Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav gcs » 2020-07-07 14:22

Jag har tre stycken kassettdäck och alla med tre huvuden. Den första som jag köpte var en Denon DRM800 som fortfarande är i toppskick med ett frekvensomfång 20-20KHz. Mitt andra däck är en från Nakamichi LX5 och den tredje och bästa maskinen som jag är mest glad för
är en Pioneer CT93 som är utrustad med Super Auto BLE som kan ställa in bias optimalt för de olika kassettfabrikaten. Men det bästa av allt är ändå de tre olika brusreduceringar som man kan välja mellan. Dolby B, C och S. Med Dolby S kan man sänka kassettbandets brusnivå med 25dB vilket gör att det blir näst intill CD kvalitet på en vanlig kassett oavsett Fe, Cr eller metall band. Alla tre kassettdäcken har Dolby HX. Det tog för mig mång år innan jag skaffade en kassettbandspelare eftersom ljudkvaliteten på inspelningarna var i mitt tycke för dålig.

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav Kalle G » 2020-08-04 09:08

Jag har två stycken Aiwa - en AD1800 som har förutom den vanliga Dolby B även Philps DNL som enbart verkar på avspelning. Mycket trevligt däck, tungt och gediget byggt. Den andra är en Aiwa 6350, också en trevlig maskin. I gömmorna ryms även ett Luxor 9255 och Luxor 9204 (som väl egentligen är en Luxman med Luxor logga) plus en Sony TC377.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav pingvinen » 2020-08-04 09:25

Kalle G skrev:Jag har två stycken Aiwa - en AD1800 som har förutom den vanliga Dolby B även Philps DNL som enbart verkar på avspelning. Mycket trevligt däck, tungt och gediget byggt. Den andra är en Aiwa 6350, också en trevlig maskin. I gömmorna ryms även ett Luxor 9255 och Luxor 9204 (som väl egentligen är en Luxman med Luxor logga) plus en Sony TC377.


Mitt första och enda däck är också Aiwa som jag köpte ca 1980.
Kompletterat med flera rullbandare.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav Lassej » 2020-08-12 00:39

Oj, vad många vinylskivor man har spelat. Och blandband! Poporama på torsdagar. Clabbe med Rakt över disk.
Kassettband har haft en stor del av mitt liv.

Mitt första kassettdäck var en Sony. Minns inte modellen me den var väldigt lik denna:
Bild

Efter Sony:n så blev det en Sansui 3-head. Ett stort ljudlyft Köpte den i en hifi-affär som hette Tellus på Drottninggatan i Stockholm.
Minns inte vad den modellen hette heller men jag tror det var denna:
Bild

Tyvärr krånglade Sansuin ofta och jag hade den inne några ggr på garantirep men den blev aldrig bbra så bbutiken tog den tillbaka. Istället blev det denna som köptes i samma affär.Alpine AL-80:
Bild

Alpine:n hade jag sedan i många år. Min sista (senaste) blev en sådan här. Den köpte jag hos Lars Bengtsson på St:Eriks plan.
Pioneer CT-939. Denna har jag fortfarande kvar:
Bild

Ricke30
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-12-03

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav Ricke30 » 2020-09-22 12:25

fel tråd att fråga i vet ej men testar här :)

letar ett kassettdäck pioneer ct-f 2121 eller liknande pioneer gärna med träkabinett
någon som har till salu?

mvh / Richard

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav PerStromgren » 2020-09-22 13:29

Richard, har du kolla på https://hifitorget.se/?
... tycker jag!

Per

Ricke30
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-12-03

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav Ricke30 » 2020-09-22 14:07

japp kikade där men fann inget

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav AndersP » 2020-09-22 14:22

Har ett Naka BX150 som jag håller på o byter drivrem på, men jag tycks inte bli färdig. Hade helst velat haft ett BX300 när det begav sig, men pengarna räckte inte.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster