fyndtips på skivspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

fyndtips på skivspelare

Inläggav brodde » 2006-02-23 13:44

Just nu står det en hel del vinylspelare på Emmaus-Björkå i Malmö/Kirseberg. Var där idag en runda och noterade detta.
Kanske någon som behöver en?
Skicken varierade, men en Thorens, en Lenco och en snygg His Masters Voice. De två senare under tvåhundra medan Thorens-spelaren var prissatt till 950. En hel del nyare spelare fanns det också, allting under tvåhundra tror jag. Kraftigt varierande skick som sagt, men då är det ju så mycket roligare att polera upp dem sen!

mvh Erik

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Inläggav Kribban » 2006-02-23 14:17

Suck :( Varför bor jag inte i Malmö :cry:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Inläggav Rishna » 2006-02-23 14:48

Vilken modell var Thorens?

/Fredrik

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

Inläggav brodde » 2006-02-24 08:44

Det lade jag tyvärr inte på minnet, har inte bilen idag, annars kunde jag svängt förbi och kollat.
Slå en signal dit och hör med dem, Tel. 040-28 64 70.
Säg att det är den som står i glasskåpet vid elektroniken så vet de vilken du menar.

mvh Erik

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-02-24 13:15

Brodde!
Du hade ett tag funderingar på att lägga upp en vintagesajt. Hur gicke det med det?

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

Inläggav brodde » 2006-02-24 16:33

Tja... Vi fick ju en egen sandlåda här på Faktiskt.se. För tillfället räcker det för min del.
Det skulle vara roligt med en site helt dedikerad, men i ärlighetens namn så är jag nog inte mannen att hålla den igång. Har det senaste halvåret lyckats dra på mig en ouppfostrad sexårig hund och ett torp(96 år) att renovera på. Gamla saker som annat folk inte vill ha det kastar jag mig över, alltså inte bara HiFi. :?

Siten är alltså inte ett prioriterat projekt kan man väl säga...

mvh Erik

ekeponken
 
Inlägg: 429
Blev medlem: 2006-01-13
Ort: s:a Biskopsgården

Inläggav ekeponken » 2006-03-10 00:20

Om jag har förstått det rätt så är det Thorens TD150 man ska hålla utkik efter. Linn LP12 är baserad på den. Tonläget i göteborg kunde till och med erkänna att det var en bra spelare, men tyckte att Thorens inte hade blivit bättre med de modellerna som kom efter (de är Linn-handlare). Alla Thorens är nog helt ok, men som sagt får du tag på en 150:ia så är det nog extra bra.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 01:35

Vet inte om jag håller med riktigt.

TD-150 är väl helt ok för ett par hundra som man brukar se dem för, men armen är ingen höjdare.

AR-XA är en annan spelare som körde ungefär samma koncept sedan 1960 talets början

LP 12 bygger vidare på en gammal Ariston modell, inte td-150
Det fanns många skivspelare med flytande upphängning och tvådelad skivtallrik.

Även Sonab och Unamco har praktiserat detta för att nämna 2 svenska spelare.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-03-10 12:29

MP skrev:Vet inte om jag håller med riktigt.

TD-150 är väl helt ok för ett par hundra som man brukar se dem för, men armen är ingen höjdare.

AR-XA är en annan spelare som körde ungefär samma koncept sedan 1960 talets början

LP 12 bygger vidare på en gammal Ariston modell, inte td-150
Det fanns många skivspelare med flytande upphängning och tvådelad skivtallrik.

Även Sonab och Unamco har praktiserat detta för att nämna 2 svenska spelare.


Det var bara första utförandet av Unamco som hade delad tallrik, den utan gångjärn på plexihuven.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-10 12:41

Jag har fortfarande en sådan tidig Unamco T-1. Idag är just den tvådelade tallriken och dess lagertapp det enda som jag använder av den, resten är "eget". Spelaren var väl också rätt inspirerad av den franska ERA? Armen är i alla fall väldigt lik en sådan. Var inte företaget bakom Unamco även importör av ERA-spelarna?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 16:49

paa skrev:Det var bara första utförandet av Unamco som hade delad tallrik, den utan gångjärn på plexihuven.


Unamco T-1 ja
De senare modellerna som är ganska okända för de flesta var inget att lägga på minnet.
410 hette väl en av dem ? Jag har för mig att de också hade en mixer i sortimentet.

Audio S. på skeppargatan sålde Unamco, Magnat, B.I.C, Maxell med mera. Det var en trevlig butik.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-03-10 17:43

MP skrev:
paa skrev:Det var bara första utförandet av Unamco som hade delad tallrik, den utan gångjärn på plexihuven.


Unamco T-1 ja
De senare modellerna som är ganska okända för de flesta var inget att lägga på minnet.
410 hette väl en av dem ?


Sena Unamco T-1 hade helgjuten skivtallrik, med två avlånga hål i skivtallriken under gummimattan så man skulle kunna pillra dit remmen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 18:07

Säger du det ? Då har jag nog aldrig stött på den senare varianten.
Den borde ha haft en tilläggsbokstav till namnet i så fall.
T-1s hette en av modellerna, är det den ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-03-10 21:03

Anders Edenholm har skrivit en alldeles utmärkt artikel i HiFi&Musik under rubriken Milstolpar, för länge, länge sedan.
Där sägar han att det man kan dela upp produktionen av T-1 i serie I och serie II, trots att det aldrig betecknades så, där serie II har hel tallrik. I artikeln kan man se bild på tillverkningslinan, där har skönjer man delad tallrik, men på dom större bilderna är det hel tallrik.
Jag har själv monterat ihop en hybrid av delar från två olika, den har nu delad tallrik och nyare locket plus en Rega RB300 arm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 21:21

Jag kan svära på att jag sett beteckningen T-1s någonstans kanske i ett gammalt reklamblad eller en annons.
Men det är ju möjligt att det inte rörde modellen i sig utan som ett system med pickup och någon modifiering eller dylikt.
Det var ju populärt på den tiden att fixa till spelarna lite extra.
Thorens TD-160 var ett exempel där tillägget "s" stog för "super" vill jag minnas.

Unamco med en rega arm ? behövde du inte ta upp ett nytt hål då ?
Original armen var väl 10-11 tum någonstans.
Men det låter som en trevlig kombination. Spelar du mycket vinyl ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-03-11 01:07

MP skrev:Unamco med en rega arm ? behövde du inte ta upp ett nytt hål då ?
Original armen var väl 10-11 tum någonstans.
Men det låter som en trevlig kombination. Spelar du mycket vinyl ?

Jo, nytt hål blev det, plus att jag styvat upp flytande innerchassiet ordentligt, tyckte det var alldeles för vekt, lätt och "flimsigt".
Det var ett tag sedan, köpte armen från Audioscan i Helsingborg för ca tusen kronor!
Jag spelar inte jättemycket vinyl idag, men ibland blir det nån gammal goding. Har en liten samling bl.a skivor med förre congaspelaren Sabu Martinez, som var en favorit, om nån kommer ihåg honom. Kanske idag mest känd för sitt spel på Cornelis plattor, men kanske även för sina tidiga inspelningar med Art Blakey, som Orgy in Rythm.
Har lärt mig spela lite congas av honom i min ungdom, samt även av Kofi Ayivor som efter åren i Sverige spelade med bl.a Osibisa.
Di gamle skivorna skall således spisas, men jag letar inte efter vinyl i stället för CD-inspelningar som jag har.

Jag tror butiken HighFidelity i stockholm modifierade Unamco T-1 med en enpunktsupphängd arm (Mayware Formula Four?) innan dom började med Linn. Kan det varit den som kallades Unamco T-1S.
Senast redigerad av paa 2008-12-16 13:49, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 02:13

Huvudet på spiken !

Exakt, så var det Mayware armen... ser kombinationen framför mig nu i ett reklamblad ur minnet.

Tack Paa :)

Det är roligt att de gamla svenska skivspelarna har fått lite nostalgisk uppmärksamhet igen på senare år.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2006-03-11 23:43

Har just renoverat en Thoréns TD-150 mk1.
Bytt och justerat fjäderupphängningen, kollat lagerglapp (otroligt men helt ok) tappen står på kula, medan senare modeller enbart har en spetstapp. Ordentlig rengöring, smörjning och så en ny låda av egen design. Nu återstår att hitta en Linn Akito eller Basik+ till rätt pris.
Kombinerat med Ortofon OM-40 blir det en pärla.
Fö: I stort allt av LP-12 delar passar TD-150.
Bild


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster