Technics SU-9070

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Technics SU-9070

Inläggav paradigm » 2006-02-25 00:58

Är det möjligen någon här på forumet, som vet något om sagda förförstärkare och som kanske har en manual, eller i vart fall har tillgång till spec. på apparaten?

Har just köpt en sådan och den är på väg med posten och vad jag hört, så ska den låta väldigt luftigt och rent och åt det kliniskt analytika hållet.

http://www.vintagetechnics.com/controlpower/su9070.htm

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Lyssningsintryck

Inläggav paradigm » 2006-02-25 23:51

Jag har nu fått hem försteget och efter några timmars lyssning, har jag blivit positivt överaskad och kan berätta att det låter väldigt bra.
Ljudet är, öppet, luftigt, extremt detaljerat och den spelar samtidigt med en oerhörd kraft, pondus och dynamik.

Det enda jag inte har fått till, är inkopplingen av mina dbx brusreducerings burkar till tapeingångarna. Där skulle det helt klart sitta fint med en manual.

/Rolle

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-02-26 00:21

Hade ett sådant försteg en gång i tiden. Om jag minns rätt är det helt passivt, det är enbart phono-ingången som är aktiv. Dvs så länge man spelar med ansluten tuner, kassettspelare eller cd-spelare behöver inte försteget vara påslaget. Det är enbart omkopplare och volymkontroll som finns i kedjan via linje-ingångarna. Det betyder att det är ljudkällornas egenskaper tillsammans med volymkontrollen och slutstegets ingång som bestämmer ljudkvaliteten.

Men försteget är byggt som en tank, det är stadiga grejor med ingångar för tre tape-decks, tuner, vinylspelare med mera. Klart en kvalitetsprodukt, kul att du hittat en sådan!

/ B

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Inläggav paradigm » 2006-02-26 00:32

Bill50x skrev:Hade ett sådant försteg en gång i tiden. Om jag minns rätt är det helt passivt, det är enbart phono-ingången som är aktiv. Dvs så länge man spelar med ansluten tuner, kassettspelare eller cd-spelare behöver inte försteget vara påslaget. Det är enbart omkopplare och volymkontroll som finns i kedjan via linje-ingångarna. Det betyder att det är ljudkällornas egenskaper tillsammans med volymkontrollen och slutstegets ingång som bestämmer ljudkvaliteten.

Men försteget är byggt som en tank, det är stadiga grejor med ingångar för tre tape-decks, tuner, vinylspelare med mera. Klart en kvalitetsprodukt, kul att du hittat en sådan!

/ B


Jag prövade att spela med försteget avstängt, men då blev det tyst!?

Det är sant att den är byggd som en stridsvagn. Den skulle gott kunna hat MIL-nummer. Den väger över 8Kg, har tillslagsfördröjning och en nätel som säkert skulle räcka för ett mindre slutsteg. :D

Du råkar inte ha någon teknisk information, eller manual kvar???

/Rolle

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-02-26 01:00

Bild
Bild
Bild
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Inläggav paradigm » 2006-02-26 01:18

Tack för bilderna. De bilderna såg jag också i förra veckan, jag tror det var på tradera.

Visst är det ett snyggt bygge! Bara toppkvalité på alla komponenter dessutom.

/Rolle

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-26 10:03

Provade en gång i början ab 80-talet en stapel med just detta försteg och dess matchande equalizer och slutsteg. Lät riktigt bra vad jag kan minnas. Slutsteget fick bra kritik i Hifi & Musik på tiden.

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Funktioner

Inläggav paradigm » 2006-02-26 11:36

Ni som har haft försteget, kommer ni ihåg funktionerna?

"Extern unit", var det där EQ skulle kopplas in?
Kan det användas till annat?
Skulle jag kunna koppla in dbx brusreduceringen där?

Sen undrar jag också varför den mellersta runda knappen "ext unit" måste vara intryckt? För annars blir det tyst.
Är det för att jag inte har någon EQ inkopplad?

Skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig räta ut några frågetecken.

/Rolle

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-02-26 17:58

paradigm skrev:Jag prövade att spela med försteget avstängt, men då blev det tyst!?

Det är sant att den är byggd som en stridsvagn. Den skulle gott kunna hat MIL-nummer. Den väger över 8Kg, har tillslagsfördröjning och en nätel som säkert skulle räcka för ett mindre slutsteg. :D

Du råkar inte ha någon teknisk information, eller manual kvar???

/Rolle


Hm, det kanske bara var mellan tape-anslutningarna signalen färdades vid avstängd apparat? Detta hände ju i slutet av 70-talet (apparaten blev stulen -82 vid ett inbrott) så mitt minne är kanske lite sargat :-)

Någon manual finns ej, nä. Tyvärr.

/ B

Användarvisningsbild
toho60
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-02-25
Ort: Stockholm

Inläggav toho60 » 2006-02-26 18:34

I Stereo HiFi Handboken från 1979 finns den med
Är det okej att skanna den sidan och lägga upp en bild här?
Är ny på forumet och kan inte alla regler

/toho60

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-02-26 18:43

toho60 skrev:I Stereo HiFi Handboken från 1979 finns den med
Är det okej att skanna den sidan och lägga upp en bild här?
Är ny på forumet och kan inte alla regler

/toho60


Det är nog ok för siten här....men frågan är om dom som gjort boken tillåter det......tveksam till det, men och andra sidan så kanske inte det företaget finns kvar och då ska det nog gå bra.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-26 18:49

toho60 skrev:I Stereo HiFi Handboken från 1979 finns den med
Är det okej att skanna den sidan och lägga upp en bild här?
Är ny på forumet och kan inte alla regler

/toho60


Ja det är det !
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2006-02-26 18:51

Extern unit", var det där EQ skulle kopplas in?
Kan det användas till annat?
Skulle jag kunna koppla in dbx brusreduceringen där?

Sen undrar jag också varför den mellersta runda knappen "ext unit" måste vara intryckt? För annars blir det tyst.
Är det för att jag inte har någon EQ inkopplad?


Jo precis Technics hade ett tillhörande fembandsfilter och man kan koppla in andra saker där som t.ex. en dbx. Är det sedan så att man inte vill använda dbx:en så får man trycka in knappen på stärkarens framsida alt. bypasa dbx:en.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2006-02-26 19:04

Det där med att tape-out är by-passat är inget ovanligt, så är det både med min Proton D-540 och min Dual PA-5060.

Jag behöver alltså inte ha på någon av dom på för inspelning, lyssna via datorn, eller hörlurslyssning genom min mixer(som har betydligt bättre hörlursutgång än någon integrerad förstärkare jag haft i avseende obefinligt brus/distorsion, tonalt kan man ju diskutera men jag tycker det låter både rent och "ärligt")

Användarvisningsbild
toho60
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-02-25
Ort: Stockholm

Inläggav toho60 » 2006-02-26 19:15

toho60 skrev:
I Stereo HiFi Handboken från 1979 finns den med
Är det okej att skanna den sidan och lägga upp en bild här?
Är ny på forumet och kan inte alla regler

/toho60


Ja det är det !


Okej
Här finns bilden
http://user.faktiskt.io/toho60/SU%209070.jpg

/toho60

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Inläggav paradigm » 2006-02-26 20:25

Tack för bilden, alla förslag och synpunkter!!!

[s]Ska försöka koppla in dbx'en där EQ'n skulle sitta och håller tummarna att det fungerar.[/s] Har redan gjort det och det fungerar! Halleluja, prisad vare gud, här kommer skatteåterbäringen... nej visst ja, det var en annan story... Men det fungerar iaf och det är ju huvudsaken. Tack för upplysningen, nu kan jag sova lugnare igen.

Är det någon som kommer ihåg om det var nåt speciellt med de runda knapparna?
Den mittre "Ext unit" knappen känns en aning seg, ungefär som om den var vätskedämpad!?

/Rolle

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-02-27 11:57

paradigm skrev:Tack för bilden, alla förslag och synpunkter!!!

[s]Ska försöka koppla in dbx'en där EQ'n skulle sitta och håller tummarna att det fungerar.[/s] Har redan gjort det och det fungerar! Halleluja, prisad vare gud, här kommer skatteåterbäringen... nej visst ja, det var en annan story... Men det fungerar iaf och det är ju huvudsaken. Tack för upplysningen, nu kan jag sova lugnare igen.

Är det någon som kommer ihåg om det var nåt speciellt med de runda knapparna?
Den mittre "Ext unit" knappen känns en aning seg, ungefär som om den var vätskedämpad!?

/Rolle


Tittar du på bilden ovan ser du att de tre knapparna är flerpoliga omkopplare som dessutom mekaniskt styr något vid bakre panelen. Det kan efter alla år säkert gå lite trögt, du får försöka rengöra med någon kontaktspray. Någon medveten dämpning tror jag inte är fallet.

/ B

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Inläggav paradigm » 2006-02-27 12:02

Bill50x skrev:
paradigm skrev:Tack för bilden, alla förslag och synpunkter!!!

[s]Ska försöka koppla in dbx'en där EQ'n skulle sitta och håller tummarna att det fungerar.[/s] Har redan gjort det och det fungerar! Halleluja, prisad vare gud, här kommer skatteåterbäringen... nej visst ja, det var en annan story... Men det fungerar iaf och det är ju huvudsaken. Tack för upplysningen, nu kan jag sova lugnare igen.

Är det någon som kommer ihåg om det var nåt speciellt med de runda knapparna?
Den mittre "Ext unit" knappen känns en aning seg, ungefär som om den var vätskedämpad!?

/Rolle


Tittar du på bilden ovan ser du att de tre knapparna är flerpoliga omkopplare som dessutom mekaniskt styr något vid bakre panelen. Det kan efter alla år säkert gå lite trögt, du får försöka rengöra med någon kontaktspray. Någon medveten dämpning tror jag inte är fallet.

/ B


Njae, det var de runda tryck knapparna jag for efter.

/Rolle

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-02-27 22:23

paradigm skrev:Njae, det var de runda tryck knapparna jag for efter.
/Rolle


Vi pratar nog förbi varandra. Jag menar visst de runda knapparna. Titta på utsnittet Bild så ser du vad jag menar. Omkopplaren (inringad med rött) som styrs av den runda knappen till vänster på fronten är en flerpolig omkopplare (det ser man om inte annat på längden av omkopplaren). På den bakre delen av omkopplaren sitter det ett svart band som är en förbindning med de bakre delarna av chassit. Detta är rent mekaniskt och kan gå trögt beroende på oxid, kladdigt smörjmedel, "tidens tand" osv. Lyft på locket på försteget, tryck knappen in och ut så förstår du vad jag menar :-)

Mvh / B

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Inläggav paradigm » 2006-02-27 22:38

Bill50x skrev:
paradigm skrev:Njae, det var de runda tryck knapparna jag for efter.
/Rolle


Vi pratar nog förbi varandra. Jag menar visst de runda knapparna. Titta på utsnittet Bild så ser du vad jag menar. Omkopplaren (inringad med rött) som styrs av den runda knappen till vänster på fronten är en flerpolig omkopplare (det ser man om inte annat på längden av omkopplaren). På den bakre delen av omkopplaren sitter det ett svart band som är en förbindning med de bakre delarna av chassit. Detta är rent mekaniskt och kan gå trögt beroende på oxid, kladdigt smörjmedel, "tidens tand" osv. Lyft på locket på försteget, tryck knappen in och ut så förstår du vad jag menar :-)

Mvh / B


Aha, du menar sååå :oops:

Då förstår jag. Ska öppna den och se efter om det är något som kletar. :D

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Mekat lite

Inläggav paradigm » 2006-02-28 00:13

Tusen tack för tipset!!!

Nu har jag öppnat apparaten och det visade sig att "bandvajern" eller vad man ska kalla den, inte låg där den borde, så den klämde nog lite.

När jag flyttade den och tryckte några gånger på knappen så var allt frid och fröjd igen.

Huggarns vilket rejält bygge det är!!!
Bara nätdelen räcker säkert till ett mindre slutsteg. :D

/Rolle

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

su9070

Inläggav regent8 » 2006-03-10 13:02

jag har en och den är kanon! Har haft den i drift sedan tidigt 80-tal.
Fick aldrig tag på effktsteget dock- Ville inte ha Eqn.

Har förresten manualen kvar. Om jag får igång scannern skulle det gå att skicka lite bilder.

Minns att jag köpte den på Lars Bengtsson i Sthlm - mest för att j var intresserad av MC steget.
Apparaten är byggt med kvalitet och nu är det DVD o hemmabio som är aktuellt och den fungerar alldeles utmärkt som kopplings-central.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster