Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:, div Technics (kommer ni håg varianten med kasseten liggande i en öppen lucka, lite lutande?),
perstromgren skrev:Den andra var denna:
SONY VM-6DC
Den maskinen köpte jag 1990, och använder den fortfarande då och då. Den låter märkligt bra, för att vara portabel. Portabel och portabel, förresten, det är märkligt att tänka sig att en USB-sticka som väger en tiondel av den maskinen väger låter så mycket bättre! Tekniken går framåt!
Bill50x skrev:
Jag gillar den här Technics-looken. Precis som den här serien:
/ B
Bill50x skrev:
...
en svindyr Sony TC-177SD (US700), Naka 600, 480, några Pioneer mm.
Sony 177:an är det absolut dyraste kassettdäck jag köpt (betalade nästan 5000:- för det 1974) och också det sämsta. I praktiken omöjligt att använda trots på papperet mycket fina data. Spikrak frekvensgång till nära 22 kHz, hög dynamik, lågt svaj etc. Ett ambitiöst bygge som inte nådde ända fram kan man säga. Eller varför inte en teknikers våta dröm som tyvärr inte gick att använda i praktiken
...
Lust skrev:På tal om lite andra format...
Hur många har/har haft en DCC, DAT, ADAT eller Rullbandare?
mapem skrev:... föredrog jag det svaga bruset framför
Dolbyns konstiga effekter på ljudet.
Lust skrev:På tal om lite andra format...
Hur många har/har haft en DCC, DAT, ADAT eller Rullbandare?
i skrev:Vad var det som sket sig ?
Bill50x skrev:Lust skrev:På tal om lite andra format...
Hur många har/har haft en DCC, DAT, ADAT eller Rullbandare?
Har bara haft en rullbandspelare och det var en 4-spårs Tandberg med hastigheterna 4,74 och 9,5 cm/s. Inte någon studiobandspelare precis men den dög gott till mono-inspelningar från mors Scandic-radio
/ B
perstromgren skrev:Jag har bara ägt två, varav ett fortfarande är i drift.
Det första var ett AKAI som jag (och många kompisar) köpte billigt på på en "radioaffär" på Sveavägen i Stockholm, som jag förträngt namnet på. detta torde varit i mitten på 70-talet.
Den andra var denna:
SONY VM-6DC
Den maskinen köpte jag 1990, och använder den fortfarande då och då. Den låter märkligt bra, för att vara portabel. Portabel och portabel, förresten, det är märkligt att tänka sig att en USB-sticka som väger en tiondel av den maskinen väger låter så mycket bättre! Tekniken går framåt!
Bill50x skrev:i skrev:Vad var det som sket sig ?
177:an var en 3-huvudsmaskin med helt separata tonhuvuden. Nakamichi och en del andra byggde ihop in- och avspelningshuvudena så de inte var separerade med så stort fysiskt avstånd. Men inte Sony, i den maskinen. Detta ställde naturligtvis krav på kassetterna, att de mekaniskt måste vara stabila och framför lika från ett exemplar till ett annat, och det var dom inte. Vad som då är allra viktigast är att man kan justera azimuten på avspelningshuvudet på ett enkelt sätt så denna kan optimeras för det aktuella bandet. På 177:an gjordes detta genom att man fick vända spelaren upp och ner, ta loss bottenplattan, lossa topplattan, vända på apparaten igen, lyfta topplattan - för att komma åt azimutinställningen! Snacka om ingenjörskonst.
Ännu värre var att apparaten var optimerad för att ge extrema data på en kassett, mätt enligt alla konstens regler men utan att tänka på att det var musik den skulle användas till. Överstyrningsmarginalen i diskanten var lika med noll, allt utom kyrkorgel och körmusik fick en fräsig diskant. Och det rejält. Men problemet med diskanten måste ha legat någon annanstans också för även om jag drog ner nivån kraftigt vid inspelningen så kvarstod en del av fräsigheten, nu kompletterad med
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster