Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 18:34

Ja nu lurade renobo i mig nåt :)

Nu passar den vänstra från rätt håll efter nån timmes gnuggande (försiktig så dom inte går sönder och jämt ska det ochså va)

(Kort kommer på slutresultatet,dvs monterade)

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 19:19

zapanasta skrev:Ja nu lurade renobo i mig nåt :)

Nu passar den vänstra från rätt håll efter nån timmes gnuggande (försiktig så dom inte går sönder och jämt ska det ochså va)

(Kort kommer på slutresultatet,dvs monterade)

Bild

sweet! då måste jag ju pröva det där också :D

om en timme eller så skall jag packa upp min andra 8071 har inte hunnit ännu idag :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 21:00

Ja det blev ju jättebra detta,tack renobo för tipset :)
Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 21:45

jättesnyggt zapanasta! så skall jag också göra.

Tonkontrollerna kommer jag däremot inte att koppla förbi. Märkte redan att man kan ha nytta av dessa. Dämpade mellanregistret ett steg med kontrollen och det tog bort lite "skrikighet" som kunde anas i ljudet. Det är också bra känsla/kvalite i kontrollerna det känner man när man vrider om. Inget som glappar el. känns luddigt åtminstone inte på mina.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 21:58

GrosvenorAudio skrev:jättesnyggt zapanasta! så skall jag också göra.

Tonkontrollerna kommer jag däremot inte att koppla förbi. Märkte redan att man kan ha nytta av dessa. Dämpade mellanregistret ett steg med kontrollen och det tog bort lite "skrikighet" som kunde anas i ljudet. Det är också bra känsla/kvalite i kontrollerna det känner man när man vrider om. Inget som glappar el. känns luddigt åtminstone inte på mina.

Nä skulle aldrig koppla bort tonkontrollerna jag heller,dom kan man ha nytta av :)

Högtalare beter sig olika beroende på rum..

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-30 00:20

Vinylcalle skrev:Följer spänt det hela :) .

MvH Carl

Trevligt att du är med Carl. Utan ReHifi hjälp hade jag inte fått tag på det här högtalarparet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-30 00:53

Tyckte det va billigt för så fina lådor fraktade till finland för 2000kr,all heder åt rehifi....

Köpte ett par qrs500 av dom för några år sen som brorsan spelar på nu,1500 tror jag kalaset landade på ock det var inget att bråka om tycker jag :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-30 15:28

kunde inte låta bli så det blev en unboxing video på den andra högtalaren :)

http://www.youtube.com/watch?v=kByA6OEfbFc

Denna högtalare har mera skador i faneret än den andra med fula ringmärken ovanpå men det är mest lacken som är nedsliten så det borde inte vara några större problem att polera upp ytan igen. Återkommer med uppdatering på resultatet senare.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-30 17:12

Spännande,har du hunnit lyssna på dom nåt tillsammans än då?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-30 17:57

zapanasta skrev:Spännande,har du hunnit lyssna på dom nåt tillsammans än då?

nope inte ännu... men ikväll skall jag försöka hinna montera basen i den andra lådan.

Man önskar att man hade ett skilt rum för bara musiklyssning där jag kunde rigga upp de här högtalarna och ordna en sk sweetspot där man bara satt och njöt och kunde spela fritt utan att ta hänsyn till grannar och sånt. Men jag är inte så lyckligt lottad utan måste integrera högtalarna i den befintliga miljön.

Jag känner nu också att ett krypande behov håller på att växa fram :) när jag får de här svarta högtalarna uppställda så skulle det vara kul att plocka fram den svarta Dirigent receivern MEN då vill jag ha hela köret med Luxor komponenter i svart så allt matchar :) . En svart Luxor skivspelare med blåtonat plexilock och ett av de äldre toppmatade kassettdecken också det med blåtonat lock (har haft ett sådant en gång men sålde det)

Jag vet att de här svarta Luxor delarna tidsmässigt är lite äldre än 8071, åtminstone kassettdecket men det skulle se stiligt ut ifall allt var i svart och uppställt tillsammans :)

Tänkte på en sån här:

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-31 09:39

Ska kolla om kompisen med vintagebutiken här i mora har några grejer :)

Va vill du exakt ha tag i för nåt?

Ps,tror jag sett en sån skivspelare du har på bilden där...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-01 11:17

zapanasta skrev:Ska kolla om kompisen med vintagebutiken här i mora har några grejer :)

Va vill du exakt ha tag i för nåt?

Ps,tror jag sett en sån skivspelare du har på bilden där...

vet inget om modellnummer o sånt. Hittade kassettdecket på Google på en bloggsida så bilden är lånad. Gillat den där grönblåa toningen på locken på något vis :) de här måste väl va av Luxors egen utveckling o tillverkning eller?

http://mberntsson.blogspot.fi/2012/11/antligen-ett-nytt-kassettdack-och-det.html

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-01 12:07

Vågar inte svara på om det är luxors egna tillverkning (Hör med kranzberg)

Hur gick det med andra lådan,har du hunnit lyssna på dom tillsammans än?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-01 22:40

andra högtalaren är färdig och på plats. Har lyssnat på båda högtlalarna tillsammans nu. Det är lätt att höra skillnader i kvaliten på olika inspelningar med dessa högtalare. Såna skillnader har jag ifs även hört med andra högtalare bara att nu hörs det mycke tydlligare. En bra inspelning på måttlig hög volym och de här högtalarna låter stort med ett varmt o fylligt ljud. Basen är rätt torr, tydlig o fast inte alls bumlig som man kanske kunde tro då lådorna är så stora. Så det är lätt att urskilja basgångar i musiken, fin skärpa i den på något vis. Bra stereoseparation är det också fast jag har lådorna rätt nära varann.

Önskar bara att jag kunde rigga upp högtalarna på annat sätt i ett annorlunda rum men det går inte nu.

Här två bilder på den andra högtalaren. Det är stor skillnad på ytfinishen nu i jämnförelse med hur den såg ut när jag packade upp den.

Bild
Före...

Bild
resultatet efter polering av kabinettet.

Till sist också en ny videosnutt :)

http://www.youtube.com/watch?v=Hu90HQImORI

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-02 04:40

Kul att se att du fått ordning på dom. Det var en del jobb med dom vilket var en av anledningarna att dom bara blivit stående. Blev därför väldigt glad när det verkade passa precis med vad du var ute efter.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-02 09:44

Bara filtren nu då att ta itu med :)

Blir skillnad kan jag garantera till det bättre iom att jag har haft 2 par 8071 här samtidigt,ena paret renoverat i filtren ock det andra orenoverat...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-02 16:08

zapanasta skrev:Bara filtren nu då att ta itu med :)

Blir skillnad kan jag garantera till det bättre iom att jag har haft 2 par 8071 här samtidigt,ena paret renoverat i filtren ock det andra orenoverat...

jo jag vet :oops: ... jag kommer inte att spara mina kloner så då går det ju att flytta över de nyrenoverade filtren därifrån när jag får ork till det.

Det verkar bökigt att slippa till filtret, hur gjorde du? bäst vore väl att göra det bakifrån men då hamnar man ju att ta loss dämpmaterialet... o det vill jag inte.

Undrar ibland vem som egentligen köpte dessa högtalare nya, vem var målgruppen så att säga... vad jag läst så bojkottades de av Hifi nördar eftersom man inte tog "budgetmärket" Luxor på allvar. Men samtidigt är ju högtalarna så pass stora o tar mycke plats att någon som bara köpte en sk bruksstereo ville knappast ha så här stora lådor stående i vardagsrummet utan valde något mindre o enklare. Så då undrar man vem köpte egentligen ett par 8071 :?:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-02 17:02

GrosvenorAudio skrev:
zapanasta skrev:Bara filtren nu då att ta itu med :)

jo jag vet :oops: ... jag kommer inte att spara mina kloner så då går det ju att flytta över de nyrenoverade filtren därifrån när jag får ork till det.

Det verkar bökigt att slippa till filtret, hur gjorde du? bäst vore väl att göra det bakifrån men då hamnar man ju att ta loss dämpmaterialet... o det vill jag inte.

Undrar ibland vem som egentligen köpte dessa högtalare nya, vem var målgruppen så att säga... vad jag läst så bojkottades de av Hifi nördar eftersom man inte tog "budgetmärket" Luxor på allvar. Men samtidigt är ju högtalarna så pass stora o tar mycke plats att någon som bara köpte en sk bruksstereo ville knappast ha så här stora lådor stående i vardagsrummet utan valde något mindre o enklare. Så då undrar man vem köpte egentligen ett par 8071 :?:

Har aldrig tagit lös ett par filter helt ur ett par 8071 lådor,bara skruvat lös dom ock trixat ut dom genom hålet för diskanten så jag kommit åt att byta kondningar.(Går nog lika bra att ta dom den vägen om man ska byta dom helt) Enklast hade ju varit att byta kondningarna bara för det blir ju till att löda i vilket fall som helst.

Vem som köpte dessa nya var nog blandat med folk,minns som 15åring 1979 efter mitt första sommar jobb köpte jag ett par luxor 5061.

Minns väl att det stod ett par 8071 inne i butiken också som jag var otroligt sugen på men som var för dyra för mig :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-02 22:03

Sommaren 1979 var jag själv 9 år så då är jag bara något yngre än du :)

I första högtalaren jag packade upp stod siffrorna 627 skrivet på flera ställen inne i lådan. I den andra står 514. Kan det vara monteringsnummer så att det här är högtalare nr. 514 i ordnngen ? har du någon teori om det Z. :)

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-02 22:09

Har inte kollat efter några nummer i mina,men man kanske ska göra det nån dag :) Va dom betyder vet jag inte..

Angående filtren så finns det en bild i mitt galleri där jag bökat ut det genom diskanthålen,dom sitter fastskruvade med en stjärnskruv..

Behövs en så kallade stubbe för att komma åt dom (skruvarna) trångt som f,e,n :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-25 12:45

Om jag får tid i helgen skall jag försöka montera in de renoverade filtren men undrar öveh hur kablarna går. Går de från filtret till tonkontrollerna och sen vidare till elementen? och ja jag vill behålla tonnontrollerna och inte koppla förbi dom.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-25 19:32

GrosvenorAudio skrev:Om jag får tid i helgen skall jag försöka montera in de renoverade filtren men undrar öveh hur kablarna går. Går de från filtret till tonkontrollerna och sen vidare till elementen? och ja jag vill behålla tonnontrollerna och inte koppla förbi dom.

Nej,sladdarna till elementen kommer från filtret,det där med tonkontrollerna är nån form av återkoppling dom gjort.(Har inte fördjupat mig i det)

Men märk upp allting så ska det nog gå bra :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 11:33

zapanasta skrev:
GrosvenorAudio skrev:Om jag får tid i helgen skall jag försöka montera in de renoverade filtren men undrar öveh hur kablarna går. Går de från filtret till tonkontrollerna och sen vidare till elementen? och ja jag vill behålla tonnontrollerna och inte koppla förbi dom.

Nej,sladdarna till elementen kommer från filtret,det där med tonkontrollerna är nån form av återkoppling dom gjort.(Har inte fördjupat mig i det)

Men märk upp allting så ska det nog gå bra :)

Bra att veta så slapp jag klura ut det på egen hand :wink:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 12:36

okej öppnade nu upp ena högtalaren och som synes skall man byta filter så är det absolut enklast att göra det bakifrån med borttaget dämpmaterial är det jättelätt att slippa till.

Men ett problem uppstod ändå. De renoverade filter jag har (nederst på bilden) som suttit i 5061 är inte helt identiskt uppbygda de saknar nämligen några lödställen som går till tonkontrollerna samt att vissa kablar är omkastade rött/svart. Försökte klura ut hur man kunde koppla ändå till det renoverade filtret men eftersom även färgerna är omkastade så går jag bet. Det som gör förvirringen total är att kablarna som är fästa på kontrollerna inte heller är som jag trodde dvs ---> röd-svart till mellanregisterkontroll och röd-svart till diskantkontroll från respektive utgång på filtret utan istället går alla röda kablar till den ena kontrollen och alla svarta till den andra 8O

Kopplar jag förbi kontrollerna så är det förstås inga problem men det var inte tanken... för jag gillar inte att ha två döda rattar på fronten känns fel på något sätt. Men å andra sidan kopplar jag förbi kontrollerna så blir högtalarna klara ikväll och jag kan spela. Andra alternativet är att skicka bort filtren för renovering och då blir högtalarna igen liggande flera veckor halvfärdiga ...suck :cry: eller så fortsätter jag att köra med de gamla orenoverade filtren.

zapanasta hjälp! :D :D

Bild

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 13:26

Blev ett snabbt beslut. Har märkt upp kablarna och monterat ur det orenoverade filtret det går ju då rätt enkelt att montera in igen ifall jag beslutar att fixa till det. Så nu in med det renov. filtret fast utan tonkontroller då...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 19:37

Filtret i ena högtalaren är bytt. Så nu växlar jag (med balance ratten)mellan vänster kanal med bytt filter, vinklat kabinett och med borttaget frontskydd och den högra kanalen där allt det uppräknade ännu är ogjort.

Visst är det ett annorlunda och "öppnare" ljud från den vänstra kanalen, det vill jag åtminstone tro även om jag inte hör några övriga drastiska skillnader i jämnförelse mellan det renoverade filtret och det orenoverade så måste jag ju tro på alla som bestämt hävdar att det låter bättre med nyrenoverade filter :)

Jag har också bytt förstärkare från Pioneer SA-500A till den något nyare SA-510 pga av att den äldre började uppvisa en del problem.

Måste säga att jag hörde större skillnad i ljudet när jag bytte stärkare än mellan filterbyte. Den äldre Pioneer förstärkaren har en rundare o varmare ljudkaraktär tycker jag som jag egentligen föredrog. Den nyare Pioneeren har ett mera tunnt o metalliskt ljud ifall man hårddrar det.

Men med båda förstärkarna, ifall jag skall vara kritisk mot 8071 på någon punkt, så tycker jag att basen dominerar för mycket. Har nu baskontrollen på "klockan ett" vrider jag ner den ytterligare så blir ljudet för tunnt och o andra sidan vrider jag på mera bas så blir det för grötigt i ljudet. Skulle faktiskt vilja ha lite mera skärpa i basen. Tror ifs att det inte är fel på högtalaren utan mera rumsakustiken som ställer till problem.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-26 19:52

Genom att du vrider balancen mellan dom får dom inte samma signal,vill du verkligen höra om du hör nån skillnad så ställer du luxorburkarna dikt an mot varann mitt på en vägg ock kopplar in den ena på speaker a Left exempelvis ock den andra på speaker b left.

Sen växlar du mellan dom med knapparna speaker a ock b på förstärkaren

Nu har dom exakt samma signal ock samma acustiska förutsättningar :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-26 19:57

Det jag tror påverkar ljudet absolut mest är graden av förkylning och hur tjockt locket för öronen är... :lol:

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-01-26 20:36

Vad jag läst så är det nervositets-graden som påverkar ljudet allra mest. Så ta det lungt när ni testar, så kommer det nog att låta bra. Dessutom så tar det tydligen länge för öronen att justera sig till (och därmed uppskatta) ett ljud som låter annorlunda från det man är van vid. Så ta det långsamt också. :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 22:24

zapanasta skrev:Genom att du vrider balancen mellan dom får dom inte samma signal,vill du verkligen höra om du hör nån skillnad så ställer du luxorburkarna dikt an mot varann mitt på en vägg ock kopplar in den ena på speaker a Left exempelvis ock den andra på speaker b left.

Sen växlar du mellan dom med knapparna speaker a ock b på förstärkaren

Nu har dom exakt samma signal ock samma acustiska förutsättningar :)

du har säkert rätt och jag betvivlar inte heller på att det är skillnad mellan gamla o nya filterkomponenter.

Jag har lyssnat mera nu och tycker att det börjar låta bättre hela tiden nästan så att man får lust att sänka diskanten nu också lite så var det inte innan. Och som jag skrivit tidigare så skiljer det mycke mellan olika inspelningar så det gäller att ha en bra mixad o inspelad skiva när man jämför.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi