Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Vet inte hur man åtgärdar bruset, men det är en oerhört snygg förstärkare. Har gillat den ända sedan den lanserades på 60-talet. Om bruset inte ändras med volymen så kommer bruset i efterföljande steg efter volymkontrollen. Ändras bruset beroende på tonkontrollernas inställning eller beroende på balanskontrollens inställning?
Balanskontroll nej, tonkontroll ja. Max diskant ger ett ngt ljusare brus.
Det brusar dock något mer i höger kanal, ngt grövre.
Det brukar vara populärt att recappa (finns det något svenskt ord?) gamla förstärkare, kanske det som behövs?
Av det du skriver verkar det som om tonkontrollsteget ligger efter volym och efter balans. Tippar att bruset kan komma från tonkontrollsteget. Med Kretsschema så skulle du kunna kortsluta tonkontrollsteget från dess ingång till dess utgång för att kontrollera att bruset i så fall minskar. Brusar förstärkaren på tape out som du kallar tape head?
rolfzetterberg skrev:Tittade lite närmare på schemat och jodå,det finns en ingång för tape head och korrigerad för 19cm/s.
Men till min fasa såg jag också att den här stärkaren har alla ingångar in på RIAA-steget som har ingångsväljare och olika korrigeringar beroende på vald ingång.Själv gillar jag inte det här systemet,men det är ju som det är...
Alltså kan det kanske också var de två transistorerna i det här steget som brusar-samma 2sc458.
Testa enbart tonkontroll och slutsteg kan man ju alltid göra via tape då den går direkt till volym/balans.Då går man förbi det första steget.
rolfzetterberg skrev:Testa enbart tonkontroll och slutsteg kan man ju alltid göra via tape då den går direkt till volym/balans.Då går man förbi det första steget.
Bill50x skrev:rolfzetterberg skrev:Testa enbart tonkontroll och slutsteg kan man ju alltid göra via tape då den går direkt till volym/balans.Då går man förbi det första steget.
Har inte plockat isär förstärkaren ännu. Men att testa enbart tonkontroll och slutsteg vet jag inte hur man ska göra. Enbart slutsteg är enkelt eftersom man kan separera detta från försteget - och slutsteget låter utmärkt. Aningen lite brus (alltså lite mer än modernare produkter) men förmodligen rätt normalt med tanke på åldern.
/ B
petersteindl skrev:Kollade snabbt schemat. Ingångssteget är en RIAA d v s phonosteg. Efter phonosteg ligger volymkontroll. Därefter är Linjesteget med tonkontroller i linjesteget. Då är det ingen vits att koppla förbi detta steg annat än om man kör skivspelare och vill kolla bruset från linjesteg.
Det finns en del lytar här och var som kan bytas ut. Kanske hjälper?
Både balanspot och volympot är på 250k vardera.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Byt transistorerna. Kanske även lytarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster