Är detta vintage??? Teac A-3340S, 4kanalsrullbandare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Är detta vintage??? Teac A-3340S, 4kanalsrullbandare

Inläggav n3mmr » 2006-04-08 12:14

Bild

Det äör en skön känsla när solenoiden drar med ett "klonk", och reläerna knäpper.
Fysisk närvaro som CD-spelare aldrig kan ha, men robustare än skivspelare.

Lite sliten, måste rengöras, men bilden togs precis efter att jag stoppat in den i hyllan.

Äkta fyrkanal på 4-spårs kvartstumsband. Bandet är George Crumb: Makrokosmos, Volume 1. Nonesuch NSTQ 1293-QC. (spolen är inte original, p g a att originalspolen var hemskt skev. Jag bytte nog spolen redan på 70-talet)

Ursäkta bildkvaliteten som kunde varit MYVCKET bättre: X31-an är en lynnig kamera med enbart automatik. Och jag slogs med en ovillig omgivning, dessutom.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2006-04-08 14:14

Fyra VU-mätare på en enda apparat, i'm lovin it :D

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2006-04-08 14:22

En sån där hade vi i ett band jag spelade i, vi använde den och spelade in en del i dåvarande replokalen i Hägernäs, den lät åtminstone hörbart bättre än en portastudio :)

Coolt med VU-mätare, jag hade till inte för länge sen en Sony TC-399 som jag haft sen 70-talet, den åkte ner i grovsopen efter upprepade påstötningar om dess fulhet och onödighet av sambon :( Kanske blev någon lycklig :)

Min gamla Tascam 244 jag hade var ju också fin med 4 stora VU-mätare :)
Men den lilla Tascam 34 jag hade sen lät faktiskt bättre, trots dess otroligt mycket fulare och plastigare utseende. Den gick i grovsopen för flera år sen, när jag gick över till hårddisk(låter väldigt mycket bättre!).

Nostalgi är kul :D

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-04-08 16:30

Tascam är väl släkt med TEAC på samma sätt som Studer med Revox?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2006-04-08 16:45

TASCAM är TEAC, det är alltså proffs-divisionen av TEAC som heter TASCAM.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2006-04-08 17:45

xeizo skrev:En sån där hade vi i ett band jag spelade i, vi använde den och spelade in en del i dåvarande replokalen i Hägernäs, den lät åtminstone hörbart bättre än en portastudio :)

Coolt med VU-mätare, jag hade till inte för länge sen en Sony TC-399 som jag haft sen 70-talet, den åkte ner i grovsopen efter upprepade påstötningar om dess fulhet och onödighet av sambon :( Kanske blev någon lycklig :)

Min gamla Tascam 244 jag hade var ju också fin med 4 stora VU-mätare :)
Men den lilla Tascam 34 jag hade sen lät faktiskt bättre, trots dess otroligt mycket fulare och plastigare utseende. Den gick i grovsopen för flera år sen, när jag gick över till hårddisk(låter väldigt mycket bättre!).


Jo, visst låter CD eller hårddiskinspelare mycket bättre! Mycket!

Men, se jag har en hög förinspelade band sen 70-talet, band som inte verkar komma på CD, dom flesta. Dom vill jag ändå kunna spela. Några är 4-kanaliga, dessutom.

En av de senare TASCAM 34B skulle jag velat ha, jo. Eller en Otari M5050 eller nåt sånt.


Nostalgi är kul :D


Ibland nödvändigt, dessutom. Jag har en del musikaliskt mycket trevliga saker på band, som inte ens verkar vara påtänkta för CD.


P.S.
Efter att ha lyssnat ett tag kan jag säga att:

Kvaliteten på förinspelade band varierar. Mycket. Vissa svajar inte nåt att klaga över, andra ( t ex Gary Burton: Crystal Silence på ECM) är helt outhärdliga. Det hade jag glömt....

Elektronik har utvecklats sen dess. Låg distortion med förstärkning på 2000 byggt med 2 st bipolära transistorer är nog lite optimistiskt...

40 Hz undre gränsfrekvens var AMBITIÖST dåförtiden.
(Det skall erkännas att det inte var så lätt: t ex måste man se till att man hade lång svepning av bandet runt huvudet för att nå ner djupt.)

Så:

Nu ska jag åstadkomma (eller hitta eller nåt) nån bra nog Dolby B.
Samt gräva fram den där NAB-förförstärkaren (jmf med RIAA-steg) som jag byggde med 4xTDA1034 (ungefär 5534, fast Philips och 70-tal) till min gamla Sony TC377. Las löst inuti spelaren, insvept i papperspåse, jordad aluminiummatfolie och en plastpåse. Huvaligen vad man fick för sig i ungdomen. Fungerade!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster