Vad kan det vara för högtalare...?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BlackFrancis

Vad kan det vara för högtalare...?

Inläggav BlackFrancis » 2006-11-28 13:29

Jag var på loppis igår och fick syn på ett par intressanta högtalare modell äldre. Det fanns dock inga emblem eller annat som antydde vilket fabrikat som det handlade om. Lådorna var slutna och elementbestyckningen var en 8:a (möjligtvis 9-10" med fräsch upphängning av gummityp.) två små diskanter 2,5" kanske (av vanlig typ, inga domar/horn etc.) i mitten, de satt på varsin platta, en riktad lite uppåt den andra lite nedåt. Ett ovalt mellanregister, kanske 4x6" längst upp. Såg ut ungefär så här:

Bild

Nån som vet vad det kan vara, samt är det värt att släpa hem? De var riktigt billiga btw...
Bild

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-28 15:58

KEF?
Isophon?
:)

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2006-11-28 19:27

Eftersom jag själv bor i Charlestown så har jag sett högtalarna. De är hembyggen från 70-talet. Firman Telefrang satte då ihop ett antal högtalarbyggsatser. De var baserade på SEAS-element. Högtalaren Du beskriver heter S35 och hade 1st 10-tumsbas 1 st 6x4 tums mellanregister och 2st 2tums kondiskanter. Driveffekt (96dB) 6W Sinuseffekt 35 W Toppeffekt 60W Delnfrekv.800/6000. Lådvolym 30L

Högtalarna i detta fall var ju välbyggda och basarna som har gummikanter såg hela ut. Köper du högtalarna pröva dem i provanläggningen som står bredvid. Dra på kraftigt; Ibland tror jag att de som prövar grejerna har en rätt förlåtande attityd.

Användarvisningsbild
BlackFrancis

Inläggav BlackFrancis » 2006-11-29 01:21

Ah ok :) Tack för infon...

Det var tänkt att de eventuellt skulle kunna tänkas användas som bakhögtalare(surround)/datorhögtalare eller något i den stilen i framtiden... Jag får kika om jag har plats för dem nånstans. De är väl kanske värda att slösa en hundring på :)
Bild

Användarvisningsbild
Supernehru

Inläggav Supernehru » 2007-04-12 01:02

Japp, det bör vara Telefrang S35, fast jag har för mig varje högtalare hade 4 st diskanter. Jag byggde ett par ca 1977-8.
Det lät väl sådär, lite instängt om jag minns rätt.
Jag har fortfarande kvar mellanregistren och diskanterna, men basarna sattes i ett par RT-horn och sedan i en del andra projekt, bl.a en 400L stor kvartsvågspipa / Voigthorn-hybrid med mottaktkopplade basar som jag byggde som specialarbete.
Jag har en kompis som fortfarande har 4 st Telefrang S35 i sitt vardagsrum om någon vill ha en bild på dem. Troligen har jag byggbeskrivningen och en katalog kvar också.

Telefrang, som låg(ligger?) i Mölndal gjorde också en liten rolig Receiver, den var nog inte så bra men såg ovanlig ut - lite grann som en snabbtelefon eller mixer.

De såldes hos TV-Man som då låg på hörnet längst ner på Sprängkullsgatan/Allégatan.

MVH
Tomas i GBG

Användarvisningsbild
Supernehru

Inläggav Supernehru » 2007-04-12 01:04

glömde:

Elementen kommer från SEAS

Tomas i GBG

Återgå till Vintage-hifi