg runt 100 i hFE :o Hade alla de med lägre hamnat i ena kanalen och de andra i andra kanalen skulle man riskerat behöva jiddra med balansporen och vore det i EQ kunde det blivit mer EQ effekt på ena kanalen.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-04-02 12:37

Cicaro skrev:Det ser ut som det kan fungera, om nu värdena stämmer som står i schemat och det inte är spikar. Har du kollat att de andra värdena som minst motsvarar original?

hFE mäter man med en multimeter (men denna måste ha stöd för hFEmätning) eller en transistortestare. Det beror lite på konstruktionen vad man vill ha. Så länge hFE ligger inom rätt toleransnivåer är matchningen när man bygger steg vill egentligen för att man vill ha lika hFE i båda kanalerna så att det inte blir någon skillnad på ljudet oavsett om man matar in det i höger och vänster kanal i försteget (eller EQ-t eller vad det nu är för steg).

Ska man köra som i gamla tider ska man väl helst matcha fler värden men jag brukar nöja med mig hFEmatchning eftersom idag är transistorerna inom bättre toleranser och i många fall kan man avvara matchning, just att matcha hFE är dock väldigt enkelt bara man har en multimeter som stödjer det så jag gör hellre det än att riskera behöva felsöka om det blir imbalanser. Ofta ligger hFE väldigt lika i en serie om man beställer bandade komponenter, om man beställer lösa komponenter kan man dock till och med få komponenter som är tillverkade i olika batcher och då kan det skilja rejält (beställde småsignalare till en sansui för några år sedan och köpte 100 st för att kunna matcha, (de kostade typ 50 öre st), av dem låg 90 st med hFE mellan 220 och 240 medan 10 låg runt 100 i hFE :o Hade alla de med lägre hamnat i ena kanalen och de andra i andra kanalen skulle man riskerat behöva jiddra med balansporen och vore det i EQ kunde det blivit mer EQ effekt på ena kanalen.

min multimeter har inte nå hFE test men jag hittade den här.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... ter-p48114

skulle den duga?

och jag såg det här
Bild
Bild

alla 2SB631K/SD600K som sitter i drivstegen är märkta med ett E på samma ställe, betyder det då att dom är mellan 100 och 200 hFE

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-04-02 12:44

Japp x 2

Uni-T har jag som standardmultimeter hemma, inte för hFE visserligen etc. eftersom jag har speciella instrument för sånt men den jag har sliter jag fram så fort jag ska mäta upp ett eluttag etc. Helt OK sett till priset, speciellt när den var nedsatt på Kjelle. Hade den kostat 300 skulle jag kanske funderat ett varv extra och antagligen beställt ett billigare på eBay om jag hade tid att vänta. :)

Dvs du vill förutom att få lika hFE på lika ställe i höger och vänster kanal även tillse att samtliga du betyder har ett hFE mellan 100 och 200 (eller om det ligger utanför så nära du kan komma givet de trissor du har :))

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-04-02 12:48

Kommer inte ihåg om jag skrivit det men när du nu ändå håller på att gå igenom stärkaren så noga, kolla igenom schemana och se så du inte har några zenerdioder, så gamla zenerdioder bör man byta bara man hittar rätt spec på dem (både V och W måste stämma). Jag litar inte på dem när de blir gamla efter att ha hitta för många stärkare som brunnit pga en fallerad zenerdiod. Kostnad för komponenten är inte många öre och ökar möjligheterna till många års felfri drift :)

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-04-03 16:52

Jag inhandlade multimetern igår och har lekt lite med den idag och jag mätte alla hela 2SB631K/SD600K i vänster och höger kanal och fick vad jag tyckte verkar vara lite stor variation.

vänster 2SD600k mäter 163
jag mätte inte vänster 2SB631K då den är kaputt.

höger 2SD600K mäter 115
höger 2SB631K mäter 78

för mig verkar det vara stor skillnad iaf mellan höger och vänster.

Är det stor skillnad eller inte?

kan det vara så att trimpoten R631 i schemat är där för att kompensera för dom olika värdena mellan kanalerna?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-04-11 06:24

R631 ställer tomgångsströmmen. Den bör ställas på lägsta tomgångsström innan du provkör nya transistorer.

Du bör helst mjukstarta, dels kan du ersätta säkringarna med små klena 1/4W-motstånd på typ 10 ohm eller liknande, och framförallt så kan du starta förstärkaren med en vanlig glödlampa (gammal "högenergi" eller halogen, ingen lågenergi/LED) i serie med 230V in till förstärkaren. Börja med en liten lampa (15-25W eller liknande), om den inte lyser (nämnvärt) när förstärkaren varit påslagen ett ögonblick så är förstärkaren troligtvis frisk nog att våga prova "på riktigt".

OBS att den lilla transistorn som sitter på kylflänsen måste vara hel. Om den är trasig så att det är avbrott i den så skenar tomgångsströmmen och allt blir dåligt. Däremot är det ofarligt (men ger förfärlig dist) om det skulle vara kortis i den...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-04-11 20:25

TheKivi skrev:Jag inhandlade multimetern igår och har lekt lite med den idag och jag mätte alla hela 2SB631K/SD600K i vänster och höger kanal och fick vad jag tyckte verkar vara lite stor variation.

vänster 2SD600k mäter 163
jag mätte inte vänster 2SB631K då den är kaputt.

höger 2SD600K mäter 115
höger 2SB631K mäter 78

för mig verkar det vara stor skillnad iaf mellan höger och vänster.

Är det stor skillnad eller inte?

kan det vara så att trimpoten R631 i schemat är där för att kompensera för dom olika värdena mellan kanalerna?

Jag antar att du mäter förstärkning mellan transistorerna? Dessa siffror säger dig inget vettigt och är inget du behöver bry dig om. Att det skiljer stort är fullt normalt och spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-04-12 01:32

P.S. om vi endast pratar om vad som är "lönsamt" så gissar jag att för nästan varje trasigt slutsteg i en vintageapparat så blir det billigare och kanske också ger bättre ljud att ersätta hela den aktiva delen i slutsteget med nån förstärkarmodul från typ ebay, aliexpress eller liknande. Givetvis fortsätter man använda transformator, likriktarbrygga, glättningskondingar och den befintliga kylflänsar.

Men var går gränsen för att häda egentligen?

Själv har jag en Harman Kardon från gissningsvis tidigt 80-tal stående med trasigt slutsteg som jag funderat på att låta bli försökskanin för moderna slutstegsmoduler...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-12 09:13

Hela vitsen med att fixa till en gammal relik är resan mot mål.
Att man vill hålla en gammal pryl vid liv oavsett tid och problem som uppstår.
Gala bilar tex. där man lägger år i tid för att få en klenod att bli som ny trots att det inte går att få väghållning eller fart ur den som moderna bilar.
Fortsätt leka med den tills den funkar.
Jag ser fram emot en rapport när du är klar med den.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-04-13 00:19

Fast det finns ju också en ekonomisk fördel i att hålla igång vissa äldre prylar. :)

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2016-04-21 17:53

Nu har det börjat hända lite grejer igen! :D

jag fick ett roligt paket med transistorer idag.

det gick så fort att byta ut alla trasiga transistorer så jag han inte ta nå bilder på det, men nu har jag ljud i båda kanalerna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-21 18:50

TheKivi skrev:Nu har det börjat hända lite grejer igen! :D

jag fick ett roligt paket med transistorer idag.

det gick så fort att byta ut alla trasiga transistorer så jag han inte ta nå bilder på det, men nu har jag ljud i båda kanalerna.

Du är värd en whisky till kaffet helt klart :-)
Hoppas det låter musik för örats fröjd.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi