Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav Bill50x » 2006-12-10 10:55

http://www.vintagecassette.com

Vad har ni haft för märken och modeller?

Jag startade med en Harman Kardon 1000 1972. Sedan dess har ett antal kassettdäck passerat, div Technics (kommer ni håg varianten med kasseten liggande i en öppen lucka, lite lutande?), en svindyr Sony TC-177SD (US700), Naka 600, 480, några Pioneer mm.

Sony 177:an är det absolut dyraste kassettdäck jag köpt (betalade nästan 5000:- för det 1974) och också det sämsta. I praktiken omöjligt att använda trots på papperet mycket fina data. Spikrak frekvensgång till nära 22 kHz, hög dynamik, lågt svaj etc. Ett ambitiöst bygge som inte nådde ända fram kan man säga. Eller varför inte en teknikers våta dröm som tyvärr inte gick att använda i praktiken :-) Nåja, så här såg det ut i alla fall...

Bild

/ B

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-12-10 12:06

Ja, numera är väl kassettdäckens saga all...
Det finns många till salu på Tradera. Billiga är de...
Jag kontrar med denna skönhet.
Tandberg TCD 300. Föregångaren till TCD 310.
Jag har inte haft så många kassettdäck p g a att jag tyckte det var för jobbigt att spela in band. Köpte hellre skivor. Men dessa två har jag haft, samt en TCD 310 MK 2.
Jo, sedan har jag ju haft Luxors däck "9255" från 78/79 med tre motorer. Men det har jag ingen bild på.

Bild
Bild
Bild
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav phloam » 2006-12-10 13:50

Bill50x skrev:, div Technics (kommer ni håg varianten med kasseten liggande i en öppen lucka, lite lutande?),


Har ett National Panasonic (naturligtvis väldigt lik en viss technicsmodell, m615 tror jag) som har en sån där belyst "grotta", där bandet halvligger en bit in.... mysigt ! :D

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2006-12-10 15:04

Jag gillar egentligen inte kassett men det hindrar ju inte att jag ändå har tre stycken deck. Alla mina deck är trehuvudmaskiner. Den äldsta är en Nakamichi LX5 den andra är Denon DRM 800 och den bästa av alla är en Pioneer CT93 som har alla Dolby typerna, B, C & S.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-10 19:31

Har ett Nakamichi 600 som strejkar, ett fungerarnde Denon DR-M33 och ett nyservat Nakamichi LX-5 som fungerar perfekt. Skulle gärna velat ha igång 600:an för jag har många kassetter inspelade med det. Verkar vara något med motorn och de finns inte längre att få tag i.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2006-12-10 23:09

Har ett BIC T-2 som fortfarande låter helt ok, saknar dock min gamla T4m...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2006-12-10 23:32

Jag har bara ägt två, varav ett fortfarande är i drift.

Det första var ett AKAI som jag (och många kompisar) köpte billigt på på en "radioaffär" på Sveavägen i Stockholm, som jag förträngt namnet på. detta torde varit i mitten på 70-talet.

Den andra var denna:

Bild
SONY VM-6DC

Den maskinen köpte jag 1990, och använder den fortfarande då och då. Den låter märkligt bra, för att vara portabel. Portabel och portabel, förresten, det är märkligt att tänka sig att en USB-sticka som väger en tiondel av den maskinen väger låter så mycket bättre! Tekniken går framåt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2006-12-11 00:24

jag fick ärva ett gammalt akai som påminner om sonybandare i första inlägget
farsan köpte det på expert i huskvarna cirkus 1975
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-12-11 10:59

perstromgren skrev:Den andra var denna:

Bild
SONY VM-6DC

Den maskinen köpte jag 1990, och använder den fortfarande då och då. Den låter märkligt bra, för att vara portabel. Portabel och portabel, förresten, det är märkligt att tänka sig att en USB-sticka som väger en tiondel av den maskinen väger låter så mycket bättre! Tekniken går framåt!


Jag är inte alls övertygad om att en mp3-sticka låter så mycket bättre. Jag hade en sådan maskin själv under ett antal år och för att klämma ur maximal prestanda trimmade jag om den efter de band jag för tillfället använde. Det sitter trimpotar på höger sida längst fram (om jag minns rätt, det var några år sedan...) och jag borrade upp små hål i höljet för åtkomst med trim-mejsel.

Jag har fortfarande kassetter i min ägo inspelade på den kassettspelaren och de låter hur bra som helst. Jag kan egentligen inte påstå att något av mina andra kassettdäck lät bättre, men när kassettspelandet sjänk så skaffade jag en stationär spelare som var lite händigare att handskas med.

/ B

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2006-12-12 16:34

Jag har ett Technics RS M-65 från 1979. Det låter mycket bra, även med enkla standardband typ TDK AD. Använde det förr mycket för att spela in direktsända konserter från radion och har en hel låda full med kassetter. Några av dessa har en otrolig närvaro, helt fria från all sorts mastring som de är.

Fast numer används det inte så värst mycket. Jag funderar på att plocka bort det från anläggningen. Men först måste jag ju föra över de bästa kassetterna till dator och ev CD, och det lär väl aldrig bli av antar jag...

Bild knyckt från ebay:

Bild

Fast mitt däck är inte rackversionen och saknar alltspå "flänsarna" som sticker ut på sidorna, i övrigt exakt lika.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 17:18

mapem skrev:Bild

Fast mitt däck är inte rackversionen och saknar alltspå "flänsarna" som sticker ut på sidorna, i övrigt exakt lika.


Jag gillar den här Technics-looken. Precis som den här serien:
Bild

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2006-12-12 18:41

VIlken drömtråd, både Sonyn och de där Technics-delarna står högst upp på "En vacker dag ska jag köpa..."-listan :D

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2006-12-12 18:52

Bill50x skrev:
Jag gillar den här Technics-looken. Precis som den här serien:
Bild

/ B


Även det här däcket (RS-678)funkar ju, även om det är för högt.

Bild

Lite kuriosa angående 90XX-serien är att det verkar finnas två olika bredder på dom. De med hål i verkar följa 19"-standard, medan de jag har med slitsar i är ca två cm för smala för att passa i 19"-rack. Kan vara olika upplagor för Europa- resp USA-marknad eller liknande som ligger bakom, vad vet jag?

Användarvisningsbild
Jalk
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-07-12
Ort: Stockholm

Inläggav Jalk » 2006-12-12 20:54

På den tiden det begav sig (runt -85) så hade jag ett Hitachi D-2200M
som jag var mycket nöjd med. Det sista kassetdäcket som jag köpte nytt var ett Technics RS-BX747.
Även ett flertal andra kassetdäck har varit i min ägo under åren.
Jag köpte bla. ett Alpine AL-80 för ett par år sedan enbart av nostalgiska skäl, jag tyckte nämligen att de var så coola med sina
hysteriska mätare.

Jag köpte också en liknande anläggning som den i föregående och då följde även dessa två rariteter med.

/Janne


Bild

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 21:03

EL-cassetten ja... En sån härlig flopp!

/ B

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2006-12-13 03:10

På tal om lite andra format...

Hur många har/har haft en DCC, DAT, ADAT eller Rullbandare?

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2006-12-13 07:55

Har en Technics DAT, som står på avbytarbänken sen några år. :oops:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav i » 2006-12-13 09:53

Bill50x skrev:
...

en svindyr Sony TC-177SD (US700), Naka 600, 480, några Pioneer mm.

Sony 177:an är det absolut dyraste kassettdäck jag köpt (betalade nästan 5000:- för det 1974) och också det sämsta. I praktiken omöjligt att använda trots på papperet mycket fina data. Spikrak frekvensgång till nära 22 kHz, hög dynamik, lågt svaj etc. Ett ambitiöst bygge som inte nådde ända fram kan man säga. Eller varför inte en teknikers våta dröm som tyvärr inte gick att använda i praktiken :-)

...


Vad var det som sket sig ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2006-12-13 09:53

Tänkte berätta lite om mitt Technics RS-M65 som jag visade bild på.
Det var den näst häftigaste modell dom hade i slutet på 70-talet. Två
motorer, direktdrivet, helt relästyrt, servostyrd lucka med otrolig känsla
av kassaskåp (vilket f ö gäller hela apparaten, mycket gediget byggd).
Klarar järn, krom och ferrokrom. Manuellt reglerbar förmagnetisering
som inte riktigt räker till metallband, de låter lite vasst, men de behövs
inte heller. Mycket smal magnetspalt som ger bra frekvensgång,
faktiskt ett av de bästa kassettdäcken någonsin i det avseendet.

Jag körde nästan alltid med TDK AD och provade ut en bias som med
detta billiga band ger absolut rak frekvenskurva upp till 18 000 (som
jag inte hör numer, men gjorde då jag provade ut det). Apparaten har
Dolby B brusreducering, men den använder jag inte. Apparaten har lågt
brus även utan Dolby. Jag har mest spelat in från radion och FM-bruset
är betydligt kraftigare än apparatens eget. Liksom även nålbruset vid
vinylavspelning. Även när jag spelat över en CD till band (sånt gjorde
man före CD-brännarnas tid) föredrog jag det svaga bruset framför
Dolbyns konstiga effekter på ljudet.

Kort sagt är det en utmärkt kassettspelare som faktiskt motiverar sin
plats i en bra HiFi-anläggning.

edit: gjorde radbrytningar

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2006-12-13 09:57

Lust skrev:På tal om lite andra format...

Hur många har/har haft en DCC, DAT, ADAT eller Rullbandare?


Alla äldre än, säg, 40 har nog haft en rullbandspelare. Det givna valet för den upplyste var en ReVox A77, som gärna modifierades efter instruktioner i Radio&Television.

Jag har en. Moddad, givetvis. Vägen dit gick via ärvd rörbaserad Philipsmaskin och Sony TC630.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2006-12-13 10:08

Har själv via några olika apparater (ingen A-77:a dock) stannat kvar vid en Teac X-2000R. Har dock varit lite sugen på att köpa en Studer B-67 på sistone. Jag gillar det påtagligt fysiska med rullbandsformatet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-12-13 10:25

mapem skrev:... föredrog jag det svaga bruset framför
Dolbyns konstiga effekter på ljudet.


Jag har testat mycket med såväl Dolby B som C. Min åsikt är att du inte kan höra någon påverkan under förutsättning att allt är rätt trimmat. Dolby-nivån på 400 Hz måste ligga exakt rätt vid både in- och avspelning (man måste mäta nivån in och ut, det fungerar inte med vu-mätarna för dom kan vara fel ställda) och även biasen för diskanten. Likaså måste eq för diskanten vara exakt lika vid in- och avspelning. När allt detta är fintrimmat kommer du inte höra någon skillnad mellan Dolby eller inte, förutom att bruset blir mycket lägre med Dolby.

Däremot blir kompabiliteten med andra kassettdäck sämre om du använder Dolby. Alla fel (eller rättare sagt skillnader) mellan inspelnings-däcket och det du spelar upp på kommer förstoras rejält och oftast resulterar det i diskantfall. Det räcker med en mycket liten skillnad i azimuth-vinkeln på avspelningshuvudet för att Dolbyn ballar ur.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-12-13 10:28

Lust skrev:På tal om lite andra format...

Hur många har/har haft en DCC, DAT, ADAT eller Rullbandare?


Har bara haft en rullbandspelare och det var en 4-spårs Tandberg med hastigheterna 4,74 och 9,5 cm/s. Inte någon studiobandspelare precis men den dög gott till mono-inspelningar från mors Scandic-radio :-)

/ B

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2006-12-13 10:37

Bill50x skrev:
... men den dög gott till mono-inspelningar från mors Scandic-radio :-)

/ B


Jobbade hon på hotell? :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav Bill50x » 2006-12-13 11:05

i skrev:Vad var det som sket sig ?


177:an var en 3-huvudsmaskin med helt separata tonhuvuden. Nakamichi och en del andra byggde ihop in- och avspelningshuvudena så de inte var separerade med så stort fysiskt avstånd. Men inte Sony, i den maskinen. Detta ställde naturligtvis krav på kassetterna, att de mekaniskt måste vara stabila och framför lika från ett exemplar till ett annat, och det var dom inte. Vad som då är allra viktigast är att man kan justera azimuten på avspelningshuvudet på ett enkelt sätt så denna kan optimeras för det aktuella bandet. På 177:an gjordes detta genom att man fick vända spelaren upp och ner, ta loss bottenplattan, lossa topplattan, vända på apparaten igen, lyfta topplattan - för att komma åt azimutinställningen! Snacka om ingenjörskonst.

Ännu värre var att apparaten var optimerad för att ge extrema data på en kassett, mätt enligt alla konstens regler men utan att tänka på att det var musik den skulle användas till. Överstyrningsmarginalen i diskanten var lika med noll, allt utom kyrkorgel och körmusik fick en fräsig diskant. Och det rejält. Men problemet med diskanten måste ha legat någon annanstans också för även om jag drog ner nivån kraftigt vid inspelningen så kvarstod en del av fräsigheten, nu kompletterad med bandbrus...

Faktum är att den lilla bärbara Sony VM-6DC var en stabilare maskin och också lät mycket bättre i praktiken. Faktiskt så bra att jag inte ens saknade min Naka 600...

Bild

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2006-12-13 11:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2006-12-13 11:05

Bill50x skrev:
Lust skrev:På tal om lite andra format...

Hur många har/har haft en DCC, DAT, ADAT eller Rullbandare?


Har bara haft en rullbandspelare och det var en 4-spårs Tandberg med hastigheterna 4,74 och 9,5 cm/s. Inte någon studiobandspelare precis men den dög gott till mono-inspelningar från mors Scandic-radio :-)

/ B


Modell 14, möjligen?

Jag gissar att din mors radio var en Scantic, inte sant?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-12-13 11:11

perstromgren skrev:
Modell 14, möjligen?

Jag gissar att din mors radio var en Scantic, inte sant?


Visst var det en Scantic :-)

Nä, modell 14 var det nog inte. Men grundutförandet var lika. Jag hade inte vu-mätare på min utan ett "grön-öga" med två ljusstaplar från varsitt håll och som möttes i mitten. Ett mycket exakt instrument, snabbare än vu-mätare men också dyrare så på känt manér utgick det när alternativ kom. En nackdel var förstås också att röret tog en stund att värma upp innan man såg någon insignal överhuvudtaget.

Edit:
Jag tror det var modell 8 jag hade:
Bild

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2006-12-13 16:10

perstromgren skrev:Jag har bara ägt två, varav ett fortfarande är i drift.

Det första var ett AKAI som jag (och många kompisar) köpte billigt på på en "radioaffär" på Sveavägen i Stockholm, som jag förträngt namnet på. detta torde varit i mitten på 70-talet.

Den andra var denna:

Bild
SONY VM-6DC

Den maskinen köpte jag 1990, och använder den fortfarande då och då. Den låter märkligt bra, för att vara portabel. Portabel och portabel, förresten, det är märkligt att tänka sig att en USB-sticka som väger en tiondel av den maskinen väger låter så mycket bättre! Tekniken går framåt!


Jo den är trevlig: Jag köpte en liknande, men lite äldre, ca 1985. Funkar fortfarande klanderfritt. Har rest över hela världen, och ger helt OK upplevelse. Robust!

Har en hel del kassetter tagna från radion som är helt njutbara.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Kul att botanisera bland gamla kassettdäck

Inläggav i » 2006-12-13 16:18

Bill50x skrev:
i skrev:Vad var det som sket sig ?


177:an var en 3-huvudsmaskin med helt separata tonhuvuden. Nakamichi och en del andra byggde ihop in- och avspelningshuvudena så de inte var separerade med så stort fysiskt avstånd. Men inte Sony, i den maskinen. Detta ställde naturligtvis krav på kassetterna, att de mekaniskt måste vara stabila och framför lika från ett exemplar till ett annat, och det var dom inte. Vad som då är allra viktigast är att man kan justera azimuten på avspelningshuvudet på ett enkelt sätt så denna kan optimeras för det aktuella bandet. På 177:an gjordes detta genom att man fick vända spelaren upp och ner, ta loss bottenplattan, lossa topplattan, vända på apparaten igen, lyfta topplattan - för att komma åt azimutinställningen! Snacka om ingenjörskonst.

Ännu värre var att apparaten var optimerad för att ge extrema data på en kassett, mätt enligt alla konstens regler men utan att tänka på att det var musik den skulle användas till. Överstyrningsmarginalen i diskanten var lika med noll, allt utom kyrkorgel och körmusik fick en fräsig diskant. Och det rejält. Men problemet med diskanten måste ha legat någon annanstans också för även om jag drog ner nivån kraftigt vid inspelningen så kvarstod en del av fräsigheten, nu kompletterad med

...


Vad frustrerad du måste ha varit ! 8O
Låter f ö som om apparaten var konstruerad av en kommitté.... :roll:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2006-12-13 16:43

Min M65 har bara två huven, varav ett gemensamt för in/avspelning.
Det tror jag närmast är en ljudmässig fördel eftersom man inte behöver
riskera olika vinkel mellan in- och avspelningshuvud. Nackdelen är
att man inte kan ha medlyssning från bandet vid inspelning.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster