Tandberg Hi-Fi System 12 - Något är skumt!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Eskil

Tandberg Hi-Fi System 12 - Något är skumt!

Inläggav Eskil » 2006-10-07 17:02

Jag köpte för en tid sen ett par Vintage Tandberg högtalare: System 12. Båda fungerade, men jag upptäckte att hos en av högtalarna är något skumt med diskanten. Det låter dämpat. Elementen ser hela ut, men det kan ju vara något fel inne i lådan. Är det nån som har erfarenhet av att öppna dessa högtalare? Jag har lossat alla skruvar men vågar inte bända för hårt av rädsla för att skada den fina träfinishen. Har någon tips på vad som kan vara fel / hur man öppnar dem / vem man ska gå till i Göteborg som kan något om dessa gamla Tandberg speakers?

De låter utmärkt i övrigt, frånsett denna detalj på den ena av dem. Måste fixas snarast!

Mvh
Eskil

Kranzberg

Re: Tandberg Hi-Fi System 12 - Något är skumt!

Inläggav Kranzberg » 2006-10-07 19:57

Eskil skrev:Jag köpte för en tid sen ett par Vintage Tandberg högtalare: System 12. Båda fungerade, men jag upptäckte att hos en av högtalarna är något skumt med diskanten. Det låter dämpat.
Eskil

Talspolen är med stor sannolikhet trasig. Någon har spelat så att talspolen gått varm, men inte så varm att den gett upp helt och hållet. Elementet måste bytas.

Möjligtvis är kondensatorn i delningsfiltret uttorkad, men jag tror mer på det första alternativet. Testa diskanterna mot varandra genom att skifta dem mellan lådorna.

Jag hade för några år sedan ett par HiFi System 11. Jag vill minnas att jag öppnade dem bakifrån. Är inte lådan skruvad från baksidan? Skruva ur skruvarna så att de bara sitter i själva bakskivan och lyft och lirka genom att hålla i skruvarna.

Jag tror att du får svårt att hitta någon i Gbg som kan hjälpa dig. Å andra sidan är arbetet med att byta elementet inte speciellt svårt. Det svåra är att hitta ett begagnat likadant element.
Det är en kondiskant: HT 106, 5 ohm, diam 2 tum; Tandbergs egen tillverkning.

Det sitter alltså en elektrolyt i delningsfiltret. När du ändå öppnar lådan kan du passa på att byta den. Den kan vara antingen polariserad eller bipolär. Tandberg använde båda varianterna. I mina TL 5010 satt det i original polariserade elektrolyter, men jag bytte till nya bipolära. Byt t ex till en ny bipolär elektrolyt eller till en polyesterkondensator av samma värde.

Du kan hitta en diskant hos Tandberg radio shop: www.gpfweb.com
(Pris 50 NOK)

Fakta om högtalaren finns på: www.nrhf.no

Annars kanske någon på: www.hifisentralen.no eller www.alternativaudio.com kan hjälpa dig.

Bild

M v h :)

Eskil

Inläggav Eskil » 2006-10-08 20:57

Tackar så mycket! Dock är jag inte helt säker på att problemet ligger i högtalarna, det verkade så igår när jag bytte mellan dem och provade. Men jag fick bra ljud idag när jag flyttade lite med kablarna vilket resulterade i att jag sedan bytte kontakten på den högtalaren som krånglade. Jag flyttade även prylarna lite grann. Just nu funkar det fint, och min hypotes är att någon metalltråd i högtalarkabelns pluspol kommit i klämm och ibland vidrörde minuspolen inuti kontakten. Ska testköra några dagar och flytta om lite för att bekräfta detta. Om det skulle vara elementet så kanske det beter sig lite underligt då och då och isåfall ska jag återkomma till länkarna du skickade!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-08 22:29

Den där diskanten var ju väldigt lik en Carlssondiskant, MT20HFC.

Nu brukar ju de vara på 8 eller 16 ohm, men jag har faktiskt två stycken på 4 ohm liggande, dom kanske passar?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-10-08 22:48

Eskil skrev:Just nu funkar det fint, och min hypotes är att någon metalltråd i högtalarkabelns pluspol kommit i klämm och ibland vidrörde minuspolen inuti kontakten. Ska testköra några dagar och flytta om lite för att bekräfta detta. Om det skulle vara elementet så kanske det beter sig lite underligt då och då och isåfall ska jag återkomma till länkarna du skickade!

Lycka till! :D Högtalaren är väl värd att ta vara på.
M v h

Återgå till Vintage-hifi