Luxman L215 eller Pioneer SA8500II

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING

Luxman L215 eller Pioneer SA8500II

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2006-11-12 16:58

Jag har en Luxman L215 förstärkare som jag haft sen ny.
Den har fått en egenskap att den måste typ varmköras några minuter varje gång innan ljudet kommer mer och mer. reparaerde den för ett antal år sedan men nu är det likadant igen, eljest fungerar den fint hyfsat bra ljud tycker jag.

Men har fått nys på en Pioneer SA8500II förstärkare, och jag har alltid gillat den looken med stora rejäla aluminium rattar & omkopplare, lite typ vulgär i sin silver look.
Nu till frågan hur låter den?

Skulle gärna höra vad experterna föredrar ljudmässigt vilken har bästa ljudet, byter jag upp mig eller byter man ner sig?
Luxman L215 eller Pioneer SA8500II???

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-12 17:57

Byt!
Pioneer 8500 slår en 80-tals Luxman så det...
Den Pioneerserien har gott rykte och håller hög kvalitet. På mitt tidigare jobb stod den största modellen. Den spelade jag på då och då. Mycket bra maskin. Får man fråga vad du får betala.
M v h

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-12 19:26

Luxman var nog hygglig för pengarna när det begav sig men det var ju en av deras mindre modeller. Klart att det finns bättre stärkare!

/Jocke

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2006-11-12 20:25

(Det ar CDn som stavar fel,inte jag!!!!!( Reparera din Luxman,den ar absolut vard det lilla jobbet,tycker jag.Sen kan du ju skaffa den andra om du vill.Felet kan ju vara bade det ena o det andra,men det later som standardfelet pa 2xx serien,namligen power on kretsen som har kondingar som far ga med lite hogre spanning an markspanningen,inte sa bra i langden.Det ar den lilla specialkrets som ger NEGATIV spanning nagra sekunder pa plus 45Volten o darmed stryper strommen till predriversteget och tystar hela slutsteget nagra sekunder.Bestar av 22uF 35V och en diod och tva 56K och 47uF 35V,dar kondingarna ofta ger upp.Har haft detta pa nagra Luxman.Lycka till!

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING

Nu har jag den..Tung HI FI.

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2006-11-19 03:04

Så blev man med Pioneer SA8500II, till nostalgi anläggningen.
Verkar välbyggd och bådde känns och ser tung ut...
Känns nästan som ny, tycker ljudet är över förväntan,.
Som högtalare har jag uppgraderade SONAB/Carlsson OA12.
Faktigst förvånad att dessa gammla lådor och förstärkare hänger med och spelar bättre än många nya ljud system typ sourund mm

Känns som tung HI FI

Kranzberg

Re: Nu har jag den..Tung HI FI.

Inläggav Kranzberg » 2006-11-19 10:07

SWEDEN-VIKING skrev:Faktigst förvånad att dessa gammla lådor och förstärkare hänger med och spelar bättre än många nya ljud system typ sourund mm

Gratulerar till din "upptäckt" och välkommen till vintageskaran.
Ett tips för dig kan vara: www.alternativaudio.com. Det är en mycket livaktig norsk vintageplats.

Egentligen är det inte ett dugg förvånande. 70-talet var hifins guldålder. Tillverkarna "tävlade" om att bygga välljudande och avancerade apparater och det fick ju naturligtvis påverkan på apparater även i de lägre prisklasserna. Budget hifi har aldrig varit så välljudande och så välbyggd som under 70-talet. Bara att titta i en billig Pioneer-receiver från ca -75. Stabil som en stridsvagn! Man använde genomgående komponenter av hög kvalitet. Man byggde med stabila chassien.
Från början av 80-talet, då hifimarknaden var mättad ändrades detta efterhand. Nu började apparaterna fyllas med komponenter av sämre kvalitet och chassien i stål och aluminium byttes ut till chassien i plåt och plast. Produktionsmetoderna ändrades och blev mer och mer automatiserade. På sjuttiotalet monterades mycket fortfarande för hand (se all kabledragning t ex).
En enkel jämförelse kan göras genom att titta i Hifihandboken -79 och Hifihandboken 81. Bara på dessa år ser man tydligt "förbilligandet"; syns tydligt på apparaternas utseende.

Återgå till Vintage-hifi