Olle Mirsch högtalare - renovering

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Olle Mirsch högtalare - renovering

Inläggav henriksch » 2006-10-12 20:59

Hej
Läste lite om Mirsch-högtalare här på forumet. Pillar med det mesta men har fastnat lite för Mirsch. Justa, de flesta modeller är lagom stora, stabilt byggda och räcker långt i ett mindre rum. Det finns hur många som helst och de kostar ingenting att köpa. Skumkanter på basar är i regel kass men det finns ju att köpa. Med en vanlig tongenerator som körs på någon enstaka Hz är det inte hela världen att få konen centrerad.
Tycker att tongången var lite nedlåtande om dessa högtalare på detta forum. Problemet för mig är när basarna är kass, brända, konerna kass eller dyl. Mellanreg och diskanter är snyggt märka Philipselement. förmodligen är basarna i t.ex. OM3-28 och OM-61 också Philips men de är inte märkta.
Olle, OM du läser detta och gitter svara så hade jag varit väldigt tacksam om jag fick veta modellnummer och gärna data på basarna i de ovan nämnda modellerna och gärna andra med för den delen.
Tycker att de är väl värda att bevaras och renoverade kan de göra god tjänst i många år framåt.
MVH
Henrik Schmidt

Återgå till Vintage-hifi