GrosvenorAudio skrev:så där nu är kondingarna bytta på första filtret. Garanterat inte det vackraste lödningsjobbet

men detta är bara andra gången i mitt liv jag löder fast kondensatorer (Briljantfiltren var första gången) så det duger åt mig. Sen kan jag också skylla på att jag har ett gammalt lödjärn (ingen aning om effekten) som inte känns som om det blir speciellt varmt men det kanske är helt ok... sen billigaste lödtråden en stor rulle köpt på ett snabbköp för så där 20 år sen

allt man löder med tråden blir mattgrått aldrig så där silvrigt som de gamla lödningarna. Vet inte om det beror på tråden eller bara att jag inte gör riktigt rätt...
Bara en snabb provlyssning så här långt... första intrycket är att det "låter mera" från diskanten än innan men kanske för tidigt ännu att utvärdera.
Två frågor:
1. Påverkar de nya kondigarna alls baselementet? tror inte det men måste fråga i alla fall
2. När man löder så blir ju kondingarna varma, kan de ta skada av värmen ifall man håller på länge o strular med lödjärnet?
Det gamla lodet bör du kasta bort omgående, och lödkolven likaså.
Lodet i farligt avfall då det förr i tiden ofta innehöll kadmium, vilket är giftigt och inte något du vill andas in ångorna av, eller få på fingrarna. Släng det i farligt avfall och inte bland vanligt metallskrot. Lod har dessutom en bäst-före-gräns som är ganska kort, och detta lod har definitivt utgått vid det här laget.

Lödkolven är gammal och primitiv och orsakar mer skada än nytta, och därför heller inget att ha. Gammaldags lödspetsar är mycket dåliga. Dåliga smutsiga gamla lödspetsar leder värme mycket dåligt, vilket denna garanterat gör, vilket leder mig till nästa punkt.
Att lödningarna blir matta och inte blanka betyder att de är kallödningar, vilket innebär att de har hög resistans och alltså agerar motstånd snarare än ledare, vilket inte är meningen. Dessutom har de mycket dåliga mekaniska egenskaper. De är heller inte stabila vilket kan innebära att signalen bryts av och till, och du får brus eller distortion i ljudet.
Komponenter och i synnerhet elektrolytkondensatorer är extremt känsliga mot felaktig lödning, att man petar för länge, eller daltar och gör om en dålig lödning flera gånger. Man brukar säga att varje gång man värmer upp en komponent så drar man bort två år från dess livslängd. Det är vanligt att elektrolyter börjar koka och släpper ut gas eller vätska, och då är det bara att kasta dem eftersom de inte längre kommer att fylla sin funktion.
En lödning ska göras en gång, med 300-350 grader, och under max tre sekunder. En ren, fin, blank lödspets och nytt fräscht lod krävs för att detta ska vara möjligt. Det är inte dyrt, en simpel lödkolv kostar 10€ och kommer att fungera fint bara man tar hand om den korrekt.