Optonica - vad anses om märket?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Optonica - vad anses om märket?

Inläggav phloam » 2006-05-13 16:33

Nån som känner till det gamla märket Optonica, om de gjort bra grejer eller vad som står bakom namnet osv...?

Edit: googlade fram att Optonica lär vara Sharp's "high end"-märke nån gång på 70-talet.

Frågan är då om det stämmer, och vad man ska tycka om Sharp rent generellt och en ev high end-satsning från dem..?

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2006-06-02 23:31

Det stämmer att det var sharp som hade Optonica, men jag tror att de lade ner den satsningen genom rationalliseringar på 80-talet?
De ansåg inte Optonica som lönsamt.
Hurvida deras produkter är bra at jag inte rätt man att svara på. Har endast lyssnat på en enda förstärkare från dem. Den hade integrerade förstärkarkretsar, vilket aldrig har tilltalat mig....

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-06-03 05:27

Var det inte det märket som hade en förstärkare med vattenkylning ? En ganska slimmad förstärkare annars.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-03 11:24

Jo, det är en för länge sen avslutad satsning... Finns en hel anläggning att beskåda på tradera, rätt brutala grejer! Definitivt vintage :)

Såg en riktigt snygg receiver där för ett tag sen, därav frågan...! (Finns på repsam om man vill se den.)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-06-03 11:54

Undvik Repsam! :evil:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-03 12:24

Kranzberg skrev:Undvik Repsam! :evil:

Se den, inte köpa den :D

henriksch

Om Optonica och Repsam

Inläggav henriksch » 2006-12-22 20:56

Har två Optonica för tillfället, en liten 1616 med tillhörnde tuner. Fräck kvalitetsprodukt, liten rackare, mycket trevliga regalge ljudmässigt juste. Sen står det en SM110, rejäl pjäs (enligt obekräftad uppgift, läs ebay.de) 2x100 W Gillar verkligen denna tillsammans med ett par JBL L36 med bara diskanterna kvar i orginal. Dunderpjäs, ytterligt svår att göra sig av med. Känns som ett typiskt underskattat märke som ingen bjuder på eller köper, prisvärt.

Angående Repsam. Har haft ett antal bra kontakter med denna firma. Köpt grejor av dem till vettiga priser. Lars som jobbar där säger vad han anser om grejorna de säljer sen får man förhälla sig till det. Gjorde en affär vid ett tillfälle som jag inte alls var nöjd med. Jag sa till och fick det åtgärdat på studs.
Vet ju inte vad denne Krantzberg har råkat ut för men stött har han blivit, det står ju klart.
Ville bara säga att jag anser mig ha blivit väl behandlad, fått vettigt betalt och gjort justa byten.

...och kanske också att jag tycker osakliga kampanjer är rätt trista att läsa...

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-12-22 21:32

Efter mitt inlägg sökte jag fram inlägg på Faktiskt om Repsam, inser att mitt inlägg var som att svära i kyrkan men va faen.

Tydligt är dock att det är hemsidan och innehavarens brister i svenska språket som är huvudmålet för kampanjen samt prissättningen. Om jag fattar saken rätt är det i de flesta inläggen de ursprungliga priserna omräknat i dagens penningvärde som de flesta vänder sig emot. Bristerna i beräkningarna är ju tydliga och kritiken mot detta kan jag väl instämma.

Å andra sidan så står de där DM2-orna i mitt vardagsrum, Köpte dem för 1500 när de sänkt priset och monterat in orginalelement. Jag gillar dem skarpt...
Varför har så många ont av en påg som trevar sig fram i branschen?
Det är fasen så mycket bättre att han säljer tar hand om ett par DM2 och säljer till mig än att de går i en container. Att han får betalt för sina ansträngningar (om än lite klumpigt marknadsfört i början) tycker jag är helt okej.
Dessutom har ägaren haft tagit till sig av kritiken och numera skriver Lars (anställd i butken), som både kan skriva och dessutom har koll på vintagegrejor i kraft av sin ålder och mångåriga intresse mer och mer. MVH
Henrik

Användarvisningsbild
highfive

Optonica, Sharps highend!

Inläggav highfive » 2006-12-23 00:04

Många firmor på 70-talet hade ju ett primärt och ett sekundärt "brand" för att nå olika marknadssegment, SHARP hade OPTONICA, NATIONAL Panasonic hade Panasonic och Technics, Luxor hade SKANTIC, PHILIPS hade DUX (i Sverige) Marantz hade Superscope osv.....

Rätta mig om jag har fel, men på 70-talet väcktes mitt HiFi intresse och jag hade alla märkens kataloger och botaniserade och drömde om den ultimata anläggningen.....

Tyvärr hamnade alla dessa årsprospekt i pappersåtervinningen när jag flyttade, en gång och min intressesfär toga ndra riktingar.

Jag minns Optonica som väldigt välbyggda grejor, hade deras programmerbara k-däck ett tag, lät bra och hade enorma programmeringsmöjligheter. (SHARP gjorde då bland de bästa programmerbara "vetenskapliga" kalkylatorerna, gissar att k-däcket ärvt möjligheter från den divisionen av SHARP, kan man göra något med teknik, så gör man det, jämför med finesserna hos dagens mobiltelefoner.....

Optonicas stående tangentialvinylsvarv, var ju också rätt kul och lät kanske bra också ?

Nåväl
Hittade denna länk: http://www.retro-optonica.de/index.htm
och denna: http://www.mtk-physio.de/Info-Box/Optonica_SX-9100/optonica_sx-9100.html

VINTAGE HiFi är kul!

Med vänlig hälsning Björn i Götet! 8)

Användarvisningsbild
Supernehru

Inläggav Supernehru » 2007-04-12 00:43

Hifi & Musik testade troligen ca 1980 Optonica SX/SO9100 och det var då en av de bästa förstärkare de någonsin hört.

Jag hade turen att råka ramla in på Ljudkällaren i Göteborg med en färsk studielånsutbetalning i fickan på nyåret 1981? och fick då se att de hade en hög kartonger med denna kombination på golvet med REAskyltar. Jag tror de gick för 2995:- komplett, de hade tidgare kostat runt 7500:- eller så om jag minns rätt, ev. mer.
Jag tvekade inte utan slog till och har aldrig ångrat mig. Jag fick senare tag på en ST5100 Tuner och även en passande Timer - Som jag iofs aldrig använt, men den är TUFF :)

Anläggningningen är sedan hemmabions tillkomst degraderad till hobbyrumsstereo ihop med en Thoréns TD166MKII med Hadcockarm, ett DENON DRM3 kassettdäck och ett par Heybrook HB3 MKIII, m.m. även om jag länge använde slutsteget för att få lite bättre kräm till mina Dahlquist DQ10 när jag hade en lite småklen Pioneer VSA-740 Prologic förstärkare.

Den fungerar fortfarande OK och låter mycket bra. Enda problemen har varit en lite raspig volympotentiometer på försteget, och en trasig drivtransistor på slutsteget samt lite glappig bakgrundsbelysning på spektrumanalysatordisplayen på detta .....
Kylkretsen på slutsteget har troligen lite luft i sig då den kan gurgla lite ibland - något den gjort de sista 15 åren eller så....
Det väger också BLY, något som i förening med de små yttermåtten gör det lite svårmanövrerat i hyllor etc.

Tomas i GBG

Användarvisningsbild
erajoma

sx9100 schema

Inläggav erajoma » 2008-12-06 22:48

Har en SX9100 med släckt display och saknar schema, skulle vara intresserad av att få tag på en. Tips på källa?

erajoma

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2008-12-08 21:10

Jag minns fortfarande när Stereo/HiFi-handboken 1981 kommit ut och jag fick se detta kasettdäck, vilket jag tyckte var bland det häftigaste jag sett:

Bild

För några år sedan fick jag slutligen se ett i verkligheten i en second hand-affär, och det såg fortfarande ganska imponerande ut. Eftersom jag vid det laget slutat med kassetter slog jag dock inte till.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2008-12-08 23:59

Jag har en Optonica skivspelare (104 nånting) som spelar båda sidorna. Den låter illa men är jätterolig. Jag hoppas att den låter bättre när/om jag byter nålarna mot en vassare variant och kurerar lite svaj som jag inte vet var det kommer ifrån.

Herregud.. jag måste visst skydda mig från att någon gör sig lustig på min bekostnad. Alla skivspelare kan ju spela båda sidorna, men få klarar A+B direkt efter varann utan att man ens petar på'n.

Återgå till Vintage-hifi