Hifi & Musik testade troligen ca 1980 Optonica SX/SO9100 och det var då en av de bästa förstärkare de någonsin hört.
Jag hade turen att råka ramla in på Ljudkällaren i Göteborg med en färsk studielånsutbetalning i fickan på nyåret 1981? och fick då se att de hade en hög kartonger med denna kombination på golvet med REAskyltar. Jag tror de gick för 2995:- komplett, de hade tidgare kostat runt 7500:- eller så om jag minns rätt, ev. mer.
Jag tvekade inte utan slog till och har aldrig ångrat mig. Jag fick senare tag på en ST5100 Tuner och även en passande Timer - Som jag iofs aldrig använt, men den är TUFF
Anläggningningen är sedan hemmabions tillkomst degraderad till hobbyrumsstereo ihop med en Thoréns TD166MKII med Hadcockarm, ett DENON DRM3 kassettdäck och ett par Heybrook HB3 MKIII, m.m. även om jag länge använde slutsteget för att få lite bättre kräm till mina Dahlquist DQ10 när jag hade en lite småklen Pioneer VSA-740 Prologic förstärkare.
Den fungerar fortfarande OK och låter mycket bra. Enda problemen har varit en lite raspig volympotentiometer på försteget, och en trasig drivtransistor på slutsteget samt lite glappig bakgrundsbelysning på spektrumanalysatordisplayen på detta .....
Kylkretsen på slutsteget har troligen lite luft i sig då den kan gurgla lite ibland - något den gjort de sista 15 åren eller så....
Det väger också BLY, något som i förening med de små yttermåtten gör det lite svårmanövrerat i hyllor etc.
Tomas i GBG