Jamo 60 i bakluckan

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Jamo i bakluckan

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 20:05

Perfector skrev:Enkelt.
Du värmer upp den skalade änden och tillför lite lödtenn så den blir silverfärgad.
Då är den rengjord och kan lödas fast på vanligt sätt.

okej tack det var väl ungefär vad jag hade tänkt göra men det lät så komplicerat på något vis :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 20:06

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Enkelt.
Du värmer upp den skalade änden och tillför lite lödtenn så den blir silverfärgad.
Då är den rengjord och kan lödas fast på vanligt sätt.

okej tack det var väl ungefär vad jag hade tänkt göra men det lät så komplicerat på något vis :D

All den början bliver svår, men ingenting är svårt när man kan det :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 21:18

här kommer lite bilder på ytbehandlingen av lådorna som synes blir de betydligt mörkare när de är klara den ljusare lådan är ju ännu orörd.

Behandlingen är slipning, ett lager betslack, slipning, ett lager halvblank klarlack som till slut slipats med 1200 papper o sen polering med beeswax.
Valde att klarlacka bara en gång eftersom jag ville ha en tunn lackyta där fanerets struktur o "porer" syns, för många lacklager hade gjort ytan kompakt o plastig. Toppen tvingades jag dock lacka fler gånger eftersom där fanns en djup skada i faneret som jag fixade till med lite spackel o betsmålning.

Skall tillägga att den högtalare jag började jobba med var i sämre skick och hade mer skador i faneret. Den som ännu är ogjord är ett lättare fall :)
Bilagor
jamo14.jpg
jamo14.jpg (96.41 KiB) Visad 5538 gånger
jamo10.jpg
jamo10.jpg (57.64 KiB) Visad 5538 gånger
jamo11.jpg
jamo11.jpg (70.85 KiB) Visad 5538 gånger
jamo13.jpg
jamo13.jpg (89.61 KiB) Visad 5538 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-29 21:26, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-29 21:20

Snyggt!

Kul tråd där man får följa från start till slut, och mer därtill hoppas vi på. Tack!

//
Rampitsch

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 21:20

Det är svårt att fatta att det är samma högtalare nu.
Fantastiskt fint jobb.
Återstår förhoppningen att dom ska låta lika vackert som dom ser ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 21:30

Tack så mycket :)

lite er förtjänst också... det att ni tipsar och hjälper mig med den tekniska biten håller motivationen uppe för mig att slutföra projektet :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 21:32

GrosvenorAudio skrev:Tack så mycket :)

lite er förtjänst också... det att ni tipsar och hjälper mig med den tekniska biten håller motivationen uppe för mig att slutföra projektet :)

Var inte så blyg nu.
Det är en sak att komma med förslag, men att göra jobbet är nåt helt annat :-)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-30 01:11

Angående den extra kondingen som inte skulle vara inringad - jag tar tillbaka allt och menar tvärt om, eller nåt :wink: :oops: :oops:

Perfector skrev:Jag tillåter mig att sticka ut hakan här.
4.7uF i diskanten ger en delning på 2000 Hz.
Mellanregistret delar 1000 Hz enligt mina filterlistor och går till 6500 Hz utan delning ut.
Du skulle kunna byta kondingen till diskanten mot 3.3 uF utan att det ger sämre ljud.
Det skulle ge högre effekttålighet i diskanten dock.
Philipsdiskanten finns ju att få fram, så om du skaffar såna så är du på rätt väg.

Vad har diskanten för impedans omkring delningsfrekvensen? Motståndet på 2,2 ohm tillkommer dessutom.

Om man ska labba med delningsfilter så bör man väl helst provköra högtalarna med någon slags aktiv delning för att hitta lämpliga delningsfrekvenser och brantheter, sen svepa upp impedansen kring det området (om det inte finns färdiga kurvor - vilket åtminstone bör duga för mellanregister och diskant) och sist välja konstruktion och komponentvärden.

Ja, eller så kan man gå lite på känn och provlyssna hur det blir när man justerar värdena upp/ned något...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 08:25

MiaM skrev:Angående den extra kondingen som inte skulle vara inringad - jag tar tillbaka allt och menar tvärt om, eller nåt :wink: :oops: :oops:

Perfector skrev:Jag tillåter mig att sticka ut hakan här.
4.7uF i diskanten ger en delning på 2000 Hz.
Mellanregistret delar 1000 Hz enligt mina filterlistor och går till 6500 Hz utan delning ut.
Du skulle kunna byta kondingen till diskanten mot 3.3 uF utan att det ger sämre ljud.
Det skulle ge högre effekttålighet i diskanten dock.
Philipsdiskanten finns ju att få fram, så om du skaffar såna så är du på rätt väg.

Vad har diskanten för impedans omkring delningsfrekvensen? Motståndet på 2,2 ohm tillkommer dessutom.

Om man ska labba med delningsfilter så bör man väl helst provköra högtalarna med någon slags aktiv delning för att hitta lämpliga delningsfrekvenser och brantheter, sen svepa upp impedansen kring det området (om det inte finns färdiga kurvor - vilket åtminstone bör duga för mellanregister och diskant) och sist välja konstruktion och komponentvärden.

Ja, eller så kan man gå lite på känn och provlyssna hur det blir när man justerar värdena upp/ned något...

Misstänker att motståndet är en dämpning av nivån till diskanten.
Eftersom den ligger efter diskanten så gör den inget för talspolens motstånd om jag har förstått schemat rätt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-30 11:32

Perfector skrev:...
Eftersom den ligger efter diskanten så gör den inget för talspolens motstånd om jag har förstått schemat rätt.

Spelar det någon roll om den ligger före eller efter? Eftersom det "växelspänning" i/genom en högtalare menar jag.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 12:07

STDI skrev:

Spelar det någon roll om den ligger före eller efter? Eftersom det "växelspänning" i/genom en högtalare menar jag.

Nja, det är inte helt rätt. Periodisiteten sker i en sladd enbart och returen eller nollan är den andra.
Precis som i ett väggurtag där du kan sätta en mejsel i nollan men inte i fasen.
Därför blir det som jag beskrev med ett motstånd efter talspolen.
Dock påverkas hela impedansförloppet av motståndet, men jag tror att man kan justera kondingen till 3.3 uF utan att det påverkar diskanten negativt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-30 16:25

Perfector skrev:
STDI skrev:

Nja, det är inte helt rätt. Periodisiteten sker i en sladd enbart och returen eller nollan är den andra.
Precis som i ett väggurtag där du kan sätta en mejsel i nollan men inte i fasen.
Därför blir det som jag beskrev med ett motstånd efter talspolen.
Dock påverkas hela impedansförloppet av motståndet, men jag tror att man kan justera kondingen till 3.3 uF utan att det påverkar diskanten negativt.

Man brukar säga att det inte spelar någon roll vilken tråd man sätter till + resp - mellan förstärkare och högtalare. Bara man gör lika på båda högtalare.
Med din förklaring skulle högtalare låta olika beroende på om man fasar båda "rätt" eller om man fasar båda "fel". Gör de det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 16:28

nej, inte direkt.
Bara om man har flera element och skiftar fas på vartannat element i en 3-vägare och sedan blandar med en 2-vägare som åxå har vartannat element fasvänt.
De e grejjer de.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-30 16:32

Om de inte låter olika så har det väl ingen betydelse om motståndet sitter "före" eller "efter". Före är ju efter om man fasar båda högtalarna fel, och tvärtom.
Så jag frågar igen: Spelar det någon roll om man i ett filter (som ovan) sätter ett seriemotstånd före eller efter högtalarelementet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 16:44

Av princip sätter jag alltid i rätt ordning så slipper man fundera på det
Men du kan ha rätt i det du säger.
Kondingen kan fortfarande bytas till en mindre.
Diskant + motstånd = högre totalimpedans vilket gör att delningen faller ännu mer.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-30 20:02

Kondingarna fanns i brevlådan idag :) återstår att se om jag hinner börja på o byta dom denna helg.

Glad Valborg och 1 maj till er alla förresten.
Bilagor
jamo20.jpg
jamo20.jpg (57.62 KiB) Visad 5476 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 21:08

Ser fram emot att få höra vad det blir av alltihop
Trevlig magsjukevalborg på er, för det har jag :-(

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-02 12:39

det är på gång... kan meddela att spoltråden inte är av trots att det såg ut så på bilden åtminstone inte i detta filtren som jag nu pysslar med (minns inte av vilket filter bilden var tagen men borde vara av detta)
Bilagor
jamo21.jpg
jamo21.jpg (108.84 KiB) Visad 5426 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 11:18

så där nu är kondingarna bytta på första filtret. Garanterat inte det vackraste lödningsjobbet :lol: men detta är bara andra gången i mitt liv jag löder fast kondensatorer (Briljantfiltren var första gången) så det duger åt mig. Sen kan jag också skylla på att jag har ett gammalt lödjärn (ingen aning om effekten) som inte känns som om det blir speciellt varmt men det kanske är helt ok... sen billigaste lödtråden en stor rulle köpt på ett snabbköp för så där 20 år sen :) allt man löder med tråden blir mattgrått aldrig så där silvrigt som de gamla lödningarna. Vet inte om det beror på tråden eller bara att jag inte gör riktigt rätt...

Bara en snabb provlyssning så här långt... första intrycket är att det "låter mera" från diskanten än innan men kanske för tidigt ännu att utvärdera.

Två frågor:

1. Påverkar de nya kondigarna alls baselementet? tror inte det men måste fråga i alla fall :)
2. När man löder så blir ju kondingarna varma, kan de ta skada av värmen ifall man håller på länge o strular med lödjärnet?
Bilagor
jamo22.jpg
jamo22.jpg (75.33 KiB) Visad 5388 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-03 11:22

Den största kondingen verkar vara brantheten ut på basen.
Mellan ser ut att ha 6dB/oktav in och ut och diskanten blir då 12dB/oktav som basen.
För mycket värma kan iofs skada en konding, men då är den så varm att plasten runt den mjuknar och visar smältning.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 11:31

Perfector skrev:Den största kondingen verkar vara brantheten ut på basen.
Mellan ser ut att ha 6dB/oktav in och ut och diskanten blir då 12dB/oktav som basen.
För mycket värma kan iofs skada en konding, men då är den så varm att plasten runt den mjuknar och visar smältning.

Tack.

Det förklarar isf varför jag upplever basen lite annorlunda... nu blir det kaffepaus och mera provlyssning :mrgreen:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 15:37

Några vinylskivor senare...

visst låter det bättre om högtalaren nu (tillsvidare bara fixat o lyssnat på den ena)

Mellanregistret och diskanten är mera påtagligt och närvarande än innan, det märks! Tydligast hörs skillnad när jag skiftar mellan Briljant högtalaren och Jamon, ljudskillnaden är inte längre lika stor som förut även om Briljanten fortfarande spelar mera luftigt och öppet. Men det är ju två olika högtalare o tror de kompletterar varann bra. Briljanterna är mera lättlysnade medan Jamo engagerar på ett annat sätt och förstås med mera pondus i basen. Och just basen tycker jag fick bättre skärpa i Jamo, känns som om man lättare kan följa basgångarna nu. Sen om det bara är inbillning eller att de nya kondingarna faktiskt bidrog med något hörbart också till basen vet jag ännu inte :)
Bilagor
jamo23.jpg
jamo23.jpg (118.34 KiB) Visad 5373 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-03 16:18

En anledning kan vara att de nya kondingarna delar där dom ska och inte längre ned i frekvens som blir fallet när kondingar torkar, värdet blir skenbart större men kvalite'n rasar flera meter.
Nu verkar basen vara ensam i sitt område och då öppnar sig ljudet när ljudet går genom nya fräscha kondingar till mellan och diskant med rätt delning enligt orginalkonceptet.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 16:46

Låter vettigt, så är det nog. Nu tror jag också att jag till slut blivit övertygad om att gamla högtalare behöver filterrenoveras :) för att låta som de ska. Jag var länge en sådan som inte ville röra filtren i vintage högtalare, hävdade ibland till och med att de gamla åldrade filtren var en del av högtalarens själ och därför inte ville röra dom. Men mest gjorde jag kanske detta för att jag inte vågade ta i lödkolven då jag inte visste vad jag skulle göra o byta. Ny kunskap och insikt har ändrat min inställning :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-05-03 19:16

GrosvenorAudio skrev:så där nu är kondingarna bytta på första filtret. Garanterat inte det vackraste lödningsjobbet :lol: men detta är bara andra gången i mitt liv jag löder fast kondensatorer (Briljantfiltren var första gången) så det duger åt mig. Sen kan jag också skylla på att jag har ett gammalt lödjärn (ingen aning om effekten) som inte känns som om det blir speciellt varmt men det kanske är helt ok... sen billigaste lödtråden en stor rulle köpt på ett snabbköp för så där 20 år sen :) allt man löder med tråden blir mattgrått aldrig så där silvrigt som de gamla lödningarna. Vet inte om det beror på tråden eller bara att jag inte gör riktigt rätt...

Bara en snabb provlyssning så här långt... första intrycket är att det "låter mera" från diskanten än innan men kanske för tidigt ännu att utvärdera.

Två frågor:

1. Påverkar de nya kondigarna alls baselementet? tror inte det men måste fråga i alla fall :)
2. När man löder så blir ju kondingarna varma, kan de ta skada av värmen ifall man håller på länge o strular med lödjärnet?

Det gamla lodet bör du kasta bort omgående, och lödkolven likaså.

Lodet i farligt avfall då det förr i tiden ofta innehöll kadmium, vilket är giftigt och inte något du vill andas in ångorna av, eller få på fingrarna. Släng det i farligt avfall och inte bland vanligt metallskrot. Lod har dessutom en bäst-före-gräns som är ganska kort, och detta lod har definitivt utgått vid det här laget. ;)

Lödkolven är gammal och primitiv och orsakar mer skada än nytta, och därför heller inget att ha. Gammaldags lödspetsar är mycket dåliga. Dåliga smutsiga gamla lödspetsar leder värme mycket dåligt, vilket denna garanterat gör, vilket leder mig till nästa punkt.

Att lödningarna blir matta och inte blanka betyder att de är kallödningar, vilket innebär att de har hög resistans och alltså agerar motstånd snarare än ledare, vilket inte är meningen. Dessutom har de mycket dåliga mekaniska egenskaper. De är heller inte stabila vilket kan innebära att signalen bryts av och till, och du får brus eller distortion i ljudet.

Komponenter och i synnerhet elektrolytkondensatorer är extremt känsliga mot felaktig lödning, att man petar för länge, eller daltar och gör om en dålig lödning flera gånger. Man brukar säga att varje gång man värmer upp en komponent så drar man bort två år från dess livslängd. Det är vanligt att elektrolyter börjar koka och släpper ut gas eller vätska, och då är det bara att kasta dem eftersom de inte längre kommer att fylla sin funktion.

En lödning ska göras en gång, med 300-350 grader, och under max tre sekunder. En ren, fin, blank lödspets och nytt fräscht lod krävs för att detta ska vara möjligt. Det är inte dyrt, en simpel lödkolv kostar 10€ och kommer att fungera fint bara man tar hand om den korrekt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 20:35

Tack för denna lektion Alnico :) mycke ny och bra info för mig där

fast nu blev jag så där osäker igen på vad jag gjort för jobb... men trots allt, högtalaren spelar på här nu och jag tycker fortfarande att den låter bättre än innan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-03 20:37

För mycket bly i lödtennet kan åxå ge matta lödningar.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-04 17:55

Har köpt nytt lödtenn, rengjort lödkolven och skall ge mig på andra filtret o byta kondingar.

Har idag haft högtalarna uppställda brevid varann för att kunna provlyssna o jämföra den högra med gamla kondingar resp. den vänstra med bytta.
Och visst hörs skillnad, ljudet från den med gammalt filter är mera beslöjat och avmattat på något sätt sen när man växlar till den vänstra högtalaren låter det mycket renare.

Filmade en kort videosnutt. Först spelar bara den den högra högtalaren med orört filter vid ca 0:58 in i videon kommer den vänstra högtalaren med. Tyvärr är videon lågupplöst med dålig kvalite så kanske inte lätt o höra någon skillnad men jag lägger nu med länken i alla fall:

https://www.youtube.com/watch?v=UcAAshC8KrQ&feature=em-upload_owner

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-04 18:59

Lite lurigt att höra via Utuben.
Men jag tror nog att du har det rätt om du känner att det låter klarare med nya kondingar.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-08 15:57

andra filtret är klart. Känns som om det gick rätt bra ändå o få dit kondingarna trots allt. Enda problemet var BI-4.7UF och BI-15UF som ju i ena ändan skulle fästas på samma löd punkt så dom måste man väl löda på samma gång (?) åtminstone gjorde jag så...
Bilagor
jamo26.jpg
jamo26.jpg (53 KiB) Visad 5283 gånger
jamo24.jpg
jamo24.jpg (55.67 KiB) Visad 5284 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi