Eskil skrev:Jag köpte för en tid sen ett par Vintage Tandberg högtalare: System 12. Båda fungerade, men jag upptäckte att hos en av högtalarna är något skumt med diskanten. Det låter dämpat.
Eskil
Talspolen är med stor sannolikhet trasig. Någon har spelat så att talspolen gått varm, men inte så varm att den gett upp helt och hållet. Elementet måste bytas.
Möjligtvis är kondensatorn i delningsfiltret uttorkad, men jag tror mer på det första alternativet. Testa diskanterna mot varandra genom att skifta dem mellan lådorna.
Jag hade för några år sedan ett par HiFi System 11. Jag vill minnas att jag öppnade dem bakifrån. Är inte lådan skruvad från baksidan? Skruva ur skruvarna så att de bara sitter i själva bakskivan och lyft och lirka genom att hålla i skruvarna.
Jag tror att du får svårt att hitta någon i Gbg som kan hjälpa dig. Å andra sidan är arbetet med att byta elementet inte speciellt svårt. Det svåra är att hitta ett begagnat likadant element.
Det är en kondiskant: HT 106, 5 ohm, diam 2 tum; Tandbergs egen tillverkning.
Det sitter alltså en elektrolyt i delningsfiltret. När du ändå öppnar lådan kan du passa på att byta den. Den kan vara antingen polariserad eller bipolär. Tandberg använde båda varianterna. I mina TL 5010 satt det i original polariserade elektrolyter, men jag bytte till nya bipolära. Byt t ex till en ny bipolär elektrolyt eller till en polyesterkondensator av samma värde.
Du kan hitta en diskant hos Tandberg radio shop:
www.gpfweb.com
(Pris 50 NOK)
Fakta om högtalaren finns på:
www.nrhf.no
Annars kanske någon på:
www.hifisentralen.no eller
www.alternativaudio.com kan hjälpa dig.
M v h