Änyhauw, så är jag tebaks från min årliga fjällsemester, men som inte liknar någon annan pga värmen upp i Lappland den här sommaren. Nästan inget i min packning blev använt, förutom shorts och några t-shirts. Normalt går jag aldrig med shorts i fjällen pga bromsar och mygg, om jag inte vill få lika kraftiga vader som Arnold S.
Dagen innan avfärd så pillade jag loss plasten ovanpå knapparna, och bara sträckte ut den. Det var ju inte så komplicerat! Typiskt mig att jaga upp mig lite. P2-knappen funkar nu, men man får trycka lite bestämt. Men det är ju ändå ingen vettig mänska som lyssnar på P2 så jag kommer inte lägga mer tid på den. Det som däremot oroade var att DC-spänningen ändå sprang iväg efter nån timmas lyssning på högre effekter (typ 40 av 60 räcker för att man behöver hörselskydd i mitt garage), då förstärkaren blivit varm. Även strömförbrukningen sprang iväg upp till 800 mA istf ca 300 mA, även om jag stängde av ljudet. Min oro är fortfarande att någon transistor har blivit lite kokt och mer värmekänslig. Men idag ägnade jag en lång stund åt att justera tomgångsspänningen efter lång tids användning. Det står i instruktionerna att man ska mäta på en kall förstärkare, men oftast brukar man behöva mäta efter en längre stund. Efter än mer nedjustering av DC-spänningen så verkar effektförstärkaren stabil.
Så jag ägnade ett par timmar åt att byta alla elektrolyter på radio-kortet. De flesta var långt utanför spec faktiskt. Det är lite ovanligt för mig. Och med det är jag ganska klar. Det är displayen för radiofrekvensen som behöver fixar igen, och ev är det något konstigt med mätaren för radiofrekvensen för om jag trycker lite på antenn-kontakten så händer märkliga saker. Displayen för radiofrekvensen lyser också lite väl starkt så ev skulle jag behöva byta alla motstånd till led'arna.
Med spotify inkopplad på TP2 låter den iaf fanstastiskt! Bra ljud över hela registret och bra punch både bas och diskant. För ovanlighet skull låter den bättre med loudness på, och aningens nedtonad diskant. Normalt tycker jag man ska låta bli loudness och dra ner både diskant och bas till noll; dra upp volymen tills det låter bra, och sen öka bas och diskant tills man är nöjd. Nu har jag monterat ihop den fula Beomastern och den kommer nog få vara som den är ett tag.
När jag kom hem så hade dottern varit med om en tragisk olycka med en bäddsoffa som råkat fällas ut på hennes Harman Kardon HK 670, och kapat av en knapp (!) och böjt en annan

Men när jag provade den så fanns ljudet kvar i vänster kanal, men det fanns 5V DC på högra. Jag har inte fixat något med HK670:n så jag misstänkte att den försvunna kanalen nog inte försvann pga bäddsoffan. En snabb kik under huven får mig att tro att åtminstone filterkondingarna är helt väck och därmed även annat (jag har aldrig sett så bucklade kondingar förutom en som exploderade efter att jag kopplat en filterkonding på fel polaritet).