Presentation Dahlqvist DQ10a

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Presentation Dahlqvist DQ10a

Inläggav Bill50x » 2006-10-23 19:50

En högtalare som av många ses som en klassiker och en milstolpe. Dök upp i slutet av 70-talet och ansågs vara "the poor mans entry to high-end world".

Jag köpte mina 1978 för 8.900:- hos Ljudkällar´n i Göteborg. Under en period ägdes högtalarna av en kamrat till mig, men när han flyttade ifrån sin lilla etta och skaffade sig en stor villa med sin fru så fick de inte plats längre :-)

Så jag köpte tillbaka högtalarna -86 och sedan dess har de spelat musik hos mig. Runt -96 blåste jag skumkanterna på baselementen men lyckades via Internet hitta ett litet källarföretag i NY som kunde fixa nya kanter för 32 dollar. Alternativet var att köpa renoverade basar för 250 dollar styck plus retur av mina gamla. Det tog bara ett par timmar att kanta om högtalarna så timpenningen den lördagsförmiddagen var hög! Och högtalarna låter bättre än någonsin.

Tills nyligen har jag drivit basarna separat via ett passivt/aktivt delningsfiler (också en Dahlqvist-produkt) och separat slutsteg men just nu *mellan två förstärkare* kör jag normal koppling med en Nad 3020.

Hur något så skräpigt kan låta så bra var min första reflektion när jag fick hem högtalarna. Högtalaren består av ganska billiga element, topp-diskanten kostar väl bara några tior än idag. Men här kan man verkligen prata om ingenjörskonst! Delningsfiltret går inte av för hackor heller, ganska komplicerat som ni ser. Men det är inga exklusiva komponenter, kostnaden kan inte ha varit många kronor. Hela skapelsen ser ut som ett taffligt hembygge, och då menar jag inte de superba hembyggen som visats på detta forum :-)

Jag har byggt om delningsfiltret i basdelen med betydligt bättre och "fetare" komponenter och basen har verkligen förbättrats. Betydligt mer detaljer och tryck. Det har även verifierats av ovetande kamrater.

Det sägs att konstruktionen i hög grad är framlyssnad och det är inte svårt att tro på det påståendet. För så där speciellt korrekta är nog inte högtalarna, inte går dom speciellt djupt i basen heller. Skulle inte förvåna mig om såväl piP och andra seriösa konstruktioner slår DQ10 med marginal. Men det som låter, det är musik. Återgivningen har någon sorts självklarhet som är svår att beskriva. Men instrument, klang, detaljer... det bara finns där. Och som med alla goda "talare", ju bättre förstärkare, ju bättre signalgivare, ju bättre låter det. Precis som det ska vara. Vid låga nivåer låter tom min 3020 ganska OK, men försöker man gasa lite blir resultatet inte så kul. Det klipper inte och dummar sig på det sättet men det blir liksom inte bättre och mer livligt som det ska bli vid högre volym. Med Sentec PA9 var det bättre men jag gissar att ett par hundra watt behövs för att det ska sjunga ut ordentligt.

Bilderna nedan visar den högtalare som är spegelvänd (yepp IÖ, du har rätt här), ett tips som gav lite stabilare stereobild. Tror jag, det var min kamrat som utförde operationen och minnesbilden mellan lyssningarna är nog lite diffus...

Bild

Bild

Bild

/ B

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-10-23 21:35

Kul - och informativt.
Någon annan som kan ta över staffettpinnen och skriva om någon annan klassiker?
Men... Vad är det för en liten tomte som vaktar högtalaren? :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-10-23 21:55

Kranzberg skrev:Men... Vad är det för en liten tomte som vaktar högtalaren? :D


Tomte var ordet... Jag är inte mycket för julprydnader men tyckte att någon sådan kunde vara kul, På en inredningsmässa i Sollentuna köpte jag två tomtar med röd näsa, det är ju så julen ska firas, eller hur?

Men till skillnad från andra juldekorationer får dessa vara framme året om. Jag skrev inte "till skillnad från andra tomtar" för sådana finns ju överallt året runt - här till exempel :D

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-10-23 21:57

Vad är det för element? Mellanregistret ser ut som ett philips-element. Och så en sån där piezo-diskant. Strålar elementen som dipoler (gäller mest mellanregistret och kanske basen?)?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2006-10-23 22:01

Kranzberg skrev:Kul - och informativt.
Någon annan som kan ta över staffettpinnen och skriva om någon annan klassiker?


Bra idé!

Jag skulle kunna skriva litet om Quad ESL-63, men det är liksom ingen mening; det finns en uppsjö artiklar om den...

Själv skulle jag med glädje läsa något om

AR 3A - urfadern till den slutna lådan
Altec Voice of the Theatre - filmljudet från förr
JBL L100 - ungdomens pophögtalare
Udda svenska konstruktioner, t.ex. Scantics takhögtalare.

Jag håller f.ö. med Kranzberg, givetvis, mycket trevlig läsning om DQ10!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-10-23 22:25

Svante skrev:Vad är det för element? Mellanregistret ser ut som ett philips-element. Och så en sån där piezo-diskant. Strålar elementen som dipoler (gäller mest mellanregistret och kanske basen?)?


Det enda element som strålar bakåt är det undre mellanregistret (som sitter på samma baffel som piezo-diskanten) och det är dessutom dämpat med en filtmatta på baksidan.

Jag tror, precis som du, att (det övre) mellanregistret är ett Philips.

Bild

Denna bild är också tagen ur reklamtrycksaken. Ett hålslag har tagit bort väsentliga data, men med lite slutledningsförmåga förstår man ändå vad bilden säger :-)

Bild

/ B

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2006-10-23 22:41

ja sådär hade jag då inte föreställt mig att de skulle se ut 8O
men låter det bra så :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-10-23 23:12

Kraniet skrev:ja sådär hade jag då inte föreställt mig att de skulle se ut 8O
men låter det bra så :)


Hur hade du föreställt dig att högtalarna såg ut?

/ B

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2006-10-24 00:37

Ja Dahlqvist högtalaren hörde jag första gången hemma hos Thore Wallenstrand någon gång på 70-talet. Jag tror att det var han som var först med att importera Dahlqvist. Jag vill minnas att dom lätt för den tiden väldigt bra. Däremot var jag aldrig förtjust i AR3:an, jag tyckte att dom lätt för instängt och dom krävde en välldans massa effekt. Jag hörde faktiskt AR3 för någon vecka sedan hos en granne. Tyvärr så var bashögtalarna kexiga så det lät def. inte bra.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-10-24 01:11

Bill50X:

Jag tror faktiskt att det är det undre mellanregistret som Svante vill identifiera som ett Philips-element (eftersom han sett mellanregisterelementet från A4-14 så ofta :wink: ). Och rätt har han förstås!

Själv har jag inget jättetydligt minne av vad något av dem är (utom förstås Motorola-diskanten och nämnt 5"-mellan), men jag får någon sorts känsla av Isophon-bas (eller var det Advent det var?) och brittiskt dome-element för övre mid (väldigt osäker här), men ett philips domeelement (3/4") för diskanten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2006-10-24 17:28

8O Fy fan vad den ser ut! 8O

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2006-10-24 17:50

Hur snygga som helst. :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-10-24 18:10

subsand skrev:8O Fy fan vad den ser ut! 8O


Hehe, jo. Nakna är dom inte för vackra 8)
Med fronten på tycker jag dom är lite retro-trevliga, påminner om Quads gamla högtalare.

Men visst ligger dom långt ifrån dagens hög-smala ideal och jag måste erkänna att jag då och då funderar på någon mindre platskrävande och modernare design. Gärna något som dessutom kan stå mot vägg. Men det är inte lätt att hitta något som låter lika bra i rimlig prisklass.

Någon gång blir jag väl klar med mina OA14.3Y, dom kommer bli betydligt mer diskreta :-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Presentation Dahlqvist DQ10a

Inläggav Flint » 2006-10-24 18:43

Bill50x skrev:Jag köpte mina 1978 för 8.900:- hos Ljudkällar´n i Göteborg.

8900:- motsvarade drygt två bruttolöner för mig 1978.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Presentation Dahlqvist DQ10a

Inläggav Bill50x » 2006-10-24 19:56

Flint skrev:
Bill50x skrev:Jag köpte mina 1978 för 8.900:- hos Ljudkällar´n i Göteborg.

8900:- motsvarade drygt två bruttolöner för mig 1978.


Det gjorde det för mig också. Men företaget jag jobbade på köpte högtalarna och jag betalade med bruttolön inkl soc. Och på den tiden var marginalskatten superhög (närmare 80% även i låg-normal lön) så netto fick jag högtalarna ganska billigt....

Tur att jag inte är påtänkt som minister :D

/ B

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Inläggav petern » 2006-10-24 21:37

Super-läckra högtalare (med tyget på), spännande att se hur det ser ut under!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-10-24 21:43

Jo, masonitplattorna är ju imponerande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-10-24 22:04

paa skrev:Jo, masonitplattorna är ju imponerande.


Javisst är dom? Alltså, hela högtalaren är ju ett enda stort smäck. Billiga komponenter, billigt utförande. Ser ut som ett engelskt garage-bygge.

Det som är imponerande är hur dom faktiskt låter. Och det är väl vad som är viktigt, eller hur? DQ10:orna är mäktiga ett stort ljud med mycket kropp. Spelglädje så det bara stänker om det utan att ha hissad bas och diskant.

Att dom ser ut som en borttappad brädhög, det får man ta :-)

För övrigt har jag sett modifieringskit med plexiglasbafflar, "high-end"-komponenter till delningsfiltret osv. Själv funderar jag i termerna att göra snygga bafflar till mellan- och diskanthögtalarna och slopa tyget på gallret. Och få ihop delningsfiltret på ett snyggare sätt än istoppat en kökslåda hängande på baksidan :oops:

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-10-24 22:24

Morello skrev:Hur snygga som helst. :P


Så säger du bara för att du har rå MDF :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-10-24 22:25

Med risk att blottställa min okunskap ännu mer: Vem var "Dahlqvist"?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-10-24 23:28

Svante skrev:Med risk att blottställa min okunskap ännu mer: Vem var "Dahlqvist"?


Jon Dahlqvist. Amerikan som konstruerade ett par bra högtalare (DQ10) med tillhörande subbar och ett par olika typer av delningsfilter. Jag har det passiva/aktiva DQ-LP1 som har valbar avskärning för basen mellan 20 och 400 Hz, en equalizer som kan addera +5 dB vid 20 Hz och justera nivån. Delningen för högpass-delen bestäms av förstegets utgångsimpedans och justeras genom byte av komponenter i delningsfiltret.

Efterföljarna till DQ10 (DQ8 och DQ6 om jag inte minns fel) slog inte så bra och ett tag senare tillverkades lite olika typer av "disco-högtalare". Vad som hänt med Jon på senare tid har jag ingen aning om, väldigt lite info om detta på nätet.... Söker man på DQ10a verkar hälften av träffarna vara skrivna av mig :-)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-10-24 23:28

Bill50x skrev:
paa skrev:Jo, masonitplattorna är ju imponerande.


Javisst är dom? Alltså, hela högtalaren är ju ett enda stort smäck. Billiga komponenter, billigt utförande. Ser ut som ett engelskt garage-bygge.

Det som är imponerande är hur dom faktiskt låter. Och det är väl vad som är viktigt, eller hur? DQ10:orna är mäktiga ett stort ljud med mycket kropp. Spelglädje så det bara stänker om det utan att ha hissad bas och diskant.

Att dom ser ut som en borttappad brädhög, det får man ta :-)

För övrigt har jag sett modifieringskit med plexiglasbafflar, "high-end"-komponenter till delningsfiltret osv. Själv funderar jag i termerna att göra snygga bafflar till mellan- och diskanthögtalarna och slopa tyget på gallret. Och få ihop delningsfiltret på ett snyggare sätt än istoppat en kökslåda hängande på baksidan :oops:

/ B

Jag tycker du ska behålla dom i orginal, de är ju hur coola som helst. Det är fantastiskt att se att en konstruktör kan göra en optimering som är så oerhört tydlig, mesta ljud för minsta komponentkostnad.
Börjar man byta ut delar till vad som kan liknas vid en ormoljeuppgradering så går ju hela charmen förlorad!
Ombyggnaden till höger/vänster-symmetri är väl ok, det är ju fortfarande samma grejor, men ungefär där går gränsen tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2006-10-25 23:28

Mitt förslag till element :Advent,Philips,MBquart,MBquart,Motorola.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2006-10-26 11:00

Jag tycker också att det är bättre att låta dom vara som dom är. Dom låter enligt ägaren bra så varför modda? Se ut och ljud är två olika saker.

woland
Semesterfirare
 
Inlägg: 1473
Blev medlem: 2004-11-23

Inläggav woland » 2006-10-26 21:23

En så snygg högtalare förtjänar att användas utan fronttyget.

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-10-26 22:10

woland skrev:En så snygg högtalare förtjänar att användas utan fronttyget.

Mvh


och se ut så här?

Bild

/ B

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2006-10-27 10:30

8O kul högtalare!!

Med tyget på är de ju riktigt stiliga! :) Med tyget av kan man skrämma små barn och blivande fruar med dom :wink:

Hade varit roligt att höra hur konstruktören tänkt med elementplaceringen, hade också varit kul att höra dom!

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2006-10-27 10:36

oj vilka spännande högtalare ! Skoj att se ! :)
NN

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 20:09

De är dessutom större än de flesta tror...

(Det som ser ut som att vara "en så'n där liten
6,5"-bas" är faktiskt i verkligheten snarast "en
10-tummare - med ett 12-tumsschassie"!)


Har du Bill50x kanske någon bild på dem där en
människa är med också?

Eller kanske rent av måtten på dem?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 20:31

IngOehman skrev:Eller kanske rent av måtten på dem?



78 cm breda, 75 cm höga + stativen 40 cm. Djupet är beskedliga 23 cm men tyvärr är de inte gjorda för att stå mot vägg. De bör stå 35/50 cm (dvs ganska vinklade) från bakkant till vägg.

/ B

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster