Sansui T 5 tuner

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Sansui T 5 tuner

Inläggav Kranzberg » 2006-07-31 11:01

Någon som känner till något om denna modell. Den har analog inställning och skala, det syns ju.
Jag hittar inget om den i mina gamla böcker. Inte mycket på webben heller, mer än några gamla annonser. I en av dessa blir tunern beskriven som "high end".
Kanske den inte är så gammal. Nuvarande ägaren uppger att den är köpt för ca 20 år sedan. Kan det vara möjligt. Var inte alla tuners digitala då.
Bild

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-31 11:38

Den där ser ut att vara från omkring -82-85
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19063
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-31 11:39

Det kan var en i den sista generationen riktiga tuners, dvs med søkratt. Designen ser ut som tidigt 80-tal, men kan kanske var något tidigare.
Var den samtida med digitala tuners så sålde den antagligen dåligt vilket gør den æn mer værdefull.

Ær den till salu så køp den direkt om den fungerar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-07-31 23:30

Det här var konstigt.
Jag har ställt samma fråga på norska HiFiSentralen.
Där har jag fått svaret att det är fråga om en billighetstuner från Sansuis "rackserie" på 80-talet. Inte alls samma kvalitet som äldre Sansui, påstås det.
Vem ska man tro på?
Å andra sidan. För 100 kr + frakt kanske det kan vara värt att prova själv.
Om nu ingen annan lägger högre bud...

Jag tycker också att den ser ut som tidigt 80-tal eller sent 70-tal, men den finns inte med i Stereo HiFi Handboken vare sig på 70-talet eller 1981. Senare årgångar har jag inte, om det överhuvudtaget gavs ut några. Från 81 har jag ett hopp till Musikhandboken 1986. Där finns den heller inte. Möjligtvis är den från första hälften av 80-talet.

Användarvisningsbild
Andysson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2006-08-06

Sansui gick i graven

Inläggav Andysson » 2006-08-07 20:13

Anledningen till svårigheterna du har att finna information är troligen att Sansui såsom vi känner det har upphört. (Alltså som producent av kvalitets-Hifi) För att minnas märkets grandiosa historia finns: http://www.sansui.us/

Jag har själv en Sansui p-900 skivspelare som jag fortfarande spelar på efter tjugo år. Reservdelar som nålar finns att köpa hos entusiaster i Europa.

Användarvisningsbild
kluringen
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2006-10-28

Re: Sansui T 5 tuner

Inläggav kluringen » 2006-11-21 10:34

Kranzberg skrev:Någon som känner till något om denna modell. Den har analog inställning och skala, det syns ju.
Jag hittar inget om den i mina gamla böcker. Inte mycket på webben heller, mer än några gamla annonser. I en av dessa blir tunern beskriven som "high end".
Kanske den inte är så gammal. Nuvarande ägaren uppger att den är köpt för ca 20 år sedan. Kan det vara möjligt. Var inte alla tuners digitala då.
Bild




Den kom 1980 och var den minsta tuner´n av tre, T-9, T-7 och T-5
T-5 kostade runt tusenlappen

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-11-21 12:20

Tack för infon!


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gflar och 2 gäster