Dagens fynd: 2st Beomaster 6000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
margunlun

Re: Dagens fynd: 2st Beomaster 6000

Inläggav margunlun » 2025-07-22 21:37

Jo jag har sett att det finns en quadraphonic Beomaster 6000, men mitt allra första projekt råkade bli en Pioneer QX-747. Urcool! Och den hade bara lite problem med brus i två av tre utgångar. Kul nybörjarprojekt tänkte jag, men den här 18 kg tunga förstärkaren är fullproppad med kondingar och väldigt komplicerade schemor i massor. Så jag har sparat den till min pension, eller när jag känner att jag vill hålla på ett halvår eller två med samma förstärkare. Tålamod är tyvärr inte min bästa gren, så det blir nog inte snart. Så det blir inga fler 4-kanalare i närtid.
Änyhauw, så är jag tebaks från min årliga fjällsemester, men som inte liknar någon annan pga värmen upp i Lappland den här sommaren. Nästan inget i min packning blev använt, förutom shorts och några t-shirts. Normalt går jag aldrig med shorts i fjällen pga bromsar och mygg, om jag inte vill få lika kraftiga vader som Arnold S.

Dagen innan avfärd så pillade jag loss plasten ovanpå knapparna, och bara sträckte ut den. Det var ju inte så komplicerat! Typiskt mig att jaga upp mig lite. P2-knappen funkar nu, men man får trycka lite bestämt. Men det är ju ändå ingen vettig mänska som lyssnar på P2 så jag kommer inte lägga mer tid på den. Det som däremot oroade var att DC-spänningen ändå sprang iväg efter nån timmas lyssning på högre effekter (typ 40 av 60 räcker för att man behöver hörselskydd i mitt garage), då förstärkaren blivit varm. Även strömförbrukningen sprang iväg upp till 800 mA istf ca 300 mA, även om jag stängde av ljudet. Min oro är fortfarande att någon transistor har blivit lite kokt och mer värmekänslig. Men idag ägnade jag en lång stund åt att justera tomgångsspänningen efter lång tids användning. Det står i instruktionerna att man ska mäta på en kall förstärkare, men oftast brukar man behöva mäta efter en längre stund. Efter än mer nedjustering av DC-spänningen så verkar effektförstärkaren stabil.
Så jag ägnade ett par timmar åt att byta alla elektrolyter på radio-kortet. De flesta var långt utanför spec faktiskt. Det är lite ovanligt för mig. Och med det är jag ganska klar. Det är displayen för radiofrekvensen som behöver fixar igen, och ev är det något konstigt med mätaren för radiofrekvensen för om jag trycker lite på antenn-kontakten så händer märkliga saker. Displayen för radiofrekvensen lyser också lite väl starkt så ev skulle jag behöva byta alla motstånd till led'arna.
Med spotify inkopplad på TP2 låter den iaf fanstastiskt! Bra ljud över hela registret och bra punch både bas och diskant. För ovanlighet skull låter den bättre med loudness på, och aningens nedtonad diskant. Normalt tycker jag man ska låta bli loudness och dra ner både diskant och bas till noll; dra upp volymen tills det låter bra, och sen öka bas och diskant tills man är nöjd. Nu har jag monterat ihop den fula Beomastern och den kommer nog få vara som den är ett tag.

20250722_202828~2.JPG
20250722_202828~2.JPG (253.2 KiB) Visad 67 gånger

När jag kom hem så hade dottern varit med om en tragisk olycka med en bäddsoffa som råkat fällas ut på hennes Harman Kardon HK 670, och kapat av en knapp (!) och böjt en annan :cry: Dessutom hade ljudet försvunnit...

Men när jag provade den så fanns ljudet kvar i vänster kanal, men det fanns 5V DC på högra. Jag har inte fixat något med HK670:n så jag misstänkte att den försvunna kanalen nog inte försvann pga bäddsoffan. En snabb kik under huven får mig att tro att åtminstone filterkondingarna är helt väck och därmed även annat (jag har aldrig sett så bucklade kondingar förutom en som exploderade efter att jag kopplat en filterkonding på fel polaritet).
Bilagor
20250722_151704 (1).JPG
20250722_151704 (1).JPG (1.29 MiB) Visad 67 gånger
20250722_151424.JPG
20250722_151424.JPG (1.93 MiB) Visad 67 gånger

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-07-24 16:34

Jahaaa...så till den snygga (men dumma) Beomastern. Det står bara en stor stadig nolla i pannan på displayen, precis som det var med den fula. Men på den här var det inget fel på spänningsmatningarna. Jag kunde mäta att reset-signalen till CPU:n behövde justeras, så den inte ligger i konstant reset. Vilket den gjorde. Ändå inget liv.

Så jag började med att flytta över power-ampen från den fungerande Beomastern, eftersom kondingarna på den snygga ser ganska schletna ut (dock ser inte effekttransistorerna att vara utbrända). Ingen reaktion. Och sen flyttade jag power supply'n och mellankortet (8). Ingen reaktion. Jag tycker det är lite halvläskigt att flytta fungerande kort till en icke-fungerande maskin eftersom jag inte vet om det kan orsaka problem på de korten jag fixat. Jag hade ju bra ljud och så, och det kanske är att gapa över för mycket att också vilja att den ser snygg ut?

20250724_154902.JPG
20250724_154902.JPG (934.47 KiB) Visad 32 gånger

Så det blev att mäta upp pinnarna på CPU:n med oscilloskop (jag hade antecknat alla på den fula) och det ser ut som att CPU:n är ganska död. Det kommer inte ens klock-signal från kristallen. Jag har aldrig bytt en kristall och vet inte om det är lönt att byta. De borde nog funka längre än jag kommer göra, tänker jag. Det finns en signal från power-supply'n med en 50 Hz signal, som verkar nollas av CPU:n. Drar jag ut kontakten från power-supply'n med 50 Hz signalen så finns där signal. Så ev har CPU:n sina GPIO-portar som default utgång. Jag har inte försökt leta upp något om CPU:n mer än att den inte går att köpa. Jag skulle kunna flytta CPU:n från den fula till den snygga Beomstern, men det är lite pyssel att bända upp en 40-pinnarskrets och risken finns ju att det är något på kortet som inte funkar. Vilket jag iofs inte tror för det är bara lågspänningskretsar och egentligen inget komplicerat.

Det är faktiskt skillnad på den fula Beomasterns CPU:kort och den snygga. På den fula sitter en extra liten krets monterad, och kretskortet är grönt. På den snygga är kretskortet gult. Jag tror jag lutar åt att helt enkelt flytta hela CPU:kortet till den snygga, men det är såklart lite pyssel. Speciellt med volymkontrollertråden. Och jag skulle kunna flytta frekvens-displayen från den snygga till den fula. Det kan ju hända att den inte har så många trasiga LED'ar, och jag är inte så nöjd med hur mycket de nya LED'arna lyser. Å andra sidan kan jag flytta alla frontpaneler från den snygga till den fula, vilket är ganska lätt. Men själva plastlåddan till den snygga är också snyggare än på den fula.
Jag ska göra som Professor Balthazar och ta en dos ayahuasca och vandra några varv.

Den fula fungerande:
20250724_153903~2.JPG
20250724_153903~2.JPG (1.75 MiB) Visad 32 gånger

Den snygga ofungerande:
20250724_153915.JPG
20250724_153915.JPG (1.66 MiB) Visad 32 gånger

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-07-25 09:37

Jag kunde inte lämna garaget utan att prova att byta CPU:er, och med CPU:n från den fula så fungerar det. Så en CPU är död. Himla trist faktiskt.

Jag tänker att jag nog ska behålla det fulare CPU:kortet så CPU:n ändå överlevt en hel del i den Beomastern. Kan ju hända att det är något på kretskortet som orsakar något dåligt vid på- och avstängning.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi