Jag köpte mina 1978 för 8.900:- hos Ljudkällar´n i Göteborg. Under en period ägdes högtalarna av en kamrat till mig, men när han flyttade ifrån sin lilla etta och skaffade sig en stor villa med sin fru så fick de inte plats längre

Så jag köpte tillbaka högtalarna -86 och sedan dess har de spelat musik hos mig. Runt -96 blåste jag skumkanterna på baselementen men lyckades via Internet hitta ett litet källarföretag i NY som kunde fixa nya kanter för 32 dollar. Alternativet var att köpa renoverade basar för 250 dollar styck plus retur av mina gamla. Det tog bara ett par timmar att kanta om högtalarna så timpenningen den lördagsförmiddagen var hög! Och högtalarna låter bättre än någonsin.
Tills nyligen har jag drivit basarna separat via ett passivt/aktivt delningsfiler (också en Dahlqvist-produkt) och separat slutsteg men just nu *mellan två förstärkare* kör jag normal koppling med en Nad 3020.
Hur något så skräpigt kan låta så bra var min första reflektion när jag fick hem högtalarna. Högtalaren består av ganska billiga element, topp-diskanten kostar väl bara några tior än idag. Men här kan man verkligen prata om ingenjörskonst! Delningsfiltret går inte av för hackor heller, ganska komplicerat som ni ser. Men det är inga exklusiva komponenter, kostnaden kan inte ha varit många kronor. Hela skapelsen ser ut som ett taffligt hembygge, och då menar jag inte de superba hembyggen som visats på detta forum

Jag har byggt om delningsfiltret i basdelen med betydligt bättre och "fetare" komponenter och basen har verkligen förbättrats. Betydligt mer detaljer och tryck. Det har även verifierats av ovetande kamrater.
Det sägs att konstruktionen i hög grad är framlyssnad och det är inte svårt att tro på det påståendet. För så där speciellt korrekta är nog inte högtalarna, inte går dom speciellt djupt i basen heller. Skulle inte förvåna mig om såväl piP och andra seriösa konstruktioner slår DQ10 med marginal. Men det som låter, det är musik. Återgivningen har någon sorts självklarhet som är svår att beskriva. Men instrument, klang, detaljer... det bara finns där. Och som med alla goda "talare", ju bättre förstärkare, ju bättre signalgivare, ju bättre låter det. Precis som det ska vara. Vid låga nivåer låter tom min 3020 ganska OK, men försöker man gasa lite blir resultatet inte så kul. Det klipper inte och dummar sig på det sättet men det blir liksom inte bättre och mer livligt som det ska bli vid högre volym. Med Sentec PA9 var det bättre men jag gissar att ett par hundra watt behövs för att det ska sjunga ut ordentligt.
Bilderna nedan visar den högtalare som är spegelvänd (yepp IÖ, du har rätt här), ett tips som gav lite stabilare stereobild. Tror jag, det var min kamrat som utförde operationen och minnesbilden mellan lyssningarna är nog lite diffus...

/ B