Färdigfixade 8071or!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-01-04 13:54

Ser fram emot resultatet ,skitkul med sånt här :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-05 00:08

Blire någe test eller? ;-)

Nyfiken på resultatet... :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-05 00:27

Fjonkalicious skrev:Blire någe test eller? ;-)

Nyfiken på resultatet... :-D

Nu finns mitt sammandrag ut under "generellt om hifi", renobo kommer säkert snart. Det blir intressant att höra om vi lyssnade på samma saker..

MP

Inläggav MP » 2009-01-05 14:56

Kjell_Kranzberg skrev:Och om inte OA 116 vinner, kommer Stig "Guden" Carlssons lärjungar att högljutt upplysa oss om att "testen" genomfördes på fel sätt; och underförstått: endast om OA 116 avgår som segrare har testen genomförts på ett riktigt sätt.
Halleluja!

Jag hoppas att alla viktigpettarar, besservissrar och självutnämnda guldöron, vilka tyvärr befolkar detta forum, besparar oss sina patetiska klyschor. Tyvärr gjorde de inte det när vår vän Zapanasta redovisade sin lilla jämförande lyssningssession mellan 8071 och en känd Öhman-högtalare. Den tråden saboterades. Både kloke Zap och andra förståndiga faktiskt-medlemmar, fick redan innan "testen" ens genomförts veta att de inte var vatten värda.
Jag ser med stort intresse fram emot resultatet av er lilla jämförelse. Må den högtalare ni tycker är bäst vinna och må alla förståsigpåare låta er ha er uppfattning i fred.
Lycka till!

8O Märkligt inlägg!
Ja snudd på det värsta jag läst hittills under min tid på forumet, har du någon särskild händelse att hänvisa till eller varför detta sanslöst ohämmade utbrott? :roll:
Mycket tråkigt!
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-05 21:51

Det inledande stycket; det som avslutas med ett glädjeutrop med religiösa förtecken; rymmer ett inte så litet mått av ironi.

I det andra stycket uttrycker jag mig allvarligt och rakt på sak.
MP efterlyser "någon särskild händelse att hänvisa till".
Jag rekommenderar MP att läsa mitt inlägg! Jag refererar till Zapanastas lilla opretentiösa testsession av 8071 och en högtalare från herr Öhmans hand. Den tråden saboterades grundligt av ett mindre antal forum-medlemmar. Läs den tråden! Den finns under "Generellt om hifi". Bl a uttalar sig en medlem negativt om 8071 trots att medlemmen inte hört högtalaren.

Det är min fasta uppfattning att vissa medlemmar uttalar sig fördömande om andra medlemmars uppfattningar om ljudande kvaliteter hos viss hifi-utrustning. Sådana medlemmar, jag väljer att kalla dem besservissrar, förståsigpåare och självutnämnda guldöron, är en styggelse för forumet anser jag.
Alla forummedlemmar har sin fulla rätt att redovisa sina upplevelser av hifiutrustning, utan att andra medlemmar slår dem på fingarna med pekpinnen.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-05 23:34

Kjell K:
Kan (troligen) inte hitta den tråd du refererar till, länka gärna till den.

Kanske är det så ändå att man får ta det väldigt försiktigt med hur man uttrycker sig i skrift på ett forum.

Har svårt at förstå sättet att formulera sig i del inlägg här (har inget som helst intresse att ge exempel då de ofta är från en eller några få) , dock inte dina, vilket gör mig lite förundrad över ditt inlägg. Du måste blivit duktigt störd över något...

Kan dock förstå din irritation över den rådande ordning som finns på forumet. Försöker överse med det (läs: hoppa över att läsa vissas inlägg).

Det jag vill ha sagt är: Skit i det, gör det du gör och gilla det du gillar. Jag tycker du att du tillför bra grejor här, du för fram en bit kul och bra HiFi-historia fråm Motala, dina kunskaper tillför något gott. Om det finns någon som känner sig tvingade att skriva dig på näsan så säger det väl mest om dem själva?

MP

Inläggav MP » 2009-01-06 00:05

Jag sökte på författare "zapanasta" och "8071" och hittade då hela trettiotre trådar men efter lite bläddrande har jag funnit den och läst hela den elva sidiga tråden. :)

Kul med den lilla lyssningen, bra initiativ tycker jag spontant. :)
I övrigt tycker jag däremot att tråden håller en ganska god ton i jämförelse med många andra trådar på forumet. :o

Det förekommer nästan alltid några enstaka inlägg med mångtydiga kommentarer eller ordval som man kan reta sig på, men det är nog utsiktslöst att alltid tro det värsta och envetet försöka ändra andra människors inställning och forma deras inlägg efter sina egna normer om man inte gör det på ett mycket ödmjukt, vänligt och diplomatiskt sätt.
Kanske PM kan vara en alternativ form för dialog när något ser tokigt ut?

Jag tror att det är mer konstruktivt att försöka fokusera på de inlägg som känns positiva och ignorera de som stjäl energi.
ja helt enkelt vända andra kinden till och alltid vara öppen för det där med grandet och bjälken...

:)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-09 00:00

En fråga, hur får ni loss kanten från Fynda slaven? Jag har lite svårt att se det framför mig utan att man får med pappkanten och den vill man ju inte ha med?

Dessutom är dom ju limmade på framkant original, renobos ser ut att vara limmade i bakkant? Ändrar detta prestanda på något vis?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

MP

Inläggav MP » 2009-01-09 00:47

Visst ändrar det prestanda att använda en skumkant som inte är avsedd att användas... membranvikt, känslighet, fs, qms, x-max, distortion, effekttålighet och frekvensrespons mm...

Men om alternativet är att låta dem slängas för att handeln inte erbjuder lämpliga skumkanter eller tar ockerpris för dem så tycker jag det är ett bra alternativ ändå, det är ju inte några dyra saker och resultatet kan bli ganska hyggligt ändå, och problemet brukar vara värre för mindre element som arbetar med större slaglängder, en 10 tummare i en TL är nog inte riktigt lika känslig för kantbyte inbillar jag mig.

MP

Inläggav MP » 2009-01-09 00:55

Fjonkalicious skrev:En fråga, hur får ni loss kanten från Fynda slaven? Jag har lite svårt att se det framför mig utan att man får med pappkanten och den vill man ju inte ha med?

Dessutom är dom ju limmade på framkant original, renobos ser ut att vara limmade i bakkant? Ändrar detta prestanda på något vis?

Mvh

Filip

Lite pappkant blir kvar, möjligen går den att slipa ner lite.
Att limma i bakkant om den inte är avsedd för det borde innebära olinjäriteter/osymmetrier, förändrade uppbrytningar (distortion) förändrad frekvensrespons.
Men en uppstickande kant framtill kan nog vara än värre för frekvensresponsen.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-09 07:26

Man klipper pappkonen så att 5 mm blir kvar av den tillsammans med skumringen. Annars blir diametern för stor. Man limmar mot luxorbasens undersida.
Bild
Bild

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-09 19:01

Fjonkalicious skrev:En fråga, hur får ni loss kanten från Fynda slaven? Jag har lite svårt att se det framför mig utan att man får med pappkanten och den vill man ju inte ha med?

Mvh

Filip

Jag har inte använt mina slavbaskanter till något än, köpte ett par för att testa just detta. Jag lade dem i blöt en natt sen gick det bra, lite pilligt dock. Tror att det hade varit ännu bättre att blöta, pilla, blöta igen, pilla. Pappen är ganska kompakt.
I alla fall så fick jag loss all papp och tycker nog att den kan användas limmad på baksidan (dvs på baksidan av skumkanten/ovansidan konen).

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-09 22:07

henriksch skrev:

Mvh

Filip

Jag har inte använt mina slavbaskanter till något än, köpte ett par för att testa just detta. Jag lade dem i blöt en natt sen gick det bra, lite pilligt dock. Tror att det hade varit ännu bättre att blöta, pilla, blöta igen, pilla. Pappen är ganska kompakt.
I alla fall så fick jag loss all papp och tycker nog att den kan användas limmad på baksidan (dvs på baksidan av skumkanten/ovansidan konen).

mvh
Henrik

Inte dåligt tänkt där 8O
Det borde bli skitsnyggt. Limma du på baksidan.
Jag har använt fyra 20mm shims av glättigt papper istället för att forma ett rör som fixering av konen. Det blir en jämnare belastning. (tror jag) :?
Lycka till!

Föregående

Återgå till Vintage-hifi