Dagens fynd!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Dagens fynd!

Inläggav Rookie » 2006-07-19 20:55

jag var och hälsade på en släkting i dag och resultatet blev att han prackade på mig (Som om jag inte ville ha!) en Tandbergreciever av äldre snitt, en Philips 308 LP-spelare, en LP-växlare av märke AGA (!) och ett par hemmabyggda popboxar (Jiiha! Mina första Carlsson!). Bilder kommer, om jag lyckas klura ut hur jag ska ladda upp bilder......

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-20 21:42

Bilder för tusan!
Jag dreglar redan.
En Popbox! Gratis! Och grattis!
Har du varit så snäll så att jultomten kommer ett halvår tidigare? :D

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-20 22:59

Jag har kollat igenom prylarna lite nu och tyvärr så är det ena philips-elementet inte räddningsbart då långa revor har uppkommit i själva konen. Dessutom så är den mindre konan tillknycklad. Jag tror att detta uppkommit av att den ena högtalaren stått ganska dåligt till medans den andra, som ser utmärkt ut, stått mer undangömt. Diskanterna går eventuellt att rädda allihopa, ska kolla igenom dem inatt. Lådorna är inga under av täthet, så det ska till nya bafflar och bottnar och eventuellt ett par stag. "Nya" element är i princip halvt omöjligt att få tag i, efter vad jag kunnat läsa mig till på nätet, så en eventuell konvertering/ombyggnad blir eventuellt aktuellt om jag kan hitta element inom rimligt pris som trivs någorlunda i lådan.

Recievern har jag inte öppnat än, men en provkörning hos förra ägaren påvisade kraftigt nätbrum, en kanal som brusar kraftigt och sprakande potentiometrar. Dessutom verkar remmen till radiotunern ha hoppat av.
Skivspelaren har jag inte ens provat än, p.g.a. brist på RIIA-steg i den nuvarande anläggningen.

Bilder har jag tagit, men jag antar att jag måste länka till dem via någon annan sida. Hittar ingen uppladdningsfunktion i alla fall...

/Petter, som är snudd på totalinkompetent när det gällar datorer....... :oops:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-20 23:18

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8945

Här kan du läsa om hur du ska bete dig med uppladdning av bilder.
Jag som inte är händig på datorer för 5 spänn klarade det och då kan du inte vara sämre då jag redan e sämst. :wink:

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-20 23:59

Tjohoo!
Bild
Och en till!
Bild
Funkar ju bra det här!
Bild

Mer än så blir det inte på ett tag! :P

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-21 01:41

Recievern heter alltså Tandberg HI-FI FM och är gjord 71-72, nån gång och är specad till 2x14 watt i 4 ohm. Värt att notera är att den har fyra utgångar, alltså två zoner med separata volymkontroller! :D

Potentiometern till tunern gick fruktansvärt trögt, men med lite motion så gick det att få igång den. En liten tråd på ena utgångssteget har lossnat och det verkar nästan som om den har fungerat som en primitiv säkring eller ett överlastningsskydd.

Bilder på innanmätet kommer... 8)

Fyra av diskanterna är uppmätta. 2 st. mäter 8 ohm och 2 st. mäter 7 ohm. Alla fyra har fått mittplupparna intryckta (Inte av mig!) :( . Endast en av diskanterna på den fräschare högtalaren har blivit utsatt för denna behandling, men de är ej uppmätta ännu.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-21 09:19

Rookie!
På en Loppis här i närheten har man två st kopior av OA 5, med dessa element i. Både Peerlessdiskanterna och Philipsbasarna, 9710.
Dock vet jag inte om basarna är alnico-varianten. Både basar och diskanter SER vettiga ut. Är du intresserad? Jag kan kolla priset och i bästa fall köpa rasket, plocka ur elementen ur lådorna och skicka dem till dig.

Antar att du vet att du hittar en del intressant på www.carlssonplanet.com.

För Tandbergsreceiverns del rekommenderar jag att du tar en titt på www.alternativaudio.com och www.hifisentralen.no. Även www.nrhf.no och www.gpfweb.com, kan vara intressant. Om du nu inte kände till dessa... :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-07-21 12:24

Har haft en exakt likadan tandberg.. undra var i tusan jag gjorde av den... hmm

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-21 15:54

Jag kan meddela att efter en snabb översyn och lite reparationer så spelar Tandbergaren! Klockren radiomottagning, synd bara att jag inte lyssnar på radio.... Volymjusteringen är inte för de olika zonerna, utan för höger/vänster kanal. Lustig balansjustering. :lol: 308:an har jag inte hunnit provköra, verkar som att jag glömde nätkabeln i all brådska. :(

Kranzberg; Tack för länkarna! Mina basar heter 9710(såklart) M/01, och om du har möjlighet att kolla vilka det är så som sitter i OA5-kopiorna så vore jag tacksam, om priset är rätt! 8) Annars kanske det går att få acceptabelt resultat med annat element?(byta bägge, naturligtvis.) Jag är ju ny i Carlsson-sekten, men jag har läst att det är snudd på omöjligt att hitta element som går att använda. Kanske en fråga för Carlsson-forumet, men vad är det som gör att man inte kan använda mer "normala" diskanter? Bra kondiskanter växer ju inte på träd, men jag har tillgång till hela Monacors sortiment så man kanske kan experimentera lite, men skulle helst haft en näve CT62 att gödsla lite med... 8)

Fler bilder kommer, bland annat på Tandbergarens innanmäte, en LP-växlare och såklart 308:an!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-21 16:35

Den suspekta AGA-växlaren... Enligt utsago så satt den tidigare i en stereomöbel av okänt fabrikat, men den ska fungera, enligt förra ägaren. Skall experimenteras med...
Bild
Lp-spelaren med en Charlie Norman EP(heter det välan?) som kom med nån tidning från "Det Bästa". Den är väldigt tunn, och det står på den att ljudåtergivningen inte går att jämföra med den "utomordentligt höga kvaliteten på skivorna i albumet". Den är alltså ensidig, och verkar vara nåt slags prov... Intressant... :P
Bild

Glömde tyvärr att ta bilder på recievern innan jag skruvade ihop den... :oops: , men om intresse finnes så skruvar jag så gärna upp den igen!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-22 00:42

Absolut!

Nedrans snyggt exemplar av pop-boxen fö.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-22 08:44

Håller med, rackarns snygga popboxar! Det enda exemplaret, förutom ett par jag har, som jag sett med mässingnät i stället för järn. Tjusigt.

Intryckta mittpluppar har jag ibland lyckats buckla ut igen med hjälp av en vacuumpump och en adapter som passar mot pluppen. Y-montering av diskanterna kanske kan vara aktuellt?

9710 med revor i verkar svår att rädda, men du kan ju alltid försöka limma ihop och använda tills du hittar nån som är bättre.

Nya bafflar behöver du antagligen inte göra, men var noga med att få det tätt. Basen brukar hänga i baffeln uppifrån, inte som din som är monterad underifrån. (då frågar man sig varför korken sitter där den gör ..... haha ..)

Lådan ser OK ut inuti, och elementet är det gamla vanliga med Alnico-magnet. Kolla för säkerhets skull polariteten på basarna, plus kan vara vilken som helst av polerna .... ! Sen saknas flödesdämpningen för basen, det skall vara lite dämpmaterial alldeles bakom konen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-22 09:46

De där "Det bästa-skivorna" fanns i mängder på 60- och 70-talen. De gavs ut som reklam för att man skulle köpa en hel box med LP-skivor. Det fanns alla möjliga musikstilar, men de flesta var amerikanskt inriktade. "Det bästa" är ju ursprungligen amerikansk. Jag hade ett helt gäng av dessa tunna sladdriga skivor, men nu är de slängda sedan många år. Jag minns fortfarande att en röst på en av skivorna (förmodligen Charlie Normans röst) sade: "Ljudkvaliteten på denna enkla skiva kan inte jämföras med den utmärkta kvaliteten som är på LP-skivorna". Eller något i den stilen.

Ang 9710: De bägge OA 5-kopiorna har med all samnnolikhet 9710-element med keramisk magnet. Men jag är inte helt säker förrän jag fått skruva ur dem och tittat .Lådorna var prissatta till 415 kr/paret. Högt tycker jag, men det går nog att pruta. Diskanterna är med all sannolikhet den modell som sitter i Popboxen. Det är 4 diskanter i resp låda. De (diskanterna alltså) ser okej ut. Innan köp bör man nog provlyssna.
På samma loppis står också ett par äkta OA 4 - 2. Lådorna är fula, någon har penselmålat dem klarblå. Vilket oskick! I dessa sitter garanterat 9710 med alnicomagnet. Det sitter tre diskanter i varje. Tyvärr syns inte skicket på elementen, eftersom nät och "strumpa" över 9710 sitter kvar. Förutom den blå färgen ser de fina ut. Man begär 700 kr/paret. Om 9710-elementen är i fint skick, är det nog värt att betala 350 kr/st för dem. Antagligen går priset att pruta ner lite. Jag kan om du vill, be att få ta bort nätet och titta lite närmare på dem. :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-24 23:20

Bry dig inte om att köpa lådorna, men tack i alla fall! Oerhört hjälpsamma människor här på forumet, måste jag säga! (I alla fall du!) Tyvärr måste jag göra er besvikna. "Toppen" är inte gjord av mässingsnät (men tack för idéen!) utan är en träram klädd med något grovt jute-tyg. Det fungerande elementet ska tillsammans med diskanterna pensioneras på obestämd tid och ett experiment skall utföras. Dock kommer lådorna att kunna återställas till originalskick (eller nära inpå) om experimentet blir en besvikelse. Jag kan meddela att projektnamnet på lådorna numera är; OA 666 :twisted:

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 09:18

Tänker du experimentera med Monacor-element? Du har ju tydligen tillgång till sådana. :)
Ska bli intressant att höra vidare...

Funderar på om jag skulle köpa OA 4-2 - lådorna för egen del. Skulle få plats i sovrummet. Bäst dock att skaffa tillstånd från xxx först... :wink:

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-25 12:56

Monacor blir det inte, i allafall inte första vändan. Finns en hel del intressanta element därifrån, men nu har jag en fungerande (på papperet i alla fall) lösning med mer lättillgängliga element. Fortsättning följer, men kanske på DIY-forumet då....

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-25 13:09

Det Bästas boxar har alltid hållit hög konstnärlig kvalitet, eftersom man alltid har samarbetat med de stora bolagen och gett ut de bästa artisterna. Det finns till och med en Reader's Digest-box med Elvis. Countryboxen, som är en 8 LP-skivor stor samling från CBS, är oerhört bra med artister som Cash, Wynette och en massa andra höjdare. Mina föräldrar bandade den och spelade den flitigt under min barndoms bilresor.

Jag minns också en av dessa sladdriga provskivor som förmodligen handlade om 50- och 60-talsboxen (inte så tokig den heller - den introducerade mig bland annat till Lorne Greenes "Ringo"). Provskivan hade ett hack i Teresa Brewers "Music, music, music" och det blev en väldans massa "music" innan man lyfte pick-upen en bit framåt. Så här trettio år senare framstår väl inte ljudkvaliteten på LP-skivorna som så där fantastisk som man ville låta påskina, men ä andra sidan - vilka samlingar lät riktigt bra på vinyltiden?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-25 13:27

Dom här sladdriga skivorna medföljde även en del musiktidningar på 70-talet. Någonstans har jag ett ex med lite skojigheter av Stones med prover från någon ny skiva. Även Beatles skickade ju med en julhälsning varje år under en period. Och visst, det är ingen överdrift om man säger att kvaliteten inte var den bästa...

Däremot har Det Bästas boxar i vissa fall fått höga betyg, även från sådana surpuppor som härjar på The Absolute Sound :-)

/ B

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 13:35

Helt riktiga iakttagelser ang "Det bästas lp-boxar". Pressningskvalitet etc var nog inte sämre än något annat på den tiden. Jag vill minnas att de jag lyssnade på lät helt okej. Tyvärr var hela utgivningen alldeles för amerikanskt inriktad.

Sladdriga Ep fanns i vissa nr av Bildjournalen på 60-talet, minns jag. Vill minnas att dessa innehöll mest svensk pop/rock, som t ex Tages och Shanes.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-25 13:40

När vi ändå talar sk flexidiscar måste vi ju nämna Bildjournalens skivor! En av de bästa svenska poplåtarna genom tiderna, Mascots "Words enough to tell you" kom från början som flexi i BJ, och när den väl kom som singel sålde den inget vidare eftersom kidsen redan hade skaffat tidningen. Extra tråkigt är att låten bara finns i en ping-pong-stereoversion på EMI:s Mascots-samling och inte i den monoversion som den rätteligen borde ha återutgivits i.

Till skillnad från vinylboxarna lät somliga samlings-cd-boxar, även flera budgetvarianter, riktigt bra i begynnelsen, dvs på det glada 80-talet. Det gäller såväl Reader's Digest som Time, K-Tel m fl budget- och/eller TV-annonserade boxar - tack vare användandet av tidiga, raka överföringar.

Med vänlig hälsning

Pekka

Edit: ser nu att Kranzberg hann före om Bildjournalen!
Kan inte leva utan pop

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 13:53

Ja, nu när du påminner mig: Jag ägde ett ex av den där sladdriga skivan med Mascots. :)
Spelade den på en Philips bärbar grammofon med inbyggd högtalare. Mono naturligtvis. Men kul var det. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-25 14:19

Rookie skrev: "Toppen" är inte gjord av mässingsnät (men tack för idéen!) utan är en träram klädd med något grovt jute-tyg.

Så bra!

... eeh, jag menar, så tråkigt ..... 8) :lol:

Då är mina fortfarande de enda kända exemplaren med mässing (som jag känner till alltså.... )

Bild

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 22:04

Phon! Vad är det som står bakom din högtalare? En gammal Philips från 70-talet? Häftigt! Är det den där modellen med cirkulära mätare? 22RH720? Riktig kultreceiver! Vill ha! :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-08-01 19:40

Häpp! Nu spelar 308:an. Tyvärr så verkar det som att jag måste försöka få tag i en ny tonarm då den som sitter på har gått av någon gång i tiden och det förefaller som att trådarna inuti har tagit skada då spelaren ibland tappar en kanal. :( Dessutom måste ett oerhört enerverande motorljud åtgärdas.....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-01 21:20

Kranzberg skrev:Phon! Vad är det som står bakom din högtalare? En gammal Philips från 70-talet? Häftigt! Är det den där modellen med cirkulära mätare? 22RH720? Riktig kultreceiver! Vill ha! :)

Jepp! det finns mer .... :D

Här slängs inget som fungerar, och inget annat heller för den delen ... 8O

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-01 22:27

Rookie skrev:Häpp! Nu spelar 308:an. Tyvärr så verkar det som att jag måste försöka få tag i en ny tonarm då den som sitter på har gått av någon gång i tiden och det förefaller som att trådarna inuti har tagit skada då spelaren ibland tappar en kanal. :( Dessutom måste ett oerhört enerverande motorljud åtgärdas.....

Låter som den skulle lida av jordfel, kanske p g a den trasiga tonarmen. :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-01 22:58

Hade likadana philips basar i ett par JBN lådor förut men jag råkade spela lite för högt så dom dog =(
Lite synd med tanke på att jag sett dom som säljer dom på Ebay för över 2000 kr/paret...

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-02 14:06

JB skrev:Hade likadana philips basar i ett par JBN lådor förut men jag råkade spela lite för högt så dom dog =(
Lite synd med tanke på att jag sett dom som säljer dom på Ebay för över 2000 kr/paret...

JB!
Intresserad av ett par 9710? På en loppis här i trakten sitter det sådana i ett par OA 5 -1 - kopior. Man begär 415 kr/paret för högtalarna och då är ju diskanterna med. Jag antar att det är modellen med ferritmagnet.
:)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-02 16:37

Kranzberg skrev:
JB skrev:Hade likadana philips basar i ett par JBN lådor förut men jag råkade spela lite för högt så dom dog =(

JB!
Intresserad av ett par 9710? På en loppis här i trakten sitter det sådana i ett par OA 5 -1 - kopior. Man begär 415 kr/paret för högtalarna och då är ju diskanterna med. Jag antar att det är modellen med ferritmagnet.

Haha nej tack.. tyvärr saknar basarna jag bytte ut mina med lite av mellanregistret philipsbasarna hade, men eftersom jag är ute efter en någorlunda effekttålighet så trivs jag bättre med dom nya basarna jag köpte :)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-02 18:02

JB!
Då klarnar det hela. Jag trodde du var ute efter ett par 9710.
Förresten så står det ett par OA 4 - 2 original, med 9710 alnico på samma loppis. Tyvärr är de penselmålade med klarblå färg. Annars ser de ok ut och ska fungera. Jag tänker inte köpa dem, men jag kan köpa dem för någon annans räkning, utan ersättning för egen del, mer än bensinpengar t o r loppisen.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi